Kind met koorts, paracetamol of laten uitrazen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Luppy, Dec 26, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

Jun 29, 2008
    5,767
    423
    83
    Female
    Zuid-Holland
    Paracetamol werkt niet ontstekingsremmend helaas ;)

Hier geef ik pcm bij pijn of als ze zich door (hele hoge) koorts echt niet lekker voelt en niet drinkt. Wordt de koorts te hoog, dan krijgt ze pcm om de zoveel uur om een spiegel op te bouwen.

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Groot misverstand dat ik geregeld lees: paracetamol is GEEN ontstekingsremmer!

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,772
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij geven zelden paracetamol. Zelf gebruik ik het ook niet gauw, zeker niet als ik koorts heb. De verhoogde temperatuur helpt om het virus te bestrijden. Dan ga ik dus niet de koorts verlagen. Bovendien kan PCM er ook voor zorgen dat je al te snel weer van alles gaat doen, terwijl je rust moet houden en uit moet zieken.
    Dus nee, zowel voor mezelf als voor de kinderen gebruik ik liever geen paracetamol bij koorts. Als ik nou echt een kind heb wat zich heel ellendig voelt en bijvoorbeeld ook spierpijn heeft door de griep, zou ik het misschien overwegen. Maar dan moet je er dus aan beginnende mee doorgaan totdat het kind echt beter is en koortsvrij blijft. Tenminste: anders zou je de kans op een koortsstuip juist kunnen verhogen. Dus dat is nog een reden dat ik er niet licht aan begin en er zomaar even een paracetamol in duw bij koorts.

Bij pijn zonder koorts heb ik er minder moeite mee om paracetamol te nemen of te geven. Maar ook dan zou ik het niet langer dan 1 of 2 dagen gebruiken zonder met de huisarts te overleggen. Niet zozeer omdat ik me er zorgen om maak om meerdere dagen PCM te gebruiken. Maar als er iets is wat meerdere dagen pijn blijft doen, wil ik wel even met de huisarts overleggen of er niet iets anders gedaan moet worden. Ik wil dan wel weten wat er aan de hand is. Je hebt niet zomaar pijn.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,187
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als een kind echt beroerd is van de koorts dan gewoon een pcm.
    Als ik barst van de koppijn neem ik ook een pijnstiller en ga ik mezelf echt niet lopen kwellen om het uit te laten razen.
    Als een kind koorts heeft en is er verder niet heel naar van dan vind ik het niet nodig.

5. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn zoon laat ik meestal uitzieken maar als hij pijn heeft krijgt hij wel paracetamol.
    Mijn dochter krijgt vanaf 38 graden paracetamol. Dit vanwege haar hartritmestoornis. Koorts moet gedempt worden omdat het anders mogelijk levensbedreigend is.

6. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    hier geven we wel pcm. Door een autoinflammatoire ziekte gebruikt mn dochter dagelijks pcm, ibuproven en zeer regelmatig dagen lang de max dosis.

Maar ze is ook echt niet lekker, koorts en heeft pijn. Liever niet maar ik ga haar dagelijks er niet zo bij laten zitten. Dan liever pcm en een kind dat kan spelen.

(Dit is trouwens op advies van de kinderarts)

7. A1988

A1988 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    1,133
    0
    0
    Twente
    Bij gewoon koorts krijgen ze geen pcm, maar wel als ze pijn hebben of zich ellendig voelen. Ze hebben geen idee waarom ze zich zo voelen en dat het weer beter wordt, dus dan krijgen ze een pcm. Dit is dan vaak 's avonds bij het naar bed gaan of een uurtje daarvoor.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Toch een heel andere situatie dan een virusje dat met een paar dagen weer over is.

Overigens hier dus wel... Maar ze is gelukkig zelden ziek.
    En als ze dan ziek is... Is het natuurlijk net als je op vakantie bent zonder pcm.
    Typisch genoeg gaat de pcm tegenwoordig altijd mee en is ze ook op vakantie nog zelden ziek.
    Wet van murphy?

Hier inmiddels zelf ook alweer bijna 2 weken continu aan de ibu...
    Wel lage dosering... Maar het werkt dus ik ben blij.
    Begon als een virusje.. Nu bang dat het virusje op mn longen is geslagen.
    Dus weer dapper aan de ontstekingsremmers en ibu ter ondersteuning.

9. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    Oh zeker, ik ben ook geen voorstander van pcm geven als t niet nodig is maar voelt wel heel dubbel terwijl ik haar elke dag ermee volprop. En dan alle andere medicatie rotzooi erbij...

10. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Onze jongste heeft nu al 9 dagen koorts. Hij heeft pas 4x een zetpil gehad. Gewoon in de avond om goed te kunnen slapen.
    Koorts is een natuurlijke reactie van het lichaam om een virus oid te bestrijden. Meestal lukt dat, nu helaas hier even niet ;)

11. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,387
    113
    Female
    Broek
    Ik geef ook niet snel pcm. Maar vandaag 40.3 en een zielig hoopje zoontje. Hij eet en drinkt dan niets dus dan denk ik beter maar pcm geven zodat hij zich beter voelt en hopelijk nog wel iets eet of drinkt. Paar weken terug had hij een avond 39.5 maar toen speelde hij gewoon en had hij geen last. Toen niets gegeven. Het hangt hier dus van de situatie af. Ben niet anti, maar wil ook niet te snel wat geven. Beetje zoals ik er bij mezelf mee omga dus.

12. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Nee, dat komt niet door de zetpillen, dat het deze keer langer duurde. Kan wel komen doordat hij niet echt even lekker ziek heeft kunnen zijn, maar toch actief bleef, maar ook dan lijkt me dit een virus geweest wat sowieso langer had geduurd.
    Pcm hier altijd als ze er zelf gewoon last van hebben. Als ze met koorts wel veel slapen, laat ik het altijd, tenzij het over de 40 gaat.
    Onder de 40 en wel kunnen slapen en drinken, dan hier geen paracetamol. Bij last altijd wel, ook als het enkel om wat verhoging gaat dan.

13. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Amen precies zo denk ik er ook over.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier uiteindelijk 5 dagen koorts gehad. Zonder paracetamol ;). Vandaag eindelijk koortsvrij en weer wat meer zichzelf. Is een lastig virusje volgens mij wat nu rondgaat, hier zijn ze meestal ook maar 2 dagen ziek.

15. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    ik geef het alleen als de oudste zelf last heeft van het ziek zijn.
    de jongste mag het sinds een week hebben en heb het wel in huis gehaald voor als ze het nodig is maar dan zal ik het ook alleen geven als ze last heeft van het ziek zijn

16. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Poeh maar 40.3 vind ik wel erg hoog hoor :$
    Ik kijk eigenlijk naar het moment zelf.. Mijn dochter had laatst koorts en kon maar niet de slaap vatten. Na een zetpil ging ze lekker slapen, heeft heel de nacht door geslapen en was de volgende ochtend weer opgeknapt.. Een goede nacht slaap doet ook wonderen.,
    Mijn zoontje daarentegen had laatst wat verhoging maar ook tanden die door kwamen en die kreeg dus ook een zetpil tegen de tandenpijn.. Vind pijn kijden echt niet nodig en slaap is toch ook veel waard voor die kleintjes!

Share This Page