Kind laten slapen in ruimte met cv-ketel

Discussion in 'Veilig slapen' started by tupp, Feb 9, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,911
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij willen graag gaan verhuizen en zijn nu volop huizen aan het kijken. Van de week hebben we een huis gezien dat veel pluspunten heeft, maar er zou ook heel veel aan moeten gebeuren. Nu zaten we de mogelijke kamerverdeling door te spreken, waarbij mijn man één van onze jongens in een kamer zou willen laten slapen waarin ook een kast staat waarin de cv-ketel is weggewerkt.
    Mijn gevoel zegt dat je gewoon niet slaapt in een ruimte waar ook de cv-ketel staat. Maar mijn man keek me aan alsof ik een alien ben ;)
    Dit huis gaat hem niet worden, dus de discussie is inmiddels volslagen theoretisch. Maar ik ben ondertussen wel nieuwsgierig:

Zou jij een kamer met daarin een cv-ketel gebruiken als slaapkamer? Wel weggewerkt, dus uit het zicht. Maar in principe alleen door een paar planken afgescheiden van de ruimte.

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wij zitten toevallig met hetzelfde issue.
    Wij vinden het geen probleem. Hebben wel een koolmonoxide melden hangen.
    Sterker nog, we zaten laatst nog te denken aangezien wij nu op die kamer slapen: wij liggen hier helemaal niet goed! Als er iets gebeurt dan gaan we allemaal dood, want wij zijn de eerste de klos, dus wie redt dan de kinderen???

3. Emihan

Emihan Actief lid

Aug 18, 2015
    474
    68
    28
    Hier slaapt de jongste op zolder en op zolder hangt ook de CV. Alleen is de zolder in 2en gesplitst (met wand en deur) waardoor wij een voor-zolder hebben. Plus we hebben een koolmonoxide melder hangen.

Als je het ooit een keer van plan bent moet je zeker koolmonoxide melder ophangen.

Succes is jullie zoektocht 😉

4. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Onze dochter slaapt op zolder en daar hangt ook de ketel. Wel diverse melders erbij.
    Ik vind het dus geen probleem en zou daar ook geen huis voor laten schieten. Tenminste, als dit het enige nadeel zou zijn.

Wel zou ik kijken of je deze eventueel weg kunt werken.

5. dolley

dolley Bekend lid

Sep 24, 2013
    586
    104
    43
    NULL
    NULL
    Ik heb er wel slechte ervaringen mee. Het was toen een noodoplossing voor een half jaar. Zat geen kast omheen trouwens. Maar ik had dagelijks echt enorme hoofdpijn. Er was niks aan de hand qua koolmonoxide maar nee voor mij never nooit meer.

6. born2bme

born2bme Fanatiek lid

Aug 3, 2015
    1,406
    287
    83
    In het huis waar ik vroeger 12 jaar heb gewoond met mijn ouders sliep eerst mijn broer en later mijn broertje op de kamer waar cv hing. Idd wel weggewerkt in een kast. Zou niet weten waarom het niet zou kunnen. Idd wel goede melders ophangen

7. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Ik had bij mijn ouders thuis de kamer met in de hoek een hok met deur waar de CV in was verwerkt. Heb er 9 jaar zonder problemen geslapen

8. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Hier hangt de cv op de voorzolder dan vindt ik het geen probleem. Sowieso hebben wij de verwarming nooit aan snachts. Als dat wel zo was dan vind ik het niet prettig denk ik. Wel hangen er diverse melders bij. De koolmonoxide op de grond.

9. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,478
    113
    hier slaapt de jongste op zolder waar ook de cv hangt (wel op de voorzolder). Er ligt een melder op de grond, hebben s nachts de verwarming niet aanstaan en er staat altijd een raam open (niet wagenwijd maar op een flinke kier) Het is een cv van nu 3 jaar oud en we laten hem elk jaar controleren.

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik zou het niet willen, slapen op een kamer waar de cv in hangt.
    Maar, ik heb eerder wel jarenlang op de zolder geslapen waar de cv ook hing en er niks aan overgehouden. En toch vind ik het voor mijn gevoel geen fijn idee.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

In ons vorige huis was de cv ketel op onze slaapkamer, achter een kast, beetje vreemde constructie. Ik heb er nooit echt last van gehad behalve dat het ding herrie maakte (maar daar wen je ook aan). Idd wel een melder erbij en dan zou ik het verder geen probleem vinden.

12. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,788
    491
    83
    Ik heb jarenlang op zolder geslapen waar de ketel hing, maar die hing wel in een apart hok. Met een branddeur naar mijn kamer. Eigenlijk nooit bij stil gestaan, we hadden ook geen melders of wat dan ook :) Maar ik heb er in ieder geval niks aan over gehouden. Wel zat er een raam in de ruimte om te kunnen ventileren (geen idee of dat eigenlijk een toegevoegde waarde heeft ;)).

Ik zou er op zich geen probleem mee hebben, mits de ketel dus wel achter een wand zit, met een branddeur, met een melder erbij en een mogelijkheid tot ventileren.

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,911
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij slapen nu zelf op zolder met de cv op de voorzolder. Dat vind ik geen punt. Dan heb je toch meer afstand & een muur ertussen (al is het maar een gipswandje) En natuurlijk een melder.
    Maar echt op dezelfde kamer, met het bed praktisch naast de cv voelt voor mij toch anders.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,516
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze zoon slaapt op zolder en op de voorzolder hangt de cv zonder inbouwkast en we hebben ook geen melders hangen.
    Er zit natuurlijk wel een muur en een deur tussen.
    Hij heeft nergens last van en er wordt voldoende geventileerd op zolder.
    Die CO2 melders schijnen ook niet altijd even betrouwbaar te zijn maar ik zal er eens over nadenken.
    Ik heb het ieder geval nooit een bezwaar gevonden.
    Kasten er omheen is trouwens alleen maar schijnveiligheid.

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,516
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Welke melders hebben jullie trouwens hangen?
    Ik ga er nu toch maar over denken om er een op te hangen.
    Die hang je toch het dichts bij de vloer?

16. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,911
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben een rookmelder en een koolmonoxide melder. De rookmelder hangt hoog. De CO meldee hangt lager (maar niet op de grond, ongeveer op 1 meter). En niet te dicht bij het apparaat. Als je een melder koopt, zit er een handleiding bij waar je hem moet hangen.

17. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113

Klopt maar ook weer niet plat op de vloer. Koolmonoxide verspreid zich over de grond omdat het naar beneden zakt. Wij hebben er daarom ook een in het trapgat hangen. De ketel hangt naast het trapgat. Verder hebben we rookmelders boven de wasmachine/vriezer op zolder, overloop boven, gang beneden en in de woonkamer en keuken. Die zijn ook allemaal gelinkt aan het alarmsysteem. Daar wordt je wel wakker van plus dat onze telefoons overgaan als we niet thuis zijn.

18. Islah

Islah Niet meer actief

Ligt eraan of je een diepe slaper bent of niet. Onze verwarming staat 's nachts zo laag dat 'ie zeker weten niet aangaat, omdat mijn man en jongste dochter anders van de combiketel wakker worden. Voor de duidelijkheid: De combiketel staat op zolder en wij allemaal slapen op de 1e verdieping.

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,516
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier staat de verwarming altijd uit snacht en ik heb even gekeken en de ventilatie gaat naar buiten en het is een relatief nieuwe ketel van 10 jaar.

20. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83

Een nieuwe ketel heeft niks met koolmonoxide te maken, dus koolmonoxide komt ook met een nieuwe ketel. Had ik laatst gelezen.

Share This Page