Hallo mama's Ik heb een dochter van 2 jaar en 4 maanden die verslaafd is aan haar speen en knuf. Het liefst houdt ze hem 24/7 in haar mond en de knuf ligt altijd in haar buurt of in haar hand, nou tijdens het eten kan hij dan even weg maar als het aan haar ligt moet het nog op tafel liggen anders wordt ze al flink driftig voordat we gaan eten om het maar niet te hebben over het eten zelf want dat is weer een ander verhaal Wat we al geprobeerd hebben is de speen in bed laten, maar mevrouw kan tegenwoordig zelf het traphek opendoen gaat naar boven en haalt de speen en knuf gewoon op. Of onder het mom van "ik wil boven spelen" of "ik moet een schone luier" als we hier niet op in gaan wordt ze natuurlijk super kwaad gaat met haar kop op de grond bonken. Nu kan ik dat nog wel hebben, denk gewoon je doet het jezelf aan maar als papa thuis is en de oma's die ook regelmatig oppassen krijgt ze dan haar zin :x Nu dacht ik, zou ze al een soort van beloningsysteempje aankunnen en hoe gaat dat dan? of hebben jullie andere tips? gaat het starks vanzelf over? of is er maar een oplossing...oordoppen en negeren dat gekrijs Groetjes Sanja
Hoi, Hier een dame van bijna 3 jr....heb dit ook gehad maar aangezien ik een enorme hekel heb aan praten met speen in haar mond mag ze hem alleen nog maar in bed....verder heb ik een geheim plekje voor haar speen ontwikkeld en daar leggen we hem na het slapen neer...ze vind het helemaal geweldig!!! Ik heb dus maar even oordoppen gebruikt want je kan je voorstellen dat dit niet zonder slag of stoot ging... consequent is hier het toverwoord
Ik zou toch doorzetten, zeker buiten het bed. En dat ook gewoon afspreken met paps en de oppas. Daar is toch wel mee te praten. Het is toch gewoon beter voor haar spraak en tanden. En er gewoon mee beginnen als je 3 dagen achter elkaar vrij hebt. Dan hebben ze geen kans om de speen toch te geven. En met 3 dagen is ze aardig gewend aan de nieuwe gewoonte.. Mijn neefje, net 2, plakte ook redelijk aan de speen, in ieder geval de nachten en overdag ook regelmatig. Mijn zusje heeft op een avond gezegd dat ze de volgende ochtend de speen in de prullenbak zouden gooien. De volgende ochtend is dat inderdaad gebeurd. En hij heeft er 's middags nog 5 minuten om gepiept, en 's avonds nog minder. Daarna was het klaar. Zo simpel, terwijl het toch best een speenkindje was.
Tim wilde rond die leeftijd ook de hele dan zijn fiep, lekker veilig gevoel en gewenning. Ik merkte dat zodra hij zijn fiep had ook meteen vermoeid gedrag vertoonde dus toen we op vakantie waren (ja makkelijk moment, veel afleiding) hebben we hem gewoon afgepakt als hij lekker aan het spelen was en werd het minder. Nadat hij enige tijd geleden weekje ziek is geweest en uiteraard weer lekker met de fiep op de bank mocht was hij al snel weer gewend. Ook hij klimt naar boven om zijn fiep te halen als hij boos is. Wat ik nu doe is als hij uit bed komt leggen we zijn fiep boven op de kledingkast. Hij weet nu dat hij er toch niet bij kan omdat zijn fiep niet in zijn bed ligt en gaat dus ook niet meer naar boven!! Succes ermee!! Het is moeilijk, maar het is vooral doorzetten volgens mij. Als je toegeeft dan onthouden ze dat!!
Cold Turkey... en als je 'm met slapen wilt houden dan leg je 'm dus weg en komt ie alleen met slapen tevoorschijn.
Zo te lezen is ze echt verslaafd Wat je zou kunnen proberen is om haar te zeggen dat ze niet mag praten met speen in de mond, dat je dan niet reageert. Dan zal ze al vast (met een beetje geluk) de speen steeds vaker uit de mond doen als ze het doorheeft. Als ze hem dan in de mond wilt duwen, praten tegen haar zodat ze moet antwoorden. Wie weet is dat wel de oplossing om haar van de speen 24/7 af te houden. Meeste kinderen praten een hoop. Zo heb ik het destijds ook bij Joris gedaan, want die had hem ook het liefst 24/7. De knuf vind ik niet erg, maar die speen vond ik minder... Al snel legde Joris hier de speen neer, anders reageerde ik niet op hem... En een maand of 2 voor zijn 3e verjaardag heb ik steeds gezegd; als je 3 jaar word is het echt tijd om de speen weg te gooien, want dan ben je echt een grote jongen. 2 weken na zijn 3e verjaardag gooide hij zo zelf de speen weg
bedankt voor de tips! cygnet2 haha daar lijkt het onderhand wel op...als ze zo over de grond aan het dweilen is! Minimuisje, de tip van het praten met de speen in de mond ga ik idd maar eens proberen. Die knuf vind ik ook niet zo'n probleem maar helaas gaat het altijd samen! En ga de speen dus ook maar verstoppen op een "geheime plek" wie weet helpt het.... Hoop dat ze er voor haar 3de verjaardag ook 's nachts vanaf is voorlopig eerst maar het probleem van overdag aan pakken! Consequent is idd HET toverwoord alleen vind ik het reuze moeilijk....
Wij zijn hier net met de speen gestopt (m'n zoontje is net 2 jaar oud), eerst sliep hij er alleen mee, maar de laatste tijd wou hij hem steeds vaker in. Ik heb eerst een tijdje gezegd dat speentjes voor babies zijn. Toen op vakantie hebben we gezegd dat we thuis geen speentjes meer zouden gebruiken. We hebben toen alle speentjes weggestopt. Dat is nu anderhalve week geleden. Hij vraag aan het begin van z'n slaapjes wel nog om een speen, maar dan zegt hij zelf: hoeftniet, babies! En hij gaat gewoon zonder slapen. Cold turkey dus, maar met voorbereiding. En het is me 100% meegevallen! Ik had drama's verwacht, maar niks van dat!
HIer ook het dillema om de speen weg te laten. Zowieso is de speen alleen voor in bed, daar zijn we altijd heel duidelijk in geweest met als uitzondering als ze echt ziek is. Maar nu willen we eigenlijk wel helemaal van de speen af. Alleen is onze dochter een hele slechte slaper en we zijn bang dat dat zonder speen alleen maar erger zal worden. In jouw geval zou ik gewoon consequent zijn.
ik zou ook consequent zijn, vanaf 1 jaar heb ik de speen en knuffel alleen in bed gegeven. Dat pikte ze toen gewoon, nu zijn de dametjes natuurlijk wat pittiger, maar ik zou ook even hard zijn. Wegleggen en klaar.
Consequent is idd HET toverwoord alleen vind ik het reuze moeilijk....[/QUOTE] Yep...tis makkelijker geschreven dan gedaan hihih succes...
Je kunt de speen ook vastbinden aan het bed. Kan hij in elk geval niet mee naar beneden. Wel uitkijken dat je hem 's nachts weer loshaalt ivm die draad... Afgelopen november hebben wij Jesse (toen wastie nog geen drie) van de speen afgewend. Hij had hem nooit overdag, dat scheelde al aanzienlijk. De eerste avond zonder speen wilde hij niet geslapen, heeft hij gehuild. Het was echt zooooooooooow zielig, echte traantjes en hij snikte zo overstuur. Ik was echt bijna zover dat ik de speen ging ophalen, maar ik ben heel blij dat ik toch doorgezet heb. Na anderhalf uur sliep hij pas, maar gelukkig wel de hele nacht doorgeslapen tot acht uur. De volgende twee avonden vroeg hij nog wel om de speen, maar sliep hij al met een dik kwartier. De vierde avond heeft hij het nergens meer over gehad! Wat was ik trots op hem, dat hij dus binnen 3 avonden afgewend was. Vorige week vond ik in een kastje nog een vergeten speentje. Ik dacht: es even kijken wat Jesse doet. Hij stopte hem meteen gretig in z'n mondje, maar ik kon aan z'n gezicht zien dat hij hem eigenlijk helemaal niet meer zo lekker vond. Toen ik hem het speentje afpakte protesteerde hij ook helemaal niet. Lekker gevoel dat hij er nu echt helemaal af is. Sterkte ermee! Blijf consequent, ook al lijken ze nog zoooow zielig!
Onze dochter kreeg een speen met slapen. En toen ze 13 mnd was hebben we cold turkey gedaan. Ze heeft 3 uur gehuild en dat was het!
Mijn dochter duimt,maar haar achternichtje speende. Haar moeder had mij verteld(dus de nicht van mijn dochter) dat ze haar zodra ze 3.5 was vertelde dat als ze klaar was met spenen,ze dat tegen haar moest zeggen en dat ze samen de speen op de vensterbank deden leggen,als ze in bed lag komt de spenen fee en die neemt het speentje mee voor een andere baby en als dank je wel,krijgt ze een cadeautje.Ze heeft het heel vaak verteld,todat dochterlief zei,dat ze er klaar voor was. Dit hebben ze gedaan en de volgende dag lag er op de vensterbank tussen de glitterpoeder een briefje en een cadeautje voor haar. Sindsdien heeft ze nooit meer naar de speen gevraagd. En mijn dochter duimt nog steeds door.Die krijg ik het niet afgeleerd.
Wij halen spenen met 9 maanden weg uit bereik. Knuffels zijn altijd al voor in bed. Vanaf 9 maanden wordt de speen alleen maar gegeven bij groot verdriet, lange autoritten en ziekte. In bed mag de speen (en dus ook knuffel) altijd. Bij mijn zoontje hebben we 'm een week of 2 weggehaald en dat gaat goed (hij is 2,5). Met 9 maanden is de zuigbehoefte sterk afgenomen en is het gewoonte geworden
Wij hebben de speen ook rond de 9 maanden alleen in bed gegeven (of de uitzonderingen die cygnet hierboven noemt). Mijn oudste was ook echt verslaafd, maar accepteerde dat eigenlijk direct. Alleen was hij toen natuurlijk wel een stuk jonger. Ik zie maar 1 oplossing, en dat is cold turkey. Dan maar een paar dagen drama. Sterkte
Nou vandaag dus een redelijk drama. De speen bleef dus op de kast in de slaapkamer. Vanmorgen ging dit redelijk. Moest haar wel afleiden en zijn dus buiten gaan spelen. Toen we terug kwamen begon het zeuren, heb haar uitgelegd dat ze als we naar bed gingen de speen en knuf weer mocht. Heb haar uit laten razen en na een paar minuutjes was het over en ging ze spelen. Vanmiddag was het wel vervelend, was op visite geweest en op de terugweg kwam ik in de file, had de speen dus niet bij me en werd gek van het gekrijd achterin....:x Cygnet, als ik ooit nog eens een tweede wondertje mag krijgen zal ik dingen zeker anders aanpakken Sjudith, Ik vind 3 uur huilen wel lang hoor. Mijn moederhartje kan dat slecht hebben
Zo..die mag behoorlijk wat zelf bepalen. Wat ik zou doen; alleen in bed geven en haar dus ook niet alleen naar boven laten gaan (ondanks de dingen die ze verteld te willen weet JIJ toch wel dat ze de speen wilt halen) en anderen ook instrueren de speen niet meer te geven.
Als ze m niet meer mag zou ik m dus ook niet in de auto geven; anders snapt ze er niks meer van en blijft ze er boze buien om krijgen!!
Herkenbaar!!! Ten eerste als je ervan af wil moet je ze uiteindelijk allemaal weg doen. Wij hebben ook veel pogingen gedaan maar hadden er altijd 1 of 2 achter de hand. Daar ging het fout bij ons. Alle pogingen mislukte. Nu hebben we Rosalie haar speen rond sinterklaas in haar schoen laten doen voor baby pietje. Baby pietje was op tv te zien tijdens de intocht en had geen speen. We hebben hier een paar dagen over gepraat samen, dat het echt wel heel zielig is etc. Er naar toe werkend dat zij die speen zelf in haar schoen zou doen voor baby pietje. Nou en dat deed ze. Geen seconde problemen gehad. Zij wilde namelijk zelf ook van die speen af omdat spenen voor baby's zijn (dat hadden we ook verteld). Misschien kun je ook zoiets bedenken?