Kind testen bij klachten vanuit school

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Bloem2310, 3 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.608
    1.733
    113
    Net de ggd aan de telefoon gehad over de testuitslag van dochter (negatief). Zij vertelde dat als we haar meteen hadden laten testen bij klachten, ze op dag 5 nogmaals getest had moeten worden, omdat dan de kans het grootste is dat je positief test. Tot die tijd zou ze alsnog in quarantaine moeten. Zou ze zich niet nog een keer willen laten testen, dan zou ze tm 10 dagen na de eerste klachten in quarantaine moeten.

Het heeft dus helemaal geen zin om je kind meteen bij de eerste klachten te laten testen om zo snel mogelijk uit quarantaine te kunnen. Op dag 5 is het namelijk sowieso de bedoeling om te testen.

Toevallig is onze dochter op dag 5 getest (kwam zo uit). Maar ik vond dit toch wel opvallend en ik wist het niet..

Bovenstaande geldt natuurlijk alleen wanneer de eerste test negatief is en voor dag 5 gedaan is.

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.202
    14.970
    113
    Vrouw
    Ik snap je niet helemaal.
    Heeft zij contact met iemand gehad?
    Dan 'moet' ze idd op dag 5 getest. Doe je het eerder, dan kan het te vroeg zijn.
    Lijkt mij logisch. Test je eerder bij klachten en het is negatief, dan moet er op dag 5 idd nog een keer getest.

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.679
    5.710
    113
    Maar het ligt er aan waarom je test, als het is omdat je met iemand met corona in aanraking bent geweest dan is het vanaf dag 5. Is het omdat je verkouden bent en geen contact hebt gehad dan kan het vanaf dag 1 is is die uitslag gewoon geldig.

Edit: zie dat @Zxcvb het zelfde denkt en zegt.

Mapje en Zxcvb vinden dit leuk.
  4. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.608
    1.733
    113
    Ze was verkouden, maar we dachten aan hooikoorts, dus bewust wat later getest, omdat het met medicijnen niet over ging. Was ze op dag 1 getest, hadden we haar op dag 5 dus nogmaals moeten laten testen, omdat een test voor dag 5 te vroeg kan zijn.
    Dus als je je kind bij klachten voor dag 5 laat testen, dan moet het bij een negatieve test op dag 5 nog een keer. En moet je kind tm een negatieve test op dag 5 in quarantaine.

5. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.608
    1.733
    113
    Ja, dat er bij een negatieve test voor dag 5 nogmaals getest moet worden op dag 5, dat wist ik dus niet. Wel dat je nogmaals testen als de klachten erger worden na een eerste negatieve test.

6. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Ik vraag me regelmatig af of ze het zelf nog wel snappen bij de GGD. Ons werd precies het tegenovergestelde verteld.

Verwarrend hoor.

7. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.608
    1.733
    113
    Nou ja, het heeft op zich wel zin om je kind meteen te testen. Want bij een positieve test mag je kind dan sneller uit quarantaine. Maar bij een negatieve test, moet je kind dus nogmaals testen op dag 5 en moet tot die tijd in quarantaine. Dus misschien voor sommige ouders goed om te weten, want ik wist dit niet:)

8. Elsje54

Elsje54 Actief lid

14 mei 2014
    149
    101
    43
    NULL
    NULL
    Bij een verkoudheid kan je je kind toch meteen laten testen en negatief is negatief, zelfde als bij volwassenen. Wij hoeven ons toch ook niet op dag 5 nog eens te laten testen. Alleen als je in contact bent geweest met iemand met corona ja.

SAARC, chrystel73, Anan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.608
    1.733
    113
    Ja, volgens de mw van de ggd die ik aan de telefoon had dus wel. Ik vind het ook overbodig, negatief is negatief. Zo kun je aan het testen blijven..:rolleyes:
    Ik kon ook meteen doorverbonden worden met een collega om een nieuwe test in te plannen..

10. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.679
    5.710
    113
    Klopt echt niet hoor, zo kan half Nederland blijven testen. Zo staat het ook niet op de rijksoverheid website en dat is toch echt meer lijdend voor mij dan een medewerker via de GGD. Daar heb ik sowieso geen hoge pet van op. Die hebben een oud client van mij aangeraden niet te zeggen dat hij contact heeft gehad met een positief getest persoon, gevolg was best groot hierna.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  11. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.202
    14.970
    113
    Vrouw
    Hè, dus de GGD zegt tegen jou dat je, als je klachten krijgt, 5 dagen moet wachten met testen? Ook als je geen idee hebt waar je een eventuele besmetting vandaan hebt?
    Dat klopt echt niet! Zodra je klachten hebt die bij corona passen mag je testen. Negatief is negatief. Worden daarna de klachten erger? Dan is het verstandig om nog een keer te testen.

Alleen als je contact gehad heb met iemand moet je tot dag 5 wachten. Volgens mij krijgen de meesten pas later dan die 5de dag klachten, maar dan is het virus wel meetbaar in jouw keel/neus.

siriel vindt dit leuk.
  12. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.608
    1.733
    113
    Ja, ik ben vergeten te vragen of ze dit alleen bij kinderen adviseren of ook bij volwassenen. Was wel pas sinds kort.
    Ze vroeg vanaf wanneer haar klachten begonnen waren. Ik zei dat ze maandag voor het eerst thuis was gebleven van school. Dinsdag is ze getest. Volgens de mw van de ggd was nu het advies om op dag 5 nogmaals te testen en tot die tijd in quarantaine te blijven.
    Aangezien onze dochter op vrijdag voor het eerst aangaf dat ze een snotneus had, lijkt mij dat dinsdag voor haar dag 5 was.

13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.202
    14.970
    113
    Vrouw
    Ja hoor. Vrijdag begonnen de klachten. Dus is dinsdag dag 5. Negatief is negatief hoor.
    Heel raar advies!o_O

14. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ja dit is ook zo. Dit is mij vorige week nog door het GGD verteld. Bij klachten is het gewoon betrouwbaar.

15. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.608
    1.733
    113
    Nee, dat maak ik er van. Er zijn hier veel ouders die twijfelen om te testen. Als je meteen test bij klachten, en die test is negatief, dan is het advies om op dag 5 nogmaals te testen. Dus dan moet een kind 2x getest worden. Dus dan kun je misschien beter pas op dag 5 testen. Dan mag een kind bij een negatieve test meteen uit quarantaine.

16. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ja precies dit. Ik had vorige week verstopte neus enzo. Getest, negatief. Nu begon gisteren mijn keel pijn te doen en vannacht heel erg. En nu vandaag getest. Want de klachten zijn erger geworden.

Ik denk niet dat de GGD je de juiste uitleg heeft gegeven. Bij klachten mag je gewoon gelijk testen en is negatief negatief. Alleen als je in contact bent geweest test je op dag 5. Of als je klachten hebt maar iemand in je gezin positief is en je test eerst negatief dan is het verstandig later nog een keer te testen voor je uit quarantaine gaat.

Dubbelgeluk en Zxcvb vinden dit leuk.
  17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.679
    5.710
    113
    Klopt voor geen meter wat ze zegt, ik zou terug bellen en om opheldering vragen. Dit staat nergens zo vermeld. Ontslagen die persoon, zo komt er veel false informatie de wereld in. Zwaar irritant allemaal want het staat gewoon duidelijk vermeld hoe of wat.
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/uitslag-test

Kijk maar bij kopje negatieve uitslag.

Negatieve uitslag corona
    Is de uitslag negatief? Dan had u op het moment van testen geen corona. U hoeft niet meer thuis te blijven. Maar blijf wel thuis als:

chrystel73, Zxcvb en Mapje vinden dit leuk.
  18. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.202
    14.970
    113
    Vrouw
    GGD kan de pot op. Ik ben bereid mijn kinderen te laten testen bij klachten. Maar school ziet me aankomen: "Pietje heeft klachten, maar ik wacht tot dag 5 met testen, want anders moet het van de GGD 2x"
    Bij klachten testen en negatief is dus een gewone verkoudheid, klaar!

Mapje vindt dit leuk.
  19. Mapje

Mapje Niet meer actief

Nou dat is bij ons op school niet zo hoor. Klachten zoals verkouden is negatieve test en weer naar school. Alleen als iemand in de klas positief is getest, testen op dag 5.

Is toch juist gevaarlijker mensen kunnen toch beter gelijk laten testen dan nog doorlopen met klachten. Ik ben al heel vaak getest en ook de huisarts en GGD heeft aan na de negatieve test dat je weer naar buiten mag (en niet dat je op dag 5 nog een keer moet testen)

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Die 5de dag geldt alleen als iemand in quarantaine zit vanwege contact met iemand met corona, volwassen of kind maakt daarbij niet uit.

Als je laat testen bij klachten, dus zónder dat je in quarantaine zit vanwege contact, gelden die 5 dagen níet. Dan is negatief gewoon negatief, klaar.

Zxcvb en Mapje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina