kind met sterke plussterkte, ervaring met bril

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door suus1983, 19 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Mijn zoontje is vandaag naar de oogarts geweest, hij heeft behoorlijk slechte ogen zoals ik heb begrepen, +8, maar hij moet beginnen met een plus 6 bril met cilinder.

Niemand bij ons heeft verder een bril, dus het zegt mij zo weinig allemaal. Wat zijn nu dingen waar je op moet letten? Qua glazen, ontspiegelen? Wel of niet dunner laten slijpen, wat voor soort montuur etc, hoe laat je je kind wennen? Welke opticien? 1 bril lijkt me niet genoeg.

2. megacarls

megacarls Niet meer actief

Onze dochter had aan 1 oog +5,5. Andere oog +3 (met oogdruppels). Met flinke cillinders ook, maar dat weet ik zo even niet meer. Ze heeft een bril van +4 en +1,5 omdat haar ogen zelf ook nog wat corrigeren geloof ik. Ze heeft hem inmiddels nu 2 jaar. Sinds haar derde.
    We zijn naar verschillende opticiens geweest en ze vond ze allemaal even verschrikkelijk dus op een gegeven moment hebben wij de knoop doorgehakt. Ik had gehoopt dat ze er op slag beter mee zou zien en dat als ze hem had hem graag op zou doen maar helaas bleek dat niet zo. Haar goede oog deed al het werk namelijk en had dat ook altijd al gedaan dus zo vreselijk slecht zag ze niet in haar beleving, toen moest er ook nog afgeplakt worden. We hebben haar eerst zelf laten bepalen wanneer ze de bril op deed. Hopende dat ze dat vanzelf steeds meer zou doen maar ook dat gebeurde niet dus toen zijn we het met behulp van een planbord gaan inroosteren wanneer ze hem op deed. Eerst alleen de ochtend, toen de ochtend en de avond en toen de middag er ook bij. Dat was uiteindelijk heel snel gedaan.
    Ze heeft maar 1 bril. Ik zou niet weten waarom ze er meer nodig heeft. Als er wat mee is kunnen we het vaak vrij snel laten repareren omdat we de plaatselijke opticien uit het dorp hebben gekozen. Ze doet dan even een ochtendje zonder en dat gaat dus op zich best.
    We hebben wel de glazen dunner laten maken omdat ze anders 1 vrij dik glas en 1 dun glas zou hebben. Ook hebben we het laten ontspiegelen. Gewoon alles gedaan wat ik bij mezelf ook zou doen. Voor een kind vind ik dat net zo belangrijk.
    Het montuur hangt af van je kind. Wij dachten dat het best een pittig montuurtje mocht zijn ( a la vingino) maar de eerste keer stond dat haar totaal niet. De eerste bril werd qua montuur, totaal tegen verwachting, een Lillebi. Fijn metalen montuurtje met bloemetjes als pootjes. 1,3 jaar later was haar cillinder verslechterd. Niet heel erg maar ze zag het toch niet goed genoeg meer en dus een nieuwe bril. Dat werd een Bbig kunststof frame (204-346). Veel meer wat we dat jaar ervoor in gedachten hadden maar toen niks bleek te zijn. Dus hou er ook rekening mee dat je ook moet wennen aan een bril op dat gezichtje. Want dat was het bij ons met name.
    Welke opticien; wij zijn bij verschillende geweest en we zijn geslaagd waar we het beste geholpen waren en waar ze een fijne bril hadden.

Succes!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ben zelf best geschrokken, we hebben al watmontuurtjes gepast vanmiddag, maar hij had er genoeg van en dat snapte ik wel, morgen even im het dorp kijken.

Sowieso dunner laten slijpen en ontspiegelen denk ik inderdaad, met +6 zijn het behoorlijk dikke glazen denk ik. Aan wat voor bedragen moet ik dan denken? 250 euro? 500 euro? 750 euro?

Ja, ik zal wel even moeten wennen denk ik, maar dat is niet anders, vind het ook nog steeds zo raar dat het ons nooit is opgevallen?

1 bril is in principe genoeg dus, denk idd dat het het makkelijkst is hier in het dorp.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik moet mijn glazen dunner laten slijpen voor een min bril...weet niet of dat dezelfde kosten zijn maar tussen de 150-200 en dan heb ik echt het dunste.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Dat is het wel waard in elk geval, bedankt voor je reactie!

6. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou de glazen dunner laten slijpen. Hou er ook rekening mee dat het de ogen gaat vergroten als je je kind aankijkt.

7. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Zoontje heeft bril van 2,5 jaar. Heeft plus 4 blz. Heeft klein smal hooft, dus veel monturen waren te groot. Mijn tip is dus om goed op te letten dat het montuur past bij het gezicht. En ja dat is soms iets anders als dat je tevoren in gedachten had.
    Wij gaan in het dorp bij de plaatselijke opticien. Wel zo handig met bijstellen. Glazen ontspiegelen en dunner laten slijpen zeker doen.

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hier ook rond de 200 euro kwijt voor het slijpen van de glazen van man. Betreft wel min sterkte.

De bril van dochter hebben we gehaald bij de opticiën die de orthoptist ons aan bevool. Daar zijn alle kinderbrillen, ongeacht welke sterkte, 150 euro.
    Dochter heeft zelf het montuur uit gezocht.

De eerste dag ging het dragen van de bril wat moeizaam. Wilde ze na een paar uur niet meer op. Dit ook even zo gelaten. Dag erna liet ze hem eigenlijk zowat de hele dag op. Ze had al snel door dat ze met bril toch veel beter ziet.
    Hier trouwens een min sterkte.

9. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Oja, 1 bril is voldoende. Docher heeft hem nu een jaar en is nog niet stuk geweest.

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier heeft dochter ook een bril. Een oog +6 andere geen sterkte afwijking. Heeft 1 bril en dat gaat prima, heeft 1 keer echt scheef gehad in e e ruim 2 jaar nu dat ze hem ff niet meer op kon. Zou wel in de buurt gaan ivm reparaties, die betalen wij niet extra.

11. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn dochter had 1 bril en liet hem ook keurig op. Maar na dag 1 al aantal krassen op de glazen. Dus toch voor een tweede bril gegaan. Maar toen was er een actie dat de tweede kinderbril gratis is dus nu heeft ze er 3 ;) eentje is wat groot dus die heb ik echt als reserve. Hopelijk behoudt ze haar sterkte dus voorlopig. Ze heeft glazen van +1 en +1.25 en aan beide kanten een cilinder. Deze nieuwe brillen zijn ontspiegeld en hebben een kraswerende laag.
    Hou er rekening mee dat je regelmatig terug moet naar de winkel om de bril bij te laten stellen. Hier is het bijna wekelijks omdat het dan weer afzakt.

12. Bruijntje

Bruijntje Lid

2 feb 2009
    98
    0
    6
    Zuid-Holland
    Mijn dochter heeft +6.5 en +6.25. Ze is nog maar 18 maanden, heeft de bril nu 3 maanden.

Wij hebben ook voor dunnere glazen gekozen, want bij die sterkte worden het best dikke glazen, extra betalen voor dunnere en dus ook lichtere glazen vond ik de kosten wel waard. Waren wel 150 euro per glas!

Na wat rondzoeken uiteindelijk bij eyewish een bril gevonden, niet heel veel keus voor kleintjes, maar ze hadden wel een leuke die beviel, en wat ons over de streep haalde was vooral ook de extra korting via verzekering.

Is al eens een paar dagen voor reparatie geweest nadat een kindje op het kdv de bril gesloopt had de eerste week... Maar twee brillen is mij te prijzig, en d'r hoofd groeit nog en ook de oogsterkte zal nog veranderen. Dus ik verwacht binnen een jaar weer een nieuwe bril te moeten kopen!

Qua acceptatie, dat ging eigenlijk heel erg goed! Eerste week deed ze hem zelf nog wel eens af, maar nu vraagt ze er actief om! Eind van de dag krijgt ze een half uurtje een pleister op één oog, na het eraf halen wijst ze naar d'r ogen en zegt "bril".

Bij die sterkte en cilinder zal jou zoontje er echt wel beter door zien. Zal wel even wennen zijn, maar hopelijk heeft hij snel door dat het toch wel lekkerder kijkt met bril.

Let wel erg goed op dat de bril lekker zit. Niet van de neus zakt, goed achter de oortjes haakt zonder te knellen. Bij ons was het nog een heel gedoe aangezien ze nog maar weinig neus heeft. Dus de bril zakte snel. Na diverse keren laten stellen zijn we nu tevreden, maar gaan toch soms nog even langs om te laten controleren.

Sterkte!

13. megacarls

megacarls Niet meer actief

Ik was hier voor de glazen 91,- per glas kwijt. Verzekering (de onze) vergoed 100,- op glazen. Dus dat is ongeveer 1 glas. Qua montuur komt daar ongeveer nog ongeveer 150,- bij. Daar heb je de meeste brillen wel voor bij onze opticien dan. (Dan heb je Bbig, Vingino, Rayban etc maar het maakt elkaar allemaal niet zoveel).

En nog een tip waar ze ons de eerste keer pas bij opticien nummer 4 op wezen; kijk dat de ogen in het midden van het glas staan. Daarom kreeg DL met haar 3 jaar nog een babybrilletje (met de pootjes wat verder uit elkaar gezet) . De kleuterbrilletjes waren te groot.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Bedankt voor de uitgebreide reacties, heel erg fijn!

Morgen eerst naar de opticiën in het dorp, zal wel iets duurder zijn, maar heeft een kidscare plan wat er wel aantrekkelijk uit ziet. Bepaald bedrag per maand, 50% korting op montuur en 1e glazen gratis. Daarna op alles 50% korting.

Als ik uitga van 300-350 moet ik denk ik een heel eind komen. Wil graag een licht montuurtje met zo dun mogelijke glazen, het is een erg ondernemend jongetje, dus hij moet er geen last van hebben.

Hij ziet het zelf nig niet zitten geloof, maar hopelijk merkt hij snel verschil (kan niet anders zou je denken).

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Goede tip! Zoontje heeft wel een redelijk groot hoofdje, maar wel smal.

16. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    een goede opticien verkoopt je geen te groot montuur is mijn ervaring. Zo'n keten als pearle of eyewish is daar veel minder zorgvuldig in. Die wilen je vooral iets verkopen.
    Zoontje heeft ook slechts 1 bril. Nieuwe glazen is vandaag bestellen en zitten er morgen in. Ze doen namelijk alles zelf. Bijstellen,reparaties is altijd kosteloos. Wij hebben nog steeds een metalen montuurtje omdat de kunstoffen te groot zijn. Het montuur doen ze zelfs bijlakken bij beschadigingen.

Hoe oud is je zoontje

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Vandaag op pad geweest, wat een ramp, zoontje is 3 trouwens. We zijn bij de plaatselijke opticien geweest, daar een bril gezien en daar hebben ze een kidsplan. Je betaalt een bepaald bedrag per maand, afhankelijk van het soort glazen en dan krijg je bij aanschaf 50% korting op het montuur en de glazen gratis. Montuur vond ik wel leuk, maar de leukere modelletjes zijn echt nog te groot voor hem.
    Bij pearle, eyewish en hans anders niets in zijn maatje, slecht hoor.
    Bij specsavers nog een leuk montuurtje gezien voor hem, die vond hij zelf ook erg mooi (cars). Komt op 250 euro in totaal.

Twijfel dus een beetje. Vond het tweede montuurtje erg leuk, maar is verder weg en dan heb je verder niks als hij kapot is. Eerste montuurtje iets minder, maar handig plan (ook 50% korting op alle andere aanschaffen) en heel dichtbij. Zal even kijken of ik de (wel onduidelijke, want hij had er echt geen zin in) foto's kan plaatsen.

Beide opties inclusief extra dunne kunstof glazen met alle opties,.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Hierbij de foto's, Let niet op zijn kleding, heeft hij zelf uitgezocht vandaag.

19. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Vind ze wel leuk staan. Als je niet helemaal tevreden bent kun je misschien nog aan de opticien vragen of ze wat kleine monturen op zicht willen bestellen. De particuliere opticien hier deed dat.
    Ik zou voor de dichtstbijzijnde kiezen . Mogelijk moet je er elke week wel een keer naar toe

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    We zijn eruit, hij trok het niet meer, dus ik heb de knoop doorgehakt. Het is het onderste montuur geworden, maat dan in een wat lichter kleurtje, blauw met oranje. Specsavers, 10 minuten met de auto. Bij de opticiën in het dorp werd het of 80 euro en 16 euro per maand voor 2 jaar of 450 euro. Nu 250 euro en het montuur dat hij zelf graag wilde, met 3 maand kan het al wel weer veranderd zijn, dus vond ik het zo wel prima er zit gewoon een jaar garantie op en ontspiegelde/kraswerende, dunnere glazen.

Deel Deze Pagina