Hoe werkt het met 2 adviezen middelbare school?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Angel1980, Jun 25, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Vanavond hebben we het voorlopig advies gehad van onze dochter. Dat is een havo - vwo advies geworden en we verwachten dat het in groep 8 niet zal wijzigen.

Nu vroeg ik me af hoe dat in de praktijk uitgevoerd wordt, omdat je toch met 2 niveau's te maken hebt. Ik begrijp dat het havo - vwo brugklas wordt, maar hoe bepaalt een school welk stof een kind krijgt aangeboden? Verschilt dat school of is er landelijk een eenduidig beleid?

2. famofthree

famofthree Fanatiek lid

Sep 13, 2017
    1,024
    1,031
    113
    Female
    Voor zover ik weet is Meestal de stof hetzelfde in de eerste ( en vaak ook in de tweede ) maar gaat het om de inzet en de cijfers of het havo of vwo word.

Kijk even op de site van jullie middelbare daar staat vaak wel een vakkenpakket of iets dergelijks.

Angel1980 likes this.
  3. Angel1980

Oke, dank. Ik ga eens een inderdaad opzoek naar wat de scholen te bieden hebben.

4. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,287
    25,752
    113
    Bij mijn kinderen op school (2 verschillende scholen) wordt dan onderwijs gegeven op het hoogste niveau. Dus middelste dochter zit op een havo/vwo brugklas en krijgt op vwo-niveau onderwijs. Bij haar wordt gekeken naar cijfers (ze moet gemiddeld een 7,5 staan voor 7 vakken), maar ook werkhouding (inzet in de klas, huiswerk altijd af, e.d.)

Mijn oudste begon op haar school in de pre-havo (3 jr durende brugklas voor kinderen met mavo/havo advies) en kreeg onderwijs op havo niveau. Ze toonde niet genoeg inzet en dat was ook duidelijk in haar cijfers, dus is ze na 2 jaar al maar de mavo gegaan ipv dat die beslissing na 3 jaar viel. (Wat een grote oplichting voor ons allemaal was :D).

Ik denk eigenlijk dat dat op alle scholen met gemengde brugklassen zo is. Anders zijn er hiaten in het onderwijs voor de kinderen die naar het hogere niveau doorstromen. En het daagt kinderen met bv een havo niveau uit om toch naar het vwo te gaan. Er zijn ook kinderen die dat prima kunnen met hard werken. Net zo goed als dat kinderen met een vwo advies die er in de brugklas niet goed genoeg voor werken op de havo terecht kunnen komen.

Uuz and Angel1980 like this.
  5. Angel1980

Helder, dankjewel! Ik las dat 2 scholen inderdaad hetzelfde principe aanhouden en 1 school zowel op havo als op vwo toetst en dan na 2 jaar brugklas een beslissing neemt. En.. wat een heerlijk verspreking :p

Adje likes this.
  6. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,287
    25,752
    113
    Haha moet echt opluchting zijn! Mijn oudste zit nu veel meer op haar plek :D

Angel1980 likes this.
  7. Angel1980

:D

En dat snap ik, zo fijn als je kind happy is!

Adje likes this.
  8. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113

Zo heb ik het idd ook begrepen dat ze dan op het hoogste niveau les krijgen.

Angel1980 likes this.
  9. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,085
    3,869
    113
    Mijn dochter heeft hetzelfde advies. Ik heb het nu voor een paar scholen wat uitgezocht. Bij de ene school beginnen ze eerst op havo-niveau en gaan dan gedurende het eerste jaar naar vwo-niveau en op de andere school hangt het niveau er een beetje tussenin heb ik begrepen. Bij die laatste stromen uiteindelijk minder kinderen door naar VWO dan bij de eerste. Allebei 2 jarige havo-vwo-klas.
    Dan is er nog de Vrije school waarbij ze de eerste 2 jaar van vmbo tl t/m vwo bij elkaar zitten en het daarna een jaar splitst, dan is het nog een jaar havo/vwo en daarna dus havo of vwo.
    Niveau zit er wat tussenin begreep ik.

Angel1980 likes this.
  10. Angel1980

Toch best veel verschil zo tussen alle scholen. Ik was denk ik wat naïef om te denken dat ze allemaal uniform werkten :rolleyes:

11. lies276

lies276 Niet meer actief

Hier zijn de 2 oudsten ook begonnen in een Havo/ VWO brugklas.
    Aan het einde van het jaar moeten ze 60 punten of meer scoren (voor de 8 kernvakken) om naar het VWO te gaan. Anders wordt het Havo.

Angel1980 likes this.
  12. Angel1980

Dat is heel overzichtelijk! Ze doen wel echt op elke school anders :rolleyes:

13. lies276

lies276 Niet meer actief

Het is inderdaad duidelijk.
    Elk jaar zijn er ouders die hun kind toch graag met 59 punten naar het VWO willen hebben, maar op deze scholengemeenschap hebben ze de ervaring dat die kinderen het uiteindelijk niet redden.
    Onze kinderen hadden 62 en 63 punten en deden de eerste 3 jaar echt met 2 vingers in hun neus.
    Vanaf het vierde jaar kregen ze het (iets) pittiger.

Angel1980 likes this.
  14. Angel1980

Altijd lastig zo'n grensgeval. Wel fijn dat je kinderen er lekker doorheen zijn gekomen ;)

Ik denk (weet ik niet zeker uiteraard) dat het uiteindelijk vwo gaat worden. Ze scoort eigenlijk alleen met rekenen en woordenschat een II, de rest is I+. Verder is het een beetje het braafste meisje uit de klas (thuis is ze inmiddels soms wel een puber-draak :rolleyes:).

Op haar rapport dus heel veel G en ZG, ook voor vakken als Engels, Topo etc..

Maar goed, middelbare school is anders dan de basisschool, dus het kan alle kanten op gaan.

15. lies276

lies276 Niet meer actief

Daarom is zo'n Havo/VWO brugklas zo fijn.
    Dan kunnen ze in het eerste jaar rustig wennen in het VO en kijken welk niveau het beste bij hen past.
    Dat is voor ons de reden geweest om niet voor het gymnasium te kiezen.
    Mochten ze dat niveau toch niet aankunnen, moeten ze meteen naar een andere school.

Ik heb altijd gedacht dat onze oudste het nooit zou halen. Hij was niet zo'n hoogvlieger op de basisschool.
    Hij heeft dit jaar zijn VWO met vlag en wimpel gehaald.
    De zoon van mijn zus had op de basisschool altijd 10-en en 11-en en "uitmuntend"en is dit jaar dik gezakt voor zijn Havo examen.

Adje and Angel1980 like this.
  16. Angel1980

Ongelooflijk hè, hoe dat kan uitpakken! Daarom bekijk ik het ook echt per situatie. Eerst inderdaad maar kijken of ze niet nog meer gaat puberen...:rolleyes: (vast wel :cool::p)

17. Angel1980

Dit is overigens wat de school (die nu als favoriet geboekt staat) biedt voor havo - vwo leerlingen.

Wij hebben er als school voor gekozen om in de havo/vwo-klassen het onderwijs op vwo-niveau aan te bieden en de leerlingen vervolgens cijfers op 2 niveaus te geven. Vwo-cijfers, zodat de leerlingen goed kunnen zien of ze dit niveau daadwerkelijk aankunnen. Havo-cijfers voor de leerlingen die het vwo-niveau toch wel wat hoog vinden. De bedoeling is dat de leerlingen hierdoor in 2 jaar tijd een goed beeld krijgen van wat er op het vwo precies van hen wordt verwacht, waardoor aan het eind van de 2e klas een goede beslissing kan worden genomen over de vervolgopleiding van deze leerlingen: havo of vwo.

Adje likes this.
  18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,155
    12,166
    113
    Zo werkt de school van mijn neefjes ook, dat bevalt prima.

Ik heb zelf in een mavo/havo/vwo brugklas gezeten en realiseer mij nu dat ik als leerling geen idee had hoe werd bepaald waar je naartoe ging, Haha.
    Als ik het mij goed herinner werd na het eerste jaar mavo in een aparte klas voortgezet en werd het havo/vwo en na het 3e jaar was het óf 4 havo óf 4 vwo.

Angel1980 likes this.
  19. lies276

lies276 Niet meer actief

Zo ging dat "vroeger" op mijn school ook.
    Alleen kon je dan met kerst die VWO stof al laten vallen als duidelijk was dat dat te hoog gegrepen was.

Angel1980 likes this.
  20. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,085
    3,869
    113
    Bij ons vroeger kreeg je 2 cijfers per vak en je moest in totaal gemiddeld minimaal een bepaald cijfer op het hoogste niveau om daar voor door te gaan.

Hier is bij de ene school elk niveau op een andere locatie en de sfeer enzo verschilt nogal per locatie. Dan kan het dus zijn dat de havo niet zo prettig is als vwo o.i.d. En bij afzakken moet je ook van gebouw wisselen.
    Dat vind ik wel een nadeeltje, al heeft die school ook weer voordelen. De andere school is gewoon 1 locatie voor tl t/m vwo/gymnasium.

Angel1980 likes this.

Share This Page