Topsport basisschool en verlof

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Cin85, 21 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Onze school is altijd vrij moeilijk met bijzonder verlof aanvragen. Zo moest ik voor het 40 jarig huwelijk van mijn ouders een kopie van hun trouwboekje laten zien, en wordt er in mijn omgeving meer afgewezen dan toegekend.

Echter blijkt onze jongste iets beter te kunnen voetballen dan dat wij dachten. Gevolg is dat ze nu in een veel ouder team is geplaatst, super leuk natuurlijk! In het voorjaar hebben ze wat wedstrijden tegen andere prof clubs in het buitenland (mits dat doorgaat ivm corona). Voor de rest van het team geen probleem, zij krijgen vrij van school door hun knvb beloftenstatus. Maar zover ik weet is deze regeling alleen voor middelbare scholen. En mijn kind zit (de komende jaren) nog op de basisschool. Hierbij mag de school zelf besluiten of ze verlof voor ontluikend talent goedkeuren of afwijzen, ik vrees dus voor een afwijzing.
    Heeft iemand hier verstand van of ervaring mee?
    Uiteraard kan ik de club ook contact met school laten opnemen tegen die tijd, maar ik vrees eerlijk gezegd dat het wat averechts gaat werken.

2. Sushi80

Sushi80 Lid

14 nov 2021
    67
    74
    18
    Voor een basisschool kunnen de topsportregels ook gelden. Wat helpt is dat de club waar je kind voetbalt een brief maakt voor de school zodat je het zelf niet uit hoeft te leggen maar de club uitleg geeft en verlof vraagt. Dat gebeurt vaak bij bijv profclubs uit de eredivisie waar kinderen voetballen.

Een school mag max 10 dagen verlof geven voor dit soort bijzondere omstandigheden zonder overleg met de leerplichtambtenaar. Stel dat de school geen akkoord zou willen geven, dan kun je met de clubbrief naar de leerplichtambtenaar en die zal het verlof goedkeuren.

Wel moet het kind voldoende onderwijs krijgen. Dus wellicht moet er wat huiswerk / schoolwerk thuis gemaakt worden. En als je kind in groep 8 zit, mag de eindtoets bijv niet gemist worden.

Cin85 vindt dit leuk.
  3. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Het is idd aan de school, heel vreemd eigenlijk.

Mijn dochter turnde tot voor kort op topsport niveau en trainde 19 uur per week. Ik kreeg een brief van de bond mee voor school en kreeg heel makkelijk vrij. Ze kwam niet op school op de woensdagen en vrijdagen vanaf 12 uur.

Ze is wel een goeie leerling en maakte prima het werk dat ze op de woensdagen thuis moest doen.

Cin85 vindt dit leuk.
  4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik ga dan inderdaad een brief aan de club vragen.
    Ze zit nog lang niet in groep 8, dus de eindtoets is nog niet van toepassing.
    Qua leerachterstanden verwacht ik eigen ook geen problemen, ze is hb (kind heeft werkelijk op alle fronten alles mee) en ze zit dus 1 dag per week in een hb klas en volgt in de gewone klas haar eigen leerlijn.
    De trainingen zijn allemaal eind van de middag en in de avond en de meeste wedstrijden zijn in het weekend. Het gaat dus echt om een incidentele wedstrijd op een door de weekse avond (dag erna wat later beginnen op school) of een paar dagen in het buitenland tegen meerdere clubs.

@Liva pfft 19u per week trainen, dat lijkt mij best pittig! Voor zowel je dochter als de rest van het gezin.

5. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik heb weleens een ventje in de klas gehad dat bij een topclub voetbal speelde. De club nam zelf contact op met ons en regelde het met directie/IB. Ik moest als leerkracht zijn gedrag en resultaten monitoren en bij achterstand of storend gedrag contact opnemen met de club. Hij moest namelijk wel goed presteren om te mogen spelen.

Als ik jou was zou ik de club eens vragen hoe zij dit normaal gesproken aanpakken. En alvast het verhaal voorleggen aan de leerkracht. Dan kan zij/hij er alvast navraag over doen op school.

6. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Ja, dat was ook echt pittig. Uiteindelijk leverde het toch teveel spanning op, erg intens dat soort uren. Nu gestopt en dat vind ik stiekem heel prettig.

Maar zo'n topclub in het voetbal lijkt me wel erg leuk!

7. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ga ik inderdaad doen. Het hele voetbal gebeuren op dit niveau is nog nieuw voor ons, dus zijn nog een beetje zoekende er in haha. We zijn eerlijk gezegd nog steeds stomverbaasd over de hele situatie. :roflmao:
    Ga morgen even met de club bellen, aangezien zij natuurlijk als enige niet op de middelbare school zit, zal het even anders aangepakt moeten worden.

Lisa280887 vindt dit leuk.
  8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Dat kan ik mij voorstellen, op den duur draait alles dan alleen nog maar om turnen. Wat doet je dochter nu dan? Want opeens heeft ze ook best veel tijd over.

Mijn dochter wil al sinds ze 3 is profvoetballer worden, en ze is inderdaad niet slecht. Speelde al die tijd bij onze plaatselijke club bij de jongens in de selectie. Tot een paar weken geleden de scouts opeens letterlijk in de rij stonden, dat hadden we echt niet aan zien komen. Dus momenteel draait het hier ook even vooral om voetbal, maar ze heeft gelukkig niet dagelijks trainingen en of wedstrijden. Wel krijgen we voedingsadviezen, dus ook dat is weer even omschakelen. En omdat ze vet de jongste is, is het ook de vraag hoe ze zich staande blijft houden tussen de rest. Zolang ze maar met plezier blijft spelen, anders stoppen we er direct mee.
    De enige eis van mijn dochter is dat wij mee verhuizen naar Spanje als ze bij Barcelona gaat spelen (lekker blijven dromen schat). :roflmao:

owly, Catou, Athina en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Heerlijk!!

Cin85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina