Ik vroeg me dit gewoon af, nu wij het tweede zieke kind deze week in huis hebben. Is het nou beter om de koorts continu te onderdrukken met zetpillen/sinaspril tot het kind zich zelf beter gaat voelen of kun je beter de koorts laten uitrazen en is het dan sneller voorbij? Mijn kinderen zijn vrijwel nooit ziek, en als het al zo is, is het meestal met 24 uur voorbij. Afgelopen week was de jongste ziek en vanwege vele verplichtingen en gebeurtenissen waar hij zelf ook graag heen wilde, hebben we hem dagenlang met zetpillen steeds even opgepept. Het duurde wel 4 dagen voordat hij zich wat beter ging voelen en de koorts vanzelf wegbleef. Normaal gebruik ik weinig zetpillen, omdat ze dat zo vreselijk vinden en mijn kinderen zich gelukkig snel herstellen. Maar zou het nou gescheeld hebben dat ik het deze keer wel gedaan heb en het daardoor zo lang duurde?
Eens met Umm. Er is heel veel onderzoek gedaan naar de zin en onzin van paracetamol en herstel van ziekte. Even kort door de bocht is het een beetje afhankelijk van de insteek van het onderzoek wat daar uit kwam. Wel is 100% bewezen dat paracetamol de vorming van antistoffen remt. Het vertraagt dus het immuunsysteem. En ik ben voorstander van het immuunsysteem zo lang mogelijk zelf de boel op te laten knappen. Dus als het even kan, geen paracetamol.
Ik vind dat het afhankelijk is van hoe een kind zich verder voelt. En hoe het zich gedraagt. Mijn dochtertje van 1 is nu ook ziek. Naast verhoging (38/39 graden) is ze ook hangerig. Overal om huilen en echt uit haar doen. Dan geef ik gewoon paracetamol.
Ik geef ze wel pcm. Waarom niet alleen voor de koorts ook vaak voor de pijn. Stel kind is verkouden heeft verhoging maar is snotverhouden nou als ik snotverkouden ben heb ik ook vaak ( hoofdpijn dus daarom) alleen al wel pcm. Pijn verlichten is ook belangrijk!! En je hoeft geen zetpil te geven mijn dochter gaat er voor liggen hoppa vind het geen probleem maar zoon toen hij klein was ( drama) Gelukkig heb je bij het kruitvat pcm smelt tablet 120 mg en smaken als snoepjes die zijn zeer handig om te geven. Koorts ziek pijn is hier gewoon standaard pcm.
Die koorts is er met een reden. Het lichaam is druk bezig om een ziekteverwekker het lichaam uit te werken. Ook koorts heeft een functie. Ik ben er dan ook geen voorstander van om continu pcm te geven. Paar dagen op de bank met een dekentje en de verplichtingen lekker even laten voor wat ze zijn.
Maar waarom?? Als jij ziek bent en vaak gaat dat gepaard met pijn dan neem je toch ook pcm! Het gaat toch niet alleen om de koorts maar ook de pijn.! Vind het onnodig om een kind pijn te laten lijden. Als je het maar een beetje kan verzachten!
Bij ons is de regel nu boven de 39 graden doen we een zetpil geven ook omdat zoon torenhoog gaat in 1x. Bij dochter pas 2x zetpil gegeven doordat ze ontroostbaar was. Daarna kon ze eindelijk slapen.
Oh ja, mijn dochter van 7 heeft in het verleden heel veel last gehad van koortsstuipen. Bij haar moest ik zelfs van de artsen paracetamol geven. Haar koorts en koortsstuipen waren niet altijd even makkelijk onder controle te houden/krijgen.
Ik zou alleen paracetamol geven als ze zich echt heel ellendig voelen of pijn hebben. Voor de koorts is het beter om het gewoon te laten gaan.
Ik schrijf toch: 'als het even kan' ??? Als een kind pijn heeft dan krijgt het natuurlijk pcm. Maar 'een beetje hangerig' valt daar voor mij niet onder. Aan elke ouder zelf om daar de juist keuze in te maken. De vraag was (of ik heb het verkeerd gelezen) of pcm uitmaakt in de zin van ziekteherstel. Ja dus. In ieder geval wat betreft immuunrespons en he maken van (geheugen)antistoffen.
Hier paracetamol bij pijn en niet bij voorbaat voor de koorts. Als ze hoge koorts hebben en ze voelen zich daarbij totaal niet goed, dan geef ik preventief paracetamol om temperatuurschommeling te voorkomen. Hebben ze koorts maar voelen ze zich nog ok, dan geen paracetamol.
Mijn zoontje krijgt paracetamol als hij echt zichtbaar pijn heeft. Dat is soms met koorts, soms met verhoging, en soms zonder dat zijn temperatuur hoog is. Het gaat dan samen met heel erg huilen, niets meer willen en niet kunnen slapen. Een zetpil geeft verlichting, waardoor hij wel in slaap valt. Dat is voor hem fijner, voor zijn herstel, en voor ons. Als hij koorts heeft zonder dat hij duidelijk pijn heeft, krijgt hij geen paracetamol. Dan is het ook niet nodig, ik ga het niet preventief geven als er geen aanleiding voor is.
Koorts is er met een reden. Dus als het even kan geef ik geen pcm. Behalve als ze zich echt ellendig voelen en veel aan het huilen/jammeren zijn. Dat vind ik ook weer niet nodig. En als ze onrustig er van slapen, dan geef ik ook pcm. Want van slecht slapen knap je ook niet snel op en ik vind het belangrijk dat ze goed slapen.
Als dochter pijn heeft krijgt ze pcm, anders niet. Koorts is wat dat betreft geen voorwaarde, kind kan hoge koorts hebben en nog wat spelen of maar een beetje en echt niet lekker zijn.
Ik geef mijn dochter idd paracetamol bij koorts als ik merk dat ze pijn heeft, huilerig is of niet kan slapen door het ziek zijn. Als het niet perse nodig is geef ik het niet. Echter betekent ziek zijn wel bij mij thuis uitzieken en dus even niet naar buiten en dus geen verplichtingen.
Vaak gaat ziek zijn ook gepaard met spierpijn buikpijn hoofdpijn. Anders ben je ( wel lekker) Die scheidingslijn is vaak heel dun dat weet ik maar ben zelf ook al bijna 2 weken ( niet lekker pijn oorpijn keelpijn hoestpijn) en ben echt blij dat er pcm ook bestaat. Hier in elk geval als ze koorts krijgen is er vaak ook wat anders aan de hand ( loop neus keelpijn buikpijn) ja dan geef ik gelijk pcm ( voor pijn) Vaak meestal in de loop van de avond loopt ook de koorts op. Vind altijd lastig te beoordelen het lichaam van je kind is niet dat van je zelf. En ik voel niet wat hun voelen. Ik denk/besef dat de meesten als ze door hebben dat het kind ( pijn heeft wel gelijk ook pcm geven) Nu zijn ze bij mij alle bij wel op een leeftijd dat ze goed kunnen aangeven of ze wel of geen pijn hebben maar tot 4 jaar vind ik het lastig in schatten. Huilen en bozig is vaak wel reden om te denken zal er geen hoofdpijn zijn? Buikpijn?
Ik heb overigens het advies gekregen van de kinderarts om bij hoge koorts en pijn juist regelmatig paracetamol te geven. Dat hebben we toen ook gedaan. Op die manier blijft de paracetamolspiegel redelijk constant, waardoor de pijn beter wegblijft. En bij hoge koorts zorgt het dat er geen plotsklapse grote schommelingen in de temperatuur komen, waardoor de kans op een koorts-shock kleiner is. Zoals gezegd: dat is maar weinig voor gekomen, ik geloof 1x bij een flinke ziekte. Maar het was wel goed om te weten.