Heb er geen verstand van. Wel denk ik dat je kunt proberen om ook andere te helpen in dit geval een allergisch kind.
Autisme wordt officieel pas gediagnosticeerd na het 4e jaar, omdat autistisch gedrag ook veel weg heeft van peuterpuberteit en je tot die tijd -bij mildere klachten- nooit goed met zekerheid kunt zeggen of het autisme is of peuterpuberteit. Als het niet overgaat en de opvoeding is niet het probleem, heb je het dus over autisme en een van de kenmerken van autisme is dat er een zeer grote behoefte is aan een vaste structuur, (en dan dus alles zoveel mogelijk hetzelfde altijd), vanuit een onvermogen om de wereld om zich heen goed te begrijpen. Dat los je niet op met de simpele opvoedstrategieen die je op normale peuters en kleuters loslaat
Heb niet alles nagelezen, maar als een kind autistisch is en structuur nodig heeft, is de structuur 'op school na het eten handen wassen en tandenpoetsen en geen pindakaas op brood' toch ook een structuur die ze kunnen leren dan? Ik vraag me ook sterk af of het wel om een allergie gaat waarbij een anafylactische shock optreedt na 'aanraking'. Of dat er bij aanraking een ('mildere') reactie optreedt, die je liever ook wilt vermijden. Tja, thuisonderwijs.. Dan raakt een kind wel erg geisoleerd. Ik zou dan eerder aan speciaal/medisch(?) onderwijs denken. Bestaat zoiets, zoals een medisch kdv..?
ja er bestaan speciale scholen , maar daar komt je kindje echt niet zomaar op hoor. Je moet ten eerste een diagnose hebben, daarvoor gaat al een langere periode aan observaties en het invullen van talloze vragenlijsten aan vooraf. Daarna moet blijken dat je kindje het op het reguliere onderwijs echt niet gaat redden en daarna kun je op zoek naar een bijpassende school. Een kindje met een pinda allergie (die prima in staat is het reguliere onderwijs te volgen) zal hier niet zo heel snel voor in aanmerking komen. Een kindje met een autisme wel, maar mijn zoon red het prima in het reguliere onderwijs met rugzak. En ja ze kunnen een andere structuur leren, maar daar gaan vaak maanden tijd in zitten die erg stressvol voor het kind zijn. Hier heeft de tijd geleerd dat we 1 ding tegelijk kunnen proberen te veranderen. Dus in ons geval zal hij het na een paar weken accepteren dat hij geen pindakaas meer op het brood krijgt. ( in die weken zullen zijn tics zo naar de voorgrond komen dat die de rest van zijn functioneren stevig belemmeren). Pas als het wat anders op het brood normaal is kunnen we doorgaan met het volgende b.v handen wassen, bij onze zoon zal dat niet zo het probleem zijn omdat hij gewend is dit op ons commando te doen. Het gezicht wassen zal wat meer weerstand op roepen want dit hoort bij het ritueel thuis en niet op school (dus ook hier weer een aantal weken van wennen en toename van zijn tics ) en datzelfde geldt voor het tandenpoetsen. Met een beetje mazzel heeft hij het dan in ongeveer een jaar in zijn systeem zitten dat dit gedaan wordt. Betekend wel bijna een jaar lang een heel stressvol kind omdat hij een deel van zijn zekerheden (en dingen die hem grip op de zaak geven) moet opgeven en veranderen. Maar goed dit is inderdaad allemaal wat alsen, want hij heeft geen kinderen met een pinda allergie op school .
Hier sluit ik mij bij aan. zal het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als een ander kind een ernstige allergische reactie krijgt omdat ik niet wil opletten. wel zou ik het fijn vinden om een lijst te hebben met producten waar het inzit (natuurlijk niet van alle producten) om inzicht te krijgen waar noten in zitten verwerkt zodat ze zelf niet alles helemaal hoeft na te pluizen
Kwa ernst kun je autisme en allergie wel vergelijken. Voor allebei is flexibiliteit moeilijk of onmogelijk. Een kind dat alleen pindakaas lust, kun je wel aanleren flexibel te zijn, maar voor sommige kinderen die autistisch zijn is het een enorme aanval op hun leven, welzijn en gezondheid om geen pindakaas te mogen eten. Een kind dat geen pindakaas lust, kun je wel aanleren flexibel te zijn en af en toe iets te eten wat het niet lust, maar voor een kind dat allergisch is is dat een aanval op hun leven, welzijn en gezondheid om wel pinda te moeten eten.
Gewoon tanden poetsen en handen wassen bij binnenkomst in de klas. En sorry hoor, maar wanneer het voor een autistisch kind echt onmogelijk is om dit te doen vraag ik me af hoe hij het überhaupt op school kan volhouden? En dat is niet lullig bedoeld maar het is zo makkelijk, waarom moeilijk doen?
Ik vind het een beetje dubbel. Het lijkt er op dat ze inderdaad de verantwoording afschuiven en ik krijg zo het gevoel dat je kinderen zo verplicht zijn om tussen de week nooit meer pindakaas of iets dergelijks te eten. Het is fijn dat ze je informeren, maar voel je je er niet schuldig door als ze een keer wat eten en de handen niet wassen..
...cq 'voel je niet schuldig als het klasgenootje door jouw kind in een anafylactische shock raakt en het misschien niet overleeft'???? Echt hoor, ik kan me zó verbazen over sommige reacties hier! Wat is het in hemelsnaam voor moeite om een kind iets anders dan pindakaas (wat ook echt geen beleg voor elke dag is) op brood te geven en/of even na het eten handen en gezicht te wassen en tanden te poetsen (wat toch doodnormaal is als je daarna weer weg moet)??? Wat leven we toch in een egoistische samenleving :x
Het is van levensbelang!!!! Dat er wordt geinformeerd. En je moet je niet schuldig voelen???? Wow. En dan ben ik niet eens een moeder van een kindje met zo een allergie. Wat moeten die wel niet denken als je je kind de boze wereld instuurt.
Denk dat je je niet realiseert wat je zegt, maar laten we het houden op een WA'tje; je was een beetje dom Dit kindje kan sterven, zo'n epi pen werkt net altijd, dat is juist het probleem
Tja wat betreft dat een autistisch kind moeite heeft met afleren van een gewoonte (iedere dag pindakaas eten). Als een kind zoveel behoefte heeft aan structuur, dan wordt van andere kinderen dus ook gevraagd rekening te houden met een autistisch kind (met een rugzakje op een normale school). Dan zul je toch net zo goed rekening moeten kunnen houden met een kind dat allergisch is..? Bovendien vind ik het afleren van bepaalde structuren minder levensbedreigend dan het vermijden van pindakaas voor een allergisch kind. Sterker nog, een autistisch kind zal wél moeten leren omgaan met dingen die niet vast omlijnd zijn (tot op zekere hoogte). Een allergisch kind zal de allergeen altijd moeten vermijden. Ik vind het in die zin niet te vergelijken.
Er is een kans, het is niet gezegd dat dat ook gebeurt. En zoals een moeder van een autistisch kind al schreef, een routine wijzigen kan betekenen dat een kind een jaar van de kook is. En dat zou niet ernstig zijn? Ik heb in mijn familie wel ervaring met allergie, niet met autisme. Maar volgens mij is het omgaan met autisme evengoed een zware aanslag op je gezinsleven en ouderschap als een allergie. In beide gevallen heb je dan vaak ook nog eens te maken met een omgeving die vaak vindt dat je je aanstelt of dat je overdrijft, wat het ook niet gemakkelijker maakt.
ik snap het probleem van sommige reageerders eerlijk gezegd niet zo.... Je leert je kind toch ook verkeersregels aan, zodat hij geen ongelukken veroorzaakt? Je leert je kind sociale vaardigheden, zodat hij rekening kan houden met andermans gevoelens... Dan is het toch ook een kleine moeite om je kind te leren om rekening te houden met andermans verzoeken op gebied van medische dingen?? en ja, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waardoor het niet kan, maar daar kan je dan over in conclaaf gaan met school, om een andere oplossing te bedenken... Overigens snap ik TS wel, het is (zeker in het begin!) denk ik heel spannend of alles wel goed gaat en het legt wel een flinke verantwoordelijkheid bij de ouders... Maar je kan ook niet meer doen dan je uiterste best. Hopelijk doen alle ouders dat dan ook en zal het risico op een pindakaas-incident terug worden gebracht naar een veel kleinere kans.