Kind erkennen??

Discussie in 'De lounge' gestart door Skye, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Een biologisch ouder KAN geen voogd zijn. Je haalt voogdij en gezag door elkaar.

2. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Jij, want voogdij is gezag dat door anderen dan de ouders wordt uitgeoefend. :p ;)

Maar nee, alle gekheid op 'n stokje. Misschien dat 't vroeger wel zo heette? Ik meen me te herinneren dat mijn ouders het vroeger ook over voogdij hadden, terwijl ik gewoon binnen hun huwelijk ben geboren. Er is natuurlijk op dat gebied nogal wat veranderd in de afgelopen decennia... Misschien dat Eline dat weet?

Tegenwoordig heet iig gezag door de ouders zelf ouderlijk of gezamenlijk gezag en géén voogdij.

Postbus 51 - Wat is voogdij over een kind?

3. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Hehe dat kan. maar dan nog. Bij dit soort juridische dingen moet je gewoon ff kijken of wat je zegt wel klopt als je het niet zeker weet vindt ik.

Overigens wat ik ngo toe wou voegen. Bij gedeeld gezag sta je sterker als zij in haar testament heeft opgeschreven dat de voogdij (dan heet het dus wel voogdij) naar haar ouders gaat gezien dan haar woord even sterk is als het zijne.

4. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Beroepsdeformatie? ;)

5. Skye

Skye Niet meer actief

Ze heeft geen testament, dus daar hoeven we niet bang voor te zijn! Maarja, ik ga het gewoon even melden bij mijn broertje vanmiddag en zeggen dat hij het gewoon moet gaan regelen! Hij mag weer blij zijn met zo'n zus, die weer eens alles voor hem uitzoekt hihihihihi

6. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    hahaha. Misschien. Maar met dit soort dingen moet je gewoon voorzichtig zijn met termen gebruiken. Zou het gewoon zonde vinden als iemand hier om raad vraagt en het verkeerde mee krijgt.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Voor TS:
    Postbus 51 - Hoe krijg ik gezag als ik niet getrouwd ben en geen geregistreerd partnerschap heb?

8. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    En zelfs zonder erkenning kun je naar 'n rechtbank stappen.. Krijg je gedoe met dna-testen en dergelijke en 't is een lange gang, maar 't kán wel...

9. Skye

Skye Niet meer actief

Ok bedankt!!! Super van de vele reacties!! Bedankt allemaal!!!

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik denk dat dat het geval is geweest dan.

Ik weet wel dat er bij de erkenning iets fout is gegaan. Kwam ik achter toen ik ging trouwen. Want in de GBA stond alleen mijn moeder genoemd en bij mijn man beide ouders. Ik ben toen nog maar even héél snel met mijn vader naar de gemeente gegaan, om alsnog die erkenning te regelen. Want als mijn moeder eerst zou komen te overlijden en mijn vader daarna, dan zou al het geld naar de overheid gaan. :$ :D

Ohnee, klopt niet... want mijn vader heeft wel een testament waar ik als het goed is in sta, maar dan nog... ;)

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oja, en het is handig om, als je zoiets aan voelt komen, alvast een rechtsbijstandsverzekering te nemen. Mocht het zover komen dat hij iets aan moet vechten, hoeft ie in ieder geval niet alles zelf te betalen. Advocaten zijn niet goedkoop :(

12. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    goeie tip.

let er wel op dat die alleen maar uitkering als de Raad voor de Rechtsbijstand het niet betaald. Kijk daar dus eerst een wat een proces zou kosten. Hangt van zn inkomen af. Als je een te laag inkomen hebt betaald de RvR een heel groot deel en krijg je gewoon een vast bedrag wat je moet betalen (laagste eigen risico = 90 euro dacht ik). Dan is zon verzekering overbodig. Als je daarvoor teveel verdient, zeker doen. Kan echt in de papieren lopen.

13. noukie89

noukie89 Niet meer actief

als de rechter een zegt iedere 2 weken naar papa en zij doet het niet krijgt ze een boete dit heeft mijn oom ook gehad
    ze had er niet echt goed over na gedacht en naar 10 keer nee zeggen heeft ze dan ook een behoorlijke boete gekregen

14. Setteke

Setteke Niet meer actief

Oef, bedenk me nu dat wij ook nog steeds het wettelijk gezag van mijn vriend over onze dochter moeten regelen. Voor de oudste hebben we dat al geregeld. Overigens hebben we wel een samenlevingscontract en ee testament waarin staat waar de kinderen heen gaan als er wat met ons gebeurt. Maar dat gezag moet nog. Gauw even regelen, alhoewel gauw, we hebben de akte van erkenning niet meer, die hebben ze bij de aangifte van de geboorte op het gemeentehuis niet erbij meegegeven (akte van erkenning bij aangifte meegegeven, maar bij de geboortakte hebben ze geen verklaring opgenomen van erkenning die je weer nodig hebt voor het aanvragen van gezag....)...

15. aapje 2009

aapje 2009 Fanatiek lid

7 mrt 2008
    1.583
    0
    36
    #35 aapje 2009, 9 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2010

uhhh sorry waar slaat dit achterlijke antwoord nou weer op
    en ik probeer alleen maar te helpen en dan gelijk van iemand weer zo n antwoord
    nou mevr ik weet het beter je mag wel iets ja communicatie doen

wij hebben het vorig jaar gedaan en mijn vriend is nu VOOGD/ouderlijk gezag want wij zijn niet getrouwd en wij moesten het aanvragen en nu is hij dus VOOGD/ouderlijk gezag
    en als je er niks van weet kun je beter je mond houden en praten over dingen die je wel weet ok

16. jodie

jodie Bekend lid

20 mei 2008
    817
    0
    16

Kul?

Misschien moet jij eens leren wat het begrip respect inhoud?;)

17. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Wat hij eigenlijk zou moeten doen, is samen met zijn vriendin, langs het kanton gerecht voor familie zaken.
    Hier kan je bij de griffier een verzoek gezamelijk gezag krijgen, deze moet gezamelijk ingevuld worden. Aangezien ze namelijk niet getrouwd zijn, moet zijn vriendin toestemming geven dat ze hiermee akkoord gaat.
    Deze lever je ook weer in bij de griffier en dan zorgt deze dat het opgenomen word in alle stukken.

Overheid.nl | Overheidsloket - Producten

Hier kan je alle informatie vinden, over hoe aan te vragen, wat je mee moet nemen, en de voorwaarden waaraan voldaan moet worden.

Succes.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb het idee dat Eline er meer van weet dan jij, egbimi....en qua achterlijke reacties doe je zelf niet veel aan haar onder.
    Volgens mij probeerde Eline duidelijk te maken dat er een verschil is tussen voogdd en ouderlijk gezag. Vóór jij je bericht wijzigde stond er alleen 'voogd'. Ik vraag me serieus af of je het document er bij hebt gepakt en er achter bent gekomen dat het niet klopte wat je had getypt....

Ook Eline probeert alleen te helpen en ze heeft gelijk als ze zegt dat de verkeerde termen gebruiken alleen leidt tot verwarring.

19. Anno niem

Anno niem VIP lid

28 okt 2007
    34.502
    3
    0
    Wij hebben in de zwangerschap erkend.

En later, via de gemeente gezamenlijk ouderlijk gezag aangevraagd.
    Papieren konden we daar halen, invullen, en van die uittreksels er bij. Opsturen naar de rechtbank, en vervolgens kregen we een brief dat het goed gekeurd was.

Kostte verder niks.

Maar misschien is het per gemeente verschillend?

20. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Een biologische ouder kan géén voogd zijn, daar heeft Eline gelijk in. Als 't met 'n slash op 'n formulier oid staat, houdt dat niet in dat hij voogd is, maar dat erachter één van beiden genoemd kan worden: dus of de voogd, of degene met het ouderlijk gezag.

Eline weet volgens mij héél goed waar ze 't over heeft.. Wellicht dat de toon even wat verkeerd valt bij sommigen, maar ik snap wel dat zij ook liever heeft dat termen niet door elkaar gebruikt worden; dat levert alleen maar verwarring op.

Deel Deze Pagina