Dochter gaat steeds slechter rekenen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door trillian, 7 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Bij mijn dochter (groep 5) gaat het rekenen echt steeds slechter en ik hoop dat een van jullie kan helpen om inzicht te krijgen in waarom dit gebeurt en wat we er (samen met school uiteraard) aan kunnen doen.

    Wat ik bij mijn dochter observeer is het volgende:
    - ze vindt rekenen enorm saai en daardoor heeft ze moeite om haar aandacht erbij te houden
    - ze heeft moeite met uit haar hoofd leren van rijtjes, de tafeltoetsen heeft ze allemaal gehaald omdat ze een heel beperkt aantal tafels kent en daarmee razendsnel kan rekenen
    - de rekenmethodes die ze aangeleerd krijgt gaan tegen haar intuitie in, waardoor ze het niet (meer) goed snapt en steeds onzekerder wordt

    Een voorbeeld:
    Een van de dingen die ze nu doen zijn honderdtallen optellen. Ik heb haar op laten schrijven hoe ze het moet doen van de juf en hoe ze het liever zelf zou willen doen, bijvoorbeeld voor 337 + 546. Uiteraard laat hielp ik hier haar helemaal niet bij, maar heb ik haar even volledig haar eigen 'ding' laten doen.

    Volgens de juf:
    Stap 1: 837 (500 optellen)
    Stap 2: 877 (40 optellen)
    Stap 3: 880 (3 optellen, aanvullen tot 10-tal)
    Stap 4: 883 (6-3 = 3 optellen)

    Hoe ze het liever wil doen:
    Stap 1: 7 + 6 = 13
    Stap 2: 30 + 40 = 70
    Stap 3: 300 + 500 = 800
    Stap 4 13+70+800 = 883

    Ik heb hier even naar gezocht, maar het blijkt dat ze op school zgn. "kolommatig rekenen" uitgelegd krijgt, maar intuitief liever het zgn "cijfermatig rekenen" toepast.

    Voor de gein heb ik haar vervolgens helemaal zelf een aantal dingen laten uitvogelen die ze nog niet op school gehad heeft zoals 45 x 12 (duurde even, maar ze kwam er wel helemaal zelf uit) en een aantal basis algebra dingetjes, waar ze helemaal geen moeite mee bleek te hebben.

    Dit zegt mij dat het op zich met het wiskundig inzicht wel goed zit, maar dan blijft de vraag waarom ze met zulke slechte cijfers voor rekentoetsen en rekenen CITO thuis blijft komen.

    Iemand een idee wat hier mis gaat en hoe we haar kunnen gaan helpen?
     
  2. wishtobe

    wishtobe Niet meer actief

    Ga alsjeblieft met de juf om de tafel zitten hiermee. Ik weet nog dat ik zelf zo heb zitten worstelen op school om op de manier van onze meester te kunnen rekenen. Het lukt mij tot op de dag van vandaag nog niet. Ik reken dus net als je dochter van achter naar voren.
    Altijd lage cijfers omdat de berekening niet zo was zoals ze had graag zouden zien. Toen kregen wij een nieuwe juf en mocht het ook op een andere manier. Omdat ik eindelijk niet meer verbeterd werd kreeg ik weer zelfvertrouwen.

    Mijn nichtje kwam laatst ook met rekenproblemen bij mij thuis, wat blijkt, ze rekenen nu weer heel anders. Bij vermenigvuldigen moeten ze ineens 'lenen bij de buren', zelfde uitkomst maar onwijs omslachtig. Maar als ze het niet op de manier van de juf doet, gaat er een streep doorheen.

    Ik ben van mening dat als je je berekening kunt onderbouwen en de uitkomst goed is, dat dat op school gewoon goed gerekend moet worden.
     
    SAARC, Kolibrie2, MyMiracle en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Hoi @wishtobe, bedankt voor je snelle reactie!

    Iets in me zegt dat het goed is als ze dit zelf bij de juf aankaart. Ze geeft aan dat ze dat niet kan en durft, maar ik denk dat het heel belangrijk is dat ze leert opkomen voor haar eigen inzichten. Of is ze hier misschien nog te jong voor?
     
  4. wishtobe

    wishtobe Niet meer actief

    Ze zal vast wel oud genoeg zijn, maar ik denk dat hier snel de 'macht' van de juf naar boven komt. Dat bedoel ik niet verkeerd naar de juf toe hoor. Maar als zij zal zeggen zo doen wij het omdat het zo moet/hoort, zal je dochter daar vast niet tegen in gaan en misschien zelfs onzekerder uit het gesprek komen.

    Vind dit altijd moeilijke dingen, er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden, maar een andere weg wordt helaas niet altijd goedgekeurd.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij leerden het vroeger exact zoals je dochter het zelf doet, dat vind ik zelf ook makkelijker met het ‘doorschuiven’ van bv tientallen. Bv 876 + 124, als je begint met 4+6, kun je het tiental meteen meenemen bij 70+20, en vervolgen daarna het honderdtal weer meenemen bij 800+100.

    Ik vind het lastig; je dochter kan het wel, maar met een andere manier die ook heel gangbaar is, het is niet alsof ze net een enorm omslachtige methode na heel veel omwegen uiteindelijk op het goede antwoord komt - wat ze doet is gewoon goed en niet omslachtig. Alleen ‘andersom’ in vergelijking met hoe de juf het doet.
    Ik zou hier ook met de juf mee over in gesprek gaan, en dat zou ik samen doen, niet aan haar alleen over laten.
     
    wishtobe vindt dit leuk.
  6. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik weet niet of je dochter hier te jong voor is. Ik denk wel dat je moet wakken dat ze een positief gesprek gaat krijgen. Niet de uitkomst, want daar heb je geen invloed op. Maar echt het gesprek en dus je dochter die ondanks haar angst met de juf gaat praten en voor haar inzicht staat.
    Om dit te bereiken zou ik de juf van te voren mailen.

    De berekening van je dochter is natuurlijk prima!
    Ook al zou deze omslachtig zijn(Wat niet het geval is) dan nog zou dat niet uit moeten maken als het antwoord goed is.
     
  7. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Wat de juf aangeeft is de rijgmethode. Dit is t/m groep 5 echt de beste manier om het aan te leren. Wat je dochter zelf doet is juist het kolomsgewijs rekenen, voorloper van het cijferend rekenen ("onder elkaar zetten"). De opbouw hierin is belangrijk om het begrip bij kinderen te ontwikkelen en niet alleen een trucje aan te leren.

    Bij Cito rekenen wordt getoetst in hoeverre kinderen de geleerde vaardigheden kunnen toepassen. Iets heel anders dus dan 'gewoon rekenen'. Kinderen kunnen soms heel goed rekensommen maken, maar hebben moeite met contextsituaties en kunnen dan het geleerde niet toepassen. Soms is dat gewoon een kwestie van inzicht hebben of niet, soms een kwestie van begrijpend lezen, soms een kwestie van wennen aan de vraagstelling.

    Een forum lijkt me niet de beste plek om tips te krijgen voor het rekenonderwijs van je dochter. Om de juiste hulp te kunnen bieden op school moet de juf (evt samen met de IB'er) verder onderzoek doen bij je dochter naar welke strategieën ze wel en niet toepast en welke vaardigheden ze extra zou moeten oefenen. Dus ga naar school en bespreek het daar!
     
    tasje en Roanna vinden dit leuk.
  8. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ja, dat is natuurijk belangrijk.
    Maar het is best een groot 'dingetje' om de rekendidactiek van de leerkracht te bespreken en eventueel te beïnvloeden ;) Dus ik zou haar daar wel in ondersteunen.
     
  9. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik zou met dochter naar school gaan. De juf zeggen dat je dochter iets wil bespreken en dan je dochter het woord geven. (kan je ook gelijk horen hoe het gesprek is gegaan en waarom iets wel of juist niet mag!)
     
  10. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.419
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik ben zelf juf en kijk altijd naar wat het beste werkt voor de leerling.
    Dat aanvullen tot 10, 20 enz vind ik zelf helemaal niet prettig rekenen.
    Dus als leerlingen zelf een andere manier hebben, prima.
    Als maar duidelijk is hoe ze het doen.
     
    trillian, gitta en wishtobe vinden dit leuk.
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Idd in gesprek met de juf gaan.
    Q vond rekenen tm groep 5 ook lastig, op ‘mijn’ manier vond ze veel logischer. Dat is ongeveer hetzelfde als je dochter doet, maar dan alles onder elkaar zetten. We hadden dit met de juf besproken en ze had uitgelegd waarom toen de andere manier nog beter was. Het gaat dan nog meer om cijfermatig inzicht, hoe grote getallen zijn opgebouwd. Dat moeten ze eerst begrijpen anders worden stappen overgeslagen en kunnen ze later ‘in de problemen’ raken. Toen haar dit duidelijker was uitgelegd was het toepassen op de manier van de juf ook geen probleem meer.
     
    Kolibrie2 en trillian vinden dit leuk.
  12. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Dank allen voor de reacties!

    Ik heb gistermiddag direct bij de juf aan de bel getrokken. Gelukkig bleek het haar ook al opgevallen dat N. steeds verwarder en onzekerder wordt bij het rekenen. Ze vond het vooral vreemd dat N. juist de moeilijkere sommen een stuk beter maakt dan de makkelijke. Hoe minder uitleg, hoe beter het gaat en hoe meer uitleg, hoe moeilijker het lijkt te worden. Blijkbaar vraagt ze ook nooit om verduidelijking als ze iets niet snapt of ergens een ander idee over heeft.

    Bij navraag blijkt dat ze zich heel erg 'anders' voelt dan de rest van de klas en liever helemaal geen aandacht op zichzelf vestigt.... :cry: Ik heb het zo met haar te doen!

    Goed, dit gaat dus over veel meer dan wat rekensommetjes, maar met de juf en school gaan we daar zeker wel uit komen!
     
    MyMiracle, Mop81 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Goed dat je juf al hebt gesproken. Misschien ligt ze wel voor met rekenen maar heeft ze een andere manier van denken.

    Onze zoon is jonger maar loopt voor. Hij weet dingen maar kan bij makkelijke dingen in eens haperen. Met rekenen is hij nu ook onzeker maar dat komt ook o dat hij dingen anders ziet.

    Hopelijk kan ze met juf om de tafel om te kijken waar de eventuele moeilijkheden liggen, kijken of haar berekeningen goed zijn om zo verder te mogen.
    Volgens mij is het zo dat ze een standaard manier geven om uit te leggen en kan het individueel anders uitgelegd worden om de andere kinderen niet van het padje te brengen.
     
    trillian vindt dit leuk.
  14. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Ja dat zou kunnen? Met taal en lezen loopt ze wel ongeveer 2 groepen voor.
    Zelf gaf ze vandaag aan dat de verschillende manieren om een probleem op te lossen (die van haar en die van de juf) ‘ruzie maken in haar hoofd’.

    Ik zei dat die verschillende manieren waarop ook heel mooi complementair (dat woord moest ik natuurlijk wel even uitleggen) kunnen zijn aan elkaar en dat een IB’er daarbij kan helpen. Dat gaan we morgen met de juf samen bespreken.
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Ja omdat het juist complexer is dan taal vanwege de hoeveelheid mogelijkheden om op te lossen. Die van ons raakt de draad kwijt en zegt dat het moeilijk is maar hij kan bijvoorbeeld wel de tafels. (5 in gr 3)
     
    trillian vindt dit leuk.
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Met dit laatste deel ben ik het absoluut niet eens. Dan krijg je vaak de er allemaal trucjes gebruikt worden, zonder begrip.
    Voorbeeld: delen door 10 en 100. Hoevaak wordt niet gezegd "Haal gewoon 1 of 2 nullen weg." Dat lukt prima met 240 : 10. Maar hoe wil je een 0 weghalen bij 24 : 10? Of 2,4 : 10?
    En x10... "Gewoon een nul erachter plakken!" Oh ja, dus 10 x 2,4 = 2,40???
    Het aanleren van dit soort trucjes zorgt ervoor dat kinderen in de middenbouw goed scoren, want ze vullen goede antwoorden in. En dan lopen ze in de bovenbouw ineens vast en blijkt dat er totaal geen getalbegrip is!

    Bij de voorbeelden die @trillian aangeeft, speelt inderdaad wat @ikkie97 al aangeeft: het is belangrijk dat kinderen eerst leren 'rijgen' (aanvullen tot 10 en 100-tallen), liefst in het begin op een getallenlijn. Dan bouw je aan getalbegrip. Het cijferen is uiteindelijk een trucje. Dat trucje is straks heel fijn. Vooral zwakkere rekenaars hebben vaak veel baat bij cijferen. Maar het opbouwen van een goede basis, met getalbegrip o.a. door getallenlijnen, kan juist helpen voorkomen dat je een kind een zwakke rekenaar wordt.

    Wij zijn daar op school de laatste jaren heel alert op. Bij kinderen die toch nog in de bovenbouw vast lopen, gaan we een heel eind terug. Eerst bouwen aan begrip van hoeveelheden, inzicht in getalstructuur, getallenlijnen. Verschil tussen hoeveelheid en waarde etc. Vaak zie je dat er in de basis iets mist, omdat er te snel is over gegaan op 'handige trucjes'. Zodra je die trucjes even weghaalt, zie je kwartjes vallen en gaat het rekenen op het hogere niveau daarna ook weer vooruit.

    Niet te snel stappen over willen slaan dus! De meeste rekenmethodes hebben echt een heel goed doordachte opbouw.
     
    Roanna, spruitje80, Hoihoii en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Ok, ik snap dat het onhandig is om kinderen trucjes aan te leren, omdat dan mogelijk het begrip in het gedrang komt.

    Maar wat als een kind hier nu helemaal zelf mee komt? Nogmaals, niemand heeft haar dit voorgedaan. Dan is het toch geen ‘trucje’, maar haar eigen begrip van hoe getallen zijn opgebouwd?

    Haar eigen juf ziet het dus iig ook niet zo, dat het een trucje zonder begrip is. De afgelopen dagen heeft ze er wat extra aandacht aan gegeven en zij ziet ook geen zwakke rekenaar, maar eerder een kind dat mogelijk te snel teveel wil en daardoor wat verward is.

    Zij wil echter wel, en daar sta ik helemaal achter, dat ze ook deze rijg strategie leert toepassen, want in sommige contexten kan dat juist weer handig zijn.

    Ik ben me overigens wat gaan verdiepen in hoe het rekenonderwijs in NL zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. En er zijn toch wel veel mensen (van zowel basisschool leraren, als hoogleraren en professoren) die er behoorlijk wat kritiek op hebben. Oa ook op het idee van hoe ‘getalbegrip’ er uit ziet.
    https://www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2017/04/uitspraken-rekenen-kritiek/
    Hoe kijk jij hier naar?
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb je link opgeslagen, maar heb alleen het eerste deel pas gelezen. Toen zag ik hoe lang de bladzijde was en ben ik afgehaakt. Ik ben vandaag juist vroeg naar huis gegaan om even bij te tanken. Iets met adviezen groep 8... ben even total loss.
    Ik ken de kritiek op realistisch rekenen. In onze rekenmethode worden soms ook dingen aangeboden waar ik (en gelukkig met mij de rest van het team) het echt oneens zijn. Dus best veel dingen doen wij een stuk ‘ouderwetser’ dan de methode voorschrijft. Kolomsgewijs rekenen bieden wij bijvoorbeeld niet aan. Zodra ze daaraan toe zijn, gaan wij meteen cijferen. We oefenen ook veel ‘kale’ sommen en besteden veel aandacht aan het memoriseren en automatiseren van ‘tienvriendjes’, sommen tot 20, tafels, dubbelen en helften van veelvoorkomende getallen en dat soort zaken. Daarnaast heus ook een stukje realistisch reken, want dat heeft echt ook voordelen. Maar alles met ‘te’ is niet goed.

    Ik las trouwens ergens dat delen door een breuk niet meer wordt aangeboden, maar bij onze methode wel hoor.
     
  19. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.494
    1.466
    113
    Moeilijk he.
    Hier had dochter ook een rare methode die haar niet lukte.
    En dat was in groep 3 hoe ze nu doet moet ik kg horen.

    7 plus 5 moest ze zo uit werken en uit rekenen.
    7 plus 3 is 10 plus 2 is 12.
    Dus ze liep vast helaas.
    Later mocht ze gewoon de uitkomst opschrijven.
    Hoop dat ze het nu beter kan.

    Ik ben ook gewent onder elkaar.
    Dus houd me hart vast als je dit leest
     
  20. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.905
    113
    noord holland
    Grappig, ik lees en tel mee in mijn hoofd...en ik besef dat ik exact doe wat haar werd aangeleerd.
    Ik ga eerst naar de tien en dan het restant er nog bij :).
     

Deel Deze Pagina