Nou mijn neef heeft me 1e kindje bij de gemeente aangegeven en hij was helemaal niet bij de geboorte aanwezig....En erkennen kan later ook! Tenminste bij ons is het zo gegaan.. Jeanney
Ik vind het zoiezo zielig voor de papa als je het niet op de juiste manier doet, toch een leuk iets dat erkennen enzo als je relatie toch snor zit enzo (ik snap dat een alleenstaand iemand anders denkt) maar je hoort de papa er wel bij te betrekken het is ook ZIJN kind en ik vind dat je als moeder zijnde ook je best moet doen om dat ook wettelijk zo te maken... ik zou echt niet snappen waarom je dat niet zo doen zeker als je ziet hoe weinig moeite het is..
Toevallig ben ik ook informatie aan het inzamelen geweest en hier bij de gemeente wordt geadviseerd het erkennen voor de geboorte te doen en liefst al vroeg in de zwangerschap. (het is overigens niet verplicht hoor!) Niet alleen omdat je anders zelf ook bij de aangifte aanwezig moet zijn, maar ook vanwege het volgende: Stel dat er onverhoopt iets met je kindje gebeurt tijdens de zwangerschap of bevalling en het is nog niet erkend, dan is het dus niet officieel het kindje van je partner. Dan blijft vader dus "onbekend" en dat lijkt me ook geen prettig idee. Daarbij is het veel makkelijker om het nu alvast te regelen, ik neem aan dat papa dat ook zeker wel een fijn idee zal vinden toch? liefs
Het kindje gaat sowieso mijn achternaam krijgen? Dat kan toch gewoon, dat zegt toch nog niets over het wel of niet erkend hebben? Wij hebben daar samen voor gekozen aangezien mijn vriend in de toekomst zijn eigen achternaam wil laten veranderen (hij is geadopteerd). Dit zal toch geen problemen opleveren? Hij is dan toch net zo veel de vader? En IMD: Weet niet of dat voor mij bedoeld is, maar ik ben niet van plan om het níet te laten doen, alleen ik zat me af te vragen of het vóór of net na de geboorte handiger is. Dat wordt me nu iets duidelijker.
nee ik zei niet dat jij het niet wilde laten doen maar merkte dat aan sommige reacties zeg maar.. En je kan gewoon kiezen bij de erkenning welke achternaam jullie kindje krijg die laat je DAN meteen vastleggen (wel zo handig ) Ik vind ook niet dat een achternaam wat zegt of wel of geen papa zijn (dan zou ik een jaar lang geen mama zijn geweest van mijn eigen kindje haha) maar het is iets leuks, formeels en fijn dat het goed geregeld is op deze manier erkennen enzo..
Goed dat ik dit topic lees.. Ik vergeet het erkennen steeds.. De tijd gaat ook zo snel.. @Janneke21: Je bepaalt bij je eerste kindje welke achternaam het krijgt en alle volgende kindjes krijgen deze achternaam ook. Dat mag ook gewoon de achternaam van de moeder zijn, dat zegt niks over het wel of geen vader zijn van je man. Wel moet je nog steeds erkennen bij een volgend kindje... Op zich heeft erkennen niks te maken met wel of geen gezag/beslissingsrecht hebben over je kindje. Pas als je na de geboorte het gezamelijk ouderlijk gezag hebt aangevraagd is het ook juridisch in orde. Ik heb dit even van www.justitie.nl geplukt.
mijn vriend heeft ons kindje erkend met 31 weken geloof ik.... het kost niets. jij moet erbij zijn als het kind erkent word want je moet er voor tekenen dat je toestemming geeft. heb je het niet erkend mag hij het kindje niet aangeven... en komt het op jou naam te staan...
zoals ik het begrepen heb is het het handigste ( niet verplicht ) om het voor de geboorte de erkennen. waarom? omdat je persoonlijk mee moet.( met legitimatie beiden ) wat best lastig is als je pas bevallen bent en/of een keizersnee hebt gehad. verder is het zo dat zolang hij niet erkent heeft hij ook de wettelijke vader niet is. mocht er in het ergste geval dus iets naars gebeuren in de zwangerschap of met de geboorte is hij niet de vader. dan ben jij de enige ouder ook op de papperassen. als hij niet erkent krijgt het kindje automatisch jou achternaam. op het moment dat je samen naar de gemeente gaan vóór de bevalling kunnen jullie daar een afspraak over maken als het wel zijn achternaam moet worden.