Kind thuis door lerarentekort

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lafayette, 15 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste zoon (groep 8) heeft nu 2 keer thuisgezeten vanwege het lerarentekort. Eén keer een dag en een keer twee dagen.
    De jongste (groep 4) heeft nog niet thuis gezeten. Voor zover ik het weet van de andere klassen, varieert het van nog nooit thuisgezeten tot 1 of 2 keer dit schooljaar. (Afgezien van verplichte schoolsluiting / klas in quarantaine. Dus alleen vanwege 'geen vervanging')

2. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113
    Hoe gaan ze bij jullie in zo’n geval om met de onderwijstijd? Ze draaien bij ons over 8 jaar te weinig uren (punt van aandacht al). Op site Rijksoverheid staat dat gemiste tijd door lerarenuitval bij ziekte gecompenseerd moet worden in po. Maar hoe dan als ze al te weinig uren maken? Hoe gaat dat bij jullie?

3. Neilia

Neilia Niet meer actief

Vorige week hadden beide juffen van groep 3 Corona.
    Donderdags was er een invaller geregeld maar voor vrijdag was er nog niks.
    De invalpoule was ook leeg en er was geen andere juf beschikbaar.
    Gelukkig kon de invaller van donderdag ook vrijdag werken.
    Dit kregen we donderdag avond pas te horen.

voor de rest nog geen problemen gehad qua inval.

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Oudste zit op het VO en heeft dit schooljaar nog maar 1 keer uitval gehad (voor sportklas). De rest is opgevangen met LOA's.

Jongste zit in groep 8 en heeft helemaal nog niet thuisgezeten buiten de lockdowns om. Hier op school zijn wel veel leraren die eigenlijk al met pensioen zijn (deels) terug om te vervangen bij ziekte en er zijn ook veel leraren die meer uren maken dan anders. Verder hebben we een aantal vakleerkrachten en PB'ers die incidenteel ook een klas op kunnen vangen.

5. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Wij wonen in Brabant en daar zijn de besmettingen met dank aan carnaval nog steeds heel hoog. Misschien is het daarom zo'n probleem bij ons dat er iedere week wel een lesdag uitvalt voor één of beide kinderen. Dit is gewoon echt niet meer te doen zo. En ze hebben al zoveel school gemist, om te huilen.

6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Zowel mijn zoon als mijn dochter hebben dit schooljaar elk een dag thuisgezeten ivm ziekte + geen vervanging. De invalpool was bij aanvang van het schooljaar al leeg.

Het is fijn dat op veel scholen een onderwijsassistent, een directeur of een vakleerkracht de klas kan opvangen, maar dit komt natuurlijk niet ten goede aan de kwaliteit van het onderwijs. Bovendien lijkt het op deze manier net of er geen lerarentekort is.
    Grote klassen gecombineerd met regelmatig lesuitval, passend onderwijs en wisselende mensen voor de klas zorgen voor een hele hoge druk op kinderen. Dit doet wat met het leerproces van kinderen.

Als het al een punt van aandacht is, is de MR al op de hoogte neem ik aan?
    Hier staat informatie mbt de onderwijstijd en het lerarentekort: https://voo.nl/wp-content/uploads/2021/02/Rijksoverheid-Handreiking-Lerarentekort-primair-onderwijs.pdf

7. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113
    thnx ik zal het eens lezen! Mr is idd op de hoogte en het staat al 2 jaar op de agenda daar. Helaas wisselingen in directeur geweest dus het hele traject begint weer van voor af aan.

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nee gelukkig niet!
    Maar moet zeggen dat wij eerder uitzondering dan regel zijn, als ik zo van verscheidene familieleden/vrienden weleens hoor.
    Denk dat het ook grotendeels afhankelijk is van de regio waar je woont en wellicht ook op wat voor soort school je kind zit.

Edit: oudste zit sinds mei 2020 op school en sinds die dag nog geen één dag uitval gehad (muv. de tweede lockdown).

Lafayette vindt dit leuk.
  9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier op school gaat het tot nog toe goed. Weinig zieke leraren.

De oudste vo heeft ook niet heel veel uitval. Zeker de belangrijke vakken weinig uitval gehad gelukkig.

10. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Tjonge, het is hier nog niks verbeterd. Ik heb bijna iedere week wel een dag een kind thuis. Soms mijn zoon, soms mijn dochter, soms kunnen ze allebei de hele week naar school. Bij ieder berichtje op Social Schools schiet ik in de stress. Een andere groep heeft al wekenlang een vaste dag thuisonderwijs per week. Verschrikkelijk. Ik heb gelezen dat een scholenkring in deze regio overweegt om volgend jaar een vierdaagse schoolweek te hanteren, ik weet niet wat ik daarvan vind.

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Vorige school van mijn zoon hanteerde op een bepaald moment ook 4 daagse schoolweek. Was toen van voorjaarsvakantie tot zomervakantie. En je werd als ouder geacht wel schoolwerk te doen tijdens die thuisdag. Echt niet grappig

12. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Ja dat is dan zeker niet grappig nee. Maar dat is nu op de "verrassingsdag" ook iedere keer natuurlijk. Plus dan kan ik op stel en sprong oppas en werk dingen gaan regelen. Als het dan een vaste dag is, weet ik het in ieder geval vantevoren. Pfff zal je zien dat zoon en dochter niet dezelfde dagen hebben natuurlijk.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier gaat het gelukkig goed met het vervang.
    De juf van de oudste was vorige week 3 dagen ziek, dit werd door een lio (Of hoe heet een leraar in opleiding ook alweer?) opgevangen.
    De juf van de jongste was ook vorige week 2 dagen ziek. Dit werd door de 3e kleuterjuf opgevangen (normaal neemt zij kleine groepjes kinderen mee).

Neefje van ons (gr2) woont in een grote stad. Hij is vaker thuis dan op school en over de bso nog maar niet te spreken. Groot leraren tekort, zijn leraar is al 2 maanden ziek en ongeveer 2 a 3 keer per week kan hij naar school.

Zijn broertje zit op het kdv, daar hebben ze zijn groep gesloten vanwege personeelstekort en is nu onderverdeeld met andere groepen.

Wat dat betreft ben ik zo blij dat ik in een dorpje woon en niet in een stad :oops:

hummeltje5 vindt dit leuk.
  14. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Hier was het de laatste weken vreselijk. Heel veel zieke collega’s waardoor alle onderwijsassistenten voor de klas moesten en alsnog vaak groepen thuis. Waar jaren geleden de vervangingspool nog bomvol zat, moet je alles nu intern oplossen.

Ik hoop dat men wel in het achterhoofd blijft houden dat scholen echt met hun rug tegen de muur staan. Het is voor niemand leuk en scholen zitten ook echt niet te springen om groepen naar huis te sturen.

rijo vindt dit leuk.
  15. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    En ik denk dat het de komende jaren alleen maar erger gaat worden :cry:

HappyRabbits vindt dit leuk.
  16. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Ben er ook echt bang voor. En daarbij de enorme problematiek rondom achterstanden bij kinderen mede door corona. Van groep 1 tm 8. Maakt het vak ook niet echt aantrekkelijk.

rijo vindt dit leuk.
  17. MissXray

MissXray Niet meer actief

Denk niet eens dat het specifiek met onderwijs en de aantrekkelijkheid te maken heeft hoor. Kijk naar de zorg, politie en horeca om maar iets te noemen. Overal zijn tekorten en dat gaat in al deze beroepsgroepen gigantisch oplopen.

Mapje en rijo vinden dit leuk.
  18. MissXray

MissXray Niet meer actief

Het lijkt wel enorm extreem bij jullie op school hoor. Hier geen problemen geweest, sinds laatste lockdown geen dag school gemist gelukkig.
    In jullie geval zou ik dan blijer zijn met een 4 daagse schoolweek, zodat je weet waar je aan toe bent. Ik zou hier ook echt de stressvlekken van in mijn nek krijgen hoor.

Lafayette vindt dit leuk.
  19. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik denk dat dit niet zo veel te maken meet heeft met corona. Mensen lopen gewoon op hun tandvlees. Met een griepepidemie zitten er ook veel docenten thuis. Het is gewoon een structureel probleem. Als ik nu weer op NOS lees hoe het zit met de lees- en rekenachterstanden dan denk ik: tjonge, wat ligt er toch veel op het bordje van de docenten. Er moet op scholen meer tijd gemaakt voor lezen blabla. Hoezo??? Waarom niet thuis? Waarom ouders niet eens leren dat er thuis gelezen wordt ipv gegamed of getiktok!? Netflix, mobieltjes. Alles voor de snelle satisfactie.
    Maar nee, leg het maar weer bij het onderwijs… Zo maken we het ook weer super aantrekkelijk voor nieuwe docenten of schoolverlaters om voor het onderwijs te kiezen. Not. Ik zie echt zó weinig discipline bij leerlingen (vo). De aandachtspanne is zo kort. Maar goed, de geest is uit de fles. Dit draaien we naar mijn idee nooit meer terug. Dus dat lerarentekort? Dat wordt echt niet beter hoor.

rijo vindt dit leuk.
  20. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.867
    5.139
    113
    Home
    Hier alleen de oudste 2x thuis
    Vervanging was wel geregeld maar die kreeg ook Corona dus de vervangings pool was leeg
    Middelste geen 1 keer thuis daar was wel steeds vervanging voor

Deel Deze Pagina