Dochter is 2 jaar en 9 maanden en wil nog weinig weten van de wc of het potje. Maanden terug had het wel al haar interesse en heeft ze ook meerdere keren iets op de wc en potje gedaan. Maar op een gegeven moment wilde ze niet meer. We hebben het onlangs weer opgepakt en een vast wc moment geïntroduceerd. In het begin wilde ze niet, maar door het leuk te maken met een boekje voorlezen, wilde ze wel. Sindsdien gaat ze nu elke middag na het eten even naar de wc. Alleen tot nu toe heeft ze daar nog niks op gedaan. Ze benoemt ook dat ze bijv haar poep niet op de wc gaat doen. Geeft overigens wel aan wanneer ze poep in haar luier heeft, plas niet. Echt haar interesse heeft het nog niet, dus twijfel wat nu te doen. Uitbreiden van toiletmomenten lijkt me nog niet zo zinvol, omdat ze nog niks op het toilet doet. Of zou dat wel al nuttig zijn? Of juist afwachten tot ze wat begint te doen en dan de momenten uitbreiden? wat zouden jullie doen? En hoe hebben jullie zindelijkheid aangepakt?
Wij hebben toen de interesse er was de luier overdag uit gelaten en voor elk plasje dat in de wc was kregen ze een sticker. heeeeeel veel ongelukjes eerste dagen en regelmatig terug hervallen. De oudste heeft nu eigenlijk nooit meer ongelukjes, geeft het zelf ook goed aan. De jongste kan als ze te druk aan het spelen is ofzo wel eens een ongelukje hebben. Mijn enige tip is dus: luier uit, onderbroek aan en kijken wat er gebeurt!
Als je de luier uitlaat gaat ze ook merken dat ze plast. Dat merk je in de luier niet omdat daar direct de plas wordt opgenomen. Ik zou beginnen met dagdelen luier uitlaten en het laten gebeuren. Benoemen wat er gebeurt en dat het op de wc moet
Zou het echt nodig zijn luier uit? In de zomer een stuk makkelijker, dan nu in de winter... dan heb je toch ineens overal plasjes in huis lijkt me?! Ik heb wel eens gehoord van de tip onderbroek in luier aan, dat ze het dan ook voelen. Weet niet of dat een vergelijkbare optie zou kunnen zijn?
Die tip heb ik ook al voorbij zien komen, maar zelf nooit uitgeprobeerd. Ik heb het aantal ongelukjes nooit zo erg gevonden, even waslapje over kind, nieuwe broek en dweiltje over vloer. Gewoon zorgen dat alles klaarstaat. Eerste paar dagen eventueel zorgen dat je niet te veel andere dingen moet doen en dan valt het wel mee.
Voelen wel, maar jij kunt het nog steeds niet zien, dus kunt het niet benoemen. Hier zijn beide kinderen in de winter zindelijk geworden, met blote billen. In huis is het toch wel warm.
Ik denk gelijk aan plasjes op de bank, het vloerkleed, de stoelen, enz Voldoende tijd is wel een goede tip in elk geval! Momenteel een newborn van 6 weekjes in huis, dus misschien niet het meest handige moment met alle voedingen. Dat is waar ja, je ziet het niet. Maar misschien dat ze het wel gaat benoemen dacht ik, omdat ze t duidelijker voelt... Hmmmm, ik ga even met mijn man in conclaaf hoe hij er over denkt in elk geval!
Waarschijnlijk ook niet het meest handige moment voor je dochter aangezien grote zus worden voor haar ook een grote en impactvolle gebeurtenis is. Dat icm dat ze er zelf nog weinig van moet weten maakt dat ik nog lekker even zou wachten. Ze is nog hartstikke jong.
De vloerkleden heb ik toen aan de kant gedaan en wij hebben een leren bank dus dat was bij ons inderdaad niet zo een punt. Met een new born ik huis denk ik dat je beter nog even kunt wachten. wat je ondertussen kan doen is meer plas momenten invoeren met de luier aan (na wakker worden, voor het eten, voor een uitstapje) en daar dan voor belonen als er iets in het potje is. Dan leert ze alvast wat de bedoeling is. Wat hier heel erg hielp ook was als ik mee ging en ze mij dan op wc hoorden plassen. Dan zei ik mijn plasje in de wc en jouw plasje mag in het potje.
We hebben bewust gewacht tot ons tweede kindje een maand was, dus eigenlijk net pas begonnen. Om haar inderdaad te laten wennen als grote zus. Dat lijkt ze inmiddels wel aardig te zijn, maar misschien is het toch nog te vroeg. Ze is wel een beetje geïnteresseerd overigens, als in dat ze vaak mee gaat als ik naar de wc ga, wil doorspoelen dan, aan geeft als ze gepoept heeft.
Ze komt me al vaak achterna inderdaad als ik naar de wc ga, of papa, of oma. Dat vindt ze wel interessant! Maar zodra ik benoem dat zij ook een plasje of poepje op de wc kan doen, zegt ze dat ze die in haar luier doet. Wijsneusje
Hier het boek "oh crap, potty training" gebruikt, inderdaad luier uit en flink investeren. Ik heb het toen in het paasweekend gedaan en een extra dag vrij genomen. Heeft 5 dagen geduurd en de eerste twee dagen niks anders gedaan dan haar in de gaten houden maar daarna was ze zindelijk en nooit meer problemen gehad (behalve een paar keer op het kinderdagverblijf) Na een aantal maanden was in de ochtend haar luier droog en hebben we die ook uit gelaten en ging goed. Maar een enkele keer een ongelukje in de nacht gehad. En over bank en kleed... kleed hebben we even weg gehaald. En als ze echt moest plassen ging ze door de woonkamer dribbelen dus de bank is nooit in gevaar geweest. De houten vloer wel
Bij de oudste heb ik de luier uitgedaan en elk half uur op het potje gezet. Gewerkt met stickers als ze iets gedaan had. Na 10 stickers een cadeautje. Als we weg gingen ook geen luier meer aan. Ook niet naar de psz ivm verwarring. Ze was redelijk snel plaszindelijk ( snachts wel een luier ) als ze geen luier aan had snachts was ze nat, en met luier was ze droog. het poepen heeft heel lang geduurd. Ze vond het eng. Ze heeft op een gegeven moment zelf aangegeven dat ze op de wc wilde. Toen ze 3.5 was was ze helemaal zindelijk. Jongste dochter heb ik in de zomer in haar nakie rond laten lopen en die ging zelf op het potje zitten ( stond buiten ) Die was meteen dag en nacht zindelijk. Op wat enkele ongelukjes na. Met 2.5 zindelijk.
Ik ga eens googelen naar dat boek, ben benieuwd. 5 dagen klinkt wel heel snel zeg! Hoe oud was ze toen?
hoe oud was je dochter toen je met die stickers ging werken? Ik vraag me af of mijn dochter al gevoelig zou zijn voor zoiets.
Ik heb er eigenlijk niks aan gedaan om eerlijk te zijn De oudste was bijna 3 en haalde ik iedere ochtend droog uit bed. Plaste dan tegen 10.00 uur haar hele luier zo vol dat ze tot haar sokken aan toe nat was. Ik vroeg aan haar wanneer ze zover luier ging en ze zei dat ze dat ging doen als ze 3 jaar werd. Dus op haar verjaardag luier uitgedaan, paar ongelukjes gehad en vanaf dat moment dag en nacht zindelijk. De jongste was nog geen 2 toen ze besloot dat ze geen luier meer om wilde. Ook 's nachts niet. Voordat ze dat zei had ze nog geen interesse getoond in potjes of wat dan ook. Ik dacht ik zie welk wat er gebeurd en anders doe ik haar gewoon weer een luier om. Ik denk dat ze ongeveer 10 ongelukjes heeft gehad sindsdien. Vooral in het begin. Dan was ze zo verdiept in haar spel dat ze dan net te laat op de wc zat.
Ze was 2.5 jaar. Het is ook snel maar we hebben wel 5 dagen niks anders gedaan dan haar in de gaten houden en bij het minste teken van plas haar transporteren. Dus wel heel intensief Ik was na 2 dagen bijna gestopt omdat ik dacht dit gaat hem niet worden maar mijn vriend heeft meer doorzettingsvermogen haha. Ik vond het best een handig boek. Ik heb het een beetje als leidraad gebruikt en niet exact gevolgd. Was het ook niet overal mee eens. Maar eigenlijk is de boodschap je kind krijgt praktisch 3 seconden nadat ze uit de baarmoeder zijn een luier om en na 2.5 jaar bedenken wij ouders dat dat maar eens over moet zijn en zo snel mogelijk voor hun voelt dat waarschijnlijk heel beschermd. Dus geduld en doorzettingsvermogen
Ik ben het gewoon gaan proberen. Met 2j en 3a4 maanden zonder luier. Nou, dat was geen succes. Hele dag in dr broek geplast. Dan ben ik er snel klaar mee. Met 2,5 nogmaals geprobeerd en dezelfde dag nog zindelijk, ongelukjes zijn op 1 hand te tellen geweest. Op kdv idem. Nachtzindelijk met 3j10m, toen wilde ze zelf geen luier meer aan. In het begin 2 ongelukjes en dat was het.
Hier ook de Oh Crap Potty Training gedaan - de schrijfster met veel ervaring op dit gebied zegt dat tussen 20 en 30 mnd het beste is... Dus dat anderen zeggen dat het "heel vroeg" is, valt wel mee Ons zoontje was 21 mnd en we gingen het proberen, omdat we door corona toch thuis zaten. Eerste dag heel intensief in de gaten houden (en mocht niet op de bank, arm kind), tweede al wat minder, tegen dag 3 met vaste potje-momenten praktisch zindelijk. Door zijn leeftijd wel af en toe eens een ongelukje (= druppel in onderbroek, omdat ie te laat was), kan ook dwarsigheid zijn van geen zin meer hebben/ het niet meer interessant vinden. Maar een luier heeft ie overdag nooit meer om. 's Nachts nog wel, wij hebben geen zin in nachtelijk opstaan dus hopen te wachten op vanzelf droog zijn 's ochtends. En in je slaap plas ophouden is iets heel anders (staat ook in het boek), dus dat laten we nog even. Dus als je ergens (liefst samen met iemand) een paar dagen tijd hebt, gewoon ervoor gaan! Sommige kindjes zijn er écht nog niet klaar voor, maar de meeste tussen 20 en 30 mnd dus wel.