Hoe groot is de kans op besmetting na 2 vaccinaties tegen corona?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Gymgirl, 21 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Misschien is deze vraag al vaker gesteld maar ik kon het zo snel niet vinden. Hoe groot is de kans op een corona besmetting na 2 vaccinaties?

Mijn (schoon)ouders zullen eind april/ half mei 2x gevaccineerd zijn. Is het dan veilig om bij hun op visite te gaan? En aan welke maatregelen moeten we ons dan houden? Mogen we al knuffelen of is die 1,5 meter dan nog belangrijk? En mogen we met 4 personen op bezoek?

2. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dat weet niemand nog precies. Mogelijk blijven gevaccineerden zelf ook nog besmettelijk.

Zoe123, olleke en Mapje vinden dit leuk.
  3. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    Daar is nog heel weinig over bekend, voor mensen die gevaccineerd zijn gelden nog steeds de zelfde maatregelen als voor mensen die niet gevaccineerd zijn.

olleke en Mapje vinden dit leuk.
  4. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik zou wel met ze afspreken maar gewoon aan de maatregelen houden

olleke vindt dit leuk.
  5. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Vooralsnog moeten gevaccineerden zich aan dezelfde maatregelen houden omdat nog niet bekend is of ze het virus ook nog kunnen verspreiden als ze toch besmet raken (en waarschijnlijk ook omdat het anders heel lastig wordt om gevaccineerden gemotiveerd te houden om zich nog aan de maatregelen te houden). Er zijn wel aanwijzingen dat als dat al mogelijk is dat dat dan wel veel minder is dan wanneer je niet gevaccineerd bent.
    Maar wat jij vooral wilt is dat ze niet heel ziek worden stel dat jij hun zou besmetten, toch? Die kans is namelijk wel zeer klein als ze beiden 2x gevaccineerd zijn.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.299
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Uit de eerste onderzoeken blijkt dat 95% niet meer besmet raakt. Dus 5% nog wel. En als ze toch besmet raken, wordt meestal een ziekenhuisopname en ersntige ziekte voorkomen. Echter zullen de maatregelen nog van kracht blijven voorlopig, juist omdat nog weinig bekend is over de bemsettelijkheid van gevaccineerden mochten die toch besmet raken.

7. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    Hierboven is al vanalles gezegd. Ook met 2 vaccinaties moet men zich (in ieder geval voorlopig) aan de maatregelen houden. Daarnaast is het nog te ver weg om al te weten welke regels dan zullen gelden.

Ben je er dan het hele jaar nog niet geweest?
    Wij zien mijn ouders bijna wekelijks nog (met alle maatregelen opvolgend verder) en schoonouders wel wat minder vaak, maar dat komt dat we nu niet willen logeren daar wat we voorheen wel deden ivm de reisafstand.

8. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Ik heb onze ouders/ schoonouders vorig jaar voor het laatst live gezien. We hebben we regelmatig telefonisch contact, maar dat ik anders.
    Helaas wonen ze niet in de buurt. En we mogen maar met 1 persoon op bezoek.

9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.103
    14.815
    113
    Vrouw
    Oef, dat vind ik heftig. Ik snap je vragen nu goed. Zijn jullie ook afgelopen zomer helemaal niet op bezoek geweest? Toen had het toch buiten gekund? Of is dat ook niet mogelijk?
    Is de afstand zo groot? Er is nog te weinig bekend over hoe het zal zijn als de mensen wel gevaccineerd zijn. Daarom moeten de mensen die al gevaccineerd zijn zich nog steeds aan de maatregelen houden.
    Nog even en dan wordt het weer warmer, waardoor buiten afspreken weer makkelijker kan. Is dat dan een idee? Lekker op een bankje in een park/bos/speeltuin. Of een wandeling maken.
    Of gewoon in de achtertuin bij jullie ouders?

10. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    829
    534
    93
    Dit staat op de site van het RIVM (https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vaccins/werking).

Kans op corona na vaccinatie
    Na de eerste vaccinatie kan je nog corona krijgen omdat je afweer tegen het virus nog niet helemaal is opgebouwd. Na de tweede vaccinatie is de kans om ziek te worden veel kleiner omdat je beter beschermd bent. Het is daarom belangrijk om ook de tweede vaccinatie te halen.

Coronamaatregelen na vaccinatie
    Eén tot twee weken na de tweede vaccinatie is 60-90% van de mensen beschermd tegen corona. Dus niet iedereen is beschermd. De kans dat je na twee vaccinaties corona krijgt is erg klein, maar niet nul. Als je dan corona krijgt ben je meestal minder ernstig ziek. Daarom moet je je na de vaccinatie nog steeds houden aan de algemene coronaregels. Als er meer bekend is over de effectiviteit van de vaccins en de beschermingsduur, wordt dit beleid mogelijk aangepast.

Kans op besmetten van anderen na vaccinatie
    Vaccinatie beschermt tegen ziekte door het coronavirus. We weten nog niet of iemand die gevaccineerd is het virus toch kan verspreiden. Daarom nemen we het zekere voor het onzekere: voor gevaccineerde mensen gelden voorlopig dezelfde algemene coronaregels als voor mensen die niet gevaccineerd zijn.

Ik interpreteer dit als: de vaccinaties bieden vanaf 2 weken na de 2e vaccinatie de beste bescherming die ze kunnen. Ze kunnen nog steeds corona krijgen maar de kans is erg klein en wordt niet kleiner als je nog langer wacht. Als ze dan toch corona krijgen is het meestal minder erg. De coronamaatregelen gelden dan nog steeds omdat het RIVM nog niet weet of de gevaccineerden het virus kunnen doorgeven ook al worden ze er niet ziek van.

11. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.401
    1.177
    113
    Mijn buurvrouw is begin febr geënt voor de 2e x, en ligt nu doodziek op de bank met corona. Dus dat kan ook..

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Niet om het te bagatelliseren, maar als ze doodziek zou zijn lag ze in het ziekenhuis. Neemt niet weg dat het flink balen is en niet wat je wil na een vaccin.

Neuzeke vindt dit leuk.
  13. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.401
    1.177
    113
    Sorry! Ze is niet doodziek hoor, ligt alleen maar met een temp van 40,4 heeft het rete benauwd, ligt te ijlen, en het zweet gutst van haar lijf. Maar doodziek is ze zeker niet.

14. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Vorig jaar zomer zijn wij nog even bij hun geweest. Maar dat is ondertussen ook al een half jaar geleden. Ik schreef het misschien onduidelijk, alsof het 12 maanden geleden was. Maar dat is gelukkig niet zo. Maar ook 6 maanden vind ik (te) lang. Zelfs hun 50-jarig huwelijk hebben we niet kunnen vieren. Dit feest staat nu gepland voor komende zomer. Als het dan door mag gaan...

Maar als het nu lekker weer wordt mogen we toch nog steeds niet op bezoek? Dan moeten we nog wachten op versoepelingen. En die zie ik nog niet komen.

15. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Dus dat kan ook nog! Jeetje, dat verwacht je ook niet als je al 2x gevaccineerd bent. Beterschap voor je buurvrouw.

mutskuh vindt dit leuk.
  16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat is wel erg heftig hoor. Is er al een arts bij haar geweest om haar saturatie te meten?
    Weet je toevallig met welk vaccin ze is geënt?
    Het klinkt wel ernstig.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind dat ook wel een dingetje. Dat vaccin is echt te vroeg op de markt gekomen, ben benieuwd wat er straks nog meer aan het licht gaat komen.

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.299
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Las net dat de vaccins van Pfizer en AstraZeneca 2 weken na de eerste prik al rond de 85% procent beschermen tegen een ziekenhuisopname.

19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.563
    31.039
    113
    Vrouw
    Tegen mijn schoonmoeder zeiden ze dat ze 1 week na haar tweede prik zo goed als volledig immuun zou zijn.
    Weer niet welke ze gehad heeft.

@mutskuh beterschap voor je buurvrouw.

puzzelstukje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina