Kind heel slecht gebit

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door jomay, 16 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ik heb 3 kinderen van 9, 6 en anderhalf. Mijn oudste heeft geen gaatjes. Die van 6 heeft een heel slecht gebit. Hij heeft al ....8 gaatjes (ik schaam me hier heel erg voor, durf het bijna niet op te schrijven). Heeft ook al een kroon want een van de kiezen was afgebroken. Heel naar allemaal. Loopt nu gelukkig bij een kindertandarts want de gewone tandarts was ook drama. Ik breek me mijn hoofd nogal over hoe dit nou kan want hoewel we misschien geen kampioen gebitsverzorging waren (nu ondertussen wel), denk ik toch niet dat we zijn gebit zo slecht verzorgd hebben. Poetsen elektrisch. Weinig snoep. Water mee naar school i.p.v. sap. Wat wel zo is is dat hij altijd moeilijk te poetsen was, werkte niet mee etc. Maar wel altijd gepoetst maar doordien misschien niet grondig genoeg, ik weet het niet... en ze eten veel fruit.
    Tandarts heeft niks gezegd over kaaskiezen. Was een combinatie van dingen, te veel tussendoortjes misschien ed. Heb nu het idee dat ik overal rekening mee moet houden, wel poetsen na de maaltijden maar weer niet te kort erna, niet na fruit of yoghurt, je kan niks meer goed doen zo.
    En nu komen bij mijn jongste de tanden door en ik merk dat ik heel erg aan het letten ben op haar tanden en vind dat die er ook niet echt sterk uit zien, diepe holtes, gelig. Zij werkt ook niet mee en ik neem haar zo ongeveer in de houdgreep om toch te kunnen poetsen (na eerst het op speelse manier geprobeerd te hebben, werkt niet, ze pakt hele tijd de borstel af of houdt haar mond dicht.).
    En ik vraag me heel erg af of hoe dit nou kan en of het te maken heeft met de laatste twee zwangerschappen waarin ik proluton heb moeten spuiten en een keer antibiotica heb gekregen. Dat is wel het verschil met de zwangerschap van de eerste die een goed gebit heeft tot nu toe. Kinderen zelf hebben geen AB gehad. zoek het erg bij mezelf dus ook wel, heeft ook geen zin.

    Vroeg me af of er meerdere moeders zijn met kinderen met gaatjes en of er bij hen nog opvallende dingen waren tijdens de zwangerschap? Of toch door verkeerde gewoontes?

    Het zit me niet lekker...
     
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.951
    15.255
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hoi. Ik kan me voorstellen dat je er van baalt maar ik denk echt dat je middelste kindje gewoon een pech gebit heeft.
    Misschien is er iets misgegaan in de aanleg van het gebit waardoor het glazuur niet goed gevormd is en mogelijk zal het blijvende gebit wel in orde zijn. Proluton ken ik niet en ik weet niet welke antibiotica je hebt gebruikt, Doxy en penicilline mogen echt niet in de zwangerschap maar die zal je vast niet hebben geslikt.
    Mijn jongste van 6 jaar heeft 2 blijvende kaaskiesjes en daar baalde ik ook enorm van en bij haar is het ook afwachten hoe haar blijvende tanden doorkomen, ik hoop ook dat het meevalt maar ik kan er ook niets aan doen. In de eerste drie jaar is ze best veel ziek geweest en toen ook twee keer ab gehad en mogelijk heeft het daar mee te maken dus gewoon dikke pech.
    Ik zou de schuld echt niet bij jezelf gaan zoeken, goed poetsen en niet meer dan 7 eetmomenten per dag, veel meer kan je niet doen.
    Het melkgebit wat net doorkomt is ook erg kwetsbaar en kan er soms wat poreus uitzien en bij twijfel even laten nakijken bij een tandarts.
    Niet te veel in je hoofd blijven malen, het is heel naar maar niet levensbedreigend en mogelijk is het blijvende gebit gewoon in orde.
     
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.951
    15.255
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik poets overigens twee keer per dag, een half uurtje na het ontbijt op schooldagen en natuurlijk voor het slapen gaan. Ik gebruik nog een ouderwetse handborstel, werkt hier beter. Wanneer ze iets zoets hebben gegeten moet je inderdaad niet direct gaan poetsen, ik geef ook weleens een beker melk na het eten van een appel want dit neutraliseert of een plakje kaas. Hier ook niet meer dan twee fruitmomenten per dag ivm de zuuraanvallen op het glazuur.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Mijn oudste heeft meerdere kaaskiezen.
    Er kunnen meerdere oorzaken zijn maar dat zijn geen dingen waar je als moeder iets aan had kunnen doen, althans, dat zegt mijn tandarts..
     
  5. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Voor mijn zoon kan ik nog niet spreken, die is nog niet naar de tandarts geweest. Maar ik heb zelf een ijzersterk gebit en ben echt een slons in de verzorging. Heb nooit ergens rekening mee gehouden, ben zeker als student regelmatig met een wijntje op het bed in gegaan zonder te poetsen, flos eens in de twee jaar, en poets pas sinds een jaartje ofzo elektrisch. Ik heb enorm veel geluk.

    Evenzo denk ik dat jouw middelste gewoon enorm veel pech heeft. Als je poetst, let op suiker, en ook nog eens de momenten goed bepaalt dan doe je echt alles goed. En hoe graag sommige mensen elkaar dan ook aanpraten dat ze iets fout doen wanneer iets niet goed gaat, op sommige dingen heb je gewoon maar beperkte invloed. Of je moet denken dat andere moeders per ongeluk dingen goed doen die jij fout doet en die niet benoemd kunnen worden. Dat is net zo onzinnig als het klinkt. Moeilijke poetsers heb je wel meer, daar komt het denk ik niet door.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Mijn oudste heeft ook een slecht gebit. Geen gaatjes meer, want de kiezen waarin ze zaten (2) zijn er inmiddels helemaal uit (niet getrokken, dat liet ze niet toe, dus gewoon er uit 'gerot', zoals ik het zie, volgens de tandarts kon het geen kwaad, hij heeft het wel extra gecontroleerd).

    Hier geen bijzonderheden tijdens de zwangerschap.
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Is er wel eens naar het tongriempje gekeken? Met een te kort tongriempje is het lastig(er) het gebit schoon te houden.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste heeft ook pech, niet zo erg als jouw middelste, maar ze heeft nu 2 flinke gaatjes gehad die ook echt razendsnel groter en diep werden. Tandarts gaf aan dat haar melkkiezen ook heel diepe groeven hebben, normaal zijn ze wat vlakker, daarom zijn onlangs al haar melkkiezen geseald. Gaatjes konden gevuld worden gelukkig, dat deed ook niet veel pijn. Nu met het sealen hoop ik dat het beter gaat. We poetsen al sinds het eerste tandje heel goed, ik heb nooit toegelaten dat we bv met 2x de tandenborstel er lang klaar waren. Qua hoeveelheid eetmomenten ook prima, geen sap, zelden snoep. En toch dus pech. Ik zie nu ook wel dat de tanden van haar zusje veel beter zijn, zo op het oog lijkt het glazuur gewoon sterker/mooier? Maar ik heb geen idee of je dat kan zien eigenlijk, dus misschien lijkt het maar zo.
     
  9. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Dank voor jullie antwoorden. Je voelt je gewoon even een slechte moeder als je kind zoveel gaatjes heeft...:$.
    Maar het is waar, ze gaan er niet dood aan. Ik hoop maar dat het blijvende gebit beter is.... mijn middelste heeft ook een extra tand trouwens, ook zo iets raars. Misschien zit daar al dat glazuur in...o_O.
    Kort tongriempje heeft ie volgens mij niet, daar is met de borstvoeding nog op gelet.
    Ik denk dat ik voor de jongste ook maar alvast een afspraak bij de tandarts ga maken om te kijken of ze al iets kunnen zeggen over de kwetsbaarheid van de tanden. Weet ook niet of ik me dat inbeeld nml.
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Ik moet hier stelselmatig een houtgreep toepassen maar sinds dat we jokie en jet liedje "poetsen" inzetten (zelf zingend na eerst paar keer gekeken te hebben) begint ze echt mee te werken. Tis nu zelfs zo ver dat ze na papa/mama gepoetst heeft zij tijd zit te rekken door heel vakkundig alle tandjes nog ff te poetsen. Met dat soort dingen mag ze tijd rekken hoor. Ik vrees t ergste voor dr volwassengebit.

    Mijn melkgebit was sterk maar mijn volwassen gebit was al drama met doorkomst. Parelwitte melktandjes en direct al gele tanden als volwassengebit. Mijn glazuur stelt geen bal voor dus je ziet gelijk t merg zeg maar. Loop nu nog bij mondhygieniste voor tandvlees probleem, erfenisje van de zwangerschap van mn dochter. Inmiddels op t punt gekomen van laat maar gaan en haal t hele zooitje er maar uit. Maar t zijn nog "gezonde tanden" dus dat doen ze niet.

    Schaam me rot voor de kleur, ik lach op geen enkele foto zelfs niet op onze trouwfoto's, ja glimlach, glazuur te dun voor behandeling van de kleur, facings durven ze om die reden ook niet aan en heb hier weer een behandelplan liggen a 700+ euro voor tandvlees en daar bovenop nog een gaatje te vullen. +- helft wordt vergoed maar ik ben t gewoon beu.

    Tandvlees probleem is alleen wel link voor evt zwangerschappen (vroeggeboortes) en kan evt overslaan naar mn dochter, die zou er dan +-16 jaar last van gaan krijgen. Daarbij is t gewoon niet goed voor je lijf (vooral voor je hart schijnt t niet best te zijn).
     
  11. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.951
    15.255
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Jij mag toch zelf bepalen of je wel of niet je tanden wil behouden?
    Ik liep een keer met een hele rotte kies en toen kwamen ze ook met allerlei behandelplannen voor wkb en kronen, implantaten, ja daggg weg met dat ding en drie jaar later weer een andere kies eruit laten halen. Allemaal achterste kiezen, niemand die het ziet en ik ben af van de pijn. Verder is mij gebit in orde maar ik krijg een beetje wurgneigingen van tandartsen die alles maar willen rekken en geld willen vangen. Een slecht gebit is inderdaad heel slecht voor je hart ivm bacteriën.
    Sterkte ermee.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina