Kind te perfectionistisch en daardoor te langzaam, wat doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Veraenroy, 18 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Niet alle antwoorden gelezen, maar hier mijn mening als juf:

Hij zou werkvermindering moeten krijgen. Niet maar 1 blz maken ipv 2, want dan mist hij de helft, maar van elk onderdeel een beetje. Bijv. er zijn 3 rijtjes keersommen, maakt hij er 2.
    Dan komt zijn tempo ook beter uit.

Alles waar te voor staat is niet goed, dus ook te perfectionistisch, maar dat is niet echt het terrein van een juf, meer van een psycholoog.
    Perfectionisme kan ook voortkomen uit faalangst en je moet ook leren dat je fouten mag maken.

Linda

2. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik herken deze vorm van perfectionisme in mijzelf en mijn oudste broer en wij hebben beiden adhd. 1 van de uitingen hiervan is dat alles tot in het uiterste perfect gedaan moet worden en volgens een vast patroon. ook dat zou dus een achterliggende gedachte kunnen zijn. ik ben van mening dat er véél meer onderzocht moet worden voordat er ueberhaupt gesproken kan worden over een andere school. een overhaaste beslissing daarin kan meer kapot maken dan je denkt.

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik denk dat er meer achter zit.
    Het is onmogelijk dat een kind van school af moet alleen vanwege zijn tempo.
    Daar hoef je in het speciaal onderwijs echt niet mee aan te komen.

Ik zou je baas adviseren om nog eens het gesprek aan te gaan op school, mijn ervaring is dat sommige ouders wel twee of drie gesprekken nodig hebben voordat dingen echt duidelijk zijn doorgedrongen.
    Misschien heeft de juf of meester bepaalde problemen iets te 'luchtig' gebracht, waardoor je baas denkt dat het alleen een probleem is met tempo, terwijl er in werkelijkheid meer achter steekt.
    Een communicatieprobleem dus...

Groetjes, Anakin (leerkracht :D )

4. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Gelukkig denk jij er hetzelfde over Anakin! :)

5. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    Hier sluit ik me bij aan...

Smoekie: juist kinderen die hoogbegaafd zijn kunnen ook uren over hun werk doen. Niet alle hoogbegaafde kinderen werken snel en foutloos. Vaak het tegen overgestelde. Heb al meerdere hoogbegaafde kinderen les gegeven en die waren niet aan het werk te krijgen. Simpelweg omdat het werk hen niet boeide..

Vind het knap dat er autisme wordt geroepen na zo'n summiere beschrijving van het probleem.

Als ik dit kind in mijn klas zou hebben zou ik willen dat hij getest zou worden. Dan pas kun je etiketten gaan plakken ;)

6. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Het is niet mijn bedoeling geweest een kind dat ik niet ken/nooit gezien heb in een hokje te plaatsen.
    Ik noem alleen wat zaken op die meteen in me opkomen.
    Mijn man heeft een collega gehad met 3 autistische kinderen en die zijn ook zo, maar goed die hebben natuurlijk ook nog andere problemen.

7. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    heb je ook gelijk in hoor, maar meestal zijn het toch vaak kinderen die sneller dan andere iets oppakken en waarvoor de stof die ze aangeboden krijgen te "laag" is en ze zich gaan vervelen en dat zie je vaak weer terug in de klas....

en idd en er zijn ook hoogbegaafde kinderen die pas iets "laten" zien als ze zeker van zichzelf zijn en daardoor stukken langzamer zijn dan andere kinderen...

maar voornamelijk als je het over hoogbegaafde kinderen hebt zijn ze toch vlotter dan andere, werken vaker zelfstandig, hebben een wat grotere woordenschat dan andere kinden van hun leeftijd etc etc...

vandaar dat ik ook vroeg hoe het kind zich verder ontwikkelde hoe is het kind verder in de omgang met andere kinderen, heeft ie bijvoorbeeld last van bedplassen of agressieve buien e.d. dat zijn weer dingen die passen bij kinderen die een soort van faalangste hebben, en dat was het eerste wat bij mij binnenkwam toen ik over het kind las...

maar niemand van ons kan zeggen waar het aan ligt we kunnen enkel ideën opgooien wat het zou kunnen zijn....

maar daar is de vader voor om zelf ook op onderzoek uit te kunnen gaan en dingen bij elkaar te plaatsen...hij kan zelf ook de kenmerken opzoeken op internet bijvoorbeeld om te zien wat er "past" bij een kind die hoogbegaafd is..

hij kan ook zelf op internet uit zoeken welke kenmerken er passen bij kinderen die een soort faalangst hebben alleen door dat zelf al te doen zal hij al een heel stuk verder komen, want alleen hij weet hoe zijn kind verder in het gedrag is en hoe het zowel thuis als op school met hem gaat...

en heel belangrijk hij zal toch aan tafel moeten gaan zitten met de juf liefst nog met de directeur(trice) erbij om te bespreken hoe en wat want het is natuurlijk wel heel makkelijk om te zeggen dat het kind dan maar naar een andere school moet omdat het niet "zo snel" is zonder te kijken naar wat de oorzaak zou kunnen zijn....[/list]

Deel Deze Pagina