Hoe krijg ik mijn dochter in slaap?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamavanmimi, 22 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    En het gaat hier om een meid van 12...

S avonds komt ze maar niet in slaap..... ik kan wel een aantal redenen bedenken waar dit aan ligt, maar mijn dochter vind haar bedtijd gewoon te vroeg en dochter doet er alles aan om dit te rekken

Haar bedtijd op op schooldagen 21uur. Lijkt mij persoonlijk niet te vroeg voor iemand van 11. Door allerlei gerommel is het vaak 21.30 dat ze echt in bed ligt. Ze wil persee de gordijnen open hebben. Wat begon als een kiertje open in de winter vorig jaar is nu gewoon wagenwijd open. Ook wil ze de deur wagenwijd open hebben en hoort dus alles wat er in huis gebeurt. Tv kijken wat wij doen, het kattenluik en zo..... eerst slaapkamer deur dicht en later toch weer open omdat er een kat op haar kamer ligt.
    Zelf zegt ze niet te kunnen slapen, maar dat lijkt me logisch als je de gordijnen open hebt. Dat ook al meerdere benoemd naar haar maar dat neemt ze niet van ons aan. Wij moeten niet zo moeilijk doen, ze moet gewoon veel te vroeg naar bed zegt ze, kinderen uit haar klas mogen veel later naar bed, 23uur zegt ze.... maar dat geloof ik niet eigenlijk....

Wat hiermee doen? Tips, adviezen?
    Ze is altijd te moe en komt s morgens haar bed niet uit......:confused:

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Wanneer probeer je afspraken te maken over het hoe naar bed gaan ed?

Hier helpt het soms/vaak om haar zelf informatie op te laten zoeken. Bv. mbt hoeveel slaap ze nodig heeft (op basis daarvan kan ze gerekend vanaf de tijd dat ze op moet staan uitrekenen hoe laat ze naar bed moet), wat je nodig hebt om goed te kunnen slapen, enz. Nav daarvan kan ze zelf conclusies trekken, waar je haar eventueel een beetje mee kunt helpen. ;) Bv. dat het nu langer licht is dan in de winter, maakt dat de gordijnen in de winter wel wat open kunnen, maar zomers niet en zeker niet helemaal. En als de rest 'allemaal later mag' (wat ik inderdaad betwijfel ;)), dan stel ik altijd voor dat ik die ouders wel even wil appen om te vragen of dat inderdaad zo is of dat de kinderen die dat zeggen (als ze dat al zeggen, maar die discussie ga ik niet voeren ;)) een 'verhaaltje vertellen' en mijn dochter dus 'jaloers is om niets'. Meestal is dat al voldoende om haar in te laten binden mbt dat 'iedereen later mag'. ;)

En misschien kun je haar een beetje 'tegemoet komen', alsin: 21.00u naar boven en tanden poetsen ed, 21.30u (of 21.15u - afhankelijk van wat ze allemaal moet doen 's avonds) lig je in bed, met het licht uit, enz.? (Dat is niet anders dan nu dus, alleen dan 'geoorloofd', maakt voor de mindset van jullie allebei misschien uit?)

De katten blijven hier 's avonds overigens beneden, want met een kat op de kamer slapen ze hier helemaal niet.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lijkt me typisch pubergedrag. Ik zou er snel klaar mee zijn; gordijnen dicht, deur dicht, en uiterlijk 21:30 het licht uit. En wil ze daar niet naar luisteren, dan geen telefoon voor haar.
    Mijn oudste is 12,5 en gaat uiterlijk 21:45 slapen (soms ook wel 21:00 als ze moe is), ik maak haar elke ochtend om 7:00 wakker en dan staat ze zonder problemen op.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Werkte dat maar altijd. :roflmao: Maar dat is een ander verhaal. :D

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Die telefoon ligt hier heel gevoelig… werkt altijd ;)
    Nu hebben wij ook wel een makkelijke puber (tot nu toe).

NiekeKris vindt dit leuk.
  6. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Volgens mij hoort het er een beetje bij. Mijn zoon is 11, maar hij gaat tussen 20.00 en 20.30 naar boven, dan mag hij boven doen wat hij wil (hij slaapt nu tijdelijk op de speelzolder waar zijn lego ligt), maar ik wil hem niet meer beneden zien. Of hij met gordijnen open of dicht, lamp aan of uit slaapt maakt mij niks uit.
    Het komt soms voor dat als ik om 22.30 naar bed ga hij nog leest. Tja, zijn verantwoordelijjheid.
    Hij slaapt graag uit, maar op schooldagen kan dat niet. Als hij wakker wordt van zijn wekker (want door mij wakker gemaakt worden vindt hij irritant) baalt hij want hij is dan nog moe. Tja, ook dan zeg ik: dan kun je beter eerder gaan slapen.
    Ik probeer hem dan de avond er na wel te helpen door te zeggen dat hij minder moe is als hij op tijd gaat slapen, soms helpt dat, soms niet.
    Hij doet het verder prima, op school en thuis. Als dat anders zou zijn door vermoeidheid dan grijp ik wel in, maar nu zie ik niet in waarom.

Bij dochter van 9 overigens wel. Als zij na 21.00 pas slaapt is ze de hele dag er na zo moe en daardoor snel huilen en boos. Daarom blijft zij nooit langer op en roep ik ook echt om 20.45 naar haar dat ze moet gaan slapen. Zij begrijpt gelukkig wel waarom dat is en gaat dan ook netjes slapen.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.881
    113
    Dat is idd wel heel makkelijk. Als puber hier niet wil, gebeurt het ook niet en op dat moment interesseert de telefoon hem ook niks meer.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.881
    113
    Hier gaat zoon van 12 om 21.30 uur naar bed. Hij zegt ook dat zijn vriendjes later gaan, dat geloofde ik eerst niet, maar zijn telefoon ligt bij mij na 21.30 uur en sommige van zijn vriendjes zitten om 00.30 uur nog te appen!
    Wat ik overigens geen argument vind om hem later te laten gaan, dus dat is pech voor hem.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En achteraf baalt hij ook niet? Zodat hij de volgende keer wel 2 keer nadenkt?
    Hier gaat de telefoon van onze dochter ook nog flink tekeer tot zeker 23:00.
    Ik denk dat een aantal kinderen hun telefoon boven hebben en de ouders niet doorhebben dat ze nog op hun telefoon zitten.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.881
    113
    Oh hij baalt zeker achteraf, maar dat houdt hem de keer erna niet tegen om het weer te doen. Dit gebeurt gelukkig niet zo vaak, maar als hij dwars is maakt echt niks hem meer uit.

11. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zou ook andere afspraken maken. Ipv 21.00 om 21.30 uur naar bed op voorwaarde dat de gordijnen dicht gaan en deur op een kier of dicht. Dochter hier is 11 en gaat om 20.15 uur naar bed. Telefoon moet ze dan bij ons inleveren en die vergrendeld vanaf 19.30 uur. Dan kan ze er niet meer op.

NiekeKris vindt dit leuk.
  12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik denk inderdaad dat ouders het soms niet door hebben...eerder dat dan dat die kinderen niet in bed liggen...

Hier helpt telefoon innemen ook niet met beter of sneller gaan slapen. Integendeel zou ik bijna willen zeggen, want dan is er nieuwe 'voeding' voor discussie (en de volgende dag of dagen als hij is ingenomen ook...).

13. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Telefoon innemen boeit dochter idd niet zo. Zevind het niet leuk, maar helpt niet om de problemen op te lossen.....

@riean dat klinkt als een goede oplossing, al weetik niet zeker of dat helpt. Mijn dochter is namelijk ook een ster in het zichzelf wakker houden, om te laten zien dat het veel te vroeg bedtijd is:rolleyes:. Lezen enzo wil ze niet doen, want geen leuke boeken en alles wat leuk is heeft ze gelezen, zegt ze....

@Kolibrie ook een goede oplossing. Mijn dochter zegt niet te kunnen slapen met de gordijnen dicht (volgens mij eerder andersom;)) maar zoals gezegd ze is een ster in volhouden zolang ze maar niet haar ongelijkheid toe te geven.

Dank voor het meedenken, overige tips blijven welkom.
    Ikzelf het ook bij mijn man neerleggen. Hij slaapt zelfs eerder dan mijn dochter :D

14. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Klinkt alsof ze de grens steeds verder op zoekt en het kan want de grens is nu al gordijnen open, deur open etc.

Tijd om grenzen te stellen! (of weer in te perken)

Hier 13.5 jr dochter maar heeft haar slaap nodig en 21.30 licht uit. Soms iets later als we nog iets samen kijken, maar dan geen lezen meer!
    Anders is het 21.00 uur naar boven (soms gaat ze uit zichzelf eerder).
    Ik ben ook niet gevoelig voor wat andere kinderen mogen of doen.

Kolibrie vindt dit leuk.
  15. Phloxie

Phloxie Actief lid

15 mei 2018
    395
    381
    63
    Vrouw
    Tja, is je dochter erg moe sochtends of komt ze ondanks haar late slaaptijd wel gewoon de dag door? Daar zou ik naar kijken ipv naar de gemiddelde bedtijd op forum of in haar klas. Die tip van zelf opzoeken wat in slaap vallen bevorderd vond ik wel een goede.

mijn dochter is 5 en die slaapt vaak pas tussen 21:30-22:00 uur. Eerder lukt haar niet. Avondmensje net als haar moeder helaas. In de ochtend is het moeilijk opstaan, maar dat heb ik ook altijd nog. In het weekend slaapt ze uit, tot 8/9 uur. Voor mij ook best fijn.

16. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ze komt zo laat mogelijk haar bed uit, maar is wel altij op tijd op school. Ze is verder ook niet moe. Af en toe natuurlijk wel maar dat zijn we allemaal wel eens natuurlijk....
    Na het eten zit ze te rommelen op haar bed, huiswerk of appel et vriendinnen, maar om half 9 gaat de telefoon weg.
    Gisteravond ging het verrassend goed en heb ik haar na half 10 niet meer gehoord...

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Misschien sowieso haar telefoon iets eerder weg doen? Dat ze bv. een uurtje heeft om tot rust te komen voor ze naar bed moet. En anders zou ik toch 21.30u als bedtijd hanteren, zodat ze alsnog dat uurtje heeft, maar dan na 20.30u. (Of haar de keuze geven: tot 20.30u op je telefoon, maar dan daarna zonder gezeur naar bed, met het gordijn en de deur grotendeels dicht en als dat niet kan, dan eerder de telefoon weg om te kijken of je dan wel eerder kunt slapen, omdat je wat meer tot rust gekomen bent ed oid.)

Aan de andere kant: als ze 's ochtends en overdag goed te doen is, dan heeft ze misschien gewoon minder slaap nodig dan jij graag zou willen? :D

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Is ze nou altijd moe en komt ze haar bed niet uit of kost het uit haar bed komen moeite, maar doet ze het wel gewoon (al is het zo laat mogelijk) en valt het qua moeheid overdag wel mee? :) Dat lijkt me namelijk wel (veel) uitmaken voor hoe je er mee om gaat...

19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Klinkt als grenzen stellen. Kijken hoe ver ze kan gaan. Onze zoon is een heel stuk jonger maar heeft duidelijke grenzen nodig.

Geef je die niet dan neemt hij meer ruimte in het zo lang tot de nieuwe grens bereikt is. Er zit altijd rek in, vandaar dat we zelf wat meer zwart of wit zijn.

Je zou samen rond de tafel kunnen zitten en samen de regels kunnen bepalen.
    Welke tijd naar boven, wat mag ze nog doen tot die tijd, tot welke tijd nog bijvoorbeeld lezen, ligt ze graag wanneer het heel donker is of licht.

Ik denk dat je er samen wel uit kan komen zo dat je beide niet gefrustreerd moe en chagrijnig bent. Wanneer iets niet lukt kun je terug komen op de regels.

Mag ze nog de telefoon mee naar boven nemen? Kan me voorstellen dat het dan moeilijk is om weg te leggen omdat ze dan zo veel "missen" of nog wat willen zoeken.

Shay25 vindt dit leuk.
  20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier zoon van 12. Zelfde bedtijd. Heeft ook gordijn stuk open en deur open. Dicht is geen optie, dan slaapt hij helemaal niet wegens angsten. Heeft soms wel moeite met slapen, maar overwegend valt het mee. Wat wij doen is in de avond een half uur voor bed geen scherm meer. En alle devices gaan uit. Daarnaast lees ik vaak voor of soms lezen we samen, dus om en om. Zoon vindt dat leuker dan zelf lezen.

Deel Deze Pagina