Ik snap de discussie en ik snap het gevaar, maar ook ik heb een maar... Ik ben een 'draagdoekmoeder' geweest en het is eigenlijk nooit in me opgekomen om zo te gaan fietsen. Ik moet wel zeggen dat ik (motorisch onhandig ) vaker val als ik loop, dan op de fiets (voor het laatst toen ik 7 was?). Zo heb ik dus nog nooit een boswandeling gedaan met draagdoek, maar altijd met de wagen.
Eens ik had ook geen rijbewijs toen de derde geboren werd het eerste gedeelte tot 9 maanden heb ik alles gelopen. Inclusief 4x 6 km naar school en terug. Een bus hebben we hier in het dorp niet ja een buurtbusje waar we nooit met zijn vieren in konden met kinderwagen. Ik moest wel lopen geen andere keus want ik ga mijn kinderen niet in gevaar brengen omdat ik zo nodig wil fietsen. En ja voor mijn twee andere kinderen was het minder leuk om telkens door weer en wind die 6 km naar school te lopen maar ze wisten dat dat kwam omdat de jongste niet mee mocht op de fiets Pas toen hij los liep is hij mee gegaan op de fiets met helm
Echt levensgevaarlijk. Je kindje is zo enorm kwetsbaar op deze manier. Je hoeft niet eens te vallen, maar bijvoorbeeld hard remmen. En toch zie ik veel mensen zo fietsen. Ieder zijn keus, ik durf het niet.
Levens gevaarlijk. Zou het nooit doen. Ik vind zowiezo een draagzak de hele dag not done! Vallen en je ligt er boven op. Zonder kun je nog prima draaien met je armen om je kindje niet onder je te krijgen met een zak is dat onmogelijk..
Zo fiets ik dus met mijn drie kindjes. School is te ver weg om te lopen en daarbij word ik knetter chagrijnig als ik continue moet roepen dat ze op de stoep moeten doorlopen. Ook heb ik dan al een 2jarige die gesloopt is na de heenrit. En met een maxicosi in de bakfiets kan de oudste zijn benen niet kwijt. Dus hier fiets ik met een bakfiets en draagdoek. Maar op een gewone fiets doe ik het niet.. Vorige keer zag ik een moeder met een kind voorop, achterop en 1 ernaast die net kon fietsen en een baby in een niet ergonomische drager en ja dan moet ik ook even slikken maar misschien moeten we niet zo hard oordelen. De meeste moeders proberen het beste voor hun kind en ja soms kan het niet anders....
Ik heb het ook gedaan. Ik snap dat mensen het eng vinden, maar ik denk oprecht dat ik mijn kindje beter kan beschermen bij mij in de zak dan in een stoeltje. Want je stuur klapt om, je kindje zit vast in de gordels en je kunt niets beginnen. Het hoofd klapt op de grond en in de draagdoek kan je nog een kans maken om je kindje te beschermen. De eerste keer in het zitje vond ik dan ook heel naar en ver van me weg...! Maar goed dat is mijngevoel en ervaring. Deelnemen aan het verkeer is sowieso gevaarlijk ja.
Toen ik zwanger was ben ik van voren aangereden door een andere fietser. Toen kwam ik met mijn buik tegen het stuur aan. Gelukkig was er niks aan de hand maar dat heeft me wel nog een keer duidelijk gemaakt waarom ik nooit met een kindje in de draagdoek op de fiets zou stappen.
Ik doe nog steeds alles lopend. Ja balen soms wanneer je 45 min door de stromende regen naar het cb of ziekenhuis moet, maar dat overleef je ook wel weer.
Ik fiets liever met allebei dan met één alleen achterop hoor, maar dat zal dan aan mij liggen misschien? Ik vind twee me beter in balans brengen
Ik vraag me trouwens af of er regels zijn wat betreft het vervoer van je kinderen anders dan in de auto?
Ik heb het zelf nooit gedaan (ivm auto) maar ik begrijp het zeker wel! Zelf vind ik het geen probleem en mijn kids fietsten zonder helm naar school. Negen van de 10 helmpjes zijn geen erkende of hoofdverstelbare helmen en het enige wat verstelbaar is, is het bandje onder de kin, dit zit vaak zo los dat het absoluut geen zin heeft. Ze draaien 1x snel hun hoofd en zijn dan afgeleid door die helm ipv dat ze opletten! Ieder zijn ding!
Al heel gauw besloten dat een drager in welke vorm of maat geen enkele optie is op de fiets. Al ben ik een held in mijzelf stabiel houden op de fiets, geweldig in mijzelf opvangen tijdens een valpartij, en ik welgeteld 2x in mijn leven (half) ben gevallen van de fiets... no way in hell... Je zou maar net die ene keer weer eens vallen en bovenop je baby terecht komen (of die nou op je buik, rug, of aan je been hangt). Met baby is je zwaartepunt nou eenmaal heel anders en reageert je lichaam niet zoals je gewend bent wanneer je valt. Bovendien blijft je baby vast ergens achter haken en ben je helemaal je balans kwijt onderweg naar de grond. Of stel, je wordt aangereden, of gewoon geschampt, of de buurjongen geeft je een vriendelijk zetje: allemaal dingen waarbij je niet zelf in de hand hebt hoe je terecht gaat komen. Een fietskar was hier geen optie, geen plek om te stallen. Bovendien vond ik mijzelf dan onveilig "lang" worden en zag ik mijzelf al vrolijk oversteken, vergetende dat er nog zo'n gigantische kar achter mij volgt. Ook kon ik dan niet even snel zien hoe het met de baby ging, maar zou ik flink in de verte moeten turen dat ding in. Uiteindelijk besloten een Baby Mee (maxi-cosi achterop) te laten installeren. Even wennen aan dat gewicht achterop, dat wel. Maar na 2x fietsen is het alsof ik nooit anders deed. Fijn idee dat baby helemaal ingekapseld zit, met de beugel omhoog en riempjes strak, geen mogelijkheid dat het hoofdje op het asfalt terecht komt. Naar mijn idee zit de baby bijna net zo veilig als in een auto. Bijna. Na 2 maanden in gebruik genomen. Officieel is het inderdaad vanaf 4 maanden, ivm schokken en hobbels. Maar dat ding veert als een gek, vangt echt veel op. Baby in een voetenzak met capuchon en het hoofdje ligt meteen een stuk zachter. Naar mijn mening krijgt de baby zo niet meer schokken te voortduren dan een kinderwagen over stoeptegels. Zolang je maar héél rustig fiets tenminste, echt belachelijk rustig. Kruipend over een drempel, afstappen bij scherpe hobbels, slakkengangetje over klinkerwegen en het liefst omfietsen om zo alleen maar over glad asfalt te kunnen rijden. Want je moet natuurlijk wel rekening houden met de kleine. Maar dat heb ik er zeker voor over.
hier ben ik ook niet van plan om te fietsen, gelukkig is de school van mijn oudste ongeveer op 15 a 20 min loop afstand, dus prima te doen, het gaat wat jammer worden met eventueel sneeuw en gladheid, maar het is niet anders, ik ga niet fietsen met mijn baby drager.