Laag progesteron & langdurige menstruatie, een verband?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Pearll, 20 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Hoi meiden,
    Ik hoop dat er iemand is die mij wat wijzer kan maken, ik zit namelijk met het volgende:
    Uit bloedonderzoek is gebleken dat ik geen eisprong heb, in ieder geval afgelopen maand maar ze nemen aan dat dit vaker voorkomt. Dit vanwege een te lage progesteron waarde.
    Ik word wel iedere maand ongesteld maar niet regelmatig (zie handtekening) Ook heb ik langdurige menstruatie namelijk van 12 tot soms wel 15 dagen. De eerste dag komt er een rode vloed, zo dun als water en felrood, de dagen erna wat spotting, dit houd een paar dagen aan en dan komt er weer bloed en kramp gevolgd door paar dagen spotting. Ik heb het idee dat mijn menstruatie dan pas echt op gang komt na die eerste paar dagen, maar de gyn zegt dat ik de eerste dag moet nemen dat er echt bloed komt en dat is dus die eerste dag!
    Ook zei de gyn dat langdurige menstruaties niet erg zijn, kan door stress ook komen. Maar nu dacht ik, kan het ook door een lage progestron waarde komen? Had iets gelezen met het intact houden van het baarmoederslijmvlies.
    Ik moet de volgende periode tussen de 3e en 5e dag een afspraak maken voor een uitgangsecho, ik denk dat ik gewoon tel vanaf de eerste dag want ik neem aan dat ze dan ook wel aan mijn folikkels kan zien als ik te vroeg kom? Beter te vroeg als te laat?
    Ook temperatuur ik sinds kort en de eerste week van mijn menstruatie blijft de temperatuur hetzelfde als mijn week voor de menstruatie pas na een week zakt deze temperatuur, dit vond ik ook wel apart.
    Zijn er meiden die mij willen adviseren, wat zouden jullie doen?

2. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    In een cyclus waarin je geen eisprong hebt, heb je technisch gezien ook geen echte menstruatie, maar meer een soort doorbraakbloeding. Echter, er lijkt toch wel een soort van regelmaat in je cyclussen te zitten, dus het lijkt me sterk dat je elke maand totaal geen eisprong hebt. (maar ik ben natuurlijk geen arts ;)). Een te lage progesteron waarde kan ook duiden op een slechte eisprong.

Wat betreft kan je temperatuur in combinatie met die bloeding. Het kan best dat je aan het einde van je cyclus, dus vóór je menstruatie als wat bloed verliest. Zeker in combinatie met een slechte eisprong en zo'n lage progesteron waarde lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat je baarmoeder al te snel het slijmvlies afstoot. Het kan dan inderdaad het geval zijn dat je echte menstruatie pas een paar dagen later doorbreekt en je temperatuur dus pas wat later daalt. Het kan echter ook dat je nieuwe cyclus wel gewoon begint bij het eerste bloed en je temperatuur pas dagen later daalt. Een echo zou meer duidelijkheid moeten geven.

Gelukkig kunnen bij veel vrouwen met cyclus problemen hormonen een goede oplossing bieden. Die zouden ervoor kunnen zorgen dat je (betere) eisprongen krijgt en normale luteale fases en dus hopelijk goede kansen om zwanger te worden. Succes!

3. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Heel erg bedankt voor je reactie! en inderdaad een uitgangsecho biedt wellicht meer duidelijkheid. ik moet tussen dag 3 en 5 van mijn cyclus voor een echo en de gyn zal dan wel aangeven als ik wellicht te vroeg ben. beter te vroeg als te laat, anders moet ik weer een maand overslaan. jij ook succes met zwanger raken middels iui xxxx

Deel Deze Pagina