Donderdag krijgt mijn oudste zoontje buisjes en worden zijn neus amandelen geknipt, zijn er mensen die er ervaring mee hebben ? Wat kan ik verwachten en hoe lang duurde het bij jou kids voordat het was genezen. En ik hoor van de ene dat je voor altijd oordopjes in moet als je gaat zwemmen en andere zeggen weer dat het niet uit maakt, wat doen jullie ? En hebben jullie kids veel last gehad ? En deze leek snapt 1 ding niet, er werd mij geadviseerd veel ijsjes te kopen voor na de ingreep, nou snap ik dat dat moet als je keel amandelen worden verwijderd maar wat heeft het voor nut als alleen je neusamandelen worden verwijderd ?? Hoop dat jullie wat ervaringen willen delen
Ik zit met de zelfde vragen, mijn zoontje is morgen aan de beurt, bibber bibber Ik zal het je wel laten weten morgen
Mijn dochter heeft het vorige week gehad. Voor de tweede keer buisjes en nu dus neusamandelen erbij. De eerste keer kwam ze lachend uit de narcose maar nu had ze pijn en kwam er heel erg boos uit. Naderhand heeft ze eigenlijk nergens last meer van gehad. Ik had een hoop ijsjes ingeslagen maar waar dat voor nodig was? Het maakte het in ieder geval wat leuker. Ze moest twee dagen thuis blijven i.v.m het gevaar op een infectie. Zwemmen mag twee weken niet vanwege de buisjes (bij alleen neusamandelen 1 week) en ze hoeft geen dopjes volgens haar kno arts. Zelfs duiken voor het a diploma mag gewoon.
Onze dochter is in mei geholpen, ingreep was heel kort. Helaas kwam ze slecht uit de narcose waardoor de neus wat langer bloedde maar was met een ijsje zo over.. Door de kou sluiten de bloedvaatjes waardoor je minder kans hebt op nabloeden. Om 11 uur zaten we alweer thuis, ze heeft toen 3 uur geslapen en de rest van de dag/nacht ook veel geslapen. De dag erna was ze gewoon weer de oude. De buisjes moesten 3 dagen droog blijven dus niet in de douche of anders met dopjes en ze moest de dag na de ingreep binnen blijven. Met zwemmen doen wij wel dopjes in maar het moet niet.
Ijsjes lijkt mij ook echt voor de keel, dus die hadden wij niet met buisjes en neusamandelen. En met keel ook niet overmatig veel, want mijn zoontje wou gelijk en geregeld drinken. Genezing was heel snel. Alleen wat last van onrustig slapen, maar dit duurde twee weken en toen was t over. Nu was hij toen 20 mnd dus nog vrij jong. Pijn heeft hij niet gehad. Wat zwemmen betreft weet ik niet. Er is nooit wat over gezegd, dus als wij zwemmen is t zonder dopjes hoor. Succes! Goed voorbereiden en uitleggen wat er komen gaat scheelt ook al wel wat. 1e x niet gedaan, zo jong dus hij begreep t niet (dacht ik) 2e x wel gedaan, dit was 5 mnd later en mijnheer heeft geen last gehad van onrustig slapen. Wakker worden uit de narcose was toen ook niet zo'n drama als de 1e keer.
@diaan1982: Heel veel succes vandaag met je kleine man. Ik moet aanstaande donderdag en schijt echt peentjes. Maar als ik het zo lees was het dus niet zo gekke opmerking van die ijsjes hihihi, ik zei het tegen de anesthesist en die keek me aan alsof ik iets heel doms vroeg maar goed We kijken het gewoon aan. Ik hou hem in ieder geval donderdag en vrijdag thuis, dan heeft hij het weekend ook nog om bij te komen. Ben benieuwd
Mijn zoontje is geholpen met 16 mnd, dus vrij jong. De ingreep was over voordat ik het doorhad. Ik zat net op een stoel bij te komen van het in slaap laten vallen (ging met heel veel strijd) en toen hoorde ik hem al huilen, hij werd heel boos wakker. Dit ging pas over toen we weer buiten liepen. Mij is verteld dat het ijsje is omdat ook de neusamandelen via de mond worden verwijderd en het ijsje verkoelend werd en tegen het bloeden. Het herstel ging heel snel. Bij thuiskomst was hij al weer aan het spelen. Hij heeft nog wel een paar dagen last van zijn oren gehad, maar verder verliep alles voorspoedig. Mij werd trouwens ook verteld dat mn zoontje de eerste week niet naar het kdv mocht ivm nabloeden en infectiegevaar.
Ijsjes, misschien ook dat de kou de pijn een beetje verzacht en de bloedvaten samen laat trekken ivm nabloeding. Beter dan warm, dat de doorbloeding juist stimuleert..
Mijn zoontje heeft buisjes gekregen toen hij 11 mnd oud was. Na bijna 2,5 jaar waren ze eruit en kreeg hij toch weer last. Dus weer buisjes en dit keer ook de neusamandel (het is er maar eentje ) verwijderd. Ik vond de ingreep beide keren erg meevallen. Buisjes merkte ik gelijk effect van en het bloeden van de neusamandel was alleen even in het ziekenhuis. Daarna waren we verlost van de eeuwige groene snottebellen, wat een verademing! Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar mijn zoontje heb ik de tweede keer (toen was ie ruim 3) echt goed voorbereid en dat hielp goed. Hij wist wat hem te wachten stond. Zwemmen doen wij trouwens zonder dopjes, maar mijn zoontje zit nog niet op zwemles en zo vaak zwemmen we niet (alleen in de vakanties). Hij is geen waterrat, dus gaat uit zichzelf niet onder water etc. Anders zou ik wellicht wel oordopjes aanschaffen. Douchen mochten wij wel gewoon doen, alleen niet het hoofd onder water (de eerste dagen), ook mocht hij een dag of 3 niet naar de psz. Succes!
Lees net al jullie berichtjes en vind het toch vreemd dat voor dezelfde ingreep zoveel verschillende adviezen worden gegeven door de artsen. Hier is ons meisje 3 weken terug geholpen aan haar neusamandel/buisjes. De ingreep was zo gebeurd en ze mocht zo naar huis. Half 8 binnenwezen,half 9 geholpen en 10 uur stonden we buiten. Ze heeft geen pijn gehad en is rustig uit de narcose gekomen. Wel raakte ze eventjes in paniek van de andere kindjes op zaal die zo lagen te schreeuwen. Huilen heeft ze enkel gedaan toen er van te voren een zetpil werd gezet voor de eventuele pijn. Bij thuiskomst heeft ze heel even nog geslapen maar voor de rest is ze gewoon haar eigen gang gegaan. Wel heeft ze nog een hele week geklaagd dat ze moe was. Dat kan door de narcose komen denk ik. Ijsjes werd hier geadviseerd omdat ze de neusamandel vanuit de keel verwijderen kan de keel schraal aanvoelen en een ijsje verzacht het dan een beetje. Voor het avondeten kregen we ook het advies om vla te geven maar ze heeft gewoon meegegeten de eerste avond. Verder werd gezegd dat ze de volgende dag gewoon weer naar buiten of naar het kdv mocht. Wij hebben ze een weekje thuis gehouden omdat ze nog zo moe was. In bad mocht ze wel maar de eerste week mocht er absoluut geen water in haar oortjes komen daarna kon een enkele druppel in het oor geen kwaad meer. Ik heb de eerste 14 dagen vette watten gebruikt als ze in bad/douche ging. Ons meisje is 3 dus die hebben we goed kunnen voorbereiden over wat er komen ging. Handige tip is het boek "Het oor van Leonoor" . Staat alles duidelijk in uitgelegd. Ook kregen we de tip om het kapje thuis te oefenen met bv een vlaschaaltje. Ze wist precies wat er ging gebeuren en deed haar mondje open op het moment dat het kapje kwam. Want hoe ze de narcose in gaan zo komen ze er meestal ook uit. Succes met de ingreep!