Naar de winkel gaan is zoveel rustiger zonder kind dat dat niet lang leuk vindt. Kleren shoppen kan niet met kinderen erbij. Mijn kinderen slapen bitter weinig, dus poetsen tijdens hun slaap kan niet echt. Even gewoon rustig de krant uitlezen kan niet meer sinds ik kinderen heb. De diepvries ontdooien. De ramen wassen. Uitgebreid douchen en relaxen. De zolder opruimen. De garage uitmesten. Ik kan belachelijk veel dingen bedenken die ik niet ongestoord kan doen.
Maar dit had je toch allemaal wel kunnen bedenken voordat je aan kinderen begon? Dat het zwaarder is dan je gedacht had kan ik inkomen, niet ieder kind is even makkelijk. Maar dat je zou worden belemmerd in sommige dingen omdat er noj eenmaal een kindje rond je heen hobbelt, tjah...is niet meer dan logisch toch? En om daar dan je kind voor weg te brengen, dat zou dan niet in me opkomen. Wat niet betekend dat je nooit eens even lekker samen of alleen iets mag doen, ook dat is goed voor een relatie natuurlijk. Maar mn kind wegbrengen of zelf ongestoord mn ramen te kunnen zemen? Of te kunnen stofzuigen zonder dat zoonlief er al mee vandoor gaat voordat ik de stekker erin doe? Of te kunnen strijken zonder dat ik me steeds moet bedenken welke doos hij nu weer leeghaalt op zuslief dr kamer?
Al die zaken die je noemt doe ik niet, dus daarvoor breng ik mijn kinderen niet weg. Ik ben nog erger: ik breng mijn kinderen soms weg om gewoon even rust rond mij te hebben... Geen voortdurend gebabbel en gezeur en ge-mamaaaaa. En ja, dat wist ik voor ik aan kinderen begon. Maar ik wist niet dat ik zo'n nood had aan rust soms. Dat weet je namelijk niet, zolang je niet voortdurend één kleuter in je buurt hebt. En dan nog... Moest ik daarvoor dan géén kinderen nemen? Ik zie ze doodgraag, ik speel heel vaak met hen, ik vind het heerlijk om hen dingen te leren en dingen van hén te leren. Moest ik dat dan allemaal niet doen omdat ik af en toe ook eens tijd voor mezelf nodig heb? Ik vind mezelf geen slechte moeder omdat ik hen regelmatig breng naar plekken waar ze zich goed en geliefd voelen... Waarom zou ik?
Mooi verwoord. De keren dat ik vrij ben en kind/ kinderen gewoon naar creche/ Bso gaan doe ik enkel leuke dingen, dus niet schoonmaken etc maar ik ga lekker de stad in, rustig lunchen, kapper, etc. Ik geniet daarvan omdat die momenten zo ontzettend schaars zijn, een ander brengt zijn kind een aantal dagdelen naar de psz, hier nooit gedaan omdat ze al naar de creche gingen. Ik ga voor mijn kinderen door het vuur maar ik hoef ze niet altijd om me heen te hebben 24/7 en dat maakt me zeker geen minder goede moeder.Kinderen mogen in hun handjes knijpen met zo’n leuke moeder
Ik weet nog dat toen ik zwanger was van de oudste ik dacht en zei dat ik dat 'nóóit zou doen', mijn kind naar het KDV/de BSO brengen terwijl ik vrij was dus. KDV waar dochterlief naar toe zou gaan, had geen contracten voor enkel de schoolweken (ik was alle schoolvakanties vrij toen) en de mevrouw die ons rondleidde, zei dat het soms misschien wel eens lekker was, een vrij dagje. Ik dacht dat ze gek was. Inmiddels zijn we wat jaren en een tweede kind verder. En ja, inmiddels gaan ze in de vakanties wel een dagje naar de BSO terwijl ik 'vrij' ben. Ze gaan sowieso maar één dag in de week naar de BSO en dan gaan ze 'kort' van 9.00u tot 16.00u oid. En in die tijd doe ik dan de dingen die zij niet leuk vinden, zoals boodschappen doen, het huis schoonmaken (met 5 en 8 willen ze echt niet meer meehelpen met een doekje oid en ik kan het prima doen als ze thuis zijn, maar dan hebben ze een suffe dag, op de BSO niet) ed. En de BSO organiseert super leuke dingen in de vakantie, dus zo slecht hebben ze het daar nou ook weer niet. Ook het sociale contact is in een langere vakantie vaak prettig of zelfs nodig. Het andere voordeel er van is dat ik alle andere dagen veel meer tijd en aandacht voor ze heb, want dan hoeven al die dingen die zij niet leuk vinden niet meer op de dagelijkse dingen na dan.
Mijn toen 6 jarige keek me aan of ik gek was als ik vroeg of hij thuis wou blijven na school of naar de bso als ik eens geen school had op vrijdag .. echt niet mam . Ik ga naar de bso en kom me maar laat halen. Hij vind boodschappen doen verschrikkelijk, haat het stofzuiger geluid en vlucht voor het geluid als ik de vaatwasser uitruim en hij staat in de keuken en had de grootste lol op de bso.. En dan zou ik hem dus thuis moeten houden omdat "men" vind dat dat zo hoort... Er zit een enorm verschil in hoe oudere kinderen tegen kdv/ bso aankijken en wat " men" vind vaak. Het is routine, gewoon het hoort zo en de meeste kinderen vinden dat alleen maar fijn. En even tot je zelf komen zo af en toe en gewoon dingen regelen/ doen wat niet net zo makkelijk gaat met je kids thuis/ bij je is heel gezond. Doe je dat 6 dagen per week ja dan zou ik zeggen misschien is dat niet helemaal gezond maar af en toe een dag vrijnemen zelf terwijl je kindje zijn/haar gewone routine volgt , lekker doen word iedereen gelukkiger van.
Maar je hebt toch okk een weekend? En een man/vriend? Dan kan je toch als je wil elk weekend uitgebreid douchen? De diepvries ontdooien, de garage uitmesten. Of je laat je man het doen
Natuurlijk mag je wel wat voor jezelf hebben, lijkt mij ook alleen maar goed. Maar als je dan de hele week je kind alleen die paar uurtjes voor en na opvang ziet omdat je een drukke baan hebt e.d. dan lijkt mij het juist heerlijk om je kind dan lekker bij je te hebben op zo'n vrije dag. En nogmaals, dat is hoe ik het voel hoor. Ik zou persoonlijk zelf niet bewust aan kinderen beginnen zodat ze vervolgens 5 dagen in de week naar de opvang kunnen. Heb je geen keuze dan is het een ander verhaal natuurlijk, maar ik vind het dus persoonlijk gewoon heerlijk om die tijd samen te besteden. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Weekends zijn vooral voor leuke dingen met het gezin, toch? En je denkt toch niet werkelijk dat omdat mijn man thuis is en ik in de garage bezig ben, mijn kleuter mij wél alleen laat?
Dat is een eerlijk antwoord. Ik ben overigens echt niet zo'n oermoeder hoor. Mijn oudste heeft de 1e 4 jaar 4 dagen per week op de opvang gezeten, niets mis mee. Ik had toen overigens niet de keuze omdat ik alleenstaand was en niet afhankelijk wilde zijn van de bijstand. Alleen als ik dan dus de optie had om haar lekker een dag thuis te hebben als ik zelf ook vrij was dan deed ik dat. Jongste heeft veel medische zorg en wij kunnen dat dan wel weer uitbesteden maar doen dat gewoon liever zelf, ook voor haar. Ook zij heeft de 1e 4 jaar 2 a 3 op een verpleegkundig kinderdagverblijf gezeten omdat ik part-time werkte maar dan hield ik haar ook gewoon lekker thuis als ik een dag vrij had. Gewoon omdat dat gezellig is enzo. Is ook absoluut geen veroordeling naar moeders die er anders in staan hoor, ik vraag mij gewoon echt oprecht af hoe die ouders er in stonden voor zij aan kinderen begonnen. Ik vond persoonlijk namelijk vreselijk om het grootste deel van de zorg uit te besteden aan opvang. Vandaar de vraag
Ja, in het weeeknd doe je leuke dingen, maar dat betekent toch niet per definitie dat je dan niet uitgebreid kan douchen? Je kinderen gaan toch naar bed in de avond.. En Tsja.. ik ga ook wel eens naar boven in het weekend, in Mn eentje even schoonmaken en ja ik zeg dan idd tegen mij man dat ik geen kinderen boven wil hebben... Maakt me niet uit hoe, maar hij zorgt maar gewoon dat ze beneden blijven Je man kan ze ook mee naar buiten nemen oid of iets leuks gaan doen met de kinderen
Mijn dochter gaat maar 2 dagen naar kdv. Als ze 5 dagen zou gaan, zou ik het met je eens zijn, maar dat is dus niet zo. En sorry, maar het is vaak zat niet heerlijk de hele dag, ik heb niet een heel makkelijk kind. Ik zit er nu een beetje doorheen, vandaar dat ik minder ga werken. En ik zie er eerlijk waar niks verkeerds in om haar dan zoals ze gewend is die dag (1× per 2 weken) gewoon naar kdv te laten gaan. Ik wilde pas minder gaan werken als zij op school zou zitten, maar ik hou het niet vol. Als ik beter in mn vel zit, evalueer ik weer. Maar zij heeft het daar leuk en ik heb geen flex kdv, dus ik betaal die dag toch.
Maar zeker voor een kleuter mag je verwachten en die dat dus aanleren dat wanneer je even bezig bent die moet wachten. Op school leren ze dat ook hoor, als de juf bezig is of praat dan wacht je even. Wel denk ik dat er een groot verschil zit in wat je er dus bij werkt. Want jij werkt 5 dagen. Die tijd zijn de kinderen dan ergens anders. Ik kan mij idd voorstellen dat de kinderen veeleisender zijn in het weekend als je jou (papa uiteraard 5 dagen doordeweek missen). Niet missen in de zin van dat ze huilend op je staan te wachten, want dat geloof ik niet maar wel dat er dus minder tijd is. Ik probeer dit zonder oordeel te schrijven want iedereen maakt hierin zijn eigen keuze. Maar wat jij beschrijft soms over zelf spelen en aandacht vragen herken ik heel erg van de verhalen waar mijn man van zijn collega's mee thuiskomt. Toen al die kinderen nog dreumes/peuter waren vroegen ze ook hoe ik dat volhield en dat deed. Die zagen echt voor zich dat mijn kinderen 7 dagen per week zo veeleisend op aandacht zijn. Maar als je alle dagen thuis bent werkt dat heel anders natuurlijk. Je bent anders op elkaar ingesteld.
Maar dat doen wij natuurlijk ook allemaal wel. En ik breng mijn kinderen ook niet weg om de diepvries te poetsen... Ik zou wel gek zijn. Als ik ze wegbreng, is dat om iets leuks voor mezelf te doen Ik antwoordde gewoon maar dat ik massa's dingen kan bedenken die zoveel makkelijker, fijner, vlotter gaan (voor iederéén) als de kinderen er niet bij zijn.
Maar dan heb je je antwoord toch al Het is voor iedereen zo ontzettend persoonlijk. Als dit is wat voor jou momenteel goed voelt dan moet je dan gewoon doen. Wij kennen jou en je situatie niet dus zou daar echt niet over durven oordelen hoor. Overigens zou ik dat waarschijnlijk ook niet doen als ik je wel zou kennen, je moet dat gewoon helemaal zelf uitmaken wat voor jou het beste werkt. Dat maakt je ook heus geen minder goede moeder hoor, integendeel juist.
Tsja dat is eenmaal gewoon voorbij als je kinderen hebt Oooooit hebben we er vast meer tijd voor Edit: nog beter! Je laat het gewoon je kinderen doen haha