bedankt zora voor de moeite en de rest natuurlijk ook ik wacht de papieren even af hou jullie op de hoogte!
Vraag me altijd af of t niet weten of niet willen weten is. Ben zelf fietser en probeer me zo goed mogelijk aan t verkeer te houden EN voorspelbaar te zijn (dat gaat voor mijn idee VEELSTE vaak mis in het verkeer) En ik erger me werkelijk DOOD aan andere fietsers. En dan in het speciaal moeders die hun kroost naar school brengen. Verkeers regels? Die zijn er alleen als zij ze nodig hebben, toch? Die mensen denken werkelijk dat ze allemaal n berscherm engeltje op hun schouder hebben zitten en de kinderen op elke schouder een. Ben al zo vaak me rot geschrokken omdat zo'n kind ineens de stoep op knalt recht voor mijn wiel door terwijl ze me tegemoet komen. Of van die ouders die denken dat hun kinderen 2 meter breed zijn en mij t gras in rijden om dan vervolgens een kruising over te rijden zonder op of om te kijken. Of nog leuker achter een parkerende auto door rijden MET kind van 3 die dus never de nooit niet te zien is door de bestuurder en dus bijna geplet word....en dan nog boos worden ook Ik vind het fijn dat ik beschermt word door de wet maar overdrijven kan ook. Fietsers zijn gewoon vogelvrij...en dat weten ze. Helaas worden ze alleen wetmatig beschermt en niet lichamelijk en dat vergeten ze blijkbaar...
In de rechtspraak zijn enkele regels ontwikkeld die maken dat ongemotoriseerde verkeersdeelnemers sterk worden beschermd. Dit vanwege het zogeheten Betriebsgefahr van een auto. De regels zijn simpel weergegeven zo: Ongeval met gemotoriseerde en ongemotoriseerde onder de 14 jaar, dan is de gemotoriseerde voor 100% aansprakelijk. Deze regel geldt dus in jouw geval. Ongeval met gemotoriseerde en ongemotoriseerde boven de 14 jaar, dan is de gemotoriseerde in elk geval voor 50% aansprakelijk. Overmacht lukt je bijna niet, dan moet je aantonen dat jou rechtens geen enkel verwijt kan worden gemaakt terzake van de wijze waarop je aan het verkeer hebt deel genomen. Dit is een zware eis. Pim
Het is toch in 9 van de 10 gevallen echt waar dat de fietser beschermt is.Hoe vervelend dat ook is.Ik heb ook zoiets meegemaakt alleen stond ik ook stil en de fietser reed achter op mijn auto.Mijn verzekering heeft alles betaald en mijn premie ging omhoog
Kortom: een gevalletje JDVP? (Jammer Dan Vet Pech) Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar gigantisch van baalt. Enige troost, de jongen die op je auto fietste heeft het waarschijnlijk niet met opzet gedaan. Groet van Kiki
Anders probeer je het via de aansprakelijkheidsverzekering van de ouders. Zij hebben het kind niet goed in de gaten gehouden, daardoor is jouw auto beschadigd. Als een kind een bal door een ruit schopt is dat ook vergoed, misschien kun je dat op die manier ook spelen.