dochter plast over wcrand en potje, hypospadie?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door marjan77, 18 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjan77

marjan77 Bekend lid

de titel zegt het eigenlijk al, onze dochter van 2,5 jaar plast op de wc over de rand en bij het potje hetzelfde, zo over de pot op de grond.

ik heb er op gelet of ze goed in het midden zat en goed rechtop maar dat is allemaal het geval.

zou er sprake kunnen zijn van hypospadie? of komt dit alleen bij jongens voor?

wie herkent dit?

Ik maak me eigenlijk best wel zorgen.

2. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    wat is hypospadie?

3. marjan77

marjan77 Bekend lid

Bij hypospadie zit de uitgang van de urinebuis bij jongetjes niet precies in het midden maar verder naar boven of onder.
    Hier kunnen ze zowel lichamelijk als geestelijk klachten van krijgen en over het algemeen wordt dit verholpen door de uroloog.

Nu vroeg ik me dus af of het bij meisjes mogelijk kan zijn dat de urinebuis (in haar geval) te hoog zit. Als ik het zo bekijk ziet het er normaal uit maar wellicht gaat het om iets anders?

ik kijk het dit weekend even aan en ga anders toch maar naar de huisarts.

Maar ben wel erg benieuwd of meer baby/peutermeisjes dit hebben.

4. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    nooit gehoord. als je je druk maakt even laten kijken en niet teveel zelf googlen wordt je alleen maar gek van.

5. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter plast thuis netjes in de pot maar bij opa en oma plast ze ook vaak over de pot heen, dat ligt aan de pot want daar leunt ze te veel mee achter over en thuis heeft ze een ronde pot en bij opa en oma een ovale

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Heeft ze haar beentjes wel dicht? Als mijn dochter wilt kijken of te ver naar voren zit gaat het er ook overheen.

DQueen vindt dit leuk.
  7. marjan77

marjan77 Bekend lid

Yinte, ik ben inderdaad gestopt met googelen, het kan van alles zijn en erg vrolijk wordt je er niet van.

Sonja, bedankt voor de tip! ik ga morgen kijken voor een ander potje.

Yolanthe, over het algemeen heeft ze haar beentjes open en zat ze inderdaad voorovergebogen om te kijken wat er zou gaan gebeuren.
    Maar de keren dat ze van mij haar beentjes (voor zover mogelijk) bij elkaar moest houden en rechtop zat gebeurde het ook.

Meiden , bedankt voor de reacties, ik ga morgen in ieder geval een ander potje kopen!

8. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Onze zoon plast ook over het potje heen. Hij zit te ver naar voren. Ik draai nu het potje gewoon om. Dan gaat het goed en hij vind het geen probleem.

9. Tamio

Tamio Niet meer actief

Mijn dochter plast ook als ik niet uitkijk vaak over het potje of de toiletbril heen, echt een horizontale straal de kamer in! Maar zoals Sonja zegt, niet bij elk potje. Boven staat een ikea potje en daar heeft ze het nooit (kan ook echt moeilijk door de vorm, want dat zit omhoog tussen de beentjes). Op het potje beneden (Fisher Price muziekpotje) moet ik altijd zorgen dat ze goed naar achteren zit en een beetje naar voren gebogen met beentjes bij elkaar. Ze doet voortaan altijd uit zichzelf helemaal haar handjes op de grond zetten en dan gaat het goed. Ook als ik haar buiten laat plassen moet ik heel goed haar broek omhoog houden want ze plas recht naar voren.
    Ik heb er echter nooit bij stil gestaan dat dit iets gevaarlijks zou kunnen zijn dus ik houdt je topic even in de gaten.

10. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter deed dat ook altijd. Heb er nooit iets achter gezocht eigenlijk. Haar schaamlippen zitten dan op een bepaalde manier tegen elkaar, zodat de plas alleen maar omhoog kan. Nu doen we haar op de grote wc zetten, zodat ze zelf op haar handen steunt. Haar billen zakken dan een beetje in de wc pot en plast ze binnen de pot. Met een opzet bril is het standaard precies tussen de pot en bril er tussen door plassen :).

11. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Als ik niet oplet, dan blijf ik hier ook dweilen. Gewoon goed op de wc zetten of anders met zo'n wc verkleiner, dat scheelt wel.

12. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    drukt ze niet te hard als ze plast?
    Want dat is mij namelijk een keer overkomen. Moest ik zo nodig en perste best wel hard en toen ging het er ook overheen :)

13. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Ik heb het zelf, ik vind het voor mezelf alleen maar lastig, ben ook een keer bij de bekkenfysio geweest, en zij dacht dat er een soort flapje voor de uitgang zat, en dan moest ik maar een afspraak bij de uroloog maken. ja is goed, doen we nog wel een keer ,het had ook een naam, maar dat weet ik niet meer.
    Ik ervaar het als lastig, niet als gevaarlijk (Ik plas tussen de bril en de pot door, best knap;))

14. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Mijn dochter heeft dit ook wel eens gedaan. Nooit zorgen om gemaakt.

15. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    emma doet het ook hoor als je niet oppast en ze niet met haar billen naar beneden zit in de pot.

ik denk ook dat het komt omdat ze veel kracht zet, is net zindelijk. zou me er niet te druk over makrn

16. Isolde

Isolde Actief lid

9 dec 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    Hypospadie komt alleen bij jongens voor dus dat zal het in ieder geval niet zijn!!! Heb alleen jongens dus ook geen idee wat het wel kan zijn! Succes

17. Hier heeft Iris dat ook wel eens egdaan zo rond die leeftijd

18. marjan77

marjan77 Bekend lid

fijn, alle reacties!
    Mijn bezorgdheid is nu wel wat weg, gelukkig. ik heb een ander potje gekocht en nu gebeurd het niet!

het kan inderdaad ook best zijn dat het te aken heeft met het feit dat ze net zindelijk begint te worden en nog niet zo'n goede controle heeft over haar kracht als ze plast.

Over een maand gaat ze weer naar het cb, voor de
    zekerheid laat ik de arts dan toch even kijken.

Maar ik ben wel een stuk geruster, thanks!

Deel Deze Pagina