Ik zie mijn puber ook niet vrijwillig met helm. En idd. Liever nat dan met een regenpak op school aankomen Maar als het verplicht wordt, dan gaat het toch gebeuren (na veel gemopper natuurlijk). Maar dan is hij ook niet de enige met helm. Ik zou het niet erg vinden. Helm hebben we al (gekocht voor Alpe d'huZes destijds). Vriend van me is (meer dan 30 jaar geleden) overleden na een fietsongeluk. Een tegenligger die de bocht te ruim nam en een stoeprand. Die tegenligger had enkel wat blauwe plekken en een vreselijk schuldgevoel.
De kans is groot dat het straks toch verplicht gaat worden. En vind dat dan prima zal er niet minder om gaan fietsen dan. H heeft ook een helm op als hij bij ons in zitje zit. Hij is blij als we hem pakken want betekend fietsen!
Klopt, daarom zou ik verplichting ook niet erg vinden. Dan moet het gewoon en staat het niet langer ter discussie. Fietsongelukken kunnen heel serieus zijn helaas.
Ach ik vind je geen muts met helm, ik ben zo'n muts die bij een verplichting de fiets zal laten staan
Ik heb dit een paar jaar geleden ook meegemaakt met iemand die een flink bloedende hoofdwond er aan over hield en ook met de ambu mee moest. Wat dat betreft is het niet 'nieuw' maar deze maakte wat meer indruk dan de vorige die volledig bij kennis was. Echter fietsen wij (ik heb niet eens een fiets) amper, mijn man wel, die fietst wekelijks 2x richting kantoor. We wonen op flinke afstand van school dus dat doen we met de auto. Oudste zoon fietst sinds kort zelf 4km naar sport dus eerder was het hier niet aan de orde op een fietsritje door het bos op de mountainbike af en toe na (en dan sowieso helm op!). Nu dus ook richting sportvelden gewoon structureel helm op waar ik op ga toezien.
De illusie hoeven we niet te hebben, dat gaat toch niet gebeuren. Dan moeten ze het voor iedereen verplicht stellen
Nou, dat denk ik wel. Toen mijn kinderen zo jong waren keek ik er ook heel anders tegenaan dan nu ik er midden in zit
Natuurlijk maakt de leeftijd wel uit. Van baby af aan zitten mijn kinderen met een helm op de fiets. Achterop bij mij of man en daarna met zelf fietsen. Tot en met groep 8 zelfs. Maar op de middelbare was het echt wel klaar hoor. Maar ik denk dat je dat zelf nog niet kan inschatten met een kind van 6. Hier werd het dus ook altijd aangeboden en weten ze niet beter.
@Felice bedoelt niet de helmplicht. Zij bedoelt juist dat als iedereen het gewoon doet, zonder die plicht dus, dat het dan ook gewoon is om te doen. En dan voelt het niet raar om er een op te doen. Dan hoeven pubers niet te zeuren, want iedereen heeft zo'n ding op en is het dus normaal. Zo stelt @Siepie85 het. Dat zal pas zo zijn als het verplicht wordt. Het zal nooit gebeuren dat iedereen opeens vrijwillig een helm gaat dragen opde fiets. Zeker pubers niet.
Ik denk eerder aan een begrenzing van de snelheid. Ik las dat je binnen de bebouwde kom op fietspaden max 30 mag. Misschien slimmer om dat eerst terug te brengen, beginnende bij een begrenzing van de snelheid van e-bikes.
Begrenzing voor e-bikes echt niet doen. Juist doordat je wat harder gaat met iets minder inspanning pakken mensen de fiets voor woon-werkverkeer. Ga je die snelheid omlaag brengen dan jaag je een hoop mensen terug de auto in en denk niet dat je dat moet willen. Ik zie dan veel meer in een helmplicht idd. En als de helmplicht er komt dan wordt het normaal maar niet alleen dat dan duiken ook veel meer producenten op die markt en krijg je ook hele stoere, hippe, zelf te ontwerpen modellen waardoor door je met het dragen van een helm ook weer een statement kan maken. En dat spreekt pubers natuurlijk wel aan.
Precies! Als iedereen het doet en het wel cooool is dan is het ineens geen enkel probleem. Maar de meeste ouders doen het zelf ook niet. Vaak genoeg bijv wel kleine kinderen met helm maar zelf fietsen ze dan zonder. Dus ja het voorbeeld begint vaak ook bij jezelf.
Ik kan me dat nu ook al heel goed voorstellen ik was ook nooit voordat er kinderen waren iemand van mij kind zal nooiitttt etc. Dus ja heel grote kans dat die van ons ook zeggen je zoekt het maar uit met je helm, maar ik blijf het ze wel verplichten/aanbieden.
Dat zal dan zeker wel. Met als gevolg dat je daar ook weer discussie over krijgt. Ouders vinden helm x al duur genoeg, maar nee puber wil natuurlijk die hippe, stoere helm die 2x zo duur is.
Nee ik zal zeker niet vrijwillig met zo'n helm gaan fietsen. Ik zie daar in de omgeving waar ik fiets echt het nut niet van
Dan zou ik vooral inzetten op meer fietservaring…verkeersregels ed leer je naar mijn idee enkel goed door te doen. Mijn kinderen weigeren sinds groep 3 pertinent een fietshelm. Ik kan het ze verplichten, maar als ze het gewoon niet doen, houdt het op. Dan kan ik ze niet laten fietsen, maar dat lijkt me nog veel ongunstiger. Als het verplicht zou zijn, dan is het simpel, maar dan moet iedereen het. Bij paardrijden dragen ze ook zonder zeuren een cap.