Ik werk onregelmatig 20uur per week en man werkt 5 dagen van 6.00-17.00 ongeveer. Kinderen gaan als ik moet werken gewoon naar oma of gastouder net als anders.
Ik heb het superluxe, mijn man is leraar basisonderwijs, dus die heeft zelf bijna 6 weken vrij. Eventueel kunnen onze kinderen naar de BSO, we betalen namelijk standaard voor de vakantie-opvang, hoewel we die dus eigenlijk niet gebruiken. Maar dat kan hier niet anders. Ik betaal standaard voor 2 dagen in de week opvang voor 48,45 uur per maand per kind. Terwijl ze eigenlijk maar 2 x 4 x 4,33 = 34,64 uur per maand gaan. Die extra uren zijn voor de vakantie-opvang en studiedagen enzo. Als je niet voor de vakantie-opvang wilt betalen, krijg je een dusdanig hoger uurtarief voor je werkelijke uren, dat het uiteindelijk net zoveel kost per jaar. Zelf werk ik juist in de vakantie extra veel, omdat ik dan vroeger kan beginnen en later kan stoppen, zonder rekening te hoeven houden met school of BSO tijden.
In België is het zelfs negen weken zomervakantie. Dat is een stevige puzzel om op te lossen als je beiden voltijds werkt... Dochter doet verschillende kampen in de vakantie, dat is al vier weken. Dan nemen mijn man en ik aansluitend vakantie, waarvan een deel overlapt. Dan zitten we al aan 7 weken. De overige 2 weken zijn een combinatie van grootouders en vriendjes en mijn man die nog wat extra overuren opneemt.
Papa is docent op t mbo dus wij hebben de luxe dat we geen opvang hoeven tenzij ze echt uitgekeken is thuis of wij even een paar uurtjes willen bijtanken. Had hij niet in t onderwijs gewerkt had t inderdaad een enorme puzzel geworden.
Ik werk zelf in het onderwijs, maar kdv loopt gewoon door in de vakanties. Straks als mijn eigen kinderen naar de basisschool gaan, hebben we vier ochtenden bso nodig. Twee ochtenden zijn op basis van 40 weken en twee ochtenden op basis van 52 weken. Oftewel, in de vakanties gaan ze dan twee dagen naar de bso. Heeft twee redenen: ze doen daar hele leuke dingen en mijn kids de opvang geweldig en dit maakt het voor mij mogelijk om nog naar school te gaan om te werken.
Mijn schoonouders hebben altijd de eerste drie weken van de vakantie vrij, zij zijn dan op de camping. De oudste is hier dan ook op de dagen dat ik werk (en op de zaterdagen de jongste ook). De jongste gaat op mijn werkdagen naar de opvang, over 2 jaar zal hij ook naar de camping gaan. De laatste drie weken van de vakantie heb ik zelf vrij en zijn de jongens dus gewoon thuis (en we gaan hierin nog een weekje op vakantie). Oudste is ook weleens naar vakantiekamp geweest. Dat is een kamp van +-9 tot +-16.00 uur van ma t&m vrij twee weken lang, speciaal voor ouders die werken in de vakantie. Dit jaar mocht hij kiezen maar hij wou liever naar de camping.
Ik werk thuis als go. Dus buiten de 3 weken dat we al als gezin vrij zijn zijn ze vnl thuis. Op sommige dagen heb ik een kindje teveel omdat in de vakantie ook mijn bso kinderen er de hele dag zijn en dan is het vechten wie er naar oma mag
De jongste twee naar het kdv en naar opa & oma. De oudste naar de vakantiebso, keer naar een nichtje of andere opa & oma, ik neem een dag geen werk aan (werk als zzp’er) etc. We kijken per week hoe we het doen. Tot nu toe gaat het altijd wel goed.
2 dagen naar de BSO, 1 dag oma en de andere dagen ben ik thuis. Vakantieweken en schoolweken zien er dus hier hetzelfde uit.
Nog geen ervaring mee, dochter gaat wel naar school maar ben nog tot januari thuis owv mijn bevalling. Maar ik werk maar 28u/week (Vanaf januari mss maar 19u/week meer), ook 2 weekends per maand, dus ben door de week altijd 1-2 dagen vrij. Alle grootouders werken niet meer, daar kunnen we ook op rekenen. En buitenschoolse opvang is er ook nog. Heb in de zomer altijd 3 weken verlof, mijn man 3 tot 4 (Dezelfde periode). Hier hebben ze 8 weken zomervakantie.
Wij gaan straks kiezen voor beide 3 weken vakantie opnemen waarvan 2 weken overlap. Heb je er toch al 4 gedekt. En dan de andere twee vakantiebso en jongste opvang (we betalen een pakket) Eventueel hebben wij opa en oma nog standby of neemt mijn man een extra dag op (heeft heel veel vakantiedagen) Zo ook door de overige vakanties heen. Meestal extra opa en oma of BSO. Doen ze allemaal leuke dingen!
Wat wij wel eens hebben gedaan is verspreid vakantie opnemen. Dus ik 1 week alleen, dan 2 weken allebei, dan gingen we weg, daarna mijn man nog alleen. Dus heb je 4 weken ondervangen. Dit jaar gaan ze de eerste 2 weken naar de opvang (vakantie BSO en GO), daarna 3 weken allemaal vakantie, de laatste week moet ik nog oplossingen voor zoeken. Vanaf die week ga ik namelijk op 1 dag alleen onder schooltijden werken. Jongste kan dan wel naar de GO, maar voor de andere 2 probeer ik dan een opa en oma, of anders een oppas aan huis ofzo, die anders ook wel eens oppassen.
Dochter gaat 4 ochtenden naar mijn moeder. Ik werk tot max 12:00uur. Waarschijnlijk begint ze in de zomervakantie op het kdv. Zoon gaat 2 dagen naar mijn moeder en 2 naar het kdv zoals altijd.
we hebben een BSO contract voor 48 weken. De overige 4 weken zijn we zelf op vakantie (zomer en wintersport), dus dat past prima. BSO 2 dagen, 2 dagen papa en mama en 1 dag gaan ze naar mijn schoonouders of nemen we zelf een dagje vrij
Mijn dochter zit net op school. Ze gaat in de schoolweken 1x naar de bso en in de vakanties 2x. 1 dag werk ik van 9 tot 3 vanuit huis.
1 dag oppas, 2 dagen vakantie BSO. Mijn zoon gaat dan naar speciale vakantieopvang (vanuit PGB) In een normale werkweek heb ik geen BSO, omdat ik werk onder schooltijd.