Kind met koorts, paracetamol of laten uitrazen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Luppy, Dec 26, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Nee ik pak zelf ook niet snel een pijnstiller, tenzij ik me echt beroerd voel of als ik moet werken en het anders heel moeizaam gaat.
    Maar volgens mij schrijft iedereen hier toch wel dat ze een kind pcm geven als een kind er echt last van heeft?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier bij puur koorts geen PCM. Maar als ze (erg) slecht drinken, erg suf of echt pijn hebben, dan gaat er wel een PCM in, omdat ze zonder vloeistof ook niet beter worden, dat suffe gewoon eng is, en pijn ook niet helpt om het "eruit te slapen"..

Dus de ene keer kregen ze met 38,5 wel een PCM. Maar heb ook eentje gehad met 39,7 die vrolijk speelde (iets langzamer dan anders). Die kreeg niks..

3. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    2,035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik heb de rest niet gelezen, maar ik zou pcm geven.

Mijn zoontje heeft vorig jaar met kerst 5 dagen in het ziekenhuis gelegen door terugkomende koortsstuipen die té lang aanhielden. Opgehaald met ambulance en met sirenes naar het ziekenhuis :( Ik zal de details achterwege laten, maar vriend en ik dachten echt dat we hem zouden verliezen die dagen, zo eng was het.

Ik was altijd heel erg van een pcm is niet nodig en we hadden niet eens een thermometer in huis, maar daar ben ik nu wel van teruggekomen. Zodra hij zich niet lekker voelt of iets verhoging heeft krijgt hij een sinaspril of zetpil. Ook omdat hij nu vaker koortsstuipen kan krijgen. We hebben ook valium in huis. Dit moeten we in zijn anus spuiten zodra hij een koortsstuip heeft en vervolgens direct 112 bellen.

4. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

Jul 23, 2010
    5,439
    11
    38
    Female
    Nederland
    Annie24 Wat erg zeg!! Jullie moeten wel bang zijn geweest. Ik wordt ook kriegel als de mijne koorts heeft. Nu na jou verhaal al helemaal. En voor pijn die je zelf niet kan voelen gewoon paracetamol. Ken mijn eigen kindje die geeft niks aan (huppelt gewoon rond met koorts) maar diep van binnen weet ik dat ze sterft van de pijn, zie je toch wel helaas kun je het alleen niet voelen.

Met koorts heb ik zelf heel veel pijn, moet er niet aan denken om zonder te zitten :$ vind het erg zielig voor de kindjes. Je gaat er echt niet dood van als je meer geeft of langer van leven wanneer je minder geeft! Gewoon geven dus.

5. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

Jul 23, 2010
    5,439
    11
    38
    Female
    Nederland
    Dat bedoel ik nou ;) zo niet handig! Arm kind.

6. Riverr

Riverr Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Mijn zoontje krijgt wel PCM als hij koorts heeft, hij is altijd 'eng' ziek en heeft als hij koorts heeft ook altijd echt hoge koorts van tegen de 41. Hij heeft als baby een koortsstuip gehad en dat wil ik niet nog een keer:

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Dit vind ik echt een zwaar overdreven reactie. Iedereen kent haar eigen kind toch het beste? Die van mij is denk ik nu net beter na 3 dagen koorts en heeft geen pcm gehad. Ze klaagde niet, behalve toen ze gister uit bad kwam, koud en overal pijn. Toen lekker met mij in bed een film gaan kijken. En vannacht zei ze dat ze hoofdpijn had maar is wel lekker gaan spelen en in slaap gevallen. Ze weet dat ze ziek is en pijn daarbij hoort, heb ik zelf ook als ik ziek ben. Ik grijp dan niet meteen naar pcm, maar ziek het uit. En ik weet zeker dat ze niet veel pijn heeft gehad. Dat panische gedoe over koorts is echt niet nodig. Hier geen kinderen die gevoelig zijn voor een koortsstuip, temperatuur van mijn dochter schommelde de afgelopen dagen heel erg maar niets aan de hand. Gewoon alert blijven en je niet bang laten maken dan is er niets aan de hand.

8. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Wat vreselijk! Wij hebben het in mindere mate met onze dochter meegemaakt, verschrikkelijk. .

Wat ik niet snap is dat buiten Nederland koorts boven 40graden altijd heel serieus wordt genomen, ook bij een kind.

Een kind met hoge koorts wordt in de meeste landen door een kinderarts nagekeken
    , juist omdat hoge koorts kan duiden op heftige ontsteking of een voorsymptoom zijn van hersenvliesontsteking. En hier moeten wij als ouders een diagnose stellen of dat wel of niet zo is :(, hoe het kind zich op dat moment voelt is namelijk geen graadmeter op zich.

Mijn dochter had een zware dubbele longontsteking, en werd 3X geweigerd door de huisarts met 41graden koorts. Want ze was alert en niks duidde op een complicatie (lees: ze dronk en was vrolijk)
    Toen we 3de dag uiteindelijk stennis hebben geschopt en bloed laten prikken moest ze via de eerste hulp worden opgenomen en kreeg antibiotica via de infuus. Longontsteking was zo vergevorderd dat gewone ab niet meer zou helpen. Uiteindelijk 4 dagen in zkh gelegen..

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ooo bah vreselijk! Goed dat je je gevoel hebt gevolgd!
    Hier was een verhoging een teken/symptoom van een hersenbloeding dus ik maak me altijd zorgen met het minste beetje koorts. Ook al is dit onterecht want dit was vlak na zijn geboorte.
    maar ik onderdruk het liever. Koorts wil zeggen dat het kind rust nodig heeft. Lekker filmpjes opzetten en het kind rust ook goed met pcm. Het hoeft zich alleen niet zo ellendig te voelen.

Zelf was ik een kind wat altijd speelde en rondliep, maakt niet uit hoe ziek ik was. Heb eens een schroef in mn been gehad tot bijna op het bot. Had geen traan gelaten terwijl ik verging van de pijn.
    zoontje is ook zo. Als hij hard valt en er zijn mensen rondom hem durft hij niet te huilen. Terwijl ik hem aanleer dat huilen mag.
    Als een kind nog speelt wil niet zeggen dat het zich niet ellendig voelt. Sommige kinderen durven er gewoon niet aan toe te geven.

10. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Nou, gisteravond hebben we de middelste toch maar een Sinaspril gegeven. Hij begon namelijk te ijlen en dat ging me toch echt te ver. Arm kind, hij was helemaal in paniek, zat te wrijven over zijn benen omdat daar beestjes op zaten volgens hem en moest heel erg huilen. Daarna kikkerde hij vrij snel op, wilde zelfs wat eten, maar spuugde dat ook net zo snel weer uit. Hij heeft nu alleen sinds gisterochtend nog geen slokje water binnengehouden, dus vandaag maar even kijken of hij weer wat op wil knappen. Momenteel is het nog niet veel soeps....

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zeg je er wel wat bij Amdaa: Boven de 40 graden koorts.
    Boven de 40'word ik ook heel alert.
    Maar er zijn ook ouders die voor elke poep en scheet een PCM.
    Het is geen snoep. Het is een medicijn en de mogelijke gevolgen van veelvuldig gebruik daarvan worden mi behoorlijk onderschat.
    Net als met ibuprofen. Echt slecht dat dit zonder recept te krijgen is, zeker voor kinderen (drankje).

12. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Ik denk dat mensen vaak langs elkaar heen praten.

Want iedereen verstaat iets anders bij 'hoge koorts', en ook bij 'alert kind'.

Ik grijp in bij koorts boven 39,5, en boven de 40 wil ik dat er een arts naar kijkt (behalve als wij de oorzaak al weten).
    Alertheid is belangrijk maar zegt niet altijd alles, mijn dochter was goed alert maar heel erg ziek tegelijk.

Ik vind dat ouders teveel zelf aan (moeten) mogen rommelen mbt gezondheid van een kind. En de oorzaak is puur omdat een kind in NL ongeveer halfdood moet zijn voordat het een kinderarts kan zien. DAT vind ik voornamelijk een kwade zaak, juist doordat ik, meerdere keren huisartsen fouten heb zien maken, hele lakse fouten, puur vanuit 'kijk maar aan' instelling.

13. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Helemaal mee eens.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Dat laatste vind ik ook absoluut...hoe vaak een kind al niet weggestuurd wordt of niet eens mag komen onder het mom van: ach als ze drinken en alert zijn??

Ik geef niet zomaar pcm maar ben er ook echt niet heel terughoudend in. De oudste heeft als peuter wat koortsstuipen gehad...toen werd wel geadviseerd snel te geven. Maar toen ze ze langere tijd niet meer gehad heeft kreeg ik er ook weer wat meer vertrouwen in dat haar lijf dat zpu kunnen oplossen.

Maar bij pijn algehele misere en daardoor alleen maar verdrietig zijn geef ik gewoon pcm. Onze huisarts zegt ook: het is geen snoep maar ook zeker geen vergif. Lekker geven als het nodig is.

15. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Hier geef ik pcm alleen als ze pijn heeft en niet lekker voelt rn dat kan bij 38 al en ik geef pcm niet als zs gewoon lekkee rondhuppeld met 41.
    Hoge koorts kan en zelfs 42 kan en zolang kind alert is, reageert, niet slap is. Hier dochter heeft paar x gehad hoge koorts van 41.5 maar zelfs in zh zeiden ze zo hoe ze hier rent is geen zorgen.
    Ik ben van mening dat koorts is iets wat lichaam laat zelf tegenvechten en ik vind dat niet erg. Als za niet kan van slapen of zielig is dan geef ik pcm.
    Inmiddels ze is 2.9 en kan zelf beslissen of ze pcm wil of niet. Omdat ze wil niet zetpil normaal wil ze dat alleen als ze echt zich ellendig voelt dan zegt ze dat ze zetpil wil meestaal dan zegt ze ook hoofdpijn of spierpijn hebben.

16. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier ga ik dan weer niet in mee.
    Bij koorts boven de 41 graden, zeker als het meerdere keren gemeten is, eis ik een consult van een arts.

17. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik vind dit echt een onterecht oordeel van het ziekenhuis. Mijn dochter wordt hyper van koorts. Speelt, loopt, giert het uit. Zo put ze haar lichaam volledig uit, zonder het zelf te beseffen, en houdt ze dus ook haar herstel tegen. Ik moet dus wel degelijk ingrijpen met pcm als ze koorts heeft, zélfs als ze heel alert en vrolijk is.

En een kind van drie zelf laten beslissen of ze pcm wilt? Mijn dochter van drie en half vind pcm siroop het lekkerste wat er is. Als ik haar laat doen, neemt ze dit elke dag.

18. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Tja mijn dochter dan niet. Ze vind siroop ook vies en enkel als ze echt ziek ziek, ze weet het gewoon dat het tegen pijn is. Gisteren was ze ziek ik merk het gelijk als ze aanval ecZeem krijgt en rode ooglieden dat ze zo binnen 2-3 dagen ziek wordt. En klopt ook ze werd wakker met snotneus en warm hoofd maar wel gewoon normaal gedrag. Had 38.7. En ik noem "normaal gedrag" is gewoon zoals normaal want ik kan wel zien en ha en zh zeker wat is "druk" van koorts en niet hoor.
    Pas rond 21 uur toen ze naar bed ging ze was huilerig, erg koud, trillde en wilde mijn handje vast. Ik gemeten was 39.4 dus ik wilde al siroop geven of zo komt ze zelf mee: mama ik heb veel hoofpijn, mag ik toverdrankje of zetpil? Ik gegeven ze zegt gelijk: "beter" en gaat slapen. Snacht ook wordt ze wakker en zegt dat ze niet lekker voelt.
    En als ik haar op eigen idee siroop wil geven dat gilt ze alles bij elkaar want ze heeft het niet nodig dan. Uiteraad weet ik beter dus als ik vind moet dan moet. Zo is het altijd hier. Dus tja ze begrijpt het wel. Laatst moest ze ook spugen en dan ook snachts heb ik haar gezegd als ze moet moet ze naar wc en ons het zeggen dus zo ook gedaan ze wordt wakker, zegt dat ze moet spugen en gaat naar wc.
    Ik vertrouw op haar en uiteraad beslis ik zelf en beter weet zelf, maar ze weet zeker beter waneer ze pijn heeft en niet en kan goed aangeven.

En pcm is hier zoiezo niet voor: als ze maar niet huilt of snel slaapt etc maar tegen pijn en niet fijn voelen

19. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Ik geef alleen pcm als hij er echt last van heeft, het ziek zijn. Anders niet. Wat ik wel doe is dan standaard voor de nacht 1 omdat ik vind dat slapen belangrijk is. Zeker als ze ziek zijn.
    Ik geef dan liever een pcm voor de nacht zodat hij goed slaapt dan dat zowel hij als ik geen of een slechte nachtrust hebben. Dat is nog veel slechter.

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Precies, dat is het... Geven als het nodig is.

Hier met verhoging geef ik niks... Maar met koorts wel.
    Beetje verhoging is gezond als je ziek bent.
    Dat betekend dat je lichaam aan het werk is.
    Te hoge koorts kost vooral veel energie.

En gezien het ook werkt als pijnstiller en ontstekingsremmer...
    Kan het in andere gevallen ook best nuttig zijn.

Aan de ouder om te bepalen wanneer dat moment is.

Share This Page