3 jaar en nog altijd krijsend(!) onder de douche?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hopefull89, 12 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hopefull89

hopefull89 Actief lid

23 feb 2015
    218
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai allemaal, herkend iemand ons probleempje? Onze dochter van 3 krijst alles bij elkaar onder de douche,maar echt niet normaal hard. Ze is als baby wel gewoon onder de douche geweest,niks aan de hand alles was goed en ineens rond haar 1e verjaardag vond ze het vreselijk! Tot haar nekje is alles oke,maar eenmaal boven haar hoofd (ook als ik de kraan superzacht zet) gaat het keeltje open en wordt ze helemaal wild, hebben nu een badje neergezet onder de douche en sproeien gewoon maar haar haartjes doen we dan met bekertjes water uitspoelen. Nu gaan we binnenkort weer op vakantie (camping) en net als vorig jaar zal ik wel weer blikken gaan krijgen van andere vakantiegangers als ik met mijn meidje de douche uitkom alsof ik haar zojuist zwaar mishandeld heb *Zucht* Hebben jullie dit ook meegemaakt of maken jullie dit nu mee en zijn er nog tips?
    Thanks alvast :)

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.125
    1.827
    113
    Ik zou gewoon onder de hoofd blijven.
    Ik weet dat er speciaal kannetje is voor de haren wassen.
    En ook een kepje maar kan het even niet vinden (ga verder met zoeken)
    hoofdje wassen met een was hand.

3. hopefull89

hopefull89 Actief lid

23 feb 2015
    218
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik denk inderdaad dat ik wel weet welk kapje je bedoeld :) maar mijn kleine bijdehandje trekt altijd alles van haar hoofdje af hihi. Tja ik dacht ook al zoiets, gewoon maar niet op het hoofdje doen met de douchekop. Ik dacht toen dit begon dat het een fase zou zijn, die redelijk snel weer voorbij zou zijn maar dat valt wel eventjes tegen. Het is natuurlijk geen ramp, zo lukt het ook maar ik vraag me af, als ik dit zo blijf doen komt er dan wel echt een moment dat ze het ineens niet meer eng vindt?

4. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Hier is het ook zo gegaan tot ze ongeveer 3,5/4 was. Eindelijk over. We deden toen tellend haren wassen. Ik vertelde haar dat ze tot 20 moest tellen dan stopte ik met haren nat maken. Daarna insoppen en toen weer tot 20 tellen om uit te spoelen. Dat hielp haar, denk dat ze toen een soort van controle had omdat ze wist wanneer 'het' zou stoppen. En nu kunnen we gewoon haren wassen en onder de douche zonder te gillen en zonder te tellen inmiddels. Soms telt ze nog wel maar gewoon om te kijken hoe snel ik ben of hoe snel ze zelf is met tellen.

Dat heeft ons geholpen, misschien helpt het jou ook!

Met onze zoon doe ik het nu anders, die geef ik een droge washand die hij voor zijn ogen kan doen. En dat gaat ook goed, maar die zit weer anders in elkaar dan zijn zus.

5. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Geen tips, wel herkenning. Zowel mijn peuter als mijn kleuter krijg ik met geen 10 paarden onder de douche. Gelukkig hebben we een bad, daar gaan ze gewoon altijd in. Ik ga er maar vanuit dat ze ooit wel over die angst voor spetters heengroeien...

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier ook herkenning. Hij doet een washandje voor z'n ogen en dan doe ik snel z'n haren wassen en ondertussen tegen 'm praten dat ik bijna klaar ben...daarna is het meestal weer goed en mag ie nog even spelen met z'n bekertje en is het weer huilen/mopperen als de douche uit gaat ;)

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier is het tot 7 jaar moeilijk geweest met haar wassen van de oudste.
    Toen ze haar C diploma had was het ineens over en nu wast ze haar haar altijd zelf ( na sport).

Helemaal nooit een probleem van gemaakt....maar wel altijd doorgezet. Dus een washandje erbij en even doen wat er gedaan moest worden.

Misschien kun je een extra leuk washandje kopen...een knuffel washandje...en dan dat ze samen met het knuffeltje heel stoer haar haartjes gaat wassen. Knuffeltje beschermt haar ogen dan.

8. hopefull89

hopefull89 Actief lid

23 feb 2015
    218
    0
    0
    NULL
    NULL
    toch ergens wel fijn, al die herkenning, soms begon ik al te twijfelen..meer in de zin van '' jeetje zou dit met drie jaar al niet voorbij zijn?'''maar niet dus haha :) Dat haren tellen is inderdaad nog wel een ideetje! Die hadden we nog niet bedacht, vanavond maar eens beginnen te proberen!
    Ja een washandje, wij hebben een klein dondertje haha ze wil absoluut niet zonder zeepsop, prima..dan geef ik die kleine smurf een was handje voor haar ogen, wat in het begin prima werkt, totdat ze hem in de sop gooit en alsnog in der oogjes wrijft, lekker ding ook he. Nou we gaan er voor, wie weet inderdaad met het tellen :)
    dat ''met geen 10 paarden onder de douche te krijgen'' ook heel erg herkenbaar ja, dan zijn die kleine lijfjes toch ineens heel sterk he?

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Hier ook lang een drama geweest. Was vrij wel ineens over.
    Waardoor, dat weet ik eigenlijk nog steeds niet goed.
    Maar er is dus hoop ;)

10. 2jees

2jees Niet meer actief

dat hebben heel veel kids, ook al wen je ze er vanaf het begin aan. Oudste durft nog steeds niet onder de douche, jongste wel.

11. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Haren wassen is hier ook geen feestje, maar ja het zal af en toe wel moeten.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Wat bij ons hielp is samen douchen. En vooral het haren wassen bij papa of mama. En ons helemaal ondersproeien. En dan mogen ze het bij zichzelf proberen. Veel complimenten geven uiteraard. Duurt meestal wel even iets langer dan 1 keer ;).

13. hopefull89

hopefull89 Actief lid

23 feb 2015
    218
    0
    0
    NULL
    NULL
    haha ik vind het leuk/fijn te horen dat het toch wel een veel voorkomend iets is dan, we wachten dan maar gewoon geduldig af tot ze het niet meer eng vind en maken er dan maar gewoon zoveel mogelijk een feestje van onder de douche :) Thanks allemaal!

14. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.053
    2.554
    113
    Limburg
    Mijn zoon vindt het ook vreselijk, die gaat dus altijd in bad. Als we vragen als hij onder de douche wil zegt hij al heel angstig nee.
    vreemd genoeg gaat hij bij het zwembad wel gewoon onder de douche staan.

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Wij deze de haren wassen voordat ergens schuim was . Washand , douchekip in de hand nemen, niet het hoofd heen en weer wiebelen onder de douche, achterover kijken ! En dan spoelen . Pas daarna zeepsop bij die washand.

16. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.870
    2
    38
    Brabant
    Hier ook zo een. Als hij onder de douche gaat, is het inderdaad of ik hem ik-weet-niet-wat aandoe... Daarom eigenlijk altijd in het bibabad (aangezien wij alleen een douche hebben.)
    Haren wassen is precies hetzelfde verhaal.

17. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Precies hetzelfde hier. Ze zit dus in bad, maarja zodra ik de douche aanzet is t al brullen: nee mama neee!
    Ook als ik eerst laat zien hoe ik het doe..
    Washandje ging 2x goed en toen ineens ook niet meer....

18. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier ook een tijdje gehad, maar wij hebben helemaal niets gedwongen. Gewoon met je bekertjes door blijven gaan en dan het kinnetje ophoog laten doen zodat het niet in de ogen komt. Uiteindelijk komt het vanzelf wel goed als ze er klaar voor zijn.

Hier was het zelfs al huilen toen we het bekertje deden. Kleine stapjes, geduld en zo steeds door.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Bij ons hielp het dus door te laten zien/ervaren dat water in de ogen helemaal niet erg is. Maar bij ons was het ook meer de stralen die angstaanjagend waren en die douchekop boven het hoofd. Ze kon er niet bij en had er in gaar beleving dus geen controle over=eng. Dus door haar de douchekop te geven in de handen, en zelf de knop in te laten drukken en dan mama of papa's haren te mogen wassen was hier echt wel een doorbraak. :)

20. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ja hier ook.
    Ook vanaf een jaar of 1 ineens drama, niets gebeurd ofzo. Dl wilde niet meer in bad, gewassen worden, haren wassen al helemaal niet.
    We hebben het hier rustig opgebouwd. Badje in woonkamer met klein beetje water, lekker spelen, daarna naar badkamer, want dat vond ze ook eng. Haren wassen ALTIJD hetzelfde ritueel, zodat ze wist wat er komen ging. Was nog wel huilen gieren brullen maar 1keer per week gingrn we tochharen wassen. Vorig jaar wilde ze ineens graag in bad. En vorige week onder de douche :$ wel zelf de douchekop vasthouden (maak je badkamer dus leeg, echt alles was nat haha) Vandaag weer gedoucht, en haren gewassen zonder huilen.

Deel Deze Pagina