Hoi, zijn hier ook mensen die ervaring hebben met kinderen met een allergie? Mijn zoontje had gister een allergische reactie op gekookt ei (bij de huisartsenpost geweest). En nu moeten we binnekort naar de kinderarts... weet alleen niet wat de kinderarts gaat doen. Kunnen ze op jonge leeftijd al testen op allergieën?
Beide jongens hadden kea (koemelkeiwitallergie) en de jongste ook een soja allergie. Tot 4 jaar is het zeer moeilijk om een allergie uit te sluiten dmv bloedtest. Deze kunnen vals positief als vals negatief zijn. Dus eliminatie met evt provocatie is de betrouwbaarste test. Dit betekend eerst een dieet zonder het allergeen en na geruime tijd het allergeen voorzichtig geven. In overleg met artsen etc. Over het algemeen gaat men ervanuit dat er 94% kans is dat het kind, onder de 4 jaar, er voor zijn 4e levensjaar overheen groeit. De oudste heeft 9 maanden geen koemelk gehad en de jongste ruim 1 jaar geen koemelk en 6 maanden geen soja en toen was het over. De oudste was 3 maanden bij ontdekking, de jongste 1 jaar en bijna 1,5. Je moet nu heel secuur zorgen dat je geen ei geeft en geen producten waar ei in verwerkt is. Daarnaast oppassen met andere allergenen; noten, pinda's, tomaat, soja etc. Hier kan een kruisreactie op ontstaan en worden ze ook allergisch ervoor.
Oke ja ben nu al wel terughoudend met nieuwe dingen geven. Hij heeft dingen als aardbei,kiwi en tomaat wel al gehad. Daar reageerde hij niet op, koemelk kan hij ook slecht tegen. Maar of het een allergie is weet ik niet.
Oei. Succes.mag ik vragen watvoor reactie hii heeft gehad? Onze dochter heeft een pinda-allergie. Ondervonden (helaas) en twee maal bevestigd dmv bloedonderzoek toen ze 1,5 was. Toen is ook kippeneiwit eruit gekomen. Omdat ze daar (voor zover wij weten) niet op reageert, krijgt ze dit wel gewoon. Wij liepen bij een normale kinderarts, een nuchtere. Wilde ook niet prikken op noten bv, want:"straks komt er iets uit, moet je daar ook nog rekening mee houden".. Waren wij het helemaal mee eens. Ze heeft al veel noten gehad en ze reageerse nergens op Overigens went het leven met een allergiekind wel hoor!
Grr, net een hele uitgebreide reactie getypt, is ie weer weg! Ik vat het even samen nu: Mijn zoon heeft een pinda/peulvruchten(alle bonen/erwten etc), noten en ei allergie en allerlei dieren, bomen en planten. Hij heeft met net 1 jaar een bloedtest gehad, deze is op deze leeftijd nog niet erg betrouwbaar, gaf een hele grote lijst aan met oa 75% antistoffen tegen tarwe en gluten. Daarna heeft hij (met ong 1jaar 3mnd) een huidtest gehad, deze is veel betrouwbaarder. Hij reageerde hierbij niet op tarwe en gluten, die mag hij ondanks antistoffen dus gewoon eten gelukkig. Hij reageerde alleen op eerder genoemde. Hij mag trouwens wel verwerkt ei (zoals in pannenkoeken, cake en koek), hier reageert hij niet op. Verder is het vooral praktijk.. Dus; dingen in hele kleine mate proberen om te kijken of er reactie komt, natuurlijk in overleg met de kinderarts. Succes!
De reactie die hij kreeg na het eten van ei was, gelijk erna overgeven. Suf en moe.. ik had de link met het ei nog niet gelegd en had hem op bed gebracht (was toen al heel onrustig voor hij in slaap viel). Drie kwartier later werd hij wakker, bed onder gespugd. Van zijn kruin tot zijn tenen was zijn hele huid vuurrood op sommige plekken witte punt achtige vlekken erdoor . En jammerde alleen maar. Keek heel vaag uit zijn ogen en kon niet echt contact maken. Toen heb ik gelijk de huisartsen post gebeld en die zei dat we met spoed moesten komen. En als het erger zou worden onderweg 112 bellen. Onderweg in de auto leek hij steeds bijna weg te vallen. Eenmaal in het ziekenhuis zwakte het weer af.. heeft daar dus niks gekregen. Wel nog een drankje mee naar huis gehad.
Ik heb een zoontje met een ei allergie. Ook was hij allergisch voor koemelk, geitenmelk en soya. Dat verdraagt hij nu beter. Ei kunnen ze niet allergie testen in bloed op doen op deze leeftijd, dat is pas vanaf 4 jaar betrouwbaar (Zelfs met 2 jaar is mn zoon 2x een dag opgenomen en bloedonderzoek voor de allergieën en hij zou allergie vrij zijn. Toch thuis nog de oude klachten herkenbaar dus wij geven het nogsteeds niet ) Mn zoontje reageerde als baby ( net een jaar ) door enorme buikpijn ( krijsen ) enorme diaree die echt door zn luier heen eruit spoot, overal rode vlekjes alsof hij mazelen had en een aantal dagen niet lekker en zielig/ziek. Ook reutelde en piepte zijn ademhaling, wat natuurlijk wel een eng iets is! Hij heeft een drankje gekregen voor als hij ei binnen zou krijgen. Nu is hij 4 en kan hij ei nog niet goed verdragen. Hij krijgt nu nog eczeem, diaree en is een paar dagen erg vervelend en niet te genieten. In sommige gevallen geeft hij pijn in zijn mond aan.
Hij krijgt borstvoeding. En ik ben gestopt met melk drinken, hij had veel eczeem. En toen merkte ik dat hij veel beter sliep en hij had geen spuitluiers meer. (Dacht dat het hoorde bij baby's.) Zijn eczeem in verbeterd ook door de behandeling die hij ervoor krijgt. En nu het kippenei.... we gaan naar thailand op vakantie en hij moet de BMR prik. Alleen daar zit kippeneiwit in. Is daar een alternatief voor?
Mijn neefje had een ei allergie en moest de bmr in het ziekenhuis krijgen om nauwgezet opgevolgd te worden.
Wij hebben hem niet gegeven, maar RIVM stelt dat hij veilig is. Hij is zowizo gekweekt op een kippen embryo lijn, dus niet direct op ei, een embryo zit wel in een ei natuurlijk. RIVM stelt dat hij veilig is maar onze CB arts adviseerde toch hem niet te geven.
Dan zou ik je kindje 'behandelen' als een kindje met kea, dus alle koemelk uit het eten halen. BMR, ik ben zelf voorstander van vaccineren, maar vind dat mensen best zelf een keuze moeten kunnen maken. Echter niet gebaseerd op onzin; Bron; Feiten en fabels over mazelen en vaccinatie - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Zo'n advies mag het cb officieel niet geven. Een cb-arts heeft doorgaans onvoldoende kennis om een goede uitspraak hierover te kunnen doen. Sowieso zijn ze alleen basis-arts. Ik neem medische meningen van het cb ook altijd aan als mening en niet als waarheid of iets.
Anders gesteld dan, wij gaven aan te willen wachten met bmr tot hij groot was en arts gaf ons hier gelijk in.
Mijn zoon heeft ook een kippenei eiwit allergie. Deze kwam pas met bijna 3 aan het licht. We hadden cake gemaakt en waarschijnlijk zat er jog beslag aan zijn handen en daarmee in zij ogen gewreven. Zijn ogen werden hartstikke dik en pijnlijk. Dit en de eerdere ervaring met mayo op de huid welke een rode vlek gaf was reden tot verder onderzoek. Uit het bloedonderzoek kwam dus de allergie. Het lijkt erop dat hij vooral op rauwe variant reageert want verder nooit wat opgemerkt. Wel regelmatig oplaaiing in zijn eczeem en hij reageert oo meerdere dingen. Voorheen om die reden ook melk uitgesloten maar dat gaat nu weer goed terwijl dit eerder ook eczeemklachten gaf. Eerder ook reactie oo aardbei maar die is nu ook weg. Dus gelukkig al over veel heen gegroeid. Bij ons was het vervolg om naar diëtiste te gaan. Die wist het ook niet zo goed omdat volledig uitsluiten ook kan betekenen dat als hij het dan per ongeluk krijgt veel heftiger reageert. En omdat hij eerder dus geen last vertoonde is het dus de moeite waard om verder te kijken. Nu dus verwijzing naar de kinderarts om verder te kijken.
Bedankt voor de reacties. Ook over de vactinaties. Het cb wil eerst wachten op wat de kinderarts zegt erover. Tot zover geen afspraak brief nog gehad. Ik ga langszaam weer eens yoghurt eten, kijken hoe hij reageerd op de bv dan. Blijft lastig om vast te stellen of hij er wel of niet tegen kan.