Kind in de hoek zetten is nu ook mishandeling.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Niekepiek, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Tsja ik hoor en lees ook zo veel... Maar volgens mij ben jij hier degene die denigreerd en aanvallend reageert, doordat je ouders, die hun kinderen in de hoek zetten, machteloos noemt en dat vind ik dan weer jammer;).

2. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Nogmaals Niekepiek, ik citeer uit het artikel waar volgens mij de discussie over gaat:
    "Onmacht
    Volgens pedagogen komt deze straf voort uit een gevoel van onmacht van de ouders."

'Gevoel van onmacht' heb ik vrij vertaald in 'machteloos'.

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0

Dit is erg makkelijk praten zonder kinderen.
    Niet aanvallend bedoeld maar ik denk dat mensen zonder kinderen er geen objectieve kijk op hebben.
    Praten klinkt allemaal mooi maar de praktijk is toch heel anders.. En om dan ook meteen een mening te hebben of die ouders vind ik wel erg ver gaan zonder dat je weet hoe het is. (Heb het niet over een nichtje of buurjongetje maar eigen puberpeutertjes)

4. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Voor jou heb ik ook de quote uit het artikel waar het om volgens mij ging:
    "Onmacht

Volgens pedagogen komt deze straf voort uit een gevoel van onmacht van de ouders."

En een kind van 16 maanden begrijpt echt nog niets van een straf. Het kan volgens de pedagogen in het artikel tot hersenbeschadiging lijden.

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Tja, ik ben wel van mening dat je je kind niet voor elke scheet in de hoek/op de gang/de trap of waar dan ook hoeft te zetten. Ik houd niet van straf, maar ook bij ons thuis is de maat soms vol. Als ik al té vaak gezegd heb dat iets niet mag, met uitleg en al (en dat zeg ik op een dag heeeeel vaak met een vreselijke peuterpuber in huis) en mijn zoontje blijft tóch doorgaan, nou, dan kan ook hij even naar de gang vertrekken. En ja, ik stuur hem daar niet heen voor zijn plezier, dus hij zal er vast wel wat ongemak van hebben, maar dat is ook precies het doel. De boodschap moet zijn dat als je niet luistert, dat daar dan een consequentie aan verbonden is. Een vervelende consequentie, niet één waar je lol aan beleeft. That's the way life works. En nee, soms werkt praten echt niet hoor. Ook als ik uitleg waarom ik bepaald gedrag onwenselijk vind (en dat leg ik altijd uit), gaat hij door. Ik denk zelfs dat hij dan juist expres nog even doorgaat om te zien hoe ver hij kan gaan. Juist ja...grenzen verkennen. En die grens is op een gegeven moment bereikt en dan....is daar na een allerlaatste waarschuwing de mat ;).

6. Niekepiek

Ja dus omdat ik dat klinkklare onzin vind, denigreer ik jou en val ik jou aan?;)

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Eerlijk? Soms ben ik ook wel door m'n opties heen hoor.
    Ik tegen zoon (5) 'hoe vaak moet ik het nou nog zeggen!?'
    Zoon:'Nog 6 keer'

Hiervoor heb ik m niet in de hoek gezet hoor, maar wilde alleen even zeggen dat ik niet altijd de discussie aan wil gaan met zoon.

Soms is het gewoon omdat ik het zeg. En als je daar even over wil nadenken (maw niet luistert of een brutale mond hebt) doe je dat maar even op de gang.

8. Niekepiek

Volgens mij hebben die onderzoekers ook geen kinderen...:p

9. Amethist

Amethist Niet meer actief

Idd, soms ben je ook gewoon door je opties heen. Als mijn dochter al 20 minuten aan het brullen is omdat ze bijv. geen tv mag kijken, nou dan mag ze van mij even lekker op de gang door janken hoor ;). Sowieso is het niet goed mogelijk om met haar een gesprek te hebben (verstandelijk beperkt), maar buiten dat is ze toch niet bereikbaar voor welk commentaar dan ook als ze zich voelt alsof haar groot onrecht is aangedaan ;). En geloof me, dat op de gang zetten of haar gewoon negeren werkt echt beter dan proberen een gesprek te voeren. Ook negatieve aandacht is aandacht en dat blijkt voor peuters/kleuters toch nog beter te zijn dan genegeerd te worden...

10. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ja joh. Gewoon lekker betuttelen en dan over 10 jaar er achter komen dat de jeugd verpest is en een bek als een bootwerker op zet als het zijn zin niet krijgt.

Hier krijgen ze gewoon straf klaar. Praten tuurlijk maar als ik een dreinende kleuter heb die om 12 uur smiddags geen brood wil eten maar om 13 uur komt zeuren om een snoepje en dat dus uiteraard niet krijgt en met een grote mond roept stomme mama dan mag hij na 3 keer waarschuwen echt wel naar zijn kamer.

Ik kan dan echt lullen als brugman maar daar komt dan ook niet van terecht. Laat hem eerst maar rustig worden en voor rede vatbaar worden.

Ik tollereer geen geschreeuw en gegil in huis. Gewoon bij mijn volle verstand en totaal niet uit onmacht.

11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    whahaha ja dat was ook mijn eerste gedachte:)

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar om op de inhoud door te gaan. Hoe kan uit het onderzoek blijken dat een time-out door kinderen net zo ervaren wordt als mishandeling? Onderzoek van die Dhr. Stapel geweest? :p Nee, maar oprechte interesse. Weet dat ze bij CB, BJZ etc van het positief opvoeden zijn waarin straffen geminimaliseerd wordt, maar een time-out gelijk aan mishandeling qua reactie in de hersenen.. Dat vind ik dus wel frappant en schokkend!

13. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Door de manier waarop je me aanspreekt voel ik mij aangevallen en denigrerend bejegend.

Het is mij al lang duidelijk dat hier één visie mogelijk is en dat is dat het volstrekt terrecht is om een kindje van 1-2 jaar in de hoek of op de mat te zetten omdat dit zo nodig is. Ik verlaat dit topic. Uit respect voor mezelf want ik vind dat een discussie respectvol zou moeten worden gevoerd. Dat is hier in mijn beleving niet mogelijk. Ik heb zelf een kind maar ik zou zelf gedraging die tot bewezen hersenbeschadiging kan lijden willen nalaten. Ook wel denigrerend om te zeggen dat mensen die een andere mening hebben geen kinderen zullen hebben.

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja daar heb je helemaal gelijk in.

Maar het een sluit het ander niet uit toch. Positief opvoeden is natuurlijk helemaal top, een kind kan niet zonder complimenten en moet genoeg zelfvertrouwen krijgen.

Ook moet een kind leren om met tegenslagen om te gaan. Zoals even in de hoek of op de trap/mat.

Wat als we dat allemaal niet meer zouden doen? Nou, dan houd ik mijn hart vast voor de toekomst...

15. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb jij kinderen? Ik zeg : succes straks meid..:)

Laat mij maar lekker een mishandelende machteloze moeder zijn :)

16. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Een straf als in de hoek zetten uit machteloosheid, is echt niet aan de orde vind ik. Dat is meer in de categorie een klap geven vanuit frustratie.

17. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Minigirl ik heb even je reactie geqout.
    Hierin zeg je nergens dat je een zin van het onderzoek qoute.
    Je geeft alleen aan dat je het eens bent met het artikel.
    Daarna schrijf je het dik gedrukte,wat eerder als jou mening overkomt dan een qoute van een artikel.

18. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Trouwens : zelfs op school hanteren ze deze methode en het werkt prima.

19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Goh, dus omdat ik mijn dochter vandaag in gang heb laten afkoelen omdat ze per se een pepernoot wilde en wel NU! (en na drie keer waarschuwen het woordje NU alleen maar harder ging) heeft ze kans op hersenbeschadiging... Mm, juist ja. Misschien is dit inderdaad niet het goede topic dan voor jou.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Kind in de hoek zetten levert een hersenbeschadiging op???? Vraag ik me af HOE ze het kind dan in de hoek zetten, slaan ze met het hoofd tegen die hoek aan of zoiets??? Anders kan ik me niet voorstellen dat een kind daar ook maar iets aan overhoudt :(

Wát een absurde en belachelijke stelling!!

Deel Deze Pagina