Als hij straks wat sterker is in zijn armen kun je ook kijken naar van die spinnenweb klimrekken (met de kleine gaten, de grote lijken me vrij lastig) daar kan hij bijvoorbeeld in klimmen. In mijn oude wijk hadden we er 1 staan en daar waren regelmatig ouders met kindjes in de rolstoel te vinden, wat die allemaal uithaalde in dat klimrek kreeg ik zelf als moeder bijna een rolberoerte van haha! Volgens mij kan je er bij de gemeente ook om verzoeken of ze (als er een speeltuintje in de buurt zit) ze hem willen aanpassen aan kinderen met rolstoel, dus speciale klimtoestellen en andere speeltuin toebehoren voor kinderen met rolstoel. Voor thuis misschien een leuk idee om een waterbak (met van die bootjes en sluisjes) en een zandbak (de hoge versie) te doen? En als hij zelfstandig in en uit de rolstoel kan komen (moet wel mogelijk zijn natuurlijk) een zachte ondergrond met het speelgoed waar hij graag mee speelt? Heb toen ik nog bij de thuiszorg zat een keer een gezin gehad met 2 kinderen in rolstoel die waren toen al wel wat ouder maar die hadden toen ze klein waren een pad in de tuin aan laten leggen met allerlei verschillende soorten verharding en allemaal ontdekkingshoekjes (moet wel zeggen dat ze een grote tuin hadden) toen de kinderen wat ouder waren en de begroeiing wat hoger speelde ze daar altijd verstoppertje Misschien heb je er iets aan! Moet wel zeggen geweldige foto! Echt een koning in zijn troon!
Is dat kinetic sand niets voor je zoontje? Kan hij toch (binnen) met zand spelen zonder naar de speeltuin te hoeven.
Fijn dat het hem zo goed helpt! Wat wij graag doen met clienten is spelen met slagroom. Op tafel een zeil neerleggen, slagroom erop spuiten (scheerschuim kan ook maar meestal eten ze eht graag op) en evt iets van hagelslag/vlokken en dan lekker dedderen! Ik weet niet precies hoe oud hij is, maar een knikkerbaan?
Een buitenkeukentje maken waar de rolstoel onder kan, goedkope afwasbak in een gat in het blad en kliederen maar. Bijvoorbeeld een blad op steunen aan de schutting. Het blad is dan ook te gebruiken als tafeltje voor ander speelgoed wat niet perse voor buiten is. Buiten een krijtbord maken op een muur of schutting op rolstoelhoogte. Voor als hij iets ouder is een tuintje op hoogte waar de rolstoel onder kan. Een trampoline was op mijn werk ook altijd favoriet, een beetje stoeien met de rolstoelkindjes op de trampoline Ik kan het plaatje niet vinden op welke.nl, maar de bodem van flessen halen en de flessen als een soort knikkerbaan steeds zigzaggend onder elkaar aan de schutting bevestigen, boven water er in wat dan in de fles er onder valt, en in die daar onder enz.. (hoop dat je het snapt) Zoals bij Ikea in de speelhoek in het restaurant hebben ze altijd van dat grote speelgoed wat aan de muur bevestigd is. Een stang met blokken die je kan draaien om de stang en dat je dan een plaatje kunt maken: https://lh3.googleusercontent.com/-muY7BVo5WB0/UsBtPLhao9I/AAAAAAAAG_A/Q_oABztsqc0/s640/blogger-image--1670572983.jpg Een speelhuisje zelf maken in de tuin met een brede deur waar de rolstoel doorheen kan. Ramen op een hoogte dat hij er ook zelf doorheen kan kijken. Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Joycey, vragen staat vrij he . Hij heeft waarschijnlijk zuurstoftekort gehad rond zijn geboorte waardoor hij een hersenbeschadiging heeft. Dit heeft dan weer voornamelijk aanslag op zijn motoriek. Hij heeft een verhoogde spierspanning in zijn armen en benen en een te lage spierspanning in zijn romp, dus dat werkt elkaar ook nog tegen. Hij kan misschien wel ooit leren lopen op zijn spasticiteit, maar zal voornamelijk afhankelijk zijn van zijn rolstoel. knofje2008, wij wonen vlakbij een speeltuin die rolstoelvriendelijk zou moeten zijn. Daar hebben ze een klein stuk betegeld en de rest is gewoon gras/zand. Maar zie op de kaart ook een speeltuin die dichtbij is en wel beter zou moeten zijn! Daar gaan we zeker eens kijken als hij de rolstoel helemaal snapt. Dankje voor de tip. MamMo, kracht heeft hij zat in z'n armen . Ik ga het onthouden voor zijn tweede verjaardag/sint/kerst. Evientje, hij kan gewoon op de grond spelen hoor, hij tijgert wel. Maar hij kan niet zelf in en uit de rolstoel, misschien later wel als hij zelfstandig kan zitten. Ik kan me nu nog geen voorstelling maken dat hij in zo'n klimrek klimt! Dat kost veel kracht, knap van die kindjes! De tip van de speeltuin is wel een goede! Daar ga ik navraag naar doen als we zijn verhuist. En zo'n pad heb ik zelf ook al wel over na lopen denken, momenteel loopt de urgentie voor een nieuwe woning (wonen nu 3 hoog zonder lift) dus even afwachten of we die ruimte hebben in de tuin. Dankjewel! Nyn, kinetic sand staat op ons lijstje! Ik weet nog niet zeker of hij het leuk vind, gewoon zand vind hij niet heel fijn voelen, maar dat gaan we zeker nog uitproberen! snoeppapiertje, dit doen ze inderdaad ook regelmatig bij het revalidatiecentrum. Helaas resulteerde dat in overgeven bij hem. Hij heeft ook een verstoorde sensorische motoriek waardoor hij erg heftig kan reageren op zulke dingen. Maar een bak met blokken etc woelt hij wel graag doorheen . Knikkerbaan is hij denk ik nog te jong voor (22 maanden). missle, keukentje heb ik al over na zitten denken om dat te maken, moet niet heel moeilijk zijn. Maar eerst even afwachten hoeveel hij straks doet met het speeltafeltje wat in de maak is . Krijtbord is wel een leuk idee! Met de rolstoel op een trampoline, wil dat? Vallen ze dan niet om met stoel en al? Ik snap je idee met de flessen! Heb al zitten kijken of ik zelf een speelkubus kan maken waar hij omheen kan rijden, dit is nog wel een leuk idee om er in te verwerken! Dankje voor de tips! Bedankt voor alle leuke en lieve reacties! Hopelijk reageert de boze buitenwereld () ook zo als ze hem zien in zijn rolstoel.
Sorry heb er geen ervaring mee, maar wilde toch reageren op de ontzettend leuke en stoere foto van je zoontje!
Ooh, zonder de rolstoel op de trampoline natuurlijk, had ik er even niet bij gezet Waar ik werkte waren ook kindjes met alleen een verstandelijke beperking en dan konden ze samen op de trampoline. De kindjes uit de rolstoel liggen en iemand anders die ze laat "stuiteren" (natuurlijk met beleid ) De kindjes uit de rolstoel hadden dan de grootste lol! En lekker wild stoeien met ze en dat ze toch zacht landen op de trampoline. Of de kindjes met een wat hogere spierspanning in de benen konden vastgehouden door ons ook lekker mee "springen". Ooh, en een grote dobbelsteen van schuimrubber was ook leuk voor spelletjes, maar dat is pas voor als hij een heel stuk ouder is. Kunnen ze vanuit de rolstoel zelf oprapen en gooien.
Missle, haha! Tuurlijk. Daar had ik dan weer niet aan gedacht. Dat vind hij inderdaad geweldig. En ook weer; hoe harder hoe beter! Bedankt voor alle reacties en tips! Maar volgens mij heeft er nog niemand gereageerd met een eigen kind in een rolstoel, toch? Lijkt me toch ook wel fijn om echt ervaringen uit te wisselen over dagelijkse dingen . Dus mocht er nog iemand voorbij komen, ik hoor het graag.