Kind heeft teek langer als 24 uur maar krijg geen antibiotica

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavoorde2x, 19 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavoorde2x

    mamavoorde2x Bekend lid

    25 jul 2010
    602
    79
    28
    Even een vraag en benieuwd wat jullie zouden doen.
    Wij eind van de middag zoon van 8 opgehaald bij opa en oma. Heeft daar weekend gelogeerd tijdens weekend weg van mij en man.
    Zag net mijn vriend een korstje in zijn nek/achterhoofd.
    Bleek een hele kleine teek te zijn. Geprobeerd hem te verwijderen maar lukte niet. Tang was te groot. En brak dus af. Toch maar even de hap gebeld aangezien hij er zeker 30 inzat.
    Hap heeft hem er uitgekregrn . Zat nog klein stukje in maar kon geen kwaad. Heb gevraagd of hij die eenmalige ab kon krijgen ter preventie .maar volgens dokter was dat niet nodig want was nog kleintje en die zouden minder kans hebben op besmet te zijn.en niet iedereen zou ziek worden . Moest het aankijken op rode kring, spierpijn, en griep verschijnselen. Maar hij is 8 en vind het toch lastig. Aangezien het met 1 pil uitgesloten kan worden

    Twijfel nu morgen eigen ha te bellen. Ben zelf 4 jaar geleden ook gebeten en ook pas laat eruit en daarna veel gewrichtsklachten maar volgens ha had ik geen kring dus ook geen lyme.

    Wat zouden jullie doen?
    Of ben ik te bezorgd?
     
  2. LaLaS

    LaLaS Fanatiek lid

    13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Ik zou morgen inderdaad even jullie eigen huisarts bellen :) sterkte
     
  3. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Ik zou zelf nogmaals hap bellen en aangeven dat je toch graag antibiotica wilt. Ik zou er zelf echt op staan en doorzeuren.
     
  4. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Even pure nieuwsgierigheid: welke antibiotica is dat die met 1 dosis preventief is? Ik had hier nog niet van gehoord :)

    Hier in Zweden is er geen richtlijn voor preventie. Is ook niet te doen met al die teken :roflmao: eet iedereen elke dag preventief antibiotica
     
  5. mariska165

    mariska165 Fanatiek lid

    4 jan 2009
    4.075
    582
    113
    groningen
    Ik heb dat een keer gehad. Teek bij mijn dochter. Durfde zelf niet uit te halen. Bang dat ik het niet goed zou doen. Huisarts van hap. Zou de teek eerst ontsmetten :eek: gezegd dat dat niet mocht. Ohw zei ze. Toen dacht ik al misschien kan ik het toch beter zelf doen. En ze trok het met een pincet er rechtstandig uit :mad: kop zat er nog in. Kon geen kwaad zei ze. Zweerde er wel uit :eek: ben volgende dag naar eigen huisarts gegaan. Teek zat er toen inmiddels meer dan 24 uur in. Ze kreeg toen volgens de richtlijnen RIVM wel een ab kuur omdat de kop er nog in zat meer dan 24 uur. Eigen huisarts heeft wel een klacht gestuurd naar de hap over deze behandeling. Was met me eens dat dit niet goed kwam.
     
  6. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Hier ook laatst. Zat er sinds zaterdag middag in, belde maandag 8 uur. Hoefde geen antibiotica
     
  7. Melief

    Melief Niet meer actief

    Mijn dochter heeft ook 2 keer langer als 24 uur een teek gehad, kreeg ook echt geen antibiotica...
     
  8. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.938
    113
    Vrouw
    Bizar dat er nog steeds gezegd wordt dat je een rode kring moet krijgen om besmet te zijn, dat is namelijk echt niet waar.
     
    Madelie vindt dit leuk.
  9. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Hier idem hoor! Antibiotica is echt geen standaard bij een teek.
     
  10. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Waarom vertrouw je niet een zorgprofessional?

    Tekenbeet
    Bij een vastzittende teek gelden de volgende adviezen:
     Verwijder de teek zo snel mogelijk.
     Pak de teek met een pincet (met een smal uiteinde) of tekentang bij de kop (zo dicht mogelijk bij
    de huid) en trek de teek loodrecht uit de huid.
     Als er een stukje van de kop in de huid achterblijft, is dat ongevaarlijk. Dat komt er vanzelf weer
    uit, net als bij een splinter.
     Gebruik geen alcohol, jodium of andere middelen voordat de teek verwijderd is. Reinig na het
    verwijderen van de teek de huid met 70% alcohol (eventueel met jodium).
     Noteer wanneer en waar (bijvoorbeeld met een foto of door dit met pen op de huid aan te geven)
    de tekenbeet heeft plaatsgevonden en adviseer tot drie maanden na de tekenbeet de huid rond de
    beet, maar ook de rest van het lichaam, in de gaten te houden.

    Tekenbeet (zonder verschijnselen van de ziekte van Lyme)
     Adviseer af te wachten bij een teek die minder dan 24 uur op de huid heeft gezeten en daarbij goed
    te letten op het ontstaan van ziekteverschijnselen (zie Voorlichting). Antibioticumprofylaxe wordt
    in dit geval niet aanbevolen.
     Bespreek met de patiënt de mogelijkheid van oplettend afwachten (zie Voorlichting) of
    antibioticumprofylaxe wanneer de teek langer dan 24 op de huid heeft gezeten.
    Antibioticumprofylaxe is alleen effectief indien dit binnen 72 uur na verwijderen van de teek
    gegeven wordt. Het voordeel van antibioticumprofylaxe is dat de ziekte van Lyme wordt
    voorkomen; de nadelen zijn de bijwerkingen (bij 30% van de patiënten), terwijl de kans op de
    ziekte klein is (2 tot 3%).

    Oftewel: antibiotica hoeft helemaal niet altijd. Overleg met je dokter, en als je het niet met het beleid eens bent, bespreek dat dan.
     
  11. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    Het lastige bij tekenbeten is dat niet alle huisartsen bekend zijn met de juiste behandeling. In Duitsland zijn ze hier bijvoorbeeld veel verder mee.
    Bij wél een rode kring moet er namelijk langdurig AB gebruikt worden (minimaal 3 weken dacht ik) en dat wordt ook al nauwelijks gedaan. En wat nog lastiger is, is dat niet eens alle borrellia besmettingen een rode kring geeft!
    Ik zou morgen toch even met je eigen huisarts overleggen. Geef je zorgen in ieder geval aan. Geen idee of hij anders erover denkt maar aangeven dat je twijfelt zodat in ieder geval bewust mee kunnen denken of desnoods protocollen kunnen naslaan.
     
  12. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Bij keuze voor antibioticumprofylaxe:
     Geef aan volwassenen en kinderen ≥ 8 jaar:
    o doxycycline 200 mg (gewicht < 50 kg: 4mg/kg) eenmalig
     Geef bij zwangerschap of borstvoeding, kinderen < 8 jaar, overgevoeligheid voor doxycycline:
    o azitromycine 500 mg (kinderen 10 mg/kg, max 500mg) eenmalig
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  13. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Als ie nog heel klein is lijkt de kans me klein dat ie er al meer dan een dag in zat.
    Desalniettemin heel vervelend en goed,dat je zo alert bent. Ab na een tekenbeet is overigens niet standaard.
     
    merah vindt dit leuk.
  14. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    De duur ligt aan het middel: 5 tot 14 dagen.
    Medicamenteuze behandeling
    Erythema migrans
     Geef doxycyline aan volwassenen en kinderen ≥ 8 jaar:
    o doxycycline 2 dd 100 mg (gewicht < 50 kg: 4mg/kg/dag in 2 giften) gedurende 10 dagen4
     Geef bij zwangerschap of borstvoeding, kinderen < 8 jaar, of bij overgevoeligheid voor
    doxycycline:
    o amoxicilline 3 dd 500 mg (kinderen 50 mg/kg/dag in 3 giften, max 1500 mg) gedurende
    14 dagen
    o bij penicilline-overgevoeligheid: azitromycine 1 dd 500 mg (kinderen 1 dd 10 mg/kg, max
    500 mg) gedurende 5 dagen
     
  15. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Heb je de teek bewaard? Je kunt deze volgens mij opsturen naar RIVM en laten onderzoeken op Lyme....als daar uit komt dat de teek besmet was kun je misschien wel antibiotica krijgen.

    Je kunt je in ieder geval opgeven bij tekenradar.nl. Je krijgt dan 3 maanden lang om de maand een digitale vragenlijst (over mogelijke symptomen)die je moet invullen, op deze manier houd je dus de gezondheid na de tekenbeet 3 maanden in de gaten.

    Maak een foto van de plek waar de teek zat en controleer elke week even of er geen veranderingen te zien zijn. Noteer de datum wanneer de teek is opgelopen en na hoeveel uur deze is verwijderd.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  16. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Thanks! Maar zoals ik uit eerder bericht begrijp dus ook niet altijd bij alle (>24u) teken - maar individuele afweging maken. Bijwerking versus besmettingsrisico is redelijk groot.
    Deze standaard was er in ieder geval nog niet toen ik nog in NL werkte. ;) Sowieso een mijn inziens onderbelicht onderwerp.

    Wel een leuke vraagstelling om eens in te verdiepen of ‘t nu echt (wetenschappelijk bewezen) zinnig is.
    Hier in Zweden hebben we echt veel meer teken - mijn man heeft er denk ik (in de zomer) 1-2x per week wel eentje. ZO vaak antibiotica voor een dag is natuurlijk ook geen heel fijne optie. Overigens 1x een erythema migrans gekregen en behandeld.
    Wij hebben dus enkel oplettend afwachtend beleid; geen profylaxe.

    Ik behandel super vaak erythema migrans als nevenbevinding op de SEH (kindergeneeskunde) en toen ik nog in de huisartsenpraktijk werkte schreef ik dagelijks recepten - in het seizoen natuurlijk.
    Een later stadium zien we wel eens - maar gelukkig echt zelden
     
  17. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    @mamavoorde2x hoe is t afgelopen? Nog gebeld of wacht je tot morgen?
     
  18. mamavoorde2x

    mamavoorde2x Bekend lid

    25 jul 2010
    602
    79
    28
    Heb nog een keer gebeld maar blijven volhouden dat niet nodig is. Gewoon in de gaten blijven houden. Ze kwam met argument dat hij er wel elke week een kan hebben en dat er dan natuurlijk ook niet elke week ab gegeven kan worden. Heeft ze natuurlijk een punt maar ja had het nog nooit bij de kinderen gehad. Dit eerste keer en terwijl wel er niet waren en hij er langer zat.
    Mischien morgen eigen ha maar die is soieso van het afwachten.
     
    Dumpy vindt dit leuk.
  19. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Nou ja, goed in de gaten houden is natuurlijk sowieso een goed plan! Zoals ik al schreef ben ik niet anders gewend dan dat :)
    Maar in Nederland is er blijkbaar dus wel een behandelrichtlijn waar plek is voor profylactische behandeling. Zie je toch maar weer dat niet iedere huisarts dat weet - of om andere reden een ander plan volgt.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    RIVM onderzoekt geen teken meer, en sowieso heb je die uitslag niet binnen 72 uur en daarna heeft de antibiotica geen zin meer.

    Hier hadden ze ook zeker langer dan 24 uur een kleine teek, en nadat ik antibiotica opperde vanwege de info van het RIVM, kregen ze allebei de aanbevolen dosis doxycycline van de HAP. Ik zou eigen huisarts dus proberen als hap niet mee wil werken. We checken na spelen in bos en hoog gras etc goed of er geen teken zijn, dan kunnen we ze binnen 24u verwijderen en is er geen AB nodig.
     

Deel Deze Pagina