Vanaf welke leeftijd zouden jullie je kind alleen naar huis laten gaan terwijl je zelf dan werkt? Dochter is bijna 9, zijn bezig met opvang regelen ivm werk. Bso start over iets meer dan een week, dus zitten aankomende week met een 'probleem'. Ze is 14.30 uit school en ik moet tot 15.00 werken, rond 15.30 ben ik thuis. Man vind dat ze prima een uurtje alleen kan blijven terwijl ik haar daar nog te jong voor vind. School is op 3 min lopen, ze hoeft geen gevaarlijke weg over. Vanaf welke leeftijd kan zoiets?
Hangt denk ik heeeeel erg van je kind af. Is het een braaf kind wat thuis met een bakje chips voor de tv gaat zitten, of een boekje gaat lezen, zou ik het eerder toelaten dan een kind wat nog wel eens wat ondeugende streken uit kan halen. In principe is een uurtje natuurlijk niet veel.. Is er niet een andere moeder die langs jullie huis komt die haar thuis even kan afzetten, zodat je weet dat ze veilig thuis komt? Of een buurvrouw die even een oogje in het zeil kan houden? Ik zou in ieder geval als jullie het wel gaan doen, van tevoren goed oefenen met de deur open doen, ik heb zo vaak lopen hannesen met de sleutel vroeger , en afspreken wat ze gaat doen als ze dat uurtje alleen is.
Ik vind het van het kind afhangen. Het ene kind is veel zelfstandiger dan het andere. Mijn stiefdochter en stiefzoon kwamen allebei zo rond 9/10 zelfstandig thuis en waren dan een uurtje of twee alleen.
Het is een heel braaf meisje, pakt dan waarschijnlijk wat drinken en zet een filmpje aan. Buurvrouw zou idd kunnen opletten.
Ik weet niet om hoeveel dagen het gaat? Zelf zou ik proberen een speelafspraakje te regelen. Als er niets mogelijk is, dan moet een uurtje wel kunnen met een 'verstandig kind'. Inderdaad goede afspraken maken mbt wat ze gaat doen en ook mbt wat als er iets is (bv. naar de buurvrouw gaan) en haar ook jouw nummer geven en uitleggen hoe ze jou kan bellen als dat nodig is ed.
Deze week gaat het om 3 dagen. 2 lange (ma van 1430-1745 en woe van 1215-1745) en 1 korte (do van 1430-1530), en die korte zou ze dan alleen blijven. De 2 lange dagen gaat ze bij iemand spelen
9 jaar kan prima alleen hoor. Ik zou dat mijn dochter prima toevertrouwen. Onze dochter blijft af en toe ook wel een uur soms 2 alleen. De meeste kinderen van die leeftijd fietsen ook de hele middag door de wijk heen van en naar vriendinnetjes of gewoon spelen in de buurt. Ik vind het zelfs een normale leeftijd om ze meer vrijheid te geven. Je voelt zelf wel aan hoe verstandig ze met die vrijheid om gaat. In het geval van jou dochter kan ze zelfs weer terug naar school lopen als er iets zou zijn. Tenminste...hier zijn de leerkrachten tot zeker 5 uur op school.
Ik zou dan gewoon met haar afspreken dat ze lekker uit school wat drinken en lekkers mag pakken, een filmpje aanzet en dat je er met een uurtje weer bent. Duidelijk aangeven wanneer je er weer bent, op welk nummer en hoe ze je kan bereiken en uiteraard het standaard riedeltje dat ze geen vreemden moet binnen laten etc. Ik denk dat een keer een uurtje alleen thuis zijn best moet kunnen op deze manier. Misschien kun je afspreken dat je bijvoorbeeld halverwege even belt naar de huistelefoon bijvoorbeeld? En hoe staat ze er zelf tegenover? Vind ze het eng of allemaal wel prima?
Ja ze speelt ook veel buiten, zie haar dan ergens rond 5u pas ze zal ook niks geks doen ofzo, maar vind haar nog zo "jong". Vriendinnetje uit haar klas moest afgelopen schooljaar veel alleen thuis zijn, vond ze echt niet leuk en is uiteindelijk naar bso gegaan.
Maar het gaat maar over 1 uurtje. Je bent er immers verder de rest van de middag. Wij deden dit ook wel...mijn moeder werkte ook wel tot 3 of half 4. Ik kan me echt niet herinneren dat we dit niet leuk vonden. Ik vind mijn dochter echt niet te jong. En dat terwijl onze dochter best een bangerd is voor veel dingen...vindt ze dit eigenlijk erg leuk. Bewaren
Hier is ons zoontje van net 9 ook 1middag in de week alleen thuis. Het gaat dan om 1,5 uur. Dit is nu 2 keer voorgekomen en het gaat prima. Hij appt mij zodra hij thuis is en gaat dan even tv kijken oid.
onze oudste is 8.5 en die blijft op vrijdag middag nog wel eens alleen thuis. moet tot 15.30 naar school en als ik dan nog op stap ben.. we hebben afgesproken dat zodat die thuis is mij even belt. we hebben een vaste telefoon en onze nummers staan voorgeprogrammeerd En dan blijf ik Max 1 uurtje weg.
hangt er van je kind af. mijn dochter van net 9 reed wel is zelf naar huis vanuit school als ik bijv 10 min gesprek heb ofzo en zij wil niet wachten (ong 10 min fietsen) en gaat dan thuis tv ofzo kijken. Laatst is ze 1 malig thuis gebleven toen ik naar zwemles moest met de jongste. (papa had nachtdienst dus lag wel boven) en dat is ook goed gegaan. zoontje van 7 laat ik nog geen 10 min alleen thuis. zelfs niet met zijn 9.
Lastig, op de BSO van mijn kinderen zitten geen kinderen uit groep 7 en 8. Mijn zoon is 9 als hij in groep 7 zit, we wonen ook nog eens 7 km van school af. Ik denk toch dat hij dan nog naar de BSO gaat, ik kan me niet zo goed voorstellen dat hij dan al alleen naar huis komt. Maar tegenwoordig is hij wel een half uur alleen thuis als ik zijn zusje naar zwemles breng. Computertijd stellen we dan uit, die middag, hij mag dan om 16.30 uur beginnen met computeren, ik doe de achterdeur op slot, de voordeur juist van het slot. Zo kan er niemand binnenkomen, hij weet dat hij alleen voor papa en opa en oma de deur open mag doen, en hij kan eruit als er brand zou zijn. Om 5 uur komt mijn man thuis, en ik vijf minuten later. Dat gaat eigenlijk heel goed. Dus een uurtje alleen thuis voor een ruim 8 jarige zou ik niet heel vreemd vinden eigenlijk.
Hier hebben we mogelijk volgend jaar hetzelfde probleem. Onze school gaat waarschijnlijk over op een continurooster en dan moeten ze ook beide alleen naar huis en dan zijn ze ongeveer half uur alleen. Dat zal in september 2017 zijn en dan is de jongste 8,9 jaar oud en mijn oudste 10,7 jaar. Persoonlijk vind ik het niet fijn, maar het is niet anders. Ik heb absoluut vertrouwen in ze en ze zijn 'oud' genoeg, maar ik had graag gezien dat we ze de hele basisschooltijd hadden kunnen 'opvangen' na school. Maar zoals vele al zeggen, het ligt idd aan het kind en ik vind dat er 9 jaar (of bijna 9) wel een mooie leeftijd is om hiermee te starten. Jonger had ik het niet gedaan.
Het ligt ook aan het kind zelf al vind ik 8 jaar wel jong. Hier gaat de middelste sinds kort alleen thuis eten en om half 4 zelf naar huis en zij wordt in december 11 jaar. De oudste ging het ook doen vanaf groep 7.
Dit.. gewoon doen. En uiteindelijk is het geen uur geloof ik, want voor ze écht thuis is, jas uitheeft etc en zit dan is het nog maar 40 minuutjes voor jij er bent. Als er maar een achterwacht is inderdaad.
Zelf was ik elke tussen-de-middag alleen thuis vanaf groep 4. Wij woonden zo'n 2 km van school af en destijds vond ik het de normaalste zaak van de wereld dat ik lekker thuis was tussen de middag. Op de maandagen en dinsdagen was ik na school ook zo'n 2 uur alleen thuis. Heb nooit gekke dingen gedaan, was een heel zelfstandig kind. Alleen... mijn dochters zitten nu in groep 4 en geen haar op mn hoofd die er over denkt om ze zoveel verantwoordelijkheid te geven. Extra broodje mee en eten bij de overblijf, helaas 100 euro pm maar dat hoort er dan maar bij. laatst liet ik 1 van mijn dochters een halfuurtje alleen thuis omdat ze buikgriep had en ik écht boodschappen moest halen. Dat vond ik al doodeng hahaha.... Wij wonen op 3 km van hun school af dus voor ze in groep 7 (als de overblijf stopt) zitten gaan ze echt niet alleen naar huis
dochter (vandaag 8) blijft hier wel eens een half uurtje/3 kwartier alleen als ik bv een boodschapje doe. Alleen vanuit school zou ik nog niet goed vinden, sowieso vind ik hier de weg van school te gevaarlijk nog. Bovendien vind ik alleen thuis blijven wanneer ik even wegga anders dan zelf binnen moeten komen en alles regelen vanuit school.