Wat mij betreft kan het volgende wel -tanken of pinnen met auto op slot en in je zicht -bakker in rennen en kind in auto in zicht Dingen die echt in twee minuten gepiept zijn. Wat voor mij niet goed voelt -winkel o.i.d. ingaan en geen zicht op auto en kind Los van hitte, vind ik ontvoering inderdaad een risico. Daarbij verlies ik mijn tweejarige kind nooit meer dan een paar minuten uit het oog. Als ze speelt dan kijk ik toch regelmatig even wat ze aan het doen is. Begrijp dus niet hoe je met een gerust hart je kind uit het zicht op een parkeerplek kunt laten en zelf een winkel ingaan. Ik vrees dan los van de warmte ook voor pedofielen, freaks etc. Niet dat die dan overal rondlopen, en ja inderdaad de kans op een ongeluk is statistisch gezien vele malen groter, maar het druist tegen mijn gevoel in om mijn kind langer zonder toezicht helemaal alleen te laten. Ze kunnen ook een rare frats uithalen, met de gordel, een knoopje loskauwen van kleding o.i.d. Kind alleen thuis laten onder het motto 'ja ze sliep' en wilde even naar de winkel lopen vind ik al helemaal onvoorstelbaar!
Hmm beetje vreemd...dus als je een kind alleen in de auto ziet sla je de ruit in. Doe je dat dan direct of wacht je eerst enkele minuten of de moeder nog komt of kijk je rond of er ergens een overval gaande is of brand...? Ik hoop (en denk nog veel moeders met mij) dat ik je nooit tegen kom... toch echt zonde van mijn autoruitje en jouw verzekering
Dames, hier iemand die écht ervaring heeft met een ontvoering. Mijn zoon is ontvoerd geweest. En mijn les aan jullie allemaal hier : Schei toch eens uit met dat sensatiegezeur tegen elkaar. Iedereen weet het maar beter. Ik weet het wel beter, als iemand dat wilt doet ie het toch wel! Linksom of rechtsom! En nee, ik ben niet voor kleine kinderen alleen buiten laten, en nee ik ben niet voor kindjes die in de bakfiets achtergelaten worden als moeders even naar binnen hoppen bij de bakker. Nee, ik ben niet voor roekeloosheid. Maar schei even uit zeg, afgesloten auto's en luttele secondes in de omgeving van anderen. Iemand die de auto openbreekt staat meteen in volle aandacht. Mijn kind is onder mijn neus vandaan gestolen, uit zijn eigen bed notabene door een compleet vreemde! Ik kan echt kwaad worden van dat sensatiegedrag van sommige dames hier. Sommige dames hier staan te springen alsof je er dan maar om vraagt ofzoiets. Terwijl wij hier eigenlijk allemaal wel dondersgoed weten dat we dit soort dingen allemaal wel doen, en nee misschien niet als je er 1 hebt, maar dan wel als je er 2 hebt. En nee, misschien is het stom om dat in de brandende zon te doen (Mee eens!) maar we doen het allemaal weleens. Even terug naar binnen rennen om je vergeten tas te pakken of weet ik veel wat. Maar inmiddels gaat het hier allang niet meer over de hete zon, nee het gaat hier over het wijzen van vingers naar anderen, boehoe hoe slecht zijn andere ouders wel niet. .......... Terwijl we hier eigenlijk allemaal vergeten, dat we zelf die ouders zijn! Als je maar hard genoeg naar een ander wijst hoef je vooral niet naar jezelf te kijken. Leven is dodelijk, begin er anders niet aan als we hier allemaal echt zo beschermend zijn als we ons hier voordoen! Dit is niks anders dan sensatiezoekerij hier dames.
@kim....jeetje je kind is ontvoerd geweest! Dat is echt mijn allergrootste angst ooit. Hoop dat hij naar omstandigheden weer veilig en goed is thuisgekeerd. Mijn reactie was normaliserend bedoeld, even snel een jas binnen pakken is heel normaal. Een winkel ingaan en je kind uit het oog verliezen voor tien minuten ofzo vind ik niet normaal. Er kunnen honderd dingen misgaan, met alles. Daarom zetten we onze kinderen in een kinderstoel aan tafel met een veiligheidsriempje vast, een autostoel in de auto, geven we onze kinderen geen eten of snoep waar ze in kunnen stikken, plaatsen we traphekjes etc. Wat mij betreft hoort je kind in het zicht houden als je buiten bent hier ook bij. Snap dus goed dat mensen zeer verbaasd reageren als mensen schrijven dit heel normaal te vinden. Op een forum mag er gediscusieerd worden, met respect voor elkaar en zonder iemand voor gek te verklaren om haar keuze.
Hoe is dit gebeurt? Wat heftig! Lijkt me de nachtmerrie van elke ouder. Hier zit mijn kind nooit alleen in de auto. Ook niet voor het tanken! Dan ga ik als mijn man thuis is, of ik haal haar er mee uit, bij het betalen. Bij een apotheek weet je nooit hoe lang het gaat duren. Ik heb mijn dochter vaak per ongeluk wakker gemaakt, ze slaapt natuurlijk altijd als we net bij de winkel zijn (althans toen ze nog klein was). En een winkelwagen zet ik ook weg met haar op mijn arm of in de hand. Ze is 2,5 maar ik kan haar nog makkelijk tillen. En ja thuis kan er ook iets met mij gebeuren, maar dat kan ik niet voorkomen, daar kan je niet omheen. Maar je kindje er uit halen als je een boodschap moet doen of iets dergelijks is wel degelijk een bewuste keus. En verschil dorp / stad is natuurlijk onzin. Gebeuren er in het dorp nooit ongelukken? Kan daar niemand tegen een geparkeerde auto aanrijden? Misschien geen dronken jonge bestuurder, maar een oud omaatje wat een nieuwe bril moet. (Ik geloof niet in deze stereotypering, maar even om te benadrukken). En er wordt hier gezegd: we weten allemaal dat het niet alleen gaat om heet weer en je kind dan in de auto laten.... Maar het gebeurt toch ook nog steeds?! Ik lees ook dit jaar dat soort berichten en ook ts schrijft hier over een kind in de auto bij heet weer!
We zijn het hier allemaal eens dat een kind achterlaten in een snikhete auto achterlijk is. Maar zoals met zovele discussies hier, gaat het uiteindelijk daar niet eens meer om en dat is zo jammer dat er hier zoveel verwijtend richting een ander tekeer gaan.
Maar het hoeft toch niet perse verwijtend te zijn? Er is hier zelfs iemand, die aangaf over een bepaalde situatie nooit stil te hebben gestaan.
Nou verschil tussen dorp stad is er mijn inziens zeker wel. In het dorp zijn minder mensen, dus veelal hoef ik nergens te wachten. Ik kan overal recht voor de deur parkeren en mijn auto nog zien. Iedereen kent elkaar in het dorp dus als ik neerval weten ze welke auto van mij is en dat ik een kind heb. De meesten weten zelf hoe hij heet. En als je het over ongure types hebt, die vind je in de stad echt wel meer dan in het dorp. Maargoed dat is mijn visie van ons dorp. Ik ben het met kim11 eens. Er worden meteen de ergste drama scenario's naar voren gehaald over ontvoeringen en overvallen, terwijl er enkele slechts aangeven hun kindje heel kort in een afgesloten auto te laten zitten als het niet te heet is. Natuurlijk kan er iets gebeuren maar dat kan ook thuis. Kijk maar naar het verhaal van Kim. Je kan nooit alles voorkomen en ook niet de rest van je leven je kinderen in zicht houden. Ooit komt de dag dat ze alleen in de tuin spelen of naar school lopen. We doen allemaal ons best om kinderen te beschermen en kunnen (bijna allemaal) prima inschatten hoe we dit moeten doen. Vanachter je pc inschatten of iemand een foute inschatting maakt (bijvoorbeeld ikzelf wanneer ik met mijn auto inzicht, in het dorpje even een boodschap doe) is mijn inziens niet eerlijk en kan ook niet! Niet zo hard oordelen en een beetje openstaan voor hoe een ander denk kan geen kwaad!
Nee natuurlijk niet, maar een heleboel is wel verwijtend wat ik hier lees. Mensen hebben het over even tanken, over een winkelwagentje terugbrengen, over de apotheek inrennen, over weet ik veel wat. Dan zijn er 10 anderen die gauw roepen, nou dat vind ik echt niet kunnen, ik doe dat noooooit. Dat is verwijtend. Ik kan gerust zeggen, dat ik overbeschermend ben geweest, dat ik overal beren heb gezien, en overal gevaar heb gezien en misschien nog wel zie. En ja, ook ik zie mensen weleens dingen doen waarbij ik denk oh lieve help doe dat toch niet. (Kleine kinderen in de bakfiets achterlaten om even de winkel in te rennen, of tweelingwagen maar even buiten laten staan want het past niet in de winkel, of kleine kindjes alleen buiten laten spelen want ze zijn al zo volwassen..) Maar tegen iemand aanschoppen omdat iemand zegt dat ze de kinderen in de auto laat bij het betalen bij de pomp, of even de apotheek binnenrennen met zicht op de auto, of het winkelwagentje wegbrengen terwijl de kinderen al in de auto zitten..... Dat gaat mij wel een beetje te ver. Er is een heel groot verschil tussen je kinderen in een afgesloten auto een halve seconde achterlaten, of op straat zonder die afgesloten deur. En ja, er zijn gekken, en ja er is een risico, en nee dat moet je zeker niet bagetaliseren. Soms worden dingen op dit forum heel erg overdreven, en gaat het bijna meer om sensatiediscussie te hebben of om zich gewoon beter te voelen dan een ander. Zo is het in de werkelijkheid toch ook niet?
Toch opvallend dat ik heel vaak auto's bij het tankstation zie staan met kindjes achterin en pa/ma staat binnen af te rekenen. Roepen die hier ook allemaal van dat ze dat nooit doen pfff. Ik laat mijn kinderen ook in de auto zitten als ik langs de brievenbus rijdt en er moet het eea op de bus worden gedaan.Om nu 3 kinderen uit een auto te moeten sleuren om een actie van een aantal tientallen seconden te ondernemen gaat me toch echt te ver. Het is zo grappig om te lezen hoe voorbeeldig iedereen hier op ZP is terwijl ik ik real life hele andere dingen zie en tegenkom.
ik ben het met kim eens.... sommige reacties zijn echt belerend en met een hoog kijk eens hoe goed ik ben gehalte.... bovendien als het gebeurt gebeurt het toch wel, en daarmee wil ik niet zeggen dat je niet meot opletten, maar ik heb bij sommigen het gevoel dat ze alleen van uit de angst leven....dat lijkt me erg zwaar....
Kim kan je verhaal nog herinneren van een jaartje terug uit zo'n zelfde topic.echt vreselijk. Ik heb hier heel vaak nachtmerrie sover en daarom zou ik nooit mijn kind uit het zicht in de auto laten. Als er thuis iets met mij gebeurd of iemand ontvoerd mijn kind terwijl hij in bed ligt daar kan ik niets aan doen. Maar als zoiets gebeurt omdat ik hun in de auto heb laten Zitten dan zou ik het mij zelf nooit kunnen vergeven. Het is ook niet mijn bedoeling om te wijzen naar andere en volgens mij heb ik ook niemand veroordeeld maar wilde wel mijn gevoel delen waarom ik nooit mijn kinderen uit mijn zicht in de auto laat. Dus echt dat je de auto niet meer ziet. Als je de auto gewoon nog in de gaten kan houden vind ik dat anders maar doe het zelf liever niet.
Uit je huis, uit je auto, uit het vliegtuig of uit een speeltuin, hoe dan ook vergeef je dat jezelf niet.
Dat is bij mij idd het geval. Ik leef sinds ik kinderen heb heel erg in angst dat er wat met hun gebeurt of met mezelf waardoor ik niet meer voor hun kan zorgen. Heb dagelijks nachtmerries over ontvoeringen/ overvallen waarin mij wat wordt aangedaan of kinderen. Maar ook overdag komen er verschillende scenario's in mijn hoofd. Mijn kinderen gaan ook niet uit logeren. Is inderdaad lastig.
Waarschijnlijk wel. Hoop dat ik het nooit hoef mee te maken. Ben jij niet extra angstig nadat je dit heb meegemaakt? Lijkt me echt zo vreselijk.
Ik weet hoe dat voelt.. Probeer het alsjeblieft een klein beetje los te laten, want je beperkt je kinderen er ook mee. Ik heb het daar heel moeilijk mee gehad, dat ik overal beren zag, en alles eng vond, en heel langzaam laat ik het meer en meer los, en begint het een achtergrondmuziekje te worden in plaats van een theatertour. Mijn zoon speelt sinds kort alleen buiten in de straat, met telefoon, en sleutels. Ja, ik hou nogsteeds mn hart vast, maar oh wat geniet hij van het buiten spelen, en hoe trots is hij dat hij dat mag en kan doen. Probeer het te beperken tot een 'gezonde angst', want uiteindelijk bouw je een grote muur om je kinderen heen, en hoe moeten ze dan straks functioneren als jij er niet meer bent om die muur omhoog te houden?
Ja absoluut. En ik heb echt een enorme muur om mijn zoon gebouwd, en de laatste jaren breek ik die muur steentje voor steentje af tot de gewone muur die de meeste ouders ook opzetten, oke misschien toch nog met een steentje meer dan dat, maar ook ik moet het loslaten, zodat hij ook kan functioneren zonder die muur. Ook hij heeft een muur om mij heen gebouwd, en ook hij laat deze langzaam bij beetje los. We zijn bijna bij de gewone muur met een steentje extra, en daar ben ik blij om.
Het hete zon verhaal lijkt mij per definitie duidelijk... Maar over in de auto laten als je gaat betalen bij de pomp? Ik hoor mensen zeggen van '' als er iemand tegen je auto aanrijdt etc'' tja, dat kan ook gebeuren met jou erin en de kans dat je een aanrijding krijgt op de snelweg (waar je 100-130km pu rijdt) is toch wel wat groter. Veiligheid is nummer 1 en ook heel verstandig, obsessief bezig zijn dan weer niet. En idd, het lijkt soms alsof alleen alle perfecte moeder op zp zitten want wbt heel veel verschillende onderwerpen zie ik dingen toch anders gebeuren dan hier geroepen wordt.
Je hebt helemaal gelijk kim. Ik moet hier ook zeker aan werken voor mijn kinderen. Het is niet gezond. Iedere nacht check ik de kinderen ook meerdere keren. Wat fijn dat je stukje bij beetje je zoon iets vrijer durft te laten en de muur verdwijnt. Snap dat je je hart vast houd, is echt heftig wat jullie hebben mee gemaakt. Ben blij voor je dat je het stukje bij beetje kan loslaten. Lijkt me echt een last wat van je af valt.