Kind met pinda-allergie in klas zoon

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lindangel, 28 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar hoe zou je dit dan op moeten lossen volgens jou? Een persoonlijk begeleider naast het kind zetten, die de hele dag oplet? En wie gaat dat betalen?
    Volgens mij is het dan veel wenselijker om het op te lossen op manieren die passen binnen het normale leven. Gewoon iedereen even opletten dus.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

3. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik zou gewoon mee werken en mijn kinderen wat anders geven, pindakaas en andere noten dingen kunnen ze dan toch op woensdag en vrijdag en in het weekend eten?

4. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
  5. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Nee dat kind heeft dan letterlijk geen leven meer omdat het nl DOOD kan gaan van pinda's.

Een nichtje van ons met pinda allergie is nog niet zolang geleden in een ambulance afgevoerd nadat ze van een glijbaan was gegleden. Anafylactische shock gekregen omdat waarschijnlijk een kindje met pindakaas aan zijn handen ook van de glijbaan was geweest.

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Vreselijk lijkt het me om zon kind te hebben. Altijd angst dat het fout gaat, altijd opletten, altijd op scherp staan. En dan komt de dag dat jouw kind naar school gaat.. Buiten jouw zicht en met de wetenschap dat er ouders bestaan die jou hysterisch vinden en hun kind 'gewoon' pindakaas geven "want zon vaart zal het vast niet lopen".
    Horror.

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Voor de mensne die de ernstige vorm van pinda allergie hebben, ik liep vanmorgen over de markt en rook de sterke geuren van een notenkraam een paar meter voor ik m zag. Kunnen die dus ook niet over de markt omdat de damp al ziek kan maken of gaat het echt om aanraking/fysiek in contact ermee komen?

Ik heb me enige tijd geleden erg verdiept in een glutenallergie en daarvan wist ik ook nooit dat deze mensen zelfs van een kruimel ziek kunnen worden. Dus ben blij met dit soort info zodat we juist ook met deze mensne rekening kunnen houden ipv te denken ach een beetje kan toch geen kwaad.

8. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    +1:(

9. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Je krijgt op een gegeven moment een neus voor pinda's / noten, ook al heb ik ze bijv. vanaf mijn tweede (toen kwam de allergie aan het licht) nooit meer gegeten...
    Meestal ruik ik dus al van verre afstand waar de kraam staat, en idd, die rij ontwijk ik, want de walm kan soms al een allergische reactie uitlokken vooral als er vers gebrand wordt / is.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    oke lees hier herhaaldelijk dat men vind dat de ouders deze verantwoordelijkheid niet bij andere ouders neer kunnen leggen.

Kan mij dan iemand vertellen waar dit kindje dan zijn/haar onderwijs zou moeten volgen als wij niet met zijn allen deze verantwoordelijkheid willen dragen.

Zo informeer ik ieder jaar (voor de verjaardagen) aan de juffen of er allergieën zijn in de klas.
    Bij zoonlief is er een appel allegie en een gluten allergie, daar hou ik rekening mee
    Bij onze dochter is er een gluten allergie ook dar houdt ik rekening mee.

Als ik een brief zou krijgen dat er een kindje met een pinda allergie op school zit (of in de klas) dan ga ik met mijn kinderen om tafel zitten. Dan leg ik uit dat dat kindje er ziek van wordt (net zoals mijn dochter ziek wordt van bananen). En dat dit dus inhoudt dat als ze pindakaas op het brood willen ze daarna handen en gezicht moeten wassen en tanden moeten poetsen (al zou ik geneigd zijn om na het handen wassen er ook nog even met iets desinfecterend overheen te gaan)

Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is.

11. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    kind kan doodgaan van de shock
    tuurlijk wil je als ouder dan dat de moeders iets meer opletten
    stel je voor dat je als moeder die telefoon krijgt !
    wens je je ergste vijand nog niet toe

beetje extra moeite doen is niet zo moeilijk, zeker niet als het om de gezondheid van een kind gaat

maar goed, da's mijn mening

ik zou dus op alle vlak meewerken

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ben het volledig eens met Pluk en Auraly.
    Kleine moeite t.o.v. het risico.

13. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Als moeder van 3 kinderen met autisme waarvan er 1 alleen maar pindakaas op brood eet, en de ander enkel Nutella (en nee dus geen ander merk, hij weet het direct) zou dat hier dus voor problemen zorgen. Zeker omdat ze op een school zaten met een continuerooster en dus ook op school moesten eten.

Gelukkig gaan mijn kinderen niet meer naar school want dit was voor ons dus een reden geweest om van school te wisselen, of school te vragen met een andere oplossing te komen.

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bij mijn dochter in de klas zat afgelopen jaar een kindje met pinda allergie. Vanwege het continue rooster werd gevraagd kinderen geen pindakaas mee te geven.

Dochter weet dat ook héél goed en herinnerde mij daar ook regelmatig aan. Ze wist dat haar klasgenootje dan héél ziek zou worden. Genoeg info en indrukwekkend genoeg.

Met trakteren heb ik vooraf nog even extra geinformeerd of ik nog ergens rekening mee moet houden.

Verder sluit ik me bij ratatosk aan.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar dan zit je zelf in een situatie dat je kind extra zorg en aandacht nodig heeft. En volgens mij komt het maar weinig voor dat belangen van kinderen in een en dezelfde klas zodanig conflicteren, dat de zorg voor beiden niet te combineren is.
    Maar in jullie geval had ik het logisch gevonden als je met school overlegd had hoe eea op te lossen.

16. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nou ja, ze gingen gewoon naar een normale school (geen speciaal onderwijs) en dr waren genoeg kinderen met allergieen in de klas, alleen dus gelukkig geen noten of pinda allergie want dan was er wel een probleem geweest.

17. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bij sommigen een hoog "ikke, ikke, ikke en dat meisje kan stikken" gehalte. jammer.

Het is zo'n kleine moeite om dit soort maatregelen te nemen, dat ik dat geen inbreuk op mijn privacy zie. En ook al wel. Als je zo met z'n allen een kindje in leven kunt houden. Kon het altijd maar zo makkelijk...

18. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik snap niet dat mensen zo egoïstisch kunnen zijn en niet mee willen werken. Ik kan me het topic van die moeder nog herinneren die ons vroeg mee te kijken naar de brief. De reacties daar waren soms ook pittig. Ik zou daar zelf zeker rekening mee houden en ik denk dat kinderen dit snel uit zichzelf ook zullen doen. Voor ons een kleine moeite ten opzichte van de consequenties.

Ik denk in zulke gevallen altijd, stel dat het mijn kind is.....

Ik denk dat het bij ouders vaak de eerste "schok" is. Zonder er bij na te denken lezen ze de brief en bedenken alleen nog maar wat dat voor hun eigen kind betekend. Mijn kind mag nooit met pindakaas, ik moet er op letten dat hij zijn handen wast (iets wat ik niet met Dan normaal vind en hier standaard gebeurd en ze zelf doen als ze hun bordje in de keuken zetten).

Laat de brief eerst bezinken, bedenk dan hoe fijn je het zou vinden als het jouw kind betrof een mensen er rekening mee houden. Ervaar daarna wat het precies inhoudt (is het nu echt zo veel moeite) en wanneer het dan nog niet prettig voelt, kun je alsnog klagen.

19. flerk

flerk Niet meer actief

Als je ooit hebt gezien wat het met een klein kind kan doen als het een allergische reactie krijgt, dan zul je ECHT niet meer piepen dat je vindt dat de ´verantwoordelijkheid een beetje bij de ouders wordt gelegd´. Het is echt levensgevaarlijk en dit heb je voor elkaar over! En anders mag je je echt gaan schamen. Ja, dat vind ik.

20. flerk

flerk Niet meer actief

juist...

Deel Deze Pagina