Kind meebeslissen met keuze school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MIss X, 24 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Hoi Allemaal

In september gaat onze dochter naar de basisschool.

Nu hebben we verschillende scholen bezocht zoals de montessori, klassikaal, vrije school en de europaschool waar ze twee talen vanaf de kleuterklas leren.

Wij vinden het ontzettend moeilijk en proberen zoveel mogelijk naar onze dochter te kijken wat het best ebij haar past.

In hoeverre mogen jullie kinderen van vier meebeslissen?

Ik wil mijn dochter een keer meenemen naar het gebouw om haar reactie en houding te meten. Je ziet vaak al of ze het een prettig omgeving vind of niet.

Bij een van de scholen was het enorm donker en dat trek dus helemaal niet.

Hoe hebben jullie de keuze gemaakt?

btw, ze heeft al plaats dus het gaat echt om de beslissing.

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.152
    113
    Wij hebben onze zoon meegenomen naar de gesprekken op verschillende scholen en op zijn houding/reactie gelet. Dit hebben wij laten meewegen, maar ook zijn karakter, welk soort onderwijs bij hem past dus. Uiteraard ook je eigen ervaringen van vroeger speelt een rol.
    Maar een kind van 4 kan niet overzien wat voor een besluit ze maken dus daar hebben jij en je partner natuurlijk de verantwoordelijkheid voor.
    Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een school waarbij het voor ons allebei goed voelde, het onderwijssysteem ons aanstond en mijn zoontje op zijn gemak de kleuterklas aan het verkennen was.

3. Sensea

Sensea Niet meer actief

bij ons hebben de kinderen niet mogen meebeslissen. een kind van 4 kan geen inhoudelijke beslissing maken. ik heb wel op de lichaamshouding gelet toen we gingen kijken. maar goed die was op beide scholen bij beide kinderen hetzelfde. de ene vond ze allebei eng de andere vond ze allebei geweldig. ( karakter van het kind zelf) ikzelf ben wel op gevoel en verstand afgegaan.) inmiddels weet ik dat wat een school allemaal zegt en laat zien niet per defenitie ook uitgevoerd wordt. zo vond ik het bijv erg belangrijk dat de school kleine klassen had. er zouden niet meer dan 18 tot 20 leerlingen in zitten. in de praktijk waren dat er echter38/42 en als je er iets van zei dat dit niet hun beoogde beleid was, dan haalde ze hun schouders erover op.

bij onze jongste zal ik dus met andere ogen deze gesprekken ingaan. we zijn inmiddels verhuisd dus hij komt op een geheel andere school. ik zal meer mijn ogen en oren goed open houden en minder luisteren anaar de bla bla van de directeur die een mooi verhaaltje ophangt over hoe geweldig zijn school is. ik ga het dit keer aan de juffen en de moeders op het schoolplein vragen.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Niet echt eigenlijk.
    Maar ik heb wel gekeken hoe mijn kind in de school zich gedroeg. Bij de 2 scholen waar we gekeken hebben, zat er duidelijk verschil in. De ene zat hij continu bij ons, op schoot. De andere liep hij zo het lokaal in en begon te spelen.
    Nou had ik zelf ook hetzelfde gevoel bij de scholen. Dus de keuze was makkelijk.

Als hij zelf had mogen kiezen, was het ook wel die school geworden: ze hebben daar koekjes (gebakken op de open dag!)

5. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Ik zou mijn kind wel meenemen naar de scholen, en dan kijken hoe personeel van de school op jou kind en andere kinderen reageren. Ik zou je kind nog niet mee laten kiezen, maar zelf kijken wat je je kind mee wilt geven, is het erg vrij onderwijs, en je kind heeft moeite met concentreren, lijkt me dat niet de meest geschikte school. Is jou kind beweegelijk en creatief, dan lijkt me een school die daar gehoor aan geeft wel belangrijk.
    Als het allebei goede scholen zijn, dan zou ik ook naar de afstand kijken,

6. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn zoontje gaat niet mee naar infobijeenkomsten en hij heeft geen inspraak bij de keuze voor een basisschool. Hij is pas 3 (en wij zijn al laat met aanmelden...) en ik vind dat hij dit écht niet kan overzien.
    Wij maken dus de keuze, en kiezen wat wij het beste voor onze kinderen vinden.

Deel Deze Pagina