Kind in vijver gevallen na weggelopen van schoolplein

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mammavan5, 2 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Gevoelsmatig ben ik het met Vogelinnetje eens. Een gesloten hek, zeker een hoog hek, gesloten deuren... Ik vind dat wel heftig hoor, het staat ook haaks op de buurtpleinfunctie die de meeste schoolpleinen hebben. Maar nou ja, het zal je kind maar zijn hè. Lijkt me toch goed om kritisch te kijken naar de situatie en procedures.

    Hier nooit de voordeur op slot trouwens, alleen 's nachts. Dat lijkt me eigenlijk óók niet veilig, als je kinderen in geval van nood het huis niet kunnen verlaten?
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  2. Loufoque

    Loufoque Fanatiek lid

    17 mrt 2021
    1.627
    4.537
    113
    Precies mijn gedachte tijdens de Covid periode. Maar als ik het me niet vergis was jij toen niet vies van spontaniteit- en vrijheidsbeperkende maatregelen op basis van niet heel rationele gronden...

    On topic: bij zowel de lagere- als nu middelbare school van mijn zoon staat een hoog hek met fatsoenlijk slot omheen waarvan maar één persoon de sleutel heeft. En om eerlijk te zijn zou het me worst wezen of dat als 'een gevangenis' voelt voor wie dan ook. Met een zoon die (in elk geval op de basisschool) als een ongeleid projectiel deed wat hem ingaf had ik meer vertrouwen in een hek dan in de leerkrachten die elk moment aangrepen een peuk te roken. Elk ongeluk is er één te veel. Je zal maar de ouder zijn van nét dat ene kind in de statistieken.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  3. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Precies, en tegelijkertijd: in hoeverre kun je alles dichttimmeren, in hoeverre moeten we alles zien te voorkomen? Dat kan toch eigenlijk ook weer niet. En zo ongeveer elke maatregel kost geld (meer hekken, meer toezicht, andere oevers aanleggen (hoewel dat laatste wel goed klinkt ook voor dieren)) dat dan weer niet aan andere maatregelen besteed kan worden... Nou ja, daar moet men dus een goede afweging in maken.
     
    Saartje33 en Vogelinnetje vinden dit leuk.
  4. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.630
    5.062
    113
    Vrouw
    Hier zit alleen de voordeur op slot als ik boven ben en de jongste van 3 is alleen beneden. Ik acht de kans kleiner dat er brand uitbreekt dan dat mijn 3 jarige de benen neemt:o:.

    Wij hebben juist de voordeur ‘s nachts niet op slot. Vind dat een heel eng idee. Wat als er brand uit breekt en je krijgt de deur niet van slot door al teveel rook bijv. Maar goed, dat komt misschien omdat m’n man brandweer is en ik dan wel is het 1 en ander hoor ;)
     
    Zuul vindt dit leuk.
  5. Loufoque

    Loufoque Fanatiek lid

    17 mrt 2021
    1.627
    4.537
    113
    De 'oevers' in kwestie zijn i.m.o. gewoon echt ongelooflijk ondoordacht aangelegd. Niet alleen met scherpe betonnen randen vlak naast speeltuigen, maar ook nog eens als een soort greppel. Als een kind struikelt en valt over rand 1, ligt rand 2 nét netjes op schedelafstand. En dan ook nog eens dat water.

    En hoeveel zou dat gekost hebben aan ontwerp- en aanlegkosten? Méér dan een degelijk hek lijkt me.
     
    Syane, Spectre, citroenrasp en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.436
    2.611
    113
    Hier is jaren geleden een gesloten deuren beleid ingevoerd na dat een jongetje vermoord werd in zijn klas. ' de moeder van de dader was mijn docent zal dit daarom niet snel vergeten.'

    Tegenwoordig staat alles weer wagenwijd open. En was ik toch wel blijer met de dichte deuren beleid. Mede omdat mijn kind Houdini is, school naast het water staat en ik hem er best in zie vallen. Hij weet dat hij er niet in mag, maar met rotzooi op het water lijkt het soms gewoon modder/gras.

    In eerste instantie wilde ik hem daarom naar een anderen school doen, maar hij wilt/zit echt heel graag op dit kindcentrum.
     
    Loufoque vindt dit leuk.
  7. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.615
    1.432
    113
    Hier ook niet hoor. Sterker nog onze gezamelijke kleuters sprinten van het ene huis naar de andere. Zal waarschijnlijk ook weer afhangen van de plek waar je woont.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  8. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Ja ik heb tamelijk brave kinderen. Jongste is één keer naar de speeltuin gerend maar dat kondigde ze wel aan en was in mijn volle zicht.

    Ik heb de sleutel er vlak naast hangen. Ik ben óók bang voor inbrekers. En voor brand. Lastig hoor.
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  9. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.434
    17.394
    113
    Vrouw
    Zo zag ik laatst een filmpje op social media van een moeder die haar jonge kind meters voor zicht liet fietsen op een fietspad direct naast het water. Ze was heel verbaasd over de vele bezorgde, negatieve reacties op het filmpje. Maar kind hoeft maar 1 stuurfoutje te maken en het ligt in het water. Als je dan zelf zo ver weg bent, dan ben je gewoon niet op tijd erbij.. Helemaal prima hoor, dat 'vrije opvoeden', maar mi zitten er grenzen aan wat een kind kan met welke leeftijd en inderdaad welke gevaren een kind kan overzien.
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    De nieuwe deur wordt een zonder brievenbus er in. Scheelt én tocht en het hengel risico wat we nu ook hebben.

    Zo kwam ik bij mn ouders binnen als 11 jarige toen ik mn sleutels was vergeten en nog niemand thuis was. Stok door de brievenbus en je hebt die klink zo omlaag gewipt.

    Die klemhaken houden niet veel tegen, bij de buurvrouw waren die er ook zo afgehaald. Allicht dat noxons steviger zijn (die knippen) die hebben wij wel.

    Enige wat pertinent niet in de nacht er op gaat zijn de nachtsloten, in ons oude huis hadden we die dingen (met van die lange pen sleutels) maar ook overdag in alle rust had ik daar ruzie mee.

    Mja, we zullen t maar niet hebben over t 3mm multiplex plaatje wat op de plek van de ruit zit...Die schop je er ook zo uit. Maar dat zie je niet aan de buitenkant.

    Omdat in de nacht de sloten wel op cilinder gedraaid zijn hebben we de correcte sleutel in de buurt van de deur hangen op een vaste plek (niet direct in zichtlijn als je van buitenaf kijkt). Zitten geen andere sleutels bij dus je kan alleen maar de goede pakken.
     
  11. Diiba

    Diiba Bekend lid

    14 sep 2023
    627
    1.000
    93
    Vrouw
    Nouja dit inderdaad. Ik vind water bij een basisschool sowieso onverstandig. Het risico dat het mis gaat moet je niet willen nemen. 100% veiligheid kan niemand bieden, maar risico's zoveel mogelijk beperken lijkt me niet meer dan logisch.
     
    Shalom, Loufoque en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.690
    7.455
    113
    Dat klopt statistisch ook niet.
     
  13. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.690
    7.455
    113
    Maar zelf doe je ook een uitspraak over de hoogte van de kans en in jouw geval klopt dat ook niet. Dus eigenlijk ben je zelf ook irrationeel bezig, alleen sla jij dan de andere kant door.
     
    KleineLai en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    #114 Vogelinnetje, 9 apr 2024
    Laatst bewerkt: 9 apr 2024
    Ik bedoelde: de kans op een nieuw ongeluk is even groot als het eerste ongeluk. Het is niet zo dat de kans na het eerste ongeluk ineens veel groter is. En de kans op 2 ongelukken is wel kleiner dan de kans op 1 ongeluk (stel kans is 10%. Dan is de kans op 2 ongelukken onder dezelfde omstandigheden 10%*10% = 1%.

    Het boek dat ik citeer geeft duidelijk aan dat als er iets gebeurd is met bijv 10% kans mensen de kans op een tweede ongeluk hoger inschatten dan die 10%.
     
  15. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.690
    7.455
    113
    Ja zo klopt het rekenkundig inderdaad. Dus voordat ongeluk 1 is gebeurd is de kans op 2 ongelukken 1%, maar nu ongeluk 1 al heeft plaatsgevonden is de statistische kans op ongeluk 2 gewoon weer 10% is. Dus die kans is niet kleiner geworden.
     
  16. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    799
    507
    93
    Dat inderdaad. Ik heb echt niks met kansen, zeker niet als het om mensenlevens gaat.
     
    Mammavantwee, Diiba en tuc vinden dit leuk.
  17. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    Dat filmpje heb ik ook gezien en tussen het water en de stoep zit nog een hele weg. Overdrijven is ook een vak voor vele mensen. Kans is groter dat het kind onder een auto komt dan in het water terecht komt. Het kind van 3 ging in een mooie rechte lijn over de stoep.
     
    chrystel73, Vogelinnetje en Ysabella vinden dit leuk.
  18. Diiba

    Diiba Bekend lid

    14 sep 2023
    627
    1.000
    93
    Vrouw
    En de kans dat ouders levenslang hun kind missen als het fout afloopt is 100%.
     
    Loufoque vindt dit leuk.
  19. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.873
    10.797
    113
    Helemaal eens. En de persoon die op dat moment verantwoordelijk was…
     
  20. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.434
    17.394
    113
    Vrouw
    Zoals ik het mij herinner zat er geen weg tussen, maar een gras strook wat afliep naar het water. Bij water moet je gewoon bij je kind in de buurt zijn, maar dat is mijn mening. Een vrije opvoeding is prima, maar het blijven jonge kinderen die nog niet alles kunnen overzien.
     

Deel Deze Pagina