Mijn man en ik gingen vanmiddag met de bus naar mijn ouders. Bij het instappen vertelde de buschaufeur ons dat we onze dochter uit de wagen moesten halen en op schoot moesten nemen. Ze mocht niet in de wagen blijven liggen, ivm verzekering ofzo en dat dat gevaarlijk was. Volgens hem is dat de regel. Ik reis gemiddeld zo'n 2x per week met de bus met mijn dochtertje, maar dit was de eerste keer dat we haar uit de wagen moesten halen. (lekker gedoe ook, regenhoes eraf). Hij ging ook niet rijden voordat mijn man met kind op schoot zat. Op de terugweg werd er niets over gezegd, dus hebben we haar lekker weer laten liggen. De meeste buschauffeurs beginnen ook al te rijden voordat ik zelfs maar de wagen op de rem kan zetten, dus dan is het nogal gevaarlijk om haar eruit te halen. En ik zie ook niet in wat er nou veiliger aan is om een baby op schoot te houden in een rijdende bus. Hebben jullie hier weleens van gehoord?
wel van gehoord maar nooit hoeven doen, en allemaal leuk en aardig voor de verzekering maar vind het enorm onhandig.
Nee, nooit van gehoord! Lijkt me ook gevaarlijker dan dat ze in de wagen liggen. Ik zou als ik jou was even bellen met de vervoersmaatschappij dan weet je wat er van je verwacht wordt.
Niet eerder van gehoord, maar ergens kan ik me er wel in vinden. Als je kindje in de wagen ligt, en de bus moet een noodstop maken, uit een uitwijkmanouvre maken, kunnen er dingen gebeuren die je niet wilt ... Maar of het regel is, geen idee eigenlijk.
ik heb er ook nog nooit van gehoord, lekker handig ook als je kindje net slaapt. Ik zou ook eens rondbellen om te vragen wat nu precies de regels zijn.
Het lijkt me ook veiliger om je kindje vast te houden. Inderdaad bij een noodstop hou je dan toch automatisch je kleintje beter vast, een wagen kan snel omvallen. Wel heel sociaal/netjes dat hij rustig wachtte tot jullie goed zaten.
Het schijnt wel echt te kloppen. De meeste chaufferus nemen het alleen niet zo nauw met deze regel. Toch vind ik het veiliger om het kind uit de wagen te halen. Ik heb zovaak al een kinderwagen om zien vallen door onverwachte bewegingen van de bus.
Ga hier regelmatig met de kinderwagen met de bus, maar nog niet gehad. Ik blijf ook altijd bij de wagen staan, maar zie vaak genoeg dat ouders gaan zitten en het kind in de kinderwagen laat zitten.
Ik haal de kleine er trouwens ook nooit uit hoor. Maar er is hier altijd plek op de invalideplek. Dus ik zit en hou de wagen zowel met mijn voeten als met beide handen vast. Wanneer dit niet mogelijk is zou ik blijven staan bij de wagen of de kleine eruit halen.
hier moet t al jaren.. Al zie ik het maar weinig gebeuren. En inderdaad ook maar weinig chauffeurs die er op wachten helaas. Scheuren altijd helijk weg hier
Ik ga altijd met OV (geen rijbewijs) en nog nooit van gehoord. Ik bleef ook altijd bij de wagen staan, voor het geval dat, want sommige rijden werkelijk als idioten!! Volgens mij is het veiliger als je je kind in de wagen laat dan vast houd, mocht hij onverwachts remmen, kan jij je niet vast houden en vlieg je met kind en al door de bus
O ja, vaak meegemaakt in de bus. En doen die chauffeurs ook nog chagerijnig en gaan echt niet rijden. En idd sommige chauffeurs geven je de kans nog niet eens om te zitten en je kindje pakken. Vind toch dat ze een lijn, hier in moeten trekken. Snap ook wel dat het onveilig is als een baby lief ligt te slapen. Sommige chauffeurs rijden erg ruig. En de kinderwagen hoeft maar om te vallen wanneer de bus ruig door de bocht gaat. En ik denk als je kindje bij je op schoot zit, je hem/haar kunt beschermen. Maar straks komt vast de tijd, dat kinderen ook vast moeten zitten. Ach het wordt steeds drukker op de weg en als men straks 130 mogen rijden, ja dan gaat veiligheid bovenalles Maar zou ook eens informeren, want een zegt er wel wat van en de ander niet.. vaag ook hoor!!
Ik blijf ook altijd bij de wagen, zodat die niet om kan vallen of weg kan schuiven. Maar als er iets gebeurt en je hebt je kindje op schoot, dan kun je jezelf ook niet vast houden. Dus dan ga je samen met je kindje. Er zitten ook geen gordels in de bus, dus ik vind het echt niet veilig. En met een baby door een rijdende bus lopen is ook levensgevaarlijk en meestal wachten ze niet eens tot ik de wagen op de rem heb gezet. En veel chauffeurs hebben niet zoveel geduld. En als je dan nog je kindje terug in de wagen moet leggen voordat je uitstapt, zijn ze niet blij mee denk ik.
Wanneer ze het hier aan mij gaan vragen weiger ik het hoor.. Ik houd nu staand de wagen vast en mijn dochter gaat zitten. Vaak heb ik nog niet eens de tijd mijn dochter even op een stoeltje te zetten dus loop dan al heel moeilijk met haar door die optrekkende bus en moet dr half op een stoeltje laten ploffen. Zolang die chauffeurs niet normaal leren rijden ga ik niet met gevaar voor eigen leven met een baby en een peuter door die bus heel lopen.
Ik zou denken dat het juist gevaarlijker is met je kindje op schoot. Als de bus plots fors remt of een aanrijden krijgt. Zit je kindje wel tussen jou en de voorstaande stoel. Ze komen dan aardig in de knel te zitten. Daarom wordt ook afgeraden met je kindje op schoot in de auto te zitten.
Ga altijd met mijn dochter achteruit zitten(al word ik giga misselijk van in z'n achteruit zitten), mocht de bus een noodstop maken dan is er al een kleine kans van voorover vliegen/vallen. Ik vind de regel wel veiliger zo maar ze moeten wel 1 lijn trekken en inderdaad even netjes wachten tot je met kind(eren) zit).
Ja dat dacht ik dus ook,als ik em op m'n schoot heb werkt dat echt niet. Ik blijf altijd bij de wagen staan/zitten en houd em vast. Wist dus ook niet dat dat officeel moest er is ook nooit wat van gezegt.
Dan hebben buschauffeurs die willen dat je kind op schoot neemt, dit artikel niet gelezen: Ouders Online - Verkeer en vervoer: kindervervoer in stadsbussen Ze moeten idd eens 1 lijn hier in trekken. Hier wordt wel heel vaak niet verder gereden omdat het kindje in de wagen ligt of buggy zit. bilijft lastige situatie. Hangen er in bussen ook niet van die bordjes, wat wel en niet mag in de bus. Volgens mij (weet ik niet zeker) staat er ook een moeder met een kindje op schoot er op. Zal eens kijken op internet.
Ik heb eens meegemaakt dat een kinderwagen met baby van een maand of 2,3 in de bocht omklapte en het kind viel in het trapgat van de middelste deur. Dat wil je echt niet meemaken!!!