Dat weet ik maar de kans is natuurlijk een stuk kleiner maar sluit het natuurlijk nooit helemaal uit. In het nieuws was overigens ook dat veel CO2 melders ook ondeuglijk zijn en vaak verkeerd worden geïnstalleerd.
Ik zou het niet doen ik vind het doodeng je ruikt het namelijk niet En als je de melder hebt hangen ben je denk ik al te laat als deze afgaat. Ik heb ook gelezen dat een koolmonoxide melder laag moet hangen en niet hoog omdat koolmonoxide zwaarder is als lucht.
Hier het zelfde! Wij hebben een rookmelder hoog geplaatst en de koolmonoxide melder in het trapgat gat op de juiste afstand. De verwarming staat 's nachts altijd op 15, soms slaat hij aan. Wij zetten hem 's avonds al uit omdat mijn zoontje er van schrikt, hij begint er nu wel aan te wennen. De wasmachine en droger staan ook op de zolder en dat vind hij ook niet fijn als die aan staan.
Kan prima als je inderdaad maar de juiste voorzorgsmaatregelen neemt. Je kunt op een etage lager net zo goed (misschien wel eerder ) dood gaan aan een koolmonoxide vergiftiging. Aangezien je vaak voorzichtiger bent als ze daar slapen dan wanneer hij moederziel alleen op zolder staat.... Even wat puntjes : kast eromheen is prima zolang er maar voldoende ventilatie blijft. Koolmonoxide melders, check even de site brandveiligheid voor de best geteste modellen Co2 vergiftiging bij oude cv's is niet hoger dan bij nieuwe, dat blijkt achterhaald
Klopt. De brandweer gaat zelfs een nieuwe campagne voeren, omdat ook nieuwe c.v-ketels gevaarlijk kunnen zijn mbt koolmonoxide. Ik zou qua mijn gevoel er niet vlak naast willen liggen eigenlijk. En dat is niet zozeer vanwege het gevaar van koolmonoxide. Maar onze cv-ketel van bijna 10 jaar oud maakt dan ook nogal een herrie als die aanslaat. En dat doet ie elke ochtend om 06.00 uur (in het weekend om 07.00 uur) +als je warm water pakt. Dus dan ben je gelijk klaarwakker . Hier ook een koolmonoxidemelder + raamroosters die altijd openstaan + ramen die op de slaapkamers en op zolder (waar cv-ketel hangt) eigenlijk dag en nacht op een kiertje openstaan, dus goede ventilatie.
Nee zou ik niet willen, zo'n ding neemt ook veel ruimte in, zoemt, etc. Wij hebben 'm buiten gehangen, in een kast.
Wij hebben de ketel en droger op zolder staan, de ketel hangt boven de trap/overloop. In onze logeerkamer hangt dus een brand blusser voor her geval dat, zodat je met de brandblusser de overloop kan verlaten.
Ik zou voor een aparte co2 melder gaan en niet voor een 2 in 1. Deze hebben wij dus toen mijn vader ons vertelde (brandweerman) dat dit wel heel apart is want rook trekt omhoog , daarvoor zou dus een hoge hangplaats verstandig zijn en koolmonoxide 'valt' naar beneden (bouwt zich dus op vanaf de vloer) en daarvoor zou je hem dus een lage hangplaats moeten geven. Wij hebben dus een losse rookmelder erbij gehaald en die hoog weg gehangen.
Ik zou het niet prettig vinden als vaste slaapkamer. Als er mensen logeren slapen ze wel eens op zolder. Hebben een koolmonoxidemelder en de ketel wordt elk jaar gecontroleerd. En 's nachts staat de verwarming niet aan. Maar met kinderen heb je de verwarming 's avonds misschien nog wel aan nadat je naar bed bent gegaan.
Ik zou niet voor een CO2 melder gaan trouwens, maar voor een CO melder . CO2 is wat we zelf uitademen Op de verpakking van de melder staat hoe je 'm moet ophangen. Het schijnt niet dat CO zakt, maar mengt in de lucht. Bij ons hangt hij 1 meter van de ketel, aan een balk aan het (lage) plafond, op 15 cm van het plafond. Dat zou goed moeten zijn. Denk dat als je 'm op de grond legt bij de ketel dat hij niet goed werkt.
Mijn lieftallige echtgenoot gaat dit weekend onze cv ketel doormeten. Hij werkt zelf in de brander industrie en kan dus ook de CO meten. Volgens hem kan er geen CO ontstaan omdat het een gesloten installatie is met een afvoer naar buiten. Hij heeft er verstand van dus ik ben gerustgesteld😉
Beste tupp, Goed dat je je in dit onderwerp verdiept. Er zijn zeker zaken waar je op kunt letten om een koolstofmonoxidevergiftiging te voorkomen: Laat je cv-ketel regelmatig controleren door een erkend bedrijf, zorg 24 uur per dag voor goede ventilatie, plaats koolmonoxidemelders, vooral in kleine en slecht ventilerende ruimtes en laat je schoorsteen minstens 1x per jaar laten vegen. Zie voor meer informatie en tips om een koolstofmonoxidevergiftiging te voorkomen het dossier Koolmonoxide op de website van VeiligheidNL: https://www.veiligheid.nl/organisatie/actueel/nieuws/dossier-koolmonoxide Groet, Laura VeiligheidNL