Wij hebben sinds kort alle schulden afgelost waarvoor wij geregistreerd stonden bij bkr. Nu willen wij heel graag een huis kopen maar ik weet dat het 5 jaar duurt voordat bkr helemaal afgesloten is. Moeten wij nu ook nog 5 jaar wachten om überhaupt een hypotheek te kunnen krijgen? Iemand die dit weet?
Dat zou best kunnen, maar heb je naast dat je jullie schulden hebt afgelost ook spaargeld? Anders kun je sowieso geen hypotheek afsluiten.
Precies dit. En vroeger duurde het idd 5 jaar voordat de notering verwijderd werd en je dus een hypotheek kon afsluiten. Ik weet niet óf het tegenwoordig makkelijker is of juist nóg moeilijker?
Je moet helaas inderdaad 5 jaar wachten. Je kunt nog proberen om de bkr weg te laten halen door een bedrijf die dat voor je probeert, dynamiet heet dat. Kost wel een boel geld en garantie niet verzekerd.
Er is een verschil tussen het aflossen van schulden en het aflossen van schulden met een negatieve codering. Wanneer je gewoon een lening had die je hebt afgelost en je hebt je altijd gehouden aan de betalingstermijn etc dan heb je geen negatieve codering en kun je gewoon een huis kopen. Heb je wel een negatieve codering dan blijft deze vijf jaar staan en kun je haast geen hypotheek krijgen Ga even naar je bank toe samen met je partner, neem allebei een kopie id mee. Dan kun je een overzicht aanvragen van jullie bkr-registratie. Kost iets van 5 euro pp Reken daarnaast erop dat je eigen geld moet meebrengen.
Je moet de bank kunnen overtuigen schuldvraag te kunnen blijven zodat hun geen of minder risico lopen. Dit kan niet als je net uit een traject komt en schuldvrij bent. Je hebt waarschijnlijk afgelopen jaren hulp en budget gehad. ( als je bijv hulp hebt gehad door middel van schuldhulp met eventeel bewint) hun willen echt bewijs en daarom is het termijn van 5 jaar. Let daarbij ook op kopen op afbetaling. Dit is geen schuld die bij normaal streng berekend wordt door de bank maar wel met een bkr stempel als wanbetaler. Dit wordt altijd geregistreerd bij bkr maar met andere code. Heb je zelf een schuld afgelost met een betalingstermijn dan hoef je niet persee een negatieve codering te hebben namelijk. Wordt wel gemeld maar met andere code Je hebt verder ook spaargeld nodig omdat je maar 102% kunt lenen. Houdt hier rekening mee
Zou gewoon eens je notering opvragen en met een tussenpersoon gaan praten. Eerste gesprek is meestal gratis en dan heb je een goed beeld van eventuele mogelijkheden.
Volgens mijn kennis kan je ook obvion hypotheek. Daar werken ze met mensen die een BKR registratie hebben.
Ligt er maar net aan wat voor bkr registratie je hebt. Koop je iets op afbetaling, dan heb je al snel een bkr registratie. Ligt er gewoon net aan of jij alles gewoon netjes betaalt of dat je een betalingsachterstand opbouwt. Gewoon eens gaan praten met een hypotheekadviseur. Zij kunnen je vast meer vertellen
Bedankt voor de reacties! We gaan denk ik eerst maar eens advies inwinnen bij de bank. Maar ik ga er maar vanuit dat we nog 5 jaar moeten wachten
Ws moet je dingen kunnen aantonen, maar er zijn diverse opties Vrienden van mij hebben een hypotheek kunnen krijgen na bkr registratie omdat hun ouders garant stonden
Er zijn verschilende coderingen. En met bepaalde coderingen kun je inderdaad niks. Ik zou je bkr opvragen bij je bank en dan even ermee naar een tussenpersoon. Banken die je een hyp geven met bkr hanteren vaak ook hogere rente.....je moet jezelf afvragen of je dat u uberhaupt wilt.
Banken die je toch een hypotheek verstrekken zijn verschrikkelijk duur. Ook zul je een aanzienlijk bedrag aan spaargeld mee moeten brengen.
Iedereen die een krediet afsluit wordt geregistreerd bij het BKR. Ook voor bijvoorbeeld de mogelijkheid tot roodstaan bij je bank. En daar hoeft helemaal niets mis mee te zijn. Ook als je het krediet nog steeds hebt. Het krediet wordt dan (met een bepaald percentage) gecorrigeerd in de inkomsten-/lasten toets. En het kan dan zijn dat je het krediet gewoon kan houden (komt vaak voor) of dat je het krediet toch moet beëindigen. Maar wat wel een probleem geeft is een bijzonderheidscode op de BKR registratie. Dus een A,H,1,2,3,4 en/of 5. Dit houdt in dat je betaalmoraliteit (zoals dat genoemd wordt) niet goed of matig is. En daarop worden wel hypotheken afgewezen.
Volgens mij kan het wel maar niet overal kan je een hypotheek krijgen en vaak betaal je dan dus meer rente. Zou indd kijken of je een adviseur kunt spreken hierover. Iemand die het voor je uit kan zoeken.
Wij hebben voordat we een huis gingen kopen een lening afbetaald en roodstaan opgezegd en dat was binnen een week verwerkt maar het was geen negatieve registratie. Eigen spaargeld hoefden we ook niet in te leggen trouwens. We hebben ons huis expres nog december vorig jaar gekocht, misschien dat dat toen nog net niet hoefde?
Dit dus. Wij kwamen er pas achter dat we en registratie hadden dus de papieren opgevraagd. Ging om een lening die nu bijna afbetaald is en dat Ml rood kan staan. Voor ons houd het dus in dat we zonder problemen van bkr straks een nieuwe hypotheek kunnen krijgen
Konden jullie alles van de hypotheek betalen? Ook notariskosten enzo? Je kon in december nog wel meer meefinancieren dan nu, dat bouwt elk jaar af. Maar wij hebben in 2014 een huis gekocht en zelfs wij moesten al iets zelf inleggen (ging toen "maar" om 2000 euro totaal denk ik, maar we hadden ook een goedkoop huis). Om alle bijkomende kosten te betalen zul je zelf dus echt wat achter de hand moeten hebben. Huis zelf krijg je de hypotheek voor, maar er komen nog extra kosten bovenop zoals kosten koper, notariskosten, taxatie enz. Die kan je niet meer volledig meefinancieren in de hypotheek.
Jep, alles was meegefinancieerd. Alleen de bouwkundige keuring hebben we zelf laten uitvoeren. Tip: zoek een goede, onafhankelijke hypotheekadviseur.