Sorry hoor wel iets zwart wit. En idd sensatie van hart in Nederland. Wat als een onoplettende moeder zoiets overkomt? Volgens mij gebeuren dat soort dingen ook regelmatig alleen is dat niet interessant voor de pers.
Er waren 3 leidsters en die waren dus alle 3 BINNEN , zo heb ik begrepen . Sorry , maar dat hoort gewoon niet ! Als er kleintjes buiten spelen , hoort er tenminste 1 leidster bij te zijn . Het is van de zotte dat andere kindjes de leidster naar buiten moest halen omdat ze dachten dat het meisje lag te slapen . En dan nog .... wat doet een kleintje met klossen op de glijbaan ? Dat is toch levensgevaarlijk ! Als er een leidster aanwezig was geweest dan had die het kind de klossen kunnen afpakken VOOR dat het de glijbaan op ging . Ik geef dus wel degelijk de leidsters de schuld , sorry Groetjes Joyce
TJa , maar als je dan hoort dat er na 3 jaar nog niets mee is gedaan We waren het er al over eens dat het belachelijk is dat psz zelf de regels mogen maken . Dat er geen wettelijke veiligheidsregels zijn enzo ( oke , buiten die van de speeltoestellen dan ) . En de moeder is zelf aan het woord geweest en die zei ook dat het 3 jaar geleden is gebeurd , dus de ouders vinden het niet zo erg . Groetjes Joyce
Nee, het is niet gewoon opnieuw uitgezonden. Ik geloof dat het uitgezonden is, omdat er nog steeds niets mee gebeurd is, dat er nog steeds niemand voor gestraft is. En dat die moeder dat zo belachelijk vind. Ik werk zelf op een peuterspeelzaal en ik vind het heel erg dat dit heeft kunnen gebeuren. Toch zou ik nooit durven zeggen dat dit op mijn groep nooit zou kunnen gebeuren. Ouders kunnen vaak zo verontwaardigd reageren als er iets met hun kind gebeurt is. Maar ze zouden eens een ochtendje mee moeten draaien. Dan zouden ze misschien iets beter begrijpen dat leidsters het erg druk hebben. Het ene kind moet verschoond worden, de ander moet op de wc plassen, de ander heeft een snotneus en dan valt er weer eentje op zijn snoet. Het komt nu net over alsof die leidsters stonden te niksen, maar ik geloof daar niet zo in. Vanuit onze gemeente is het zo dat er 14! kinderen in een groep zitten met 1 leidster en 1 vrijwilligster. Ikzelf vind dit echt veel te veel. Op een kinderdagverblijf is het nog niet eens de helft. Moet je nagaan. Ik ben in elk geval blij dat ik die leidster niet geweest ben waar bij dit is gebeurd. Zij zullen zich ook wel vreselijk voelen. En om nou je kinderen niet naar een peuterspeelzaal te doen omdat je bang bent dat er iets met ze gebeurt, vind ik zelf een beetje overdreven. Je ontneemt ze zo ook de kans om zich te ontwikkelen op verschillende gebieden. En trouwens dan kun je ze ook niet naar school doen, want daar kan ook vanalles gebeuren. x LInda
bij ons zijn er wel degelijk eisen voor psz, en vooral ook aan de opleidingen voor de leidsters. Hoe het in dit geval is gegaan weet ik niet, maar iha is het gelukkig goed geregeld, en gebeuren ongeluken overal. Kinderen verdrinken ook geregeld in badjes , zwembaden etc, bij ouders thuis, of vallen van commodes etc.
En dat commentaar krijg ik wel vaker tehoren . Dat ik mijn kinderen een stukje ontwikkeling ontneem enz enz . Tja , jammer dan ... Mijn kinderen leren ook wel delen zonder dat ze naar de cresh en psz gaan hoor . Buiten dat , er gebeuren dit soort dingen omdat er te weinig (naar mijn mening ) leidsters aanwezig zijn met zulke aantallen kinderen . Hier in Amsterdam is het zo dat er rond de 15 kinderen (soms meer ) in een groep zitten met 3 leidsters . Ik vind dit veel te weinig en dat geeft mij geen veilig gevoel . Wat betrefd het dan niet naar school kunnen doen ... Dat vind ik grote onzin . Onze oudste zit inmiddels op school en dat gaat heel goed . Zij is dan ook op een leeftijd dat ze weet wat wel en niet kan . Dat vind ik toch anders dan met een kindje van 2 en half . Ik weet niet hoe het geregeld is allemaal hier in AMsterdam. Maar ik weet wel dat er WETTELIJK geen voorschriften zijn enz voor psz . Voor de creshes zijn die er wel . Dat ze bij sommige ( of misschien wel de meeste ) psz wel richtlijnen en voorschriften zijn , is alleen maar mooi . Maar nogmaals die zijn niet wettelijk en hoeven ze dus niet te doen . Maar goed , dit is mijn gevoel en mijn mening . Groetjes Joyce
Maar JoyceD, op school zitten kinderen soms met 30 in de klas en 1 leraar. En kinderen van 4 jaar hebben ook nog niet altijd het besef wat wel en niet gevaarlijk is, in mijn ogen.
Ik vraag me af hoe jij reageert als het jouw kind was geweest dat je na een paar uurtjes dood kunt ophalen ! En doel ik op dat stukje waar je schrijft dat ouders verontwaardigd reageren als er iets met hun kind gebeurd . In deze ben ik het met mijn vrouw eens en gaan onze kinderen niet naar de peuterspeelzaal Patrick , man van JoyceD
Tuurlijk is het vreselijk wat er gebeurt is. En ik zou ook woedend zijn. Maar wat ik probeer te zeggen is, dat er maar één kant van het verhaal in de media komt en dat wij helemaal niet weten wat er precies is gebeurt. En overal gebeuren ongelukjes. Nu is dit natuurlijk wel meer dan een ongelukje. Dit is vreselijk en had niet mogen gebeuren. Maar ouders kunnen soms al verontwaardigd zijn als hun kind een bult op zijn hoofd heeft of een schaafwond op zijn knie. En dat soort dingen gebeuren overal. Als ouder zie je ook niet alles. En dat jullie je kinderen niet naar een peuterspeelzaal doen uit angst dat er iets gebeurt, dat moeten jullie zelf weten. Ik zou daar alleen zelf niet voor kiezen, omdat ik vind dat een kind erg veel leert op een peuterspeelzaal. En niet alleen met andere kinderen spelen en delen. Maar ik ben ook een ouder haar kind heel erg vrij laat. En als daardoor soms een ongelukje gebeurt, is dat jammer, maar zo leert ze de volgende keer wel dat ze het anders moet aanpakken. En ik breng mijn kind echt niet met opzet in gevaar, maar soms moet een kind door een vervelende ervaring dingen leren. En door ze daar constant voor te behoeden, beroof je ze van hun vrijheid. Je hebt van die ouders die hun kind bij het wandelen steeds bij hun hand vast willen houden of aan de capuchon. Nou, dat vind ik zielig. Laat een kind lekker lopen. Tja het kan struikelen. Maar dan let ie volgende keer wel op waar ie loopt. Ik zeg niet dat jullie zulke ouders zijn hoor, want ik ken jullie niet. Ik zeg alleen maar dat ik zo mijn kind niet opvoed. En verder kunnen we daar lang of kort over discusieren, maar dat is een meningsverschil waar je toch niet uitkomt. x Linda
Phoe , een schaafwond of een bult is ook zo erg niet , komen ze wel overheen . Dat ouders daar nou verontwaardigd over reageren vind ik ook weer onzin . Gebeurd overal en altijd wel een keer ( zelfs wel meer dan eens ) . Ik ben zelf niet zo een ouder die haar kind steeds aan het handje vasthoud om eerlijk te zijn . Kan me ergeren aan familie die zo overdreven reageren als mijn kindje eens valt . Ik reageer daar niet eens meer op ..... ze staat op en gaat weer verder ! Nee , dat vind ik dus ook onzin . Al heb ik wel altijd mn ehbo tasje bij me hihihi , je weet tenslotte nooit . Kindjes van 4 kunnen idd nog niet alles goed overzien en weten ook niet precies wat wel en niet kan . Maar feit is wel dat ze dan wel bijna 2 jaar ouder zijn en dus wel mèèr weten als een kindje van 2 en half . En misschien ben ik wat dat betrefd wel weer iets makkelijker omdat onze oudste gewoon wèl weet wat wel en niet mag Maar ja , ze blijft kind en zal zeker nog een tijd krijgen dat ze ons ( en ook de leraar(es) ) gaat uitdagen , kijken hoever ze kan gaan . Ik hou mijn hart vast voor die tijd , dat zeker . Bij mijn dochter op school zitten trouwens 20 kindjes in een klas met 2 leidsters / leraren/leraressen . Bij het buitenspelen komen er meerdere vrijwillegers mee om ook op de kinderen te letten . Dit zijn veelal ouders van kinderen die er ook op school zitten . Mijn mannetje reageerde zo fel omdat hij dacht dat jij dat "ongeluk" op die glijbaan bedoelde Groetjes Joyce
Jeetje wat erg! Zielig hoor. Wel vreemd dat er kinderen buiten spelen, en de leidsters ondertussen dan allemaal binnen zijn (heb t niet op tv gezien, maar las ik een stukje terug)
Ja , maar blijkt net dat ik dat verkeerd heb begrepen Mijn mannetje zegt dat ik aant liegen ben want volgens hem waren ze wel buiten , maar keken ze allemaal de andere kant op Hehe , hij leest wel eens mee en tikt stiekum ook wel eens iets onder mijn naam . Jammer dat ie zich zelf niet wil aanmelden Groetjes Joyce
Heeft niet elke peuterspeelzaal een werkplan de peuterspeelzaal waar ik werk heeft een werkplan waar ook zeker veiligheids eisen in staan wij mogen kinderen nooit alleen buiten laten en die klossen mogen ze van mij niet mee spelen omdat dit al een keer eerder op een peuterspeelzaal is gebeurt dus ik neem die dingen niet mee naar buiten.
Het is een verschrikkelijk verhaal. Mijn dochter zit wel 2 keer een middag op de creche en ze is een enorme wildebras, we moet haar zelf continu in de gaten houden want madammetje klimt en kloutert graag, ze wil zelfs van de hoogste glijbanen af in een speeltuin(het liefst alleen maar dat mag niet ). Ja de angst dat er iets met haar gebeurt zit er wel maar goed, ik denk dat iedere ouder dat wel heeft. Sinds zij op de creche zit is zo vooruit gegaan(met praten vooral) en ze heeft zo'n plezier met spelen met de andere kindjes dat wij hebben gezegd dat ze daar mag blijven tot ze naar kleuterschool gaat (ze ging er in eerste instantie naar toe omdat ik erg ziek was) en wij krijgen een groot deel terug van de belastingdienst. Als er iets met haar gebeurt wat de dood tot gevolg heeft, ben ik ziek van verdriet, ik denk dat voor mijn gevoel dan de wereld zou vergaan....en ik dan de leiding de schuld zou geven....en dat terwijl ik nu met verstand zeg dat die mensen er ook niets aan kunnen doen maar ja, gevoel en verstand werken nu eenmaal niet altijd samen en zeker niet als je je kind verliest.
het kindje dat is omgekomen is van een oud collega van mij. Het gezin is helemaal kapot. De opvang waar kailynn naar toe gaat is van de zelfde opvang en er zijn zeer veel maatregelen getroffen.
Ik ken het verhaal iets inhoudelijker. De glijbaan waar het meisje op aan het spelen was met de klos had opstaande randen en daardoor kon je het meisje niet zien. Er is hier in de provincie e.d. veel over te doen geweest al 3 jaar en er is ook veel aan gedaan hoor. Het is geen sprake van wie is er schuldig maar hoe kan je het voorkomen zodat er zoiets ooit nog kan gebeuren. Die leidsters leven hier hun leven lang mee, er is geen opzet oid aan de orde hoor!
jeetje ik lees dit en krijg weer de enorme rillingen en wordt er spontaan misselijk van. ik kreeg spontaan kippevel. dit is al eerder gebeurt inderdaad. de kinderopvang waar ik stage liep kwam ook een controleur langs ze moest per direct de glijbaan verwijderen anders kon ze een boete aan haar kont verwachten. maar inderdaad, met mij erbij waren er 3 leidsters , je draait je om en er staat weer een peutertje met een vrachtwagen op de glijbaan hij wou er op gaan zitten om ermee naar bedeneden te glijden. ( ik ben er weer heen gegaan)ze letten er niet eens op. ongelovelijk echt je moet je ogen goed open houden. owja nog wat: ik moest met de kinderen naar buiten(stagaire was ik) alleen alvast naar buiten gaan . nou ik ben volgens mij wel 2 uren met hun ALLEEN buiten geweest, ze keken niet op of om , of alles goed was!. ik had op het raam geklopt en riep er 1 naar buiten, ik heb eerlijk gezegd dat ik dit niet wou alleen buiten zou maar wat gebeuren hoor je weer, ja een stagaire lette niet op. ik ben ook al zo'n bezorgd persoon, als er wat ergs zou gebeuren zo ik accuut stoppen met stage misschien zelfs van richting veranderen. wat erg man voor de nabestaanden. zo oneerlijk allemaal he. die leidsters dachten vast wat te laks!. wo ow ow.