Kind op kdv. Zelf vrije dag...

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Iertje81, 26 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.304
    10.272
    113
    Ik dus ook, al krijg ik meer rare reacties op het feit dat ik thuisblijf mama ben.
    Op de ochtende dat uk naar de peuterspeelzaal gaat was ik eerst vrij maar om de week werk ik op 2 hele verschillende locaties als vrijwilliger. Bij de 1 is dat 1.5 en bij de ander de hele ochtend.
    In de andere week probeer ik juist echt dingen voor mezelf te doen. Heerlijk!!! Ze is gewoon jaloers en laat je dag niet vergallen door zo'n vrouw!

Oceanna en Iertje81 vinden dit leuk.
  2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ze heeft het niet specifiek over een kind dat vermoeid is. Ze zegt heel generaliserend dat ouders hun kinderen dumpen uit gemakzucht en dat die kinderen zielig zijn. Als een kind vermoeid is na een dag op het kdv, is dat dus minder erg wanneer de ouders uit werken gingen, t.o.v. wanneer ze een dag namen om zelf tot rust te komen?

3. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Klopt helemaal hoor, maar ouders voelen zich vaak al snel aangevallen denk ik in zulke situaties ;)
    Zo was het ook altijd op bv de dag voor kerst, er waren dan hardwerkende ouders die zich haassten om kind optijd op te halen, en er waren er die nog lekker gingen kerstshoppen, in de file stonden bij de parkeergarage na sluitingstijd als een gek dr kind op kwamen halen. Die ouders bedoel ik in dit geval, dus niemand hoeft zich aangesproken te voelen ;)

Oceanna en Chocolat vinden dit leuk.
  4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ze zijn zielig als ze idd tot 18.00 alleen nog aan tafel zitten terwijl alle andere kindjes opgehaald zijn. Juist omdat mama wel tijd had om om 17.30 te komen, maar nog even dit en dat moest doen na een dag shoppen. Ik noem maar wat.:: en nee dit verzin ik niet, want ouders zijn daarin vaak heel open ;)

Oceanna en MaMa vinden dit leuk.
  5. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83

Sorry, dit vind ik echt te simpel gedacht. Ik vind zelf het moederschap ook niet altijd energie geven. Maar je kind is er toch ook? Daar heb je toch ook een verantwoording voor?

In structureel je kind een extra dag naar kdv brengen, of ook in vakanties volledig. Daarin mis ik de behoefte van het kind. Rust voor een kind is toch ook goed om te bieden?

Oceanna, MaMa, mixje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Gruffalo

Gruffalo Niet meer actief

Heerlijk! Vooral doen als jij dat nodig hebt. Kan je daarna weer met volle energie gaan moederen!

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #87 Debaky, 26 nov 2017
    Laatst bewerkt: 26 nov 2017
    Hier dan geen ervaring met het KDV maar de jongste ( inmiddels 6 ) ging wel vanaf dat hij 2,5 jaar was 2 dagdelen naar de PSZ, na een half jaartje kreeg hij een VVE verklaring en werden het 2 hele dagen. Ik was toen al een bewuste thuisblijf moeder dus ik had die twee dagen '' vrij '' ik plande op die dagen ook gewoon de leuke dingen met vriendinnen enzo, uiteraard niet altijd maar geregeld deed ik het wel. Zou niet inzien wat daar verkeerd aan zou moeten zijn. Denk dat die kennis gewoon jaloers was.

Ik zou dit overigens ook gedaan hebben als hij nog op het KDV had gezeten. Je bent naast moeder ook gewoon nog een vrouw met interesses en hobbys, alleen maar fijn toch als je een keertje even een dagje voor jezelf kan hebben? Vind ook gewoon dat dat moet kunnen.

blossom85 en Treez vinden dit leuk.
  8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar even serieus, wat maakt het uit wat ik als ouder doe op die dag? Ik betaal toch gewoon netjes voor de opvang dus of ik dan op mijn werk zit of ik zou op de bank hangen en in de chill modus zitten dat moet dan toch niets uitmaken. Eerlijk gezegd vind ik dat het jou als leidster niets aan gaat wat ik op die dag doe.

baby001 vindt dit leuk.
  9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar nu heb je het over één specifieke situatie. Ja, dat is zielig. Maar dat is compleet anders dan de generaliserende, veroordelende post die je initieel postte.

blossom85, ShampooL en Manque vinden dit leuk.
  10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Klopt. Maar dit topic ging toch over incidenteel.

Maar je hebt gelijk, als je je kind áltijd wegbrengt, is er wel wat meer aan de hand. En dat kan niet de bedoeling zijn. Maar ook daar weer: soms blijkt dat dingen anders uitdraaien dan je verwachtte . Zoals het moederschap.

11. Treez

Treez Niet meer actief

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ook niet zo raar als je leest dat zelf een professionele medewerker van een KDV haar oordeel over jouw ouderschap al klaar hebt. Misschien dat iedereen wat minder moet oordelen, want moeders worden ook snel aangevallen op alles wat ze doen.
    Dat blijkt maar weer uit het feit hoe leidsters op jouw werk oordelen over andere ouders, terwijl je vaak geen flauw idee hebt over de werkelijke beweegredenen van dat dagje KDV. Er zijn namelijk tig redenen te bedenken waarom deze ouders een dagje eruit moeten, zodat ze daarna weer vol energie voor hun kinderen kunnen zorgen. Feit blijft dat je negen van de tien keer de echte redenen niet weet, omdat deze vaak erg persoonlijk zijn en ze jou niks aangaan. Ik vind het weinig chic dat leidsters achter de rug van ouders om zo over ze spreken, zonder verder te denken dan hun neus lang is. Wat mij betreft is er weinig wat dat goed kan praten.

baby001, Liekje81 en Manque vinden dit leuk.
  12. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Nee dat vind ik niet absurd, jij betaald toch tot 18 en komt voor 18 dan is er geen probleem toch?

13. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ja, ik haakte in op het voorbeeld over standaard wegbrengen in vakanties. Dat haar zus dat doet.

En soms draait het anders dan verwacht, het moederschap. Dat ben ik met je eens. Als dat zo is, als je echt worstelt met moeder-zijn. Dan is het goed om dat verder te onderzoeken of hulp te vragen. In belang van je kind.

Oceanna, sweetL en Shakes vinden dit leuk.
  14. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Als ik hier even op in mag haken als PMer op een KDV:
    Groot gelijk dat je gebruik maakt van het KDV, ook als je zelf een dagje vrij bent.
    Ik denk zeker dat het voor sommige moeders echt goed is om eens een dag voor jezelf te hebben! Zeker doen dus!!

Blijft wel het feit dat wij ook meemaken dat er kinderen van 7 uur s ochtends tot 18:00 s avonds bij ons zitten (soms zelfs 4 dagen in de week) waarvan we weten dat 1 van de ouders thuis zit (om wat voor een reden dan ook). Dan denk ik persoonlijk weleens: misschien is het voor het kind ook weleens fijn om een keer eerder gehaald te worden....

baby001, Biny, Oceanna en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Ik ben zn moeder die (vaak) mijn kind als eerste brengt en als laatste ophaalt. ( wegbrengen en ophalen heb je een kwartier) Ik ben nooit te laat/ te vroeg maar eigenlijk wel altijd de eerste. Als mijn kind op de psz zit slaap ik. Dat weten de leidsters zij maken er geen probleem van maar de gezichten van sommige als ze horen dat ik ga slapen bij het afscheid nemen:eek:

16. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Och jee, en als het kind elke dag tot 18 uur het laatste half uur alleen is omdat de ouders moeten werken, dan is het niet of minder erg?
    En daarbij, is het wel erg? Het ligt er maar helemaal aan wat je dan als leidster doet met het kind. Je kunt het dan ook onverdeelde aandacht geven. Waar het vaak aan ontbreekt door de dag heen.

17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Pffff, wat een oordelen. Lijkt mij heel gezond dat jij gaat slapen als je nachtdienst hebt gehad bijvoorbeeld. En je kind heeft het dan leuk en daarna ben je 'fit' en sta je weer voor het kind klaar.

18. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Exact. Maar daar denken de meeste niet bij na.. Het feit is dat ik maximaal! 20 uur kan slapen in 4,5 dag tijd en dat is incl de 2x4 uur als hij op de psz zit.

Hopsatee vindt dit leuk.
  19. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik bracht mijn kinderen naar de psz en ging dan werken mijn man haalde ze op hij was thuis maar sliep ook (kwam uit de nachtdienst).

20. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.952
    33.622
    113
    Je haalt me de woorden uit de mond! Ik probeer manlief nog wel eens zo ver te krijgen maar ja, je bent dan toch wakker hè? Meestal breng ik haar dan toch tegen negen uur (uurtje later dan normaal) en duik dan meteen even de stad in. En als ik dan weer thuis kom denk ik: tjeee, nog úren om te Netflixen of slapen of koken of, of, of :)

Deel Deze Pagina