Kind naast je leren lopen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yuni, 20 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yuni

Yuni Actief lid

28 dec 2008
    170
    0
    0
    Ik zag deze week een mama die een buggy voortduwde. Voor en naast haar liepen haar dochter en zoontje braaf mee.

Nu.. die kindjes waren ongetwijfeld jonger als mijn zoontje (die is er net 3 geworden) en mijn zoon kan ik écht niet los laten. Die begint te lopen, te vallen, ... Ik laat hem bijgevolg werkelijk nooit zonder handje naast me lopen. In de winkel draag ik hem of zit hij in het winkelkarretje.

Is dit iets dat ik kan aanleren? En hoe begin je daaraan?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn kinderen lopen keurig mee, die zijn het al vanaf jongs af aan gewend. En ook de oppaskinderen kunnen het allemaal. Als je hem met 3 jaar nog steeds altijd draagt of in een wagentje zet dan is hij natuurlijk niets gewend, vind het ook een beetje raar eerlijk gezegd. Ze moeten het toch gewoon oefenen en leren?! Hoe gaat hij het anders volgens jaar doen op school, juf maakt ook weleens uitstapjes ergens heen.

Zou het op een rustige plaats toch maar eens gaan oefenen of op een rustige dag in de supermarkt (niet op de hectische vrijdag of zaterdag).

Maar wat doet hij dan, steeds vallen? Hij kan toch lopen zonder te vallen met 3? En lopen: loopt hij weg?

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.266
    4.500
    113
    Wij konden het perfect oefenen op het wandelpad dat hier door de buurt loopt, dus geen "gevaar" van auto's en bussen (wel van fietsers).

Nu hadden ze er beiden op een gegeven moment een hekel aan om in de buggy te zitten. Dus nam ik de buggy mee en gaf hun duidelijke instructies (dus wat ik van hun verwachte) en als ze zich er niet aan hielden dan gingen ze de buggy in.

Ook zo in de winkel, ze wilden liever niet in de kar, dus mochten ze gewoon mee de winkel in, maar als ze zich niet aan de regels hielden (ook weer van te voren doorgesproken) dan gingen ze zonder pardon in het karretje.

Hier is het trouwens heel belangrijk dat ze (in zulke gevallen) altijd en goed naar mij luisteren want door mijn handicap ben ik niet in staat achter hun aan te rennen of ze op te beuren.

4. Yuni

Yuni Actief lid

28 dec 2008
    170
    0
    0
    In een buggy zit hij al lang niet meer hoor. Is dat echt raar, een driejarige in een winkelkarretje?

Ik denk dat ik te snel voor de gemakkelijke oplossing ga. Bijvoorbeeld van school naar huis, als ik hem draag gaat het sneller, dus (vooral bij slecht weer) draag ik hem om sneller thuis te zijn.

In de winkel zou ik hem echt nooit los laten lopen, want hij neemt alles vast wat hij tegen komt. Gevolg, hij gaat in het karretje of ik draag hem maar even.

Hij gaat al naar school (1e kleuterklasje). Soms moet hij mee van de opvang naar de school en omgekeerd, en dat gaat gewoon goed hoor.

Aan jullie reacties te zien heb ik het zelf dus ook wel in de hand. Ik ga er echt op letten en morgen bij het inkopen doen hem gewoon naast me laten lopen. Zie er wel tegenop moet ik zeggen, zie me al met mijn winkelkarretje achter hem aan hollen. Maar als andere kindjes het kunnen zal hij dat ook wel kunnen aanleren :)

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoon vind het verschrikkelijk om er in te zitten en luistert ook niet altijd even goed. Gaat rennen in de winkel of overal met zn handen aan zitten.
    Er komen drie waarschuwingen en bij de derde zet ik hem in de kar.

Werkt goed hoor, hoef niet meer zoveel te waarschuwen als een tijd terug :D

6. Yuni

Yuni Actief lid

28 dec 2008
    170
    0
    0
    Die van mij strubbelt nooit echt tegen, liever lui dan moe ;)

Hopelijk minderen het aantal waarschuwingen bij ons ook vrij snel Romy ;)

7. adi

adi Niet meer actief

Het is echt een kwestie van oefenen. En in de winkel samen boodschappen doen. Dus met het kind overleggen wat te kopen, samen zoeken, samen afwegen enz. Dan voelen ze zich een stuk verantwoordelijker.
    Ik vind 3 jaar eerlijk gezegd oud om te gaan graaien in de winkel, maar als hij nooit zelf los mocht lopen moet ie dat ook nog leren.

8. kandy

kandy Actief lid

5 aug 2008
    133
    0
    16
    Hoi meid,

Goed bezig, door t oefenen komt het vast goed hoor! Het is wel zo dat ieder kindje ook nog eens anders is.

Mijn zoon is een echte spring in het veld en dol op avontuur. Ik heb met hem ook veel moeten oefenen en vaste regels moeten stellen Ik spreek voordat we een supermarkt ingaan ook altijd nog een keer met hem door dat hij bij me moet blijven. Als hij ervan door gaat dan weet ie dat ie in de kar moet.

Sommige kindjes blijven van nature wat meer bij mams en de avonturiers tja die moet je wat meer in de gaten blijven houden, is aard van t beestje:D

9. Yuni

Yuni Actief lid

28 dec 2008
    170
    0
    0
    We hadden er waarschijnlijk inderdaad vroeger aan moeten beginnen. Ik heb het zelf ook nooit als een probleem ervaren om hem te dragen, dus dan blijf je dat maar doen.

Maar ik zie mijn (onze) fout in en ga het anders aanpakken vanaf nu!

10. Yuni

Yuni Actief lid

28 dec 2008
    170
    0
    0
    Dat is het inderdaad idd ook wel kandy. De rustige kindjes die ik bij hun ouders zie lopen, zo is mijn zoontje niet. Hij is erg sociaal, nooit verlegen en ook steeds uit op avontuur. Maar, nogmaals, hij moet het gewoon leren :cool:

11. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Mijn dochter is nu 21 maanden en loopt gewoon mee. En ze moet nog heel vaak dingen terug leggen in de supermarkt, maar het gaat al steeds beter.
    Met 3 ben je wel wat laat denk ik, maar dan snappen ze het misschien ook sneller?

12. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hij moet het idd gewoon leren en dat zal per kindje anders zijn.
    Wij hebben in het begin vaak de buggy meegenomen. Ze mocht zelf lopen en als ze niet bij ons bleef ging ze in de buggy, dat was dan wel een drama ;) maar goed. We gebruiken de buggy nu al een hele tijd niet meer, maar als ze nu niet bij ons blijft moet ze een hand geven, ook dat vind ze niet leuk.. Nog steeds probeert ze wel eens wat uit, maar we (proberen) hier consequent in te zijn. Ze heeft dit ook echt nodig..
    Misschien kun je hier iets mee.
    Ow en in de winkel mag ze zelf vaak een karretje of mandje, bij niet luisteren draag of duw ik mee. Als we veel boodschappen nodig hebben gaat ze nog wel eens in de kar.

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier lopen en liepen ze ook gewoon mee. Je kind moet dat leren maar dan moet je het wel de mogelijkheid geven anders komt dat nooit. Hier zus ze konden lopen al mee laten lopen. In de winkel in het begin met een klein karretje mee laten helpen en nu niet meer.

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat een kind van drie dit zeker kan (en moet) leren. Maar ik weet zeker dathet karakter van je kind van grote invloed is op hoe dat gaat.

M en T bleven altijd braaf bij me en luisterden goed. S is een ander slag en die heeft een enorme vrijheidsdrang en avontuurlijke inborst. Die laat ik alleen loslopen in de super als ik slechts 1 boodschap moet hebben en ik de puf heb ;). Dan wel grote lol samen hoor!

15. dekilene

dekilene Niet meer actief

Zag je mij toevallig lopen:):p
    Mijn kinderen lopen altijd hand in hand naast mij.
    Maar ook heel vaak gaat mijn jongste in de winkelwagen dat gaat wat sneller.

Vanaf het begin aangeleerd..

16. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Aangezien ik niet in staat ben (zware) tassen te dragen zal ik denk ik nog heel lang de wandelwagen of buggy meenemen als we lopend boodschappen gaan doen maar hij mag 'm zelf duwen :D

Wijs m'n man hier wel regelmatig op, dat ie zelf kan lopen en dat wij 'm moeten leren om op de stoep en bij ons te blijven enzo...m'n man is nog erg van het optillen.

17. Vagans

Vagans Niet meer actief

Oefenen oefenen oefenen

Dan komt het echt wel goed!

Mijn meisje liep al sins ze kab lopen (13 maanden) goed mee. Steeds grotere stukjes en gaat prima. Tuurlijk voor lange stukken of een druk winkelcentrum de wandelwagen maar ze loopt gewoon ook heel graag!

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Geef hem in de supermarkt z'n eigen karretje of mandje. Mijn zoontje vindt een eigen karretje geweldig. Hij voelt zich dan super groot en luisterd goed. Hij pakt dan de boodschappen uit het karretje en geeft ze aan mij. Deze leg ik dan weer op de band.

19. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat de rest al zegt, gewoon gaan doen en samen duidelijke regels maken hierover! Zo doen wij het ook al sinds ze kan lopen en onze dame is er ook een van lang leve de lol en alles uit de schappen halen!
    Zeker met een kindje van 3 jaar kun je goed afspraken maken.
    Meestal wil ze tegenwoordig een eigen karretje of zo'n mandje wat je voort kan trekken. Soms wil ze in zo'n autowagentje, maar mag er dan niet om de meter in en uit stappen!

Toen ze kleiner was hadden we ook de afspraak met de buggy: niet luisteren/niet bij mama blijven etc = in de buggy met riempjes vast! Dat hebben ze écht zo door...
    De buggy is nu al héél lang niet meer mee geweest en ik moet er niet aan denken om haar steeds die afstanden te dragen!!
    Wel gaat ze soms het laatste stukje lopen bij papa in de nek (als hij er bij is), zelf doe ik dat niet zeker niet met boodschappentassen in mijn handen!!

Het zal de eerste keren zeker nog niet vlekkeloos gaan (gaat het dat uberhaupt ooit??), maar je zult merken als je consequent bent en van te voren verteld wat er verwacht wordt dat het steeds beter zal gaan!

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Maar hij hoeft toch ook niet altijd naast je te lopen?
    Ik heb er 1 van 3, en die mag soms op de nek omdat hij moe is van het vele lopen. Hij loopt eigenlijk altijd 'los' en echt niet strak naast mij. In een ( potentiële ) gevaarlijke situatie moet hij mijn hand vast houden.
    Verder loopt hij vaak iets voor mij uit, of rent hij wat rond met zijn grote broer.
    Loslaten en hem duidelijk uitleggen wat jij van hem verwacht.

Deel Deze Pagina