Toen ik de reclame gisteren zag moest ik echt wel een traantje laten. Broer van mijn vriendin is op 14 jarige leeftijd verongelukt door een aanrijding met een auto, hij zat op de fiets. Mijn schoonzusje was net 30 toen ze verongelukte met de auto. Dus het is herkenbaar en vandaar dat ik ook zeg confronterend. Dat meisje van gisteren reed uit een straat voor ons van links, wij kwamen net van huis en reden de straat uit. Links op die hoek staar een hoge schutting dus wij zijn altijd heel alert op dat stuk. Maar dat meisje dus totaal niet. Ik hoop dat zij ook de reclame ziet en gaat nadenken!
Het lastige is en blijft dat de doelgroep waar het om gaat dit verstandelijk vaak wel weet (of ze denken dat het voor hen niet geldt, zij kunnen dit wel, zeg maar), maar hun hersenen op bepaalde momenten ondanks dat ze het weten toch andere keuzes maken, omdat bv. de prefontale cortex nog niet voldoende ontwikkeld is. Het inschatten van situaties, het maken van keuzes, het sociale aspect, enz. werken anders dan bij volwassenen (al zijn er (helaas) ook genoeg volwassenen waar dit allemaal erg lastig voor is).
Ik leer mijn kinderen om vooral contact te maken met de automobilisten ookal heb je voorrang Sommige steken zo over zonder hand uit te steken, geen licht en een dikke koptelefoon waardoor ze niks horen ik denk ook echt niet dat iemand snel uit zichzelf een helm gaat dragen hier in Nederland
ik heb de discussie met mijn moeder hierover. Die heeft een electrische snorfiets en een ebike en pakt nu steeds de ebike omdat ze dan geen helm op hoeft maar die dingen gaan even hard en de val is net zo hard. Oud en eigenwijs.
*schudt hoofd* Echt waar, moeders soms! Mijn moeder had het laatst ook over een e-bike en ik snap haar want ze heeft eigenlijk twee nieuwe knieën nodig maar stelt dat uit tot mijn vader er niet meer is... Al 4 jaar nu dus uitstel want hij woont in een verzorgingstehuis en hij leeft nog steeds... Nu heeft ze net een nieuwe auto gekocht waar ze graag in rijdt dus die pakt ze steeds vaker maar wanneer het weer wat beter weer wordt stapt ze weer op de gewone fiets. Ik zie haar daar ook geen helm op dragen maar op een e-bike zou ze dat tenminste nog wel doen...
Oudste moet naar de middelbare volgend jaar. 17 km verderop. Echt wel dat er een elektrische fiets komt. Maar een helm? In de ideale situatie wel, maar ik ga dat mijn puber niet vragen. Er is vorig jaar een kindje uit groep 8 naar de middelbare gegaan en die had wel een helm op. Hij wordt er nog mee gepest. ik vind dat het verplicht moet worden. Ben je van het gezeur af.
Klopt hoor. Mijn kinderen hebben geen electrische fiets, maar ze houden de electrische fiets gewoon bij hoor.
Het ging om wel of geen helm dragen (en dat dat met een plicht wel zou gebeuren) en dat dat met het niet kopen van een e-bike opgelost was, terwijl ik denk het met een gewone fiets dus net zo goed speelt.
Ik ook. En ook voor de gewone fiets. Ik heb goede hoop dat het steeds normaler wordt. Mijn kinderen dragen altijd een helm en zijn niet de enige op school die dat doen. Maar ze zijn wel nog jong, hopelijk blijft iedereen het gewoon doen
De oudste is wat meegaander en deed het braaf langer dan de jongste. De jongste zei al snel dat ze dat echt niet meer deed en had er ook echt moeite mee en veel discussies over. Ik weet het niet meer precies. Ik denk zo begin groep 4 dat de oudste toen echt niet meer op wilde.
Dat is best een goede score. Irritant alleen dat het juist met de middelbare relevanter wordt waarschijnlijk...
Klopt toen is ze ook pas electrisch gaan fietsen. Halverwege groep 8 vond ze het echt niet meer leuk. En dit is echt een meisje die zich van niks en niemand wat aantrekt hoor. Het hoeft dus niet per se druk van leeftijdsgenoten te zijn.