Ja echt super lief Ze gaan zelf in september en januari op vakantie en ze doen het met alle liefde en zolang het goed voelt van beide kanten laten we het zo Het zij ook geen hele dagen misschien totaal 5 uurtjes per week soms 8
Ik werk onregelmatig, alleen met mijn dagdiensten heb ik oppas nodig. Mijn ouders en mijn zus vangen de kinderen dan op. De opvang in de vakantie is net zoals buiten de vakantie’s, met als verschil dat de kinderen dan niet naar school hoeven maar thuis blijven. Ik werk maar tot half 1, dus veel opvang heb ik niet nodig.
Tot en met de meivakantie ging Q in de vakanties ook altijd naar de BSO. Ze hadden elke vakantie een ander thema en super leuke uitstapjes, vaak vroeg ze of ze nog extra mocht gaan (wat soms ook ging ivm opgebouwd ruiltegoed). Na de meivakantie is ze naar een andere school en andere opvang gegaan. Dat is zonder vakantie opvang. Op maandag heb ik altijd vergaderingen op kantoor, ik begin dan vroeg en papa begint laat. Waarschijnlijk is Q dan een paar uurtjes alleen, wat ze super leuk vindt, ik bel haar dan regelmatig, tot haar grote irritatie en daarnaast hebben 2 opties in de straat voor wanneer er toch iets is. Dit hebben we nu 1 keer gedaan en ging prima. Wanneer we toch een hele dag buiten de deur moeten werken kan onze oppas meestal oppassen, anders opa en oma.
Jongste kdv en de oudste BSO 2 keer per week van 08.15 tot 12.30. Wij betalen per uur en ik vind het absoluut niet duur en onze kinderen komen er super graag. Ik werk vaak ook extra en dan werkt mijn man thuis en in de avonduren is hij altijd thuis als ik een avonddienst heb.
Ik heb onze zomervakantie afgestemd op die van de gastouder. Ideaal, kunnen ze gewoon daar naartoe buiten onze vakantie om. (Normaal doet ze dagopvang voor zoon en nso voor onze dochter maar in de vakantie kan dochter ook de hele dag komen) Vorig jaar hadden wij eerst 3 weken vakantie en toen wij terugkwamen had de go 3 weken vrij. Voor ons beiden niet ideaal. Zij miste 6 weken inkomsten van onze kinderen, en wij moesten 3 weken moeilijk doen met opvang. Nu dus op deze manier geregeld.
De eerste wek van de vakantie gaat onze zoon een week op scouting kamp, de tweede week is er bij ons kinder vakantie werk ( de hele week op schooltijden activiteiten voor de kinderen onder begeleiding en bijna alle kinderen gaan ernaartoe ) en dan nog 3 welen zelf vakantie , dus opa en oma hoeven de laatste week maar een paar dagen op te vangen
Hier gaan de jongens een week op scoutingkamp, dan 2 dagen bso, 2,5 week met ons op vakantie. Dan volgt een vakantiespelweek in ons dorp en daarna gaan ze nog een week met opa en oma naar de camping. Dit doen we al vanaf dat ze circa zeven zijn zo. Daarvoor gingen ze ipv de scoutingweek ook nog naar de bso / gastouder. Maar met mijn ouders gaan ze al vanaf dat ze een jaar of 2-3 zijn een week weg
Mijn vriend kan tot 5 jaar in de toekomst zijn vakanties al vastleggen in een digitaal systeem, en heeft daarnaast bijna geen collega's die aan de schoolvakanties zijn gebonden, ideaal! Komend jaar heeft hij zoveel mogelijk al vastgelegd. Rest van de dagen gaat hij naar de BSO. Komende vakantie mag hij gelukkig nog naar de gastouder, omdat hij op school pas in het nwe jaar start. Helaas is het bij mij op het werk erg moeilijk, we zijn allemaal afhankelijk van schoolvakanties en de baas wil geen zomerkrachten inhuren. Elk jaar puzzelen, dit jaar waren wij zelfs te laat om onze voorkeursbestemming te boeken, zat al vol. Terwijl we niet eens in het hoogseizoen gaan. Persoonlijk zou ik het niet zo erg vinden als we een keer om de beurt vakantie te moeten opnemen en dus niet samen op vakantie kunnen. Scheelt veel BSO. Maar dan wil ik natuurlijk wel dat alle collega's af en toe niet hun voorkeursweken krijgen, niet dat ik steeds moet aanpassen omdat ik het minder belangrijk vind om 3 hele weken tegelijk vrij te zijn. En dat gaat 'm niet worden, want mijn collega's willen wel perse 3 weken in het hoogseizoen met hun gezin weg.
Bij ons wisselt het een beetje elk jaar, maar meestal nemen we allebei drie weken vrij in de zomer, waarvan twee weken overlappend. Hierdoor hebben we al vier weken opgevangen. In de week dat de ander thuis is bij de kids kan de ene meer uren draaien en die overuren gebruiken we dan weer in de overige twee weken. Voor de rest hebben we dan bijna niks meer nodig aan opvang, maar we kunnen dan vaak wel een oppas vragen. Dit jaar ben ik 38 weken zwanger als de vakantie begint en ben ik eerste twee weken van de vakantie dan alleen met de kinderen. Maar ik voel me wel fit en vind het juist wel gezellig om nog die twee weken leuke dingen met ze te doen. Zo gauw ik ben bevallen neemt mijn man dan drie weken ongeveer vrij.
Wij hebben een gastouder. Wij stemmen onze vakantie af op die van haar. Wij nemen dus onze vakantie op wanneer zij dus ook drie weken vakantie heeft.
Wij zijn alle schoolvakanties op vakantie muv kerst- oud & nieuw. Beide ondernemer, mijn man vliegt of rijdt nog wel eens terug tussendoor. Zo ontzettend fijn, ik koester het enorm!
Nou.... Dat ga ik volgend jaar dus wel proberen. Er is bij ons een regeling om 2 maanden 'sabbatical' te nemen. Maar dat moet dan wel binnen het team kunnen en lang tevoren aangevraagd. En er worden maar een beperkt aantal goedgekeurd binnen de afdeling. En het kost natuurlijk ook geld. Maar als het lukt... Man wat lekker lijkt me dat
De eerste dag van negen weken zomervakantie is hier ingegaan... Ik hou mijn hart vast voor een vlotte zomer