Actiegroep tegen roze cadeaus voor meisjes

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 14 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    LONDEN - In het Verenigd Koninkrijk is een actiegroep opgericht tegen roze kerstcadeaus voor meisjes. Volgens de actievoerders van Pinkstinks (Roze stinkt) zijn roze cadeaus voor meisjes seksistisch en rolbevestigend en staan zij de latere carrière in de weg.

© ANP

Een lid van de Britse regering, staatssecretaris Bridget Prentice van Justitie, heeft zich al achter de Pinkstinkscampagne geschaard, zo meldden Britse media dinsdag.
    Volgens Emma Moore, de oprichtster van Pinkstinks, staat roze voor passief en leuk om naar te kijken. De traditioneel voor jongens gebruikte kleur blauw daarentegen zou staan voor krachtig en uitdagend. Volgens Pinkstinks kweekt de kleur roze meisjes die alleen maar een mooie prinses willen zijn die erop wacht met een prins te trouwen.

Stimuleren

Staatssecretaris Prentice vindt dan ook dat ouders hun dochtertjes 'progressievere' kerstcadeaus moeten geven, die hun ambities stimuleren om hun potentieel waar te maken. Critici vinden haar een 'humorloze feministe'.

--------------

Ja daar zal het wel aan liggen. Dat 'alles" voor meisjes roze is. Niet aan de opvoeding of het feit dat meiden kwetsbaarder zijn (ivm sommige mannen/jongens die hun handjes niet thuis kunnen houden bedoel ik dan, niet fysiek oid) of dat meiden nou eenmaal andere dingen leuk vinden als jongens. Of ze gewoon simpel weg geen jongen zijn maar meid en daar vanuit de oertijd andere dingen aan hangen (zowel letterlijk als figuurlijk :p) als aan jongens. Maar aan t feit dat spulletjes van meisjes roze zijn!;)

2. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Nou ja?! Wat willen ze dan? Blauw wordt het nieuwe roze? Of is dat ook weer rolbevestigend? Pfft zo lust ik er ook nog wel 1..

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

4. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Mijn dochter is gék op auto's... En dan 't liefst róze auto's... En ik vind 't best! :D

Maar soms iets meer keuze in kleur, qua meisjesspeelgoed, zou niet onaardig zijn, vind ik wel...
    Maar om nou zo'n lading aan de kleur van speelgoed te verbinden vind ik nogal overdreven...

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Mijn dochter vindt roze gewoon echt mooi.

Laat mensen gewoon zijn wie ze zijn zeg.

6. MelMel

MelMel Fanatiek lid

12 mei 2008
    2.267
    169
    63
    Vrouw
    NH
    ik ben zelf ook nog gek op roze !
    mia draagt ook heel vaak roze.

Wat een bullshit allemaal...

7. Aura

Aura Niet meer actief

Waar maken mensen zich druk om?

Kunnen ze zich niet beter bezig gaan houden met kinderonderdrukking in India, kinderprostitutie in Cambodja, Werkgroep tegen kindermishandeling en noem het maar op....

Heb zo mijn buik vol van die zgn. actiegroepen...dat ze maar eens iets echt zinnigs gaan doen, ongelofelijk1

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Och ja...er bestaan ook Barbie's met blauwe kleren aan. :D

9. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

oh ja, tuurlijk joh! en blauw staat straks alle jongens een carriere in de weg :(

10. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Hoe verzinnen ze t;)
    Dan koop je toch iets in een andere kleur?
    Eva is ook dol op roze...nou ja, lekker zo laten...

11. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ze heeft vast zelf geen roze gekregen en is jaloers!

12. Seth

Seth Niet meer actief

Nou ik zou het van de ene kant niet erg vinden als meer roze dingen ook in andere kleuren zouden zijn....

Waarom?

Mijn zoontje vindt serviesjes leuk.... en wil ook graag "meehelpen" in het huishouden....(stofzuiger, handveger en blik etc>) maar deze "producten" zijn vaak alleen te vinden in het roze...

Voor een blauw/groene kassa heb ik laatst alles af moeten lopen... want ze waren er alleen nog maar in het roze....
    en ik ga hem toch geen roze geven....

dus voor meisjes is roze wel ok hoor......

13. miffy11

miffy11 Niet meer actief

echt onzin nieuws. waar maak je je druk om?

maar wil wel weten of ze ook geboorte kaartjes drukken? heb bij mijn oudste alleen maar roze fleece kleertjes gehad. terwijl ik roze wel leuk vind, maar niet alleen maar!
    hoop dat dat deze keer toch anders gaat..

14. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Waarom geen roze voor n jongetje?
    Mn oudste was een paar jaar terug helemaal weg van....hoe hete ze nou.. Die kleine huisdiertjes.
    Little petshop?
    Nouja die kleine diertjes met bewegende koppies waar ze nu ook mega grote knuffels van hebben met internet gedoe.
    En daar zaten allemaal roze huisjes en dingetjes bij enzo...tja..
    Heeft hij gewoon gehad hoor!
    Bedoel...sommige volwasen hetro mannen lopen met roze overhemden op hun werk rond. Dan kan een roze kassatje of stofzuiger ook wel hoor! Heb er trouwens veel gezien in andere kleuren als roze, daar niet van.
    Waar ik t wel mee eens ben is dat er wat meer kleur moet zijn in kleine meisjes maatjes. Heb toen Wendy klein was stad en land afgezocht naar rode kleertjes en 1 heel tshirtje gevonden :(
    Overigens vind ik dat baby blauw voor jongetjes ook ERG schattig en helemaal niet "krachtig en uitdagend".
    Vraag me sowieso al tijden af waar die feministes hun feminisme verloren zijn en alles het zelfde willen trekken met mannen?
    In plaats van vrouwen en vrouwelijkheid evenveel waard te laten zijn als mannen en mannelijkheid vermengen ze nu alles tot 1 geheel. Dat was niet het oorspronkelijke doel van het feminisme... Maargoed dat is weer n hele andere discussie.

15. Seth

Seth Niet meer actief

Wilma
    Ik vind het opzich niet zo'n probleem..... maar krijg dit thuis hier nooit verkocht... :D

maartoch... jammer dat het roze, met "huishoudelijke" artikelen je bijna opgedrongen wordt....

16. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Sjongejonge...waar 'men' zich al niet druk over kan maken ;)

Ik vind het eigenlijk te banaal voor woorden dit artikel :D
    Wat een stigma krijgt de kleur roze aangemeten joh!
    Mag iemand het ook gewoon een mooie kleur vinden, voor meisjes en jongens? Gewoon.....zomaar?

;)

17. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Belachelijk...

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Ach, wat treurig, waar kan iemand zich toch druk om maken.
    En hoe staat deze feministe dan tegenover roze cadeautjes voor jongens, dat mag zeker ook niet, of juist wel, zodat het hun carriere belemmert. Mens, get a life!

19. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Oo, ik moet ineens denken aan m'n stiefzoontje, die was toentertijd drie of zo... Komt ie voorbij rennen met 'n roze, sluierachtig ding over z'n hoofd heen, stopt bij mij en zegt, bloedserieus en met 'n slisje: 'ik ben een prinses'... Ik kon 'm wel ópvreten!! :)

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hmmmm.... Betekend dit dat ik nu mijn woorden moet intrekken???

Ik heb van de week met een stalen gezicht tegen mijn man gezegd dat Jitte de nieuwe ballen voor de kerstboom had uitgezocht... ;) Knalroze, paars en zilver, met glitters!!! :D :D :D

(ik moest toch wat om mijn aankopen te verantwoorden terwijl ik eigenlijk gezegd had dat ik geen nieuwe ballen zou kopen)

Deel Deze Pagina