Kind naar basisschool ong 13 km van woonplaats

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door moeder van twee, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Ik ben geen leerkracht, maar werk wel in het onderwijs en ik ben blij dat ik ver van mijn werk woon en niet dagelijks leerlingen en hun ouders tegen kom...als je weet met welke doelgroep ik werk, begrijp je dat wel. ;)

Ik zou geloof ik mijn kind ook eerder op een school in de buurt doen... Om verschillende redenen:
    - sociale contacten;
    - grotere kans dat zowel papa als mama het kind op kunnen halen en weg kunnen brengen;
    - als je een keer ziek bent (of langer niet kunt werken), hoef je geen 13 km te rijden;
    - als je om wat voor reden dan ook een andere baan krijgt, hoeft je kind niet naar een andere school.

Maar wij overwegen ook een school 'verder weg' (in ons geval alleen nog geen 3 km verderop, maar wel in een ander dorp).

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dienandere baan moet dan wel in dezelfde omgeving zijn, als je van baan verandert en verhuist zit je toch nog met een schoolwissel natuurlijk.

Kijk het is heel simpel, wij vonden het prettig, anderen vinden het niets. Als je het niet aankunt om op dezelfde school te zijn als je kind, dan moet je het gewoon niet doen.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.074
    3.863
    113
    Volgens mij is het voor veel leerkrachten geen kwestie van het 'aankunnen' wat ze weerhoudt om op dezelfde school te werken als waar hun kind naartoe gaat. Tenminste, ik lees heel andere redenen.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    In ons geval werken man en ik in dezelfde plaats, dus als één van ons een andere baan moet zoeken, dan zal dat toch in dezelfde regio zijn, ook omdat we een koopwoning hebben en in deze tijd je huis verkopen is niet handig.

Iedereen moet doen waar hij/zij zichzelf prettig bij voelt (en dat heeft vaak niets te maken met 'aankunnen'...). Ik hoop alleen dat mijn kinderen nooit terecht komen op de school waar ik werk (maar dat heeft dus te maken met de doelgroep ;))... :D

5. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Wij woonden ook een aantal km's van de school van mijn kinderen (doordat we daar wel een huis konden krijgen) ik vond de school van mijn kinderen leuk en had ook nog met een ex te maken. Vandaar dat zij in de oude woonplaats op school bleven. Ook ik had er geen moeite mee om heen en weer te moeten rijden voor vriendjes en vriendinnetjes. Maar toch, na 2 jaar was ik dat al behoorlijk zat en toen de kinderen op die leeftijd kwamen dat ze ook best zelf konden fietsen naar vriendjes en vriendinnetjes kon dat dus niet omdat we te ver woonden. Mede daarom zijn wij toen weer terug verhuisd (we konden toen wel kopen). En ik ben blij dat we dat gedaan hebben! Als je nu ziet hoe ze gewoon lekker op hun fiets springen en nog even een uurtje naar die of die gaan. (met als enige nadeel dat papa inmiddels dus wel 15km verderop woont en ze die 'schade' dus inhalen als ze hier zijn ;)).

Kijk, jij vindt momenteel je eigen school de beste, maar is dat vooral niet omdat je die school kent? Wat zijn je redenen om de school in jullie buurt af te wijzen?

Ik heb zelf ook op de school gezeten waar mijn vader werkte, dit is wel voortgezet onderwijs, ik vond dat niet heel vervelend maar ik heb ook vrienden en vriendinnen die absoluut niet op de school van hun vader of moeder wilden zitten. Zelf zou ik het ook niet heel prettig vinden om mijn eigen kinderen in de klas te hebben, op school ben ik juf en heb daar zo mijn rol, thuis ben ik mama en heb daarin een andere rol.
    Daarbij, stel dat je je eigen kinderen in de klas krijgt, hoe objectief kan jij je eigen kind dan beoordelen? Je kent het door en door, je weet sneller wat hij bedoelt ook al is dat misschien niet helemaal goed. Kan je daar doorheen zien?

Nou ja, ik zou gezien mijn eigen ervaring met afstand tot school toch kiezen voor een school in de buurt.

Deel Deze Pagina