wij hebben een onhandig huis waardoor beide kids op zolder liggen en nr 3 krijgt daar ook zijn/haar kamer! het is een grote zolder met plat dak waardoor alle kamers ruim zijn zonder schuine wanden. op iedere verdieping ook brandmelders met vluchtlicht. plus dat wij via zolder zo via het dakterras kunnen wegkomen. bij ons is het dus totaal geen probleem. baby komt sowieso wel inimaal de eerste zes maanden op onze kamer!
Dat je als moeder sneller bij je kind bent en het heel misschien nog wel redt. Want de brandweer raad het af on je kind van zolder te redden, maar zeg eens eerlijk: laat jij je kind daar achter?? Natuurlijk niet! Met die rookmelder ben je er eerder en is je kans dus groter, duh..
Hier is onze zoon (toen 3 jaar) naar zolder verhuist. Opa heeft daar een hele mooie grote kamer voor hem getimmerd. We hebben er een rook en koolmonoxide melder hangen. Omdat hij hierdoor pal boven ons hoofd slaapt horen wij hem beter dan onze dochter die aan de andere kant van de douche slaapt (douche ligt tussen onze slaapkamer en haar slaapkamer in). Ik kan me voorstellen dat je een pas geborene niet zo snel op zolder legt gewoon om het idee. Dus of je legt de kleine straks eerst bij jullie op je kamer. Of je oudste verhuist toch naar boven met voor de zekerheid een traphekje (hadden wij ook in het begin) voor de zoldertrap (of de deur op slot)
Ik heb niet alles terug gelezen dus excuus als deze vraag al geweest is; en als jullie zelf naar zolder gaan?
Hier hebben getwijfeld, maar de oudste gaat naar zolder. Zonder traphekjes ed. Ze kan zelf naar beneden en uit bed. Andere optie was dat wij naar zolder gingen, maar ik kan niet tegen de hitte. En onze oudste nu nog heel goed en mocht het wel een probleem zijn, dan kan ze gewoon bij ons of haar zusje slapen.
Misschien moet je eerst eens leren lezen ipv zo'n domme, kinderachtige reactid te plaatsen Ze heeft het over een kind op zolder en over een melder die op ZOLDER afgaat als er BENEDEN brand is.. Dus als er beneden brand is gaat er op zolder een alarm af. En kind kan alsnog niet weg. Lezen.
en als er op zolder brand is gaat hij op alle andere melders ook af. wij hebben iedere kamer een melder als er dus 1 af gaat gaan de andere 6 ook. koppelbaar betekend dat je dus meerdere melders op 1 systeem laat draaien. als er 1 af gaat gaat de rest ook. stel er is beneden brand en hij gaat boven al dat heb je nog tijd om op zolder te komen. wij liggen straks op zolder als er beneden brand is krijgen wij gelijk het alarm en zijn we zo bij de kinderen die op de eerste verdieping liggen en kunnen via de schuur het huis verlaten..
En de kinderen op 1 kamer is dat geen optie als de kleine wat groter is? Hier slapen de oudste twee samen op een kamer en dat gaat prima. Ze worden eigenlijk bijna nooit wakker van elkaar. Als de jongste wat ouder is (zo'n 3 jaar) dan gaan wij zelf naar zolder. Ik vind het gewoon prettig dat de kinderen op de eerste etage slapen, want daar is een w.c. en kunnen ze gewoon gaan plassen als het nodig is, zonder van de trap af te moeten.
en traphekjes en heb er ervaring mee dat als je echt wil je er zo doorheen loopt hoor. eerst je kinderen in veiligheid brengen en waarom kinderen gaan zich verstoppen uit angst dan kan de brandweer ze niet meer vinden.
Goed rook trekt naar boven dus degene die op zolder slaapt is als eerste de pineut ?? oke laten we dat eens als gegeven nemen. Maar wat dan als de ouders op zolder slapen, dan gaan die dus als eerste en hebben de kinderen ook geen enkele kans want papa en mama zijn al kassieweilen. En hoe groot is de kans dat er brand uitbreekt nu daadwerkelijk, ik zou namelijk geen enkel idee hebben. Is het 1 op 5 ? 1 op 10?
rook trekt in de ruimte naar boven en gaat niet eerst helemaal naar zolder. daarbij de melder gaat af dan heb je nog vlucht mogelijkheid. de kans van een brand is 1 op 1000. 7.000 woningbranden op 7 miljoen woningen
Het was niet kinderachtig bedoeld, vandaar de knipoog. Maar iig, wat nu als je zelf op zolder bezig bent en er breekt beneden brand uit, kan ook nog. De kans is klein gelukkig! Maar we herinneren ons allemaal nog wel hoe enkele jaren geleden een groot gezin uit de achterhoek (dacht ik) een aantal kinderen is verloren bij Eem brand.
het hoeft nog geeneens brand te zijn. toevallig niet meegekregen in het nieuws hoeveel mensen er de laatste tijd in het ziekenhuis belanden vanwege koolmonoxidevergiftiging? Die mensen kunnen het gelukkig nog navertellen. Als je in diepe slaap ligt, merk je helemaal niks en is de kans velen malen groter dat ze je weg kunnen brengen. Dus buiten een goede rook- en koolmonoxidemelder heb je ook goede ventilatie nodig. Veel mensen houden in de winter alles potdicht. even ontopic: wij zitten nu ook in die situatie: 2 grote slaapkamers op de 1e verdieping en een grote zolder die als slaapkamer kan dienen. Aanvankelijk had ik het idee om er onze eigne slaapkamer van te maken, dan schuift zoonlief 1 kamer op en de babykamer is dan vrij (hoeft niks aan gedaan te worden) Nu vanmiddag toevallig ook bedacht om zoonlief maar naar boven te doen, dan hebben we voorlopig maar 1 kamer op te knappen en wat jij zegt is wel een goed punt. ik merk dat zoonlief af en toe wakker wordt als wij boven in de badkamer zijn of naar bed gaan.
en een combinatie melder haalt niets uit, want co trekt naar beneden en rook omhoog de een maar je dus op de plint de ander tegen het plafond
dan hang je 2 aparte melders op eerlijk gezegd vind ik een koolmonoxidemelder een must. je ziet, ruikt helemaal niets als het aanwezig is en het sluipt er echt in, voor je goed en wel denkt dat het in huis is lig je al voor pampus bij brand (tenzij je echt in een diepe comaslaap ligt) is de kans dat je het (nog optijd) ruikt wel wat groter
Ik zie het probleem niet. Onze dochter slaapt al jaren op zolder. Ook zij slaapwandeld en loopt hun1 trap af en komt dan voorbij onze kamer. Absoluut geen verschil met slapen op de zelfde verdieping. Je kan het je zelf ook erg moeilijk maken.
Wij hebben net de verbouwing van zolder klaar, onze dan 4-jarige dochter gaat daar slapen en dan krijgt de baby haar oude kamer (naast die van ons). Er hangt een rookmelder bij ons op iedere verdieping, dus ook daar. Bij de trap hebben we een lamp met bewegingssensor opgehangen, dus als ze haar kamer uitloopt, springt automatisch een lamp aan en is de trap/treden goed te zien. Ze kan zelf goed traplopen.
Van rook wordt je ook niet wakker, ruik je ook niet als je in slaap bent. Je ruikt het wel als je half wakker bent. Maar hier hebben wij onze dochter op zolder slapen sinds een half jaar. We hebben goede melders hangen overal.
Jawel hoor maar ik heb het idee dat er op dit moment het gevoel van onveiligheid de overhand neemt. Op zolder slapen betekend niet meteen onveilig, je moet alleen wel weten welke veiligheidsmaatregelen je kunt en moet nemen. Ramen zitten bij ons nooit helemaal dicht maar staan op ventileer stand. Op zolder hebben wij een cv die zijn zuurstof van buiten haalt. Tevens hebben wij er een gat zitten (naar buiten toe) wat afgelosloten is dmv een rooster en niet te sluiten is. Daarmee kunnen wij ons verzekeren van een frisse lucht toestroom. Er hangt een aparte rook en koolmonoxide melder. En ja die horen wij duidelijk ook bij ons (laatst was de batterij leeg en dan begint het ook te piepen). Sta je met je gezinnetje in je tuin in de kou om erachter te komen dat het gelukkig alleen maar de batterij was
ja das altijd de narigheid van die melders. maarja beter zo, dan dat hij niet afgaat wanneer het wel zou moeten.