Kind niet met anderen mee laten rijden, maar hoe zeg je dat netjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spikkeltje, 1 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

#141 Spikkeltje, 4 jul 2020
    Laatst bewerkt: 4 jul 2020
    Zolang ze geen zwemdiploma hebben wordt er niet gezwommen zonder mijn aanwezigheid. Ik vaccineer conform RVP en ook nog een paar vaccinaties extra (meningokokken B, ACWY toen ie nog niet standaard was). Ik wist niet dat iemand dat vreemd zou vinden maar als je dat vindt, so be it.
    Met speeltuinen en trampolines ben ik makkelijker, die zijn hooguit pijnlijk en niet zozeer dodelijk. Hoewel ik zeker wel oplet dat ze geen schommel tegen hun hoofd krijgen of van een metershoge klimtoren duvelen. Maar tegen de tijd dat ze naar school gaan kunnen ze daar vast zelf wel op letten.

Terwijl ik dit typ zit m'n peuter glijbaan te spelen met de kussens van de bank vanaf de natuurstenen vensterbank. Maak ik me echt niet druk om, als ie er afvalt heeft ie een blauwe kont of een buil op z'n hoofd. (En ik heb geeneens hoekbeschermers :eek: die vond ik verstikkingsgevaarlijk :D)

2. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Sorry dat ik het zeg. Dat je jouw kinderen zo lang mogelijk achterwaarts wil (laten) vervoeren, oké! Maar dat je nu ook al onderscheid gaat maken in merk auto's en hoe groot ze zijn. :confused::|

Men kan net zo goed (dodelijk) verongelukken in een SUV of hatchback van het merk Volvo of Seat. Is dat dan straks ook zo dat je tegen een ouder van een vriendje van jouw kind gaat zeggen, "sorry, maar mijn kind mag niet met Pietje mee omdat je in een Dacia rijdt" :oops:

Gewooniemand, Shay25, Wellesnietes en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

#143 Spikkeltje, 4 jul 2020
    Laatst bewerkt: 4 jul 2020
    Natuurlijk zeg ik dat niet! Maar ik denk het wel ;) Uiteraard is de ene auto veel veiliger dan de andere. De grootste is niet perse de veiligste, maar in zo'n miniboodschappenwagentje is je achterbank je kreukelzone :( En ik heb echt geen nagelnieuwe auto voor de deur staan en ook geen megaSUV van 60.000 euro maar in een oud roestig barrel zonder airbags en alles wil ik zelf al niet eens meerijden dus laat staan dat ik mijn kinderen daarin zou laten plaatsnemen.

Ik zal echt niet zo nerdy zijn om hier allerlei statistieken neer te zetten, maar er zijn inderdaad merken/types waarin relatief veel doden vallen en merken/types waarvan de inzittenden het er juist relatief vaak levend vanaf brengen. Volvo bijv is een heel veilig merk, maar Fiat wist het voor elkaar te krijgen om een auto te bouwen (Punto) die dus echt geen enkele ster wist te scoren in de crashtest. M'n zus had een Punto maar die heeft ze toen ze dat las echt op korte termijn ingeruild.

4. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Oh maar dat had ik ook zeker niet gedaan! En kleine uitstapjes met de auto, ben ik meestal bij, omdat er ook vaak gewoon niet genoeg ouders zijn die kunnen. En dan mag eigen kind bij eigen ouder, maar heel veel uitstapjes zijn hier lopend. En ook dan loop ik vaak mee omdat er weinig ouders zich aanmelden.

OT toen mijn kinderen heel jong waren was ik ook erg beschermend. En dat kan je gewoon zeggen toch? Ik vraag me dan weer af waarom je denkt dat niet, vanuit jezelf, netjes te kunnen, dat je dat hier moet vragen.
    Ik krijg wel een beetje kriebels van je manier van schrijven. Dat is denk ik omdat je het zelf erg goed weet. En dat is prima, maar ook dat , dan had ik nooit een topic geopend. Daarom begrijp ik sommige reacties ook wel. Ook al zijn die niet in topic.

Dubbelgeluk en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.534
    113
    Vrouw
    Oei ik ben misschien ook zo'n zuurpruim maar mijn zoontje van 3 mag niet bij anderen, zonder toezicht of als er gewoon weinig aandacht is, in klein opblaasbadje spelen. Hoewel het 9 van de 10 x gewoon goed zal gaan, het zal maar net die ene keer verkeerd gaan en je vergeeft het jezelf nooit..
    Met eten precies hetzelfde, druiven worden hier nog altijd gesneden, net als snoeptomaatjes of knakworsten. Zo ook met popcorn, ik vind het nog geen fijn idee met de leeftijd van 3 jaar.

En als een andere moeder haar kind van 4 nootjes geeft op een verjaardag moet ze zelf weten, maar ik zeg nee tegen mijn kind. Dan word ik daar maar raar op aangekeken alsof ik krampachtig ben. Hij is niet zielig, hij mag genoeg. Maar als het om zijn veiligheid gaat dan zijn wij daar heel strict in.

Sado, Ansel, GossipGirlxoxo en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.534
    113
    Vrouw
    Al vind ik dat van het type auto's wat ver gaan haha heb daar nog nooit naar gekeken eerlijk gezegd. Achterwaarts vervoeren doen we ook niet, al weet ik dat het het meest veilige is zo lang mogelijk achterwaarts. Maar voorwaartse stoelen zijn ook op veiligheid getest en daar hebben we dan weer wel naar gekeken.

Wellesnietes, Spikkeltje en Kolibrie vinden dit leuk.
  7. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Hahaha ik heb een familielid dat een enorme autofan is, die leest ook echt van die magazines en websites over allerlei soorten auto's en uitvoeringen en tests blablabla. En omdat hij weet dat ik het thema "veiligheid" belangrijk vind heeft hij met het onderwerp "veilige auto" altijd een goede reden om uitgebreid uit te weiden over zijn favoriete tijdverdrijf :roflmao:

Spectre en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Dank je voor je feedback. Ik opende dit topic omdat ik van mijzelf weet dat ik soms óf niet vastbesloten genoeg overkom waardoor mensen denken dat het een verzoek is i.p.v. een voorwaarde, óf ik kom zo stellig over dat iemand denkt dat ik hem/haar niet aardig vind. Vandaar mijn vraag :)

NiVa0230, Ansel en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Precies, mijn 5-jarige eet ook nog geen hele pinda’s bv, daar zou ze op deze leeftijd gewoon nog in kunnen stikken. Dan eet ze maar een beetje chips extra ;)

Spikkeltje vindt dit leuk.
  10. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Mijn hemel wat een drogredenen worden er hier aangevoerd zeg.
    Ja je kan ook misstappen bij een stoeprand en je nek breken, maar dat wil toch niet zeggen dat je dan maar al je eigen ideeën van veiligheid overboord moet zetten?

Het zijn ook geen hele rare overwegingen trouwens. Dat een groot gedeelte van de reagerende mensen voor andere dingen kiezen wil niet zeggen dat wat TS vindt absurd is.
    Achterwaarts vervoeren is bewezen veiliger en er zijn serieus auto's die beter uit een crash komen dan anderen.

De 1 zal er niet over nadenken, de ander weet het wel maar acht het risico klein en weer een ander besluit dat ze (iig voor nu) haar kinderen niet door anderen laat vervoeren.

Relax mensen! TS lijkt te accepteren en respecteren dat haar visie anders is dan die van anderen. Ze hangt er geen waardeoordeel aan, maar vraagt enkel hoe je zoiets op een aardige manier kan aangeven zonder dat mensen uit hun panty schieten.
    Niet een hele rare vraag blijkbaar, gezien het aantal pinnige reacties van mensen die blijkbaar denken dat hun manier in twijfel wordt getrokken.
    Dat TS het anders doet wil niet zeggen dat jullie het verkeerd doen, de visie is alleen anders :rolleyes:

NiVa0230, Malbec, Spikkeltje en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Oh ja.. hier is het net zo met knakworstjes/druiven/etc. Dat snijd ik ook nog in stukjes. Mijn 2.5 jarige krijgt ook echt nog geen lolly's, mentos etc.

Zelfde dat ik de kids in de buurt van water als een havik in de gaten hou.

In andere dingen ben ik dan weer wat makkelijker.

Spikkeltje en Spectre vinden dit leuk.
  12. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Dan weet je ook dat de ‘veilige’ auto’s vaak ook het meest fataal zijn als je er als fietser of voetganger (kind!) door wordt aangereden?

Axia en tuc vinden dit leuk.
  13. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    En wat is precies je punt..?

14. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Ik ben ook benieuwd.

Ik koop trouwens ook geen wagen waarbij de achterbank ook de koffer is en wil ook geen kind op een kofferzetel.
    Maar ik rij tegelijk ook niet met een suv.
    Tussenin zitten gelukkig nog heel wat andere wagens.

15. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    De kindjes van TS zijn nog piepjong. Toen mijn oudste 3 was heb ik ook hele discussies gehad met oma omdat ze geen isofix had en de gordel niet vast zat zoals ik wilde. Ik heb toen mijn kinderen ook stoïcijns zelf gebracht en gehaald. Inmiddels is mijn oudste bijna 6 en ben ik er al een stuk relaxter onder. Ze moet natuurlijk wel in een stoel maar als je kindjes eenmaal op school zitten begint ook het grote loslaten. Toen mijn oudste in groep 1 zat heb ik haar ook vaak nog zelf gehaald en gebracht maar inmiddels mag ze ook met anderen mee.

16. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik denk dat je mijn punt wel begrijpt.

TS heeft het de hele tijd over háár veiligheid en dat van haar kind. Ik denk dat veiligheid 2 kanten op werkt. Je kunt van binnen veilig zitten in je auto, maar hoeveel sterren haalt de auto bij aanrijdingen. Hoe is de voetgangersveiligheid (in)geregeld bij zwaardere auto’s? Denk TS daar ook over na als zij zo begaan is met veiligheid van haar kind? Denkt ze bij aanschaf van een auto ook aan het feit dat zíj́ ook een aanrijding kan veroorzaken? Met een kind misschien? Een ongeluk zit tenslotte in een klein hoekje. Daar weet TS alles van...

tuc en mamavanmimi vinden dit leuk.
  17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Toch snap ik je punt niet... Jij gaat TS nu verwijten dat zij een veilige auto wil omdat ze met die veilige auto mogelijk iemand anders - een kind - aan gaat rijden? Waar slaat dat op? En hoe is dat te plaatsen in deze context?

18. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Nee dat verwijt ik haar helemaal niet. Ik hoop alleen dat ze ook aan de veiligheid van anderen denkt. Ze is zelf zó bezig met wat er allemaal mogelijk mis zou kúnnen gaan. Ik denk even mee, maar dan vanuit een ander perspectief.

Gewooniemand en tuc vinden dit leuk.
  19. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

#159 Spikkeltje, 5 jul 2020
    Laatst bewerkt: 5 jul 2020
    Welk punt wil je nou precies maken? Verwijt je mij dat ik een veilige auto koop want stel dat ik daar iemand mee aanrijd? Je bent nu wel echt ver aan het gaan hoor.

Maar goed, als je zonodig dat straatje in wil gaan: zojuist nog even voor je nagekeken op de ADAC. De Volvo XC60 scoort 76% op het gebied van bescherming bij voetgangers bij een aanrijding. De Fiat Punto, de auto waarvan ik net zei dat ie 0 sterren scoort op inzittendenbescherming, biedt slechts 52% bescherming voor voetgangers. De Dacia Duster 56%. Als ik nou zeg dat mijn kinderen niet mee mogen rijden met die eigenaren van de Punto en de Duster omdat die mensen een gevaar vormen voor overstekende voetgangers, kan je dan beter leven met mijn standpunt?

En ja, ik met mijn auto een aanrijding krijg met een Duster of een Punto dan is de kans levensgroot dat die inzittenden er slechter vanaf komen dan wij. Maar je kan moeilijk van mij verlangen dat ik mijn gezin opoffer door een zwakkere auto te kopen zodat de tegenpartij degene is met het veiligste blik.

Meer dan zelf zo veilig mogelijk rijden kan ik niet doen. Niet bellen/appen achter het stuur en me aan de verkeersregels/max snelheid houden is niet alleen veiliger voor mijn gezin maar ook voor mijn medeweggebruikers. Datzelfde geldt voor alleen uitgerust op pad, niet onnodig rijden bij slecht weer, daglichtlampen aan, banden op spanning houden en tijdig wisselen tussen zomer- en winterbanden. Mijn kinderen niet laten eten in de auto ook, want geloof me maar dat jij als bestuurder afgeleid bent als een van je kinderen ineens een stuk appel klem in z'n strot heeft zitten.

NiVa0230 en Malbec vinden dit leuk.
  20. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    #160 HappyRabbits, 5 jul 2020
    Laatst bewerkt: 5 jul 2020
    Jeetje wat heetgebakerd allemaal...
    Ik verwijt niemand iets.

Ik vind vooral de termen die hier gebezigd worden nogal aan de zware kant: ‘mijn gezin opofferen’, ‘Dacia doodskist‘, ‘levensgrote kans dat’, ‘voor het leven verlamd’. De superlatieven zijn niet van de lucht.
    Niet alle mensen zijn financieel in staat om een dure auto aan te schaffen, die verwijt ik ook niet dat ze een gevaar vormen op de weg. Relativeer een beetje.

Lies1611, Gewooniemand en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina