Kind met pinda-allergie in klas zoon

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lindangel, 28 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.910
    3.935
    113
    Wat ik niet begrijp is dat in zo'n ernstige situatie waarin het kan gaan om leven en dood, de school ( en ouders) een brief sturen... Waarom geen informatieavond? Dan kan alles duidelijk uitgelegd worden, mensen kunnen vragen stellen en een eventuele discussie kan ter plekke gevoerd worden. Mensen lezen pver het algemeen slecht of zelfs helemaal niet. Als mijn kind zo'n gevaarlijke allergie had zou ik de ouders van klasgenootjes daar persoonlijk van op de hoogte willen stellen en uitleggen hoe groot het gevaar is. Ook zodat je kind ,isschien straks eens veilig bij een klasgenootje kan komen spelen.

2. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ja maar op een school met continuerooster (of tussenschoolseopvang voor mijn part) zoals bij ons het geval was betekend dat dus dat mijn kinderen niet zouden kunnen eten. Je kan namelijk ook geen pindakaas of notenpasta in een klas eten waar een kindje met allergie aanwezig is.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat vind ik nou een goed idee idd. Kan TS misschien voorstellen op school?

4. raspberry

Maar dan ga je het dus gedetailleerd hebben over een stel-dat-situatie die helemaal niet aan de orde is. Lijkt me niet heel vreselijk zinnig binnen dit topic?
    Niet vervelend bedoeld hoor, maar er zijn altijd bij elke maatregel die een school neemt, situaties te bedenken waarin dat niet handig is. Maar zolang dat niet werkelijk aan de orde is en het gaat over fictieve situaties, is een discussie daarover weinig zinvol, omdat een oplossing in zon situatie toch altijd maatwerk zal vereisen.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar wat het jouw kind meer "recht" dan een ander? Ik neem aan dat jouw kind niet alleen leeft op pasta en pindakaas. En mocht dit wel zo zijn en zijn vorm van autisme zo heftig is dat daar geen mouw aan te passen valt dan denk ik dat hij ook niet geschikt is voor het reguliere onderwijs. Op het reguliere onderwijs zijn de klassen groot en zal er elke dag wel iets niet van zoals het zou "moeten".

6. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Het is geen stel dat, het is de andere kant belichten. Mijn kinderen zitten in die situatie, maar gaan godzijdank niet meer naar school. Het is dus niet altijd onwil van ouders, maar er zijn ECHT kinderen (ook zonder autisme) die niets anders op brood eten.

7. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Op brood wel, daarbuiten hebben ze beiden een zeer selectief eetpatroon maar dat betreft enkel de warme maaltijd.

Mijn kind heeft niet meer recht op eten dan een ander, maar ik verdom het ook om ze te laten verhongeren, logisch lijkt me?

Overigens ging het met de oudste best aardig op een normale school (een klas van 13 kinderen was kleiner dan op het speciaal onderwijs) en met de middelste ging het inderdaad niet. Inmiddels gaan ze beiden niet meer naar school en geef ik ze thuisonderwijs.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

:$ ik vind het met autisme al bijzonder maar zonder?

9. twinkle star

Mochten mij kinderen alleen pasta of pindakaas eten, wat ik op zich al een ongezonde situatie vind maargoed. Zou ik met alle liefde Danen met hen opzoek gaan naar iets anders wat ze wel lusten voor als ze op school eten. Er is genoeg lekkers te koop dus dat hoeft absoluut geen probleem te zijn. Thuis kunnen ze gewoon eten wat ze willen als ze maar tanden poetsen en handen wassen. Iets wat in mijn ogen ook de normaalste zaak van de wereld is.

Nogmaals, als een kindje met autisme zo heftig reageert op deze aanpassing het niet geschikt is voor het reguliere onderwijs omdat daar veel meer dingen tegen kunnen zitten op een dag en dat nog minder makkelijk mee te dealen is omdat dat onverwacht is. Het beleg is nog een soort van in te bouwen in het dagritme.

Het is leuk deze andere kant te belichten maar ik denk dat het in de praktijk niet zo vaak voor komt en dat in deze het leven nog altijd voor gaat. Of moet een kindje met deze allergie zich maar opsluiten?

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik heb het vier keer gelezen maar, wat bedoel je nou?

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik ga er nog altijd van uit, dat er met goed overleg tussen de verschillende partijen er een oplossing is te vinden.

12. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dit was ook mijn gedachte.
    Wij hebben nooit pindakaas in huis. Maar ik zou dit een hele grote verantwoordelijkheid naar mij en mijn kinderen vinden. Ik zou er natuurlijk mijn best voor doen, maar er toch altijd moeite mee hebben wat als..
    Een informatiebijeenkomst waarbij desbetreffende ouders uitleggen wat wel en niet kan en waarom. Wat de gevolgen zijn en wat je in zo'n geval kunt en moet doen. Dat lijkt me wel het minste wat gedaan kan worden. Grote kans dat het allergische kindje nog 8-9 jaar in de klas zit bij het kindje van TS.

13. Charisma83

Charisma83 Actief lid

25 okt 2008
    173
    0
    0
    amsterdam
    Dat is zeker waar maar dan moeten desbetreffende partijen er wel voor open staan en niet zo egoïstisch zijn. Er is altijd wel een oplossing te vinden en de meeste ouders van een kind met een allergie proberen zo veel mogelijk op zich te nemen en zo min mogelijk andere er mee te belasten maar een beetje begrip en medewerking zou heel fijn zijn. Weet je dat ik contracten heb moeten tekenen waarop staat dat de school niet verantwoordelijk is voor het verkeerd gebruik van een epipen of het te laat gebruik ervan. En dat begrijp ik echt wel hoor maar weet je hoe je je voelt als je zoiets tekent! Elke schooldag de angst dat m'n zoon een allergische reactie kan krijgen en er aan kan overlijden.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    ik reageerde meer op de stelling dat sommige kinderen alleen brood met pindakaas eten en niets anders willen eten. Het kan toch gewoon in overleg iets geregeld worden zodat beiden gewoon naar school kunnen.

In plaats van de "zeuren" op een forum zou je ook naar de juf kunnen gaan en vragen of er een info avond hierover belegd kan worden. Of dat juf, met jullie en de andere ouders om tafel wil om te kijken of het op te lossen is.

15. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.658
    1.417
    113
    Het lijkt me vreselijk om altijd elk uur van de dag zoveel zorgen te hebben om je kindje :(. Ik vind het super knap van je dat je hier aangeeft wat het niet mee willen werken in praktijk voor je kind betekend en hoop dat dat ouders die roepen ik hou nergens rekening mee de ogen opent. En dat je zoontje ooit gewoon samen met zijn klasgenootjes kan eten omdat men rekening met hem houd.

16. raspberry

Jouw kinderen zaten toch niet in een klas met een kind met pinda-allergie? Dus er was op dat vlak geen probleem toch?
    Dan is het toch zinloos om daarover te gaan zitten stel-datten? Want dat is het gewoon echt: stel-dat. Het is niet de andere kant belichten, want jouw kids zitten niet in die klas.
    De kans dat er een kind met pinda-allergie en een autistisch kind dat alleen maar pindakaas op brood eet, in 1 en dezelfde klas terecht komen, lijkt me qua kansberekening vrijwel nihil.

17. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Waren ze op deze school blijven zitten had de oudste nu in de klas gezeten met een meisje met pinda/noten en weet ik veel wat voor allergie. In die klas wordt pindakaas, chocopasta met noten, en weet ik wat allemaal niet toegestaan. Zo nihil is die kans dus niet

18. twinkle star

Stomme woordenboek..... Ik bedoelde dat het kind thuis niet iets moet laten maar dat het alleen wanneer het zoiets gegeten heeft de tanden moet poetsen en handen moet wassen niets met een niets minder. En dat zijn zaken die hier altijd al gebeuren. Dus inpassen in een dagschema lijkt mij niet veel moeite.

19. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Maar je gaat me toch niet vertellen dat jouw kind nooit afwijkt van een gewoonte? Ik bedoel hij is ook van school naar thuisonderwijs gegaan? Dus als het mijn kind zou zijn en zijn eetgedrag kan de dood van een ander kind ten gevolge hebben dan zou ik kijken hoe dat te veranderen is en daar de tijd en moeite insteken. Ik wil niet beledigen of bagatalliseren want ik weet niet hoe het is om een kind met autisme te hebben of een kind met een pinda allergie. Maar als je naar de belangen kijkt gaat het kindje wat dood kan gaan toch voor. Ik neem aan dat je kindje ook andere dingen eet behalve boterhammen dus doodhongeren zal niet gebeuren. Misschien dan ipv een boterham fruit of rijstwfels of zoiets meegeven en thuis de boterham met pindakaas eten (met handen wassen en tanden poetsen) en na schooltijd plus weekenden.

20. flerk

flerk Niet meer actief

informatieavond is een heel goed idee! Actie!

Deel Deze Pagina